Slanke luidspreker, woofer aan de zijkant

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Slanke luidspreker, woofer aan de zijkant

Bericht door markbakk »

Nog even ter illustratie wat er gebeurt als je je kast en je elektrisch filter niet netjes afstemt op elkaar:
15M.jpg
De zwarte curve is wat je krijgt met een 15M in een kastje van 2,5 liter. Ziet er wel netjes uit. Maar wanneer je nu daar een seriecondensator van 200uF aan toevoegt, tsja, dan slingert de boel aardig op (rode curve)...
josh
Berichten: 44
Lid geworden op: di 18 jul 2006, 20:33
Locatie: Amersfoort

Re: Slanke luidspreker, woofer aan de zijkant

Bericht door josh »

Boppo84,
Yep, nu kom ik ook op die 2,8 L uit.

Tom Magchielse,
Wat is The Edge?

Markbakk,
Duidelijk, met welk programma simuleer je dit?
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: Slanke luidspreker, woofer aan de zijkant

Bericht door arjank »

josh schreef:
Wat is The Edge?
Een programmatje waarmee je de "baffle-step" mee kunt simuleren.
Kort door de bocht is de baffle-step de invloed van de kastbreedte op de frequentiekarakteristiek ('k ga hier nu niet in detail op in, is nog niet aan de orde)
Ik gebruik hier altijd boxsim voor.
josh
Berichten: 44
Lid geworden op: di 18 jul 2006, 20:33
Locatie: Amersfoort

Re: Slanke luidspreker, woofer aan de zijkant

Bericht door josh »

Komt weer heel wat bijkijken. :shock: :D

Resume:
Laag(22W4581T00): ik ga hier voor een inhoud van netto 25L, res.fr 36 Hz, BR poort dia 7 met een L 30 cm.
Mid(15M4831G00): hier kies ik netto een inhoud van de door Marp voorgestelde 6,2L.
Tweeter is overigens de D2905/9900.
Ga nu eens met deze gegevens kijken wat de grootte van de luidsprekers worden , woofer aan de zijkant? of toch gewoon op het front geplaatst.
Ik zal de vorderingen, tekeningen posten.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Slanke luidspreker, woofer aan de zijkant

Bericht door wouter »

markbakk schreef:
Nog even ter illustratie wat er gebeurt als je je kast en je elektrisch filter niet netjes afstemt op elkaar:
15M.jpg
De zwarte curve is wat je krijgt met een 15M in een kastje van 2,5 liter. Ziet er wel netjes uit. Maar wanneer je nu daar een seriecondensator van 200uF aan toevoegt, tsja, dan slingert de boel aardig op (rode curve)...
moet voor correcte filterwerking toch ook nog een LCR parallel aan de driver geplaatst worden. Nu werd de eerste orde filtering niet lekker omdat het vlak bij de impendantiepiek filtert.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Slanke luidspreker, woofer aan de zijkant

Bericht door markbakk »

wouter schreef:
moet voor correcte filterwerking toch ook nog een LCR parallel aan de driver geplaatst worden. Nu werd de eerste orde filtering niet lekker omdat het vlak bij de impendantiepiek filtert.
Klopt, maar ik vind dat een 'brute force'-aanpak voor een middentoner die je toch tot vlak bij z'n fc wilt toepassen. De winst van een zuigkring is dan maar gering t.o.v. een GHP. Cross je hoger (3 à 400Hz), dan vind ik dat nog te overwegen.
Overigens: het programmaatje is van de maker van The Edge. Meer zeg ik niet. :sure:
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: Slanke luidspreker, woofer aan de zijkant

Bericht door arjank »

markbakk schreef:
wouter schreef:
moet voor correcte filterwerking toch ook nog een LCR parallel aan de driver geplaatst worden. Nu werd de eerste orde filtering niet lekker omdat het vlak bij de impendantiepiek filtert.
Klopt, maar ik vind dat een 'brute force'-aanpak voor een middentoner die je toch tot vlak bij z'n fc wilt toepassen. De winst van een zuigkring is dan maar gering t.o.v. een GHP. Cross je hoger (3 à 400Hz), dan vind ik dat nog te overwegen.
Overigens: het programmaatje is van de maker van The Edge. Meer zeg ik niet. :sure:
Als je die mid echt als GHP gaat inzetten dan kan het prima zonder LCR, in de andere gevallen kom je er niet onderuit een LCR aan je filter toe te voegen idem voor de lowpass van de woofer. Vandaar dat ik al aangaf dat je goedkoper uit bent met een plate-amp.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Slanke luidspreker, woofer aan de zijkant

Bericht door markbakk »

Het qua filtercomponenten meest minimalistische concept is natuurlijk een bandpass voor het laag en een GHP voor het midden. En dat is al zo vaak vertoond dat het wel bijna een goed idee moet zijn.
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: Slanke luidspreker, woofer aan de zijkant

Bericht door arjank »

markbakk schreef:
Het qua filtercomponenten meest minimalistische concept is natuurlijk een bandpass voor het laag en een GHP voor het midden. En dat is al zo vaak vertoond dat het wel bijna een goed idee moet zijn.
Kan goed functioneren, maar ook slecht. Als de pijp van de bandpass aan de lange kant is dan krijg je daar een lelijke pijpresonantie.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Slanke luidspreker, woofer aan de zijkant

Bericht door markbakk »

arjank schreef:
Als de pijp van de bandpass aan de lange kant is dan krijg je daar een lelijke pijpresonantie.
Net als bij elke basreflex, mind you. Je kunt 'm alleen bij een bandpass zo goed aantonen omdat je bij een normale BR altijd de output van de conus als stoorbron hebt.
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: Slanke luidspreker, woofer aan de zijkant

Bericht door arjank »

markbakk schreef:
arjank schreef:
Als de pijp van de bandpass aan de lange kant is dan krijg je daar een lelijke pijpresonantie.
Net als bij elke basreflex, mind you. Je kunt 'm alleen bij een bandpass zo goed aantonen omdat je bij een normale BR altijd de output van de conus als stoorbron hebt.
Of course, kan zeker een probleem bij een normaal bassreflex systeem vormen. Vandaar dat ik lange pijpen meestal probeer te mijden, of het geheel zo te ontwerpen dat het niet storend is. Ik heb in het verleden toch een heel aantal bandpassjes gemaakt, en die met lange pijp hadden vaak een overdreven "holle" klank. Een bandpass met alleen een LCR om die pijpresonantie weg te trekken is wel een goed idee, je hebt dan in ieder geval geen lowpass nodig (scheelt weer een flinke dikke dure spoel).
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Slanke luidspreker, woofer aan de zijkant

Bericht door markbakk »

arjank schreef:
Een bandpass met alleen een LCR om die pijpresonantie weg te trekken is wel een goed idee, je hebt dan in ieder geval geen lowpass nodig (scheelt weer een flinke dikke dure spoel).
Kijk, dat vind ik nou ook een goed idee. :idea:
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: Slanke luidspreker, woofer aan de zijkant

Bericht door arjank »

markbakk schreef:
arjank schreef:
Een bandpass met alleen een LCR om die pijpresonantie weg te trekken is wel een goed idee, je hebt dan in ieder geval geen lowpass nodig (scheelt weer een flinke dikke dure spoel).
Kijk, dat vind ik nou ook een goed idee. :idea:
Het wordt dan wel een parallel LCR, een serie LCR gaat niet werken.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Slanke luidspreker, woofer aan de zijkant

Bericht door markbakk »

arjank schreef:
Het wordt dan wel een parallel LCR, een serie LCR gaat niet werken.
Gelukkig heeft een beetje woof een mooie vette spreekspoel met veel en lange wikkelingen. :mrgreen:
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: Slanke luidspreker, woofer aan de zijkant

Bericht door arjank »

markbakk schreef:
arjank schreef:
Het wordt dan wel een parallel LCR, een serie LCR gaat niet werken.
Gelukkig heeft een beetje woof een mooie vette spreekspoel met veel en lange wikkelingen. :mrgreen:
Soort van ingebouwde lowpass 8)
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Slanke luidspreker, woofer aan de zijkant

Bericht door markbakk »

Iig mag de TS behalve aan het tekenen ook aan het sparen gaan voor twee mooie zuigkringen. 8) 8)
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: Slanke luidspreker, woofer aan de zijkant

Bericht door arjank »

markbakk schreef:
Iig mag de TS behalve aan het tekenen ook aan het sparen gaan voor twee mooie zuigkringen. 8) 8)
altijd goed die zuigkringen :-s
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Slanke luidspreker, woofer aan de zijkant

Bericht door Henkjan »

zuigkring werkt alleen als je een LP fiter toepast :roll: zuigkring op een ongefilterde unit ga je alleen maar in de impedantie terugzien
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: Slanke luidspreker, woofer aan de zijkant

Bericht door arjank »

Henkjan schreef:
zuigkring werkt alleen als je een LP fiter toepast :roll: zuigkring op een ongefilterde unit ga je alleen maar in de impedantie terugzien
Correct, vandaar dat ik al aangaf dat het een parallel LCR moet worden, serie LCR werkt niet.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Slanke luidspreker, woofer aan de zijkant

Bericht door markbakk »

Ja klopt. Bij een bandpass gebruik je meestal nog een spoeltje om de zaak elektrisch af te filteren (en om de poortresonantie wat te drukken). Ik was daarvan stilzwijgend uitgegaan (maar was nog niet op het idee gekomen om een zuigkringetje af te stemmen op de poortresonantie...).
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Slanke luidspreker, woofer aan de zijkant

Bericht door wouter »

arjank schreef:
Henkjan schreef:
zuigkring werkt alleen als je een LP fiter toepast :roll: zuigkring op een ongefilterde unit ga je alleen maar in de impedantie terugzien
Correct, vandaar dat ik al aangaf dat het een parallel LCR moet worden, serie LCR werkt niet.
Eh, juist niet parallel toch. In serie is het een sperfilter, zonder verdere componenten werkt een LCR parallel niet in de SPL curve. :-s
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: Slanke luidspreker, woofer aan de zijkant

Bericht door arjank »

wouter schreef:
arjank schreef:
Henkjan schreef:
zuigkring werkt alleen als je een LP fiter toepast :roll: zuigkring op een ongefilterde unit ga je alleen maar in de impedantie terugzien
Correct, vandaar dat ik al aangaf dat het een parallel LCR moet worden, serie LCR werkt niet.
Eh, juist niet parallel toch. In serie is het een sperfilter, zonder verdere componenten werkt een LCR parallel niet in de SPL curve. :-s
Een parallel LCR staat in serie met de driver, een serie LCR staat parallel aan de driver.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Slanke luidspreker, woofer aan de zijkant

Bericht door wouter »

:roll: okee, wist ik niet. Is voor mij hogere logica vrees ik :lol:
josh
Berichten: 44
Lid geworden op: di 18 jul 2006, 20:33
Locatie: Amersfoort

Re: Slanke luidspreker, woofer aan de zijkant

Bericht door josh »

Een mid als GHP inzetten, was dat?

Voor de woofer zou een plate amp ideaal zijn maar ik heb natuurlijk de bestaande speakers waar natuurlijk al de diverse filtercomponenten in zetten en hoop dat die te gebruiken zijn. :)
Bij de huidige situatie is overigens het filter opgebouwd zonder zuigkringen oid.
Zie bijlage.

Valt niet mee om die baspoort van dia 7 cm. L=30 cm in een kast van ca. 25L te plaatsen.
Wat is de invloed als ik hier een dia van 5 cm. kies?
Wat kan het nadeel zijn als ik de baspoort met een 90 gradenbocht naar de bodem laat lopen?
Bijlagen
Filter.pdf
(34.24 KiB) 91 keer gedownload
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Re: Slanke luidspreker, woofer aan de zijkant

Bericht door sietse »

Ik vind dat er hier nog al moeilijk over filters wordt geleuterd tegen iemand die nog wat moet bij leren. :twisted:
Josh, http://www.zelfbouwaudio.nl/index.php?o ... 2&Itemid=2

Woof aan de zijkant is niks mis mee. Dan wel een basmid en tweet in het front. De bas tot ca 100 á 200 Hz. 2,5 weg filteren is voor mij dan ideaal. Bas poort onder of voor? Hangt af van je opbouw van de box. Aan de onderkant moet dan wel enige "adem ruimte" zijn.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”