Fostex horn

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
farmall
Berichten: 215
Lid geworden op: zo 13 jun 2010, 12:13
Locatie: Barendrecht

Re: Fostex horn

Bericht door farmall »

Die Replikon is uiterlijk inderdaad erg mooi, lijkt mij alleen een stuk moeilijker te bouwen.
Gebruikersavatar
farmall
Berichten: 215
Lid geworden op: zo 13 jun 2010, 12:13
Locatie: Barendrecht

Re: Fostex horn

Bericht door farmall »

Kwam net nog een leuke tegen, "Das Viech N", zie link: http://www.lautsprecherkauf.com/product ... ch--n.html
Zoals ik het hier lees € 116,00 voor een paar :) .
Zou alleen nog een matje noppenschuim bijkomen en het hout natuurlijk.

Iemand ervaring met "Das Viech"?
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: Fostex horn

Bericht door meiborg »

Das Viech is een heel bekende, kan met een groot aantal drivers overweg ook. Prima ontwerp maar persoonlijk vind ik hem niet zo mooi om te zien.

Mvg Reinder
Gebruikersavatar
farmall
Berichten: 215
Lid geworden op: zo 13 jun 2010, 12:13
Locatie: Barendrecht

Re: Fostex horn

Bericht door farmall »

meiborg schreef:
Das Viech is een heel bekende, kan met een groot aantal drivers overweg ook. Prima ontwerp maar persoonlijk vind ik hem niet zo mooi om te zien.

Mvg Reinder
Betekend dat dat je er bijvoorbeeld ook ongestraft een Fostex of een Mark audio in kan plaatsen zonder overige aanpassingen?

Mooi is die zeker niet zoals die op de site afgebeeld staat, maar daar kan je zelf natuurlijk een hoop aan doen :lol:.
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: Fostex horn

Bericht door meiborg »

Nou, welke er allemaal in spelen durf ik niet zo te zeggen maar dat kan gegoogled worden natuurlijk. Maar in principe kan dat ja, als de driver de juiste eigenschappen heeft. Ben zelf niet zo'n hoorntjes man dus ben geen expert ;).

Mvg Reinder
ff lunche
Berichten: 673
Lid geworden op: do 22 sep 2011, 22:17
Locatie: Arnhem

Re: Fostex horn

Bericht door ff lunche »

farnmal schreef "Die Replikon is uiterlijk inderdaad erg mooi, lijkt mij alleen een stuk moeilijker te bouwen"

tjsa, niet 6 plankjes of zo, maar onmogelijk lijkt het me ook zeker niet. Kan best meevallen in de praktijk. Neem het niet direct aan van me want ik heb zoiets ook nooit eerder gebouwd. het is mijn inschatting dan ook voor wat die waard is. Maar er zijn genoeg leuke ontwerpen te vinden
"das viech" is hier heel veel besproken. Even zoekterm "viech" gebruiken. belangrijk is denk ik te weten wat soort sound je wenst, en wat je muziekstijl is.
Een viech kan weleens heel wat anders zijn dan zo'n ziggahornet.
Dagon
Berichten: 17
Lid geworden op: do 25 aug 2011, 22:11

Re: Fostex horn

Bericht door Dagon »

De Zigmahornets waren mijn eerste DIY project. Het resultaat was best leuk, maar zoals ik al eerder aangaf, je moet realistisch blijven over de hoeveelheid; kwaliteit en diepte vd bas die je uit een FE103 kan halen. Al bij al was de Zigmahornet verrassend muzikaal met akoestische blues zoals Hans Theessink, maar anderzijds klinkt rock veel te mager.

Over het correctiefilter: puristen zullen eerder de luidspreker wat naast de luisterpositie richten zodat de zijdelingse frequentie afval de stijgende curve min of meer compenseert. Maar ik heb niets tegen filters. Een zeer interessant ontwerp is deze platte hoorn voor de FE206E, bij een test in het duits Klang & Ton magazine bleek dat het filterontwerp echt wel goed werkte. Nu zijn dit filter en de kast niet gepubliceerd, je moet de kit bij deze winkel bestellen om alle info te krijgen:

http://www.eckhorn.com/cms/IKE.html (met link naar de bespreking in Klang & Ton)

Hier is nog een interessant budget project met een Gradient 8" driver:

https://www.intertechnik.de/Shop/Bauvor ... 822,103485
http://www.lautsprecherbau.de/Magazine/ ... ,90879,181
ff lunche
Berichten: 673
Lid geworden op: do 22 sep 2011, 22:17
Locatie: Arnhem

Re: Fostex horn

Bericht door ff lunche »

@dagon,
Leuk, iemand die de ziggy's gebouwd heeft,nuttig ervaringen te horen.
ik kwam deze tegen en ga deze bouwen http://oaudio.de/Loudspeaker-DIY-kits/F ... ::591.html
Het is dan wel geen hoorn en vml niet wat Farmal zoekt.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Fostex horn

Bericht door Marp »

vml? Waar staat dat nog meer voor dan "Vector Markup Language"? :roll:
ff lunche
Berichten: 673
Lid geworden op: do 22 sep 2011, 22:17
Locatie: Arnhem

Re: Fostex horn

Bericht door ff lunche »

euh, "vermoedelijk" zou ik zeggen
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Fostex horn

Bericht door Marp »

Daar was ik zelf nooit op uitgekomen. ;) Dank voor de toelichting.
ff lunche
Berichten: 673
Lid geworden op: do 22 sep 2011, 22:17
Locatie: Arnhem

Re: Fostex horn

Bericht door ff lunche »

zo heb ik me heel lang afgevraagd wat iig betekende.
Gebruikersavatar
farmall
Berichten: 215
Lid geworden op: zo 13 jun 2010, 12:13
Locatie: Barendrecht

Re: Fostex horn

Bericht door farmall »

En iig staat vml voor in ieder geval :shock:
ff lunche
Berichten: 673
Lid geworden op: do 22 sep 2011, 22:17
Locatie: Arnhem

Re: Fostex horn

Bericht door ff lunche »

nee hoor,
iig staat iig voor iig
Gebruikersavatar
farmall
Berichten: 215
Lid geworden op: zo 13 jun 2010, 12:13
Locatie: Barendrecht

Re: Fostex horn

Bericht door farmall »

Dit lijkt mij een gevalletje van duidelijke onduidelijkheid :?
Gebruikersavatar
farmall
Berichten: 215
Lid geworden op: zo 13 jun 2010, 12:13
Locatie: Barendrecht

Re: Fostex horn

Bericht door farmall »

Heb de laatste dagen alle tips hier bekeken (waarvoor aan een ieder mijn dank), ben nu wel beter op de hoogte waar ik op moet letten, dat is het leuke aan dit forum :D .
Heb nu een mooie hoorn gevonden die mij wel wat lijkt om te bouwen, zie link: http://www.lautsprecherkauf.com/product ... e103e.html.
Deze hoorn lijkt mij leuk om te bouwen, heeft afmetingen die bij mij goed te plaatsen zijn en de opening aan de achterzijde, zoals mij hier op het forum werd aanbevolen :wink: .

Moet alleen eerst nog mijn Marantz 1030 versterker zien te verkopen zodat ik weer geld heb om de spulletjes te bestellen :( .
En als ik er daar niet mee uitkom moet de Marantz 1060 ook het veld verlaten :roll: .

Maar ja, eerst van het weekend maar eens foto's maken en de boel op marktplaats zetten.
ff lunche
Berichten: 673
Lid geworden op: do 22 sep 2011, 22:17
Locatie: Arnhem

Re: Fostex horn

Bericht door ff lunche »

farmall
al vorderingen geboekt ?
Gebruikersavatar
farmall
Berichten: 215
Lid geworden op: zo 13 jun 2010, 12:13
Locatie: Barendrecht

Re: Fostex horn

Bericht door farmall »

Nee, helaas nog niet, ik moet het van het mooie weer hebben omdat ik alles buiten moet doen.
Ik denk dat ik maar even wacht tot het voorjaar, het is nu te koud en vochtig om buiten met hout te werken.

En jij, heb jij al een start gemaakt?
ff lunche
Berichten: 673
Lid geworden op: do 22 sep 2011, 22:17
Locatie: Arnhem

Re: Fostex horn

Bericht door ff lunche »

oei, buiten werken
ik prijs me gelukkig met mijn garage
gestart met de Flat-5 ?
ja , in die zin dat er mdf besteld is en er in de garage een mooi stuk
beuken stroken meubelpaneel staat (20% korting bij de Gamma) voor de baffles.
Maar we gaan pas schroeven en lijmen als het andere project klaar is en dat is vml nog net voor de kerst. Dan zal er wel weinig gebeuren tot in het nieuwe jaar vrees ik.
Geen ramp want ik moet eerst proberen te genieten van het huidige project,
ff lunche
Berichten: 673
Lid geworden op: do 22 sep 2011, 22:17
Locatie: Arnhem

Re: Fostex horn

Bericht door ff lunche »

op mp even in de rubriek audio
"breedband" intypen,
er staat precies datgene wat jij gaat bouwen.
Gebruikersavatar
farmall
Berichten: 215
Lid geworden op: zo 13 jun 2010, 12:13
Locatie: Barendrecht

Re: Fostex horn

Bericht door farmall »

Gelijk even gekeken, ziet er mooi uit.
Maar ja, ik vind het nu eenmaal leuker om zelf te bouwen hè.
Een garage is inderdaad ideaal, kan je ongeacht het weer toch lekker klussen, maar goed, die heb ik nu eenmaal niet dus even geduld tot het voorjaar :roll: .
Eddie
Berichten: 102
Lid geworden op: ma 31 aug 2009, 21:26
Locatie: eindhoven

Re: Fostex horn

Bericht door Eddie »

Hallo Farmall,

Een tijdje geleden heb ik Jericho-hoorns gebouwd, naar een ontwerp uit Klang&Ton met de Fostex FE208Sigma (niet meer in productie). Het grote voordeel van zo'n back loaded hoorn is dat de bas geproduceerd wordt door een heel licht membraan. Die bas is dus supersnel en strak. Het grote nadeel is dat de werking van de hoorn sterk gekoppeld is aan de akoustiek van de luisterruimte. Ik kreeg daardoor een basrespons met grote ups en downs. Zelfs met een DSP lijkt het me heel lastig om dit goed te krijgen (ervaring op dit forum??). Aanpassen van de kamer is ook iets dat je niet zo maar even (goed) doet.

Hier vind je nog wat over mijn Jericho's: http://www.phys.tue.nl/EPG/veldhuizen/d ... ericho.htm.

Veel plezier met het bouwen van je luidsprekers.

M.vr.gr.
Eddie
Gebruikersavatar
farmall
Berichten: 215
Lid geworden op: zo 13 jun 2010, 12:13
Locatie: Barendrecht

Re: Fostex horn

Bericht door farmall »

Hallo Eddie,

Bedankt voor je reactie.
Ik heb inmiddels aardig wat gelezen over hoornluidsprekers en merk wel dat er toch nog wel wat nadelen aan (kunnen) kleven.
Hierdoor ben ik toch een beetje in twijfel geraakt of dit wel een verstandige keus is voor mij.
De Markstart wordt hier op het forum positief gewaardeerd, misschien is dit een betere keus voor mij, is natuurlijk wel een heel ander type.
Als het de Markstart zou worden wil ik de variant bouwen met de luchtsleuf aan de voorkant i.p.v. de reflexpoort aan de achterkant, de speakers zullen namelijk dicht bij de wand geplaatst moeten worden.
Maar goed, eerst maar eens wachten op beter weer, buiten klussen in de regen is ook niets waard.

Groetjes,
Marcel
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”