Slanke luidspreker, woofer aan de zijkant
Moderator: Beheerdersteam
Re: Slanke luidspreker, woofer aan de zijkant
Nog even ter illustratie wat er gebeurt als je je kast en je elektrisch filter niet netjes afstemt op elkaar:
De zwarte curve is wat je krijgt met een 15M in een kastje van 2,5 liter. Ziet er wel netjes uit. Maar wanneer je nu daar een seriecondensator van 200uF aan toevoegt, tsja, dan slingert de boel aardig op (rode curve)...
Re: Slanke luidspreker, woofer aan de zijkant
Boppo84,
Yep, nu kom ik ook op die 2,8 L uit.
Tom Magchielse,
Wat is The Edge?
Markbakk,
Duidelijk, met welk programma simuleer je dit?
Yep, nu kom ik ook op die 2,8 L uit.
Tom Magchielse,
Wat is The Edge?
Markbakk,
Duidelijk, met welk programma simuleer je dit?
Re: Slanke luidspreker, woofer aan de zijkant
Een programmatje waarmee je de "baffle-step" mee kunt simuleren.josh schreef:Wat is The Edge?
Kort door de bocht is de baffle-step de invloed van de kastbreedte op de frequentiekarakteristiek ('k ga hier nu niet in detail op in, is nog niet aan de orde)
Ik gebruik hier altijd boxsim voor.
Re: Slanke luidspreker, woofer aan de zijkant
Komt weer heel wat bijkijken.
Resume:
Laag(22W4581T00): ik ga hier voor een inhoud van netto 25L, res.fr 36 Hz, BR poort dia 7 met een L 30 cm.
Mid(15M4831G00): hier kies ik netto een inhoud van de door Marp voorgestelde 6,2L.
Tweeter is overigens de D2905/9900.
Ga nu eens met deze gegevens kijken wat de grootte van de luidsprekers worden , woofer aan de zijkant? of toch gewoon op het front geplaatst.
Ik zal de vorderingen, tekeningen posten.
Resume:
Laag(22W4581T00): ik ga hier voor een inhoud van netto 25L, res.fr 36 Hz, BR poort dia 7 met een L 30 cm.
Mid(15M4831G00): hier kies ik netto een inhoud van de door Marp voorgestelde 6,2L.
Tweeter is overigens de D2905/9900.
Ga nu eens met deze gegevens kijken wat de grootte van de luidsprekers worden , woofer aan de zijkant? of toch gewoon op het front geplaatst.
Ik zal de vorderingen, tekeningen posten.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Slanke luidspreker, woofer aan de zijkant
moet voor correcte filterwerking toch ook nog een LCR parallel aan de driver geplaatst worden. Nu werd de eerste orde filtering niet lekker omdat het vlak bij de impendantiepiek filtert.markbakk schreef:Nog even ter illustratie wat er gebeurt als je je kast en je elektrisch filter niet netjes afstemt op elkaar: De zwarte curve is wat je krijgt met een 15M in een kastje van 2,5 liter. Ziet er wel netjes uit. Maar wanneer je nu daar een seriecondensator van 200uF aan toevoegt, tsja, dan slingert de boel aardig op (rode curve)...
Re: Slanke luidspreker, woofer aan de zijkant
Klopt, maar ik vind dat een 'brute force'-aanpak voor een middentoner die je toch tot vlak bij z'n fc wilt toepassen. De winst van een zuigkring is dan maar gering t.o.v. een GHP. Cross je hoger (3 à 400Hz), dan vind ik dat nog te overwegen.wouter schreef:moet voor correcte filterwerking toch ook nog een LCR parallel aan de driver geplaatst worden. Nu werd de eerste orde filtering niet lekker omdat het vlak bij de impendantiepiek filtert.
Overigens: het programmaatje is van de maker van The Edge. Meer zeg ik niet.
Re: Slanke luidspreker, woofer aan de zijkant
Als je die mid echt als GHP gaat inzetten dan kan het prima zonder LCR, in de andere gevallen kom je er niet onderuit een LCR aan je filter toe te voegen idem voor de lowpass van de woofer. Vandaar dat ik al aangaf dat je goedkoper uit bent met een plate-amp.markbakk schreef:Klopt, maar ik vind dat een 'brute force'-aanpak voor een middentoner die je toch tot vlak bij z'n fc wilt toepassen. De winst van een zuigkring is dan maar gering t.o.v. een GHP. Cross je hoger (3 à 400Hz), dan vind ik dat nog te overwegen.wouter schreef:moet voor correcte filterwerking toch ook nog een LCR parallel aan de driver geplaatst worden. Nu werd de eerste orde filtering niet lekker omdat het vlak bij de impendantiepiek filtert.
Overigens: het programmaatje is van de maker van The Edge. Meer zeg ik niet.
Re: Slanke luidspreker, woofer aan de zijkant
Het qua filtercomponenten meest minimalistische concept is natuurlijk een bandpass voor het laag en een GHP voor het midden. En dat is al zo vaak vertoond dat het wel bijna een goed idee moet zijn.
Re: Slanke luidspreker, woofer aan de zijkant
Kan goed functioneren, maar ook slecht. Als de pijp van de bandpass aan de lange kant is dan krijg je daar een lelijke pijpresonantie.markbakk schreef:Het qua filtercomponenten meest minimalistische concept is natuurlijk een bandpass voor het laag en een GHP voor het midden. En dat is al zo vaak vertoond dat het wel bijna een goed idee moet zijn.
Re: Slanke luidspreker, woofer aan de zijkant
Net als bij elke basreflex, mind you. Je kunt 'm alleen bij een bandpass zo goed aantonen omdat je bij een normale BR altijd de output van de conus als stoorbron hebt.arjank schreef:Als de pijp van de bandpass aan de lange kant is dan krijg je daar een lelijke pijpresonantie.
Re: Slanke luidspreker, woofer aan de zijkant
Of course, kan zeker een probleem bij een normaal bassreflex systeem vormen. Vandaar dat ik lange pijpen meestal probeer te mijden, of het geheel zo te ontwerpen dat het niet storend is. Ik heb in het verleden toch een heel aantal bandpassjes gemaakt, en die met lange pijp hadden vaak een overdreven "holle" klank. Een bandpass met alleen een LCR om die pijpresonantie weg te trekken is wel een goed idee, je hebt dan in ieder geval geen lowpass nodig (scheelt weer een flinke dikke dure spoel).markbakk schreef:Net als bij elke basreflex, mind you. Je kunt 'm alleen bij een bandpass zo goed aantonen omdat je bij een normale BR altijd de output van de conus als stoorbron hebt.arjank schreef:Als de pijp van de bandpass aan de lange kant is dan krijg je daar een lelijke pijpresonantie.
Re: Slanke luidspreker, woofer aan de zijkant
Kijk, dat vind ik nou ook een goed idee.arjank schreef:Een bandpass met alleen een LCR om die pijpresonantie weg te trekken is wel een goed idee, je hebt dan in ieder geval geen lowpass nodig (scheelt weer een flinke dikke dure spoel).
Re: Slanke luidspreker, woofer aan de zijkant
Het wordt dan wel een parallel LCR, een serie LCR gaat niet werken.markbakk schreef:Kijk, dat vind ik nou ook een goed idee.arjank schreef:Een bandpass met alleen een LCR om die pijpresonantie weg te trekken is wel een goed idee, je hebt dan in ieder geval geen lowpass nodig (scheelt weer een flinke dikke dure spoel).
Re: Slanke luidspreker, woofer aan de zijkant
Gelukkig heeft een beetje woof een mooie vette spreekspoel met veel en lange wikkelingen.arjank schreef:Het wordt dan wel een parallel LCR, een serie LCR gaat niet werken.
Re: Slanke luidspreker, woofer aan de zijkant
Soort van ingebouwde lowpassmarkbakk schreef:Gelukkig heeft een beetje woof een mooie vette spreekspoel met veel en lange wikkelingen.arjank schreef:Het wordt dan wel een parallel LCR, een serie LCR gaat niet werken.
Re: Slanke luidspreker, woofer aan de zijkant
Iig mag de TS behalve aan het tekenen ook aan het sparen gaan voor twee mooie zuigkringen.

Re: Slanke luidspreker, woofer aan de zijkant
altijd goed die zuigkringenmarkbakk schreef:Iig mag de TS behalve aan het tekenen ook aan het sparen gaan voor twee mooie zuigkringen.![]()
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Slanke luidspreker, woofer aan de zijkant
zuigkring werkt alleen als je een LP fiter toepast
zuigkring op een ongefilterde unit ga je alleen maar in de impedantie terugzien
Re: Slanke luidspreker, woofer aan de zijkant
Correct, vandaar dat ik al aangaf dat het een parallel LCR moet worden, serie LCR werkt niet.Henkjan schreef:zuigkring werkt alleen als je een LP fiter toepastzuigkring op een ongefilterde unit ga je alleen maar in de impedantie terugzien
Re: Slanke luidspreker, woofer aan de zijkant
Ja klopt. Bij een bandpass gebruik je meestal nog een spoeltje om de zaak elektrisch af te filteren (en om de poortresonantie wat te drukken). Ik was daarvan stilzwijgend uitgegaan (maar was nog niet op het idee gekomen om een zuigkringetje af te stemmen op de poortresonantie...).
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Slanke luidspreker, woofer aan de zijkant
Eh, juist niet parallel toch. In serie is het een sperfilter, zonder verdere componenten werkt een LCR parallel niet in de SPL curve.arjank schreef:Correct, vandaar dat ik al aangaf dat het een parallel LCR moet worden, serie LCR werkt niet.Henkjan schreef:zuigkring werkt alleen als je een LP fiter toepastzuigkring op een ongefilterde unit ga je alleen maar in de impedantie terugzien
Re: Slanke luidspreker, woofer aan de zijkant
Een parallel LCR staat in serie met de driver, een serie LCR staat parallel aan de driver.wouter schreef:Eh, juist niet parallel toch. In serie is het een sperfilter, zonder verdere componenten werkt een LCR parallel niet in de SPL curve.arjank schreef:Correct, vandaar dat ik al aangaf dat het een parallel LCR moet worden, serie LCR werkt niet.Henkjan schreef:zuigkring werkt alleen als je een LP fiter toepastzuigkring op een ongefilterde unit ga je alleen maar in de impedantie terugzien
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Slanke luidspreker, woofer aan de zijkant
Re: Slanke luidspreker, woofer aan de zijkant
Een mid als GHP inzetten, was dat?
Voor de woofer zou een plate amp ideaal zijn maar ik heb natuurlijk de bestaande speakers waar natuurlijk al de diverse filtercomponenten in zetten en hoop dat die te gebruiken zijn.
Bij de huidige situatie is overigens het filter opgebouwd zonder zuigkringen oid.
Zie bijlage.
Valt niet mee om die baspoort van dia 7 cm. L=30 cm in een kast van ca. 25L te plaatsen.
Wat is de invloed als ik hier een dia van 5 cm. kies?
Wat kan het nadeel zijn als ik de baspoort met een 90 gradenbocht naar de bodem laat lopen?
Voor de woofer zou een plate amp ideaal zijn maar ik heb natuurlijk de bestaande speakers waar natuurlijk al de diverse filtercomponenten in zetten en hoop dat die te gebruiken zijn.
Bij de huidige situatie is overigens het filter opgebouwd zonder zuigkringen oid.
Zie bijlage.
Valt niet mee om die baspoort van dia 7 cm. L=30 cm in een kast van ca. 25L te plaatsen.
Wat is de invloed als ik hier een dia van 5 cm. kies?
Wat kan het nadeel zijn als ik de baspoort met een 90 gradenbocht naar de bodem laat lopen?
- Bijlagen
-
- Filter.pdf
- (34.24 KiB) 91 keer gedownload
Re: Slanke luidspreker, woofer aan de zijkant
Ik vind dat er hier nog al moeilijk over filters wordt geleuterd tegen iemand die nog wat moet bij leren.
Josh, http://www.zelfbouwaudio.nl/index.php?o ... 2&Itemid=2
Woof aan de zijkant is niks mis mee. Dan wel een basmid en tweet in het front. De bas tot ca 100 á 200 Hz. 2,5 weg filteren is voor mij dan ideaal. Bas poort onder of voor? Hangt af van je opbouw van de box. Aan de onderkant moet dan wel enige "adem ruimte" zijn.
Josh, http://www.zelfbouwaudio.nl/index.php?o ... 2&Itemid=2
Woof aan de zijkant is niks mis mee. Dan wel een basmid en tweet in het front. De bas tot ca 100 á 200 Hz. 2,5 weg filteren is voor mij dan ideaal. Bas poort onder of voor? Hangt af van je opbouw van de box. Aan de onderkant moet dan wel enige "adem ruimte" zijn.
