Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

jordo81
Berichten: 719
Lid geworden op: do 11 aug 2011, 18:00

Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Bericht door jordo81 »

Ik hou het niet meer van de spanning! haha, de NCore komt eraan!

Peter, is wat Anne bedoelde met de weerstand aan de andere kant zetten ook van toepassing op de NE555 schakeling waar wij het over hebben of alleen op die van zijn getekende versie?

Het heeft dus maar een heel klein stroompje nodig van 5mA.

Voor mijn toegevoegde tekening van de Clean Power Supply; heb jij enige ideeen over de waarden van die weerstanden en condensatoren die daar getekend staan?

Dit lijkt me dan wel een geschikte trafo:
http://uk.rs-online.com/web/p/pcb-mount ... s/7320427/

Even kijken of die misschien nog ergens anders te krijgen is want anders schieten de transportkosten over de prijs van het trafotje heen. Conrad heeft er ook veel van...

Is het ook verstandig om een 9v trafo te nemen? We moeten nog door een aantal diodes en componenten heen waardoor het voltage zal gaan zakken...
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Bericht door Pjotr »

Anne heeft het over een TV... weet verder niet wat ie bedoelt. Er zijn vele varianten op het zelfde thema :D
jordo81 schreef:
Dit lijkt me dan wel een geschikte trafo:
http://uk.rs-online.com/web/p/pcb-mount ... s/7320427/
Nee die is 24V. Deze komt meer in de richting: http://uk.rs-online.com/web/p/pcb-mount ... s/7320392/

Conrad heeft vergelijkbare en als het een 3VA met 2 secundaire 12V is kun je die ook nemen en de 2 secundaire wikkelingen parallel zetten.

Als je er direct een Hypex SMPS mee aan gaat sturen: Het relais en D4 laat je dan weg. De stand-by ingang sluit je dan aan op pin3/out van de NE555 (of LM555) via een serie weerstand van 1K. De - rail sluit je aan op een gnd aansluiting van de SMPS. Neem voor C1 een exemplaar van 35V, C2 en C3 mogen 16V zijn.

Wat is de bedoeling van die Clean Supply? Voor het aan/uit schakelingetje heeft dat geen nut.
Laatst gewijzigd door Pjotr op di 13 dec 2011, 15:40, 1 keer totaal gewijzigd.
jordo81
Berichten: 719
Lid geworden op: do 11 aug 2011, 18:00

Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Bericht door jordo81 »

Hoi Peter,

Die Clean Power Supply zit em in de trand van het opschonen van de grounds..
Dat de Neutraal die aan ground komt te liggen niet te veel verstoring zou veroorzaken...
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Bericht door Pjotr »

Zo simpel is het nu ook weer niet. Het gaat er daarbij om dat er geen stoorsignalen over de gnd lopen die het (audio)signaal kunnen beïnvloeden. Dat is bij dit aan/uit schakelingetje helemaal niet het geval.
jordo81
Berichten: 719
Lid geworden op: do 11 aug 2011, 18:00

Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Bericht door jordo81 »

Ik wil het maar niet begrijpen geloof ik...
Deze powersupply, hoe klein die ook is, komt toch ook aan aarde te liggen evenals alle aarden van de signalen?
Of heeft het in dit geval meer te maken dat er geen spanningsschommelingen bewerkstelligd worden omdat dit circuitje heel gelijkmatig belast wordt?
jordo81
Berichten: 719
Lid geworden op: do 11 aug 2011, 18:00

Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Bericht door jordo81 »

Dit lijkt mij een geschikte kandidaad op Conrad:

http://www1.conrad.nl/scripts/wgate/zco ... o_display=
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Bericht door Pjotr »

Die link werkt niet. Als je een product wil linken moet je de link gebruiken rechts op de pagina bij Conrad onder "Directe productlink"
jordo81
Berichten: 719
Lid geworden op: do 11 aug 2011, 18:00

Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Bericht door jordo81 »

http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=710330

Zo dan?
Het is iig artikelnummer 710330 - 89
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Bericht door Pjotr »

Die is weer 6V. Waarom neem je niet gewoon een 12V trafo?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Bericht door Ah!buis »

Dat met die 10nF anders is voor de opstarttoestand (reset),doet er verder niet toe,hier zit er een R,C en D bij om dat te doen.
Voor dat trafotje,deze misschien ?
http://www.dickbest.nl/index.php?_a=vie ... uctId=5640
Anne
jordo81
Berichten: 719
Lid geworden op: do 11 aug 2011, 18:00

Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Bericht door jordo81 »

Die is weer 6V. Waarom neem je niet gewoon een 12V trafo?
Het moest toch tussen de 3-12V zijn?
12V is ook goed, dan kunnen we nog aardig wat verliezen dmv diodes e.d.
p/n: 710278 - 89 wordt het dan. Die is ook 5VA.
jordo81
Berichten: 719
Lid geworden op: do 11 aug 2011, 18:00

Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Bericht door jordo81 »

Zo,

Den portomonnee is weer wat lichter...
Zojuist heb ik 2x NCore en SMPS600 (!!) besteld met een softstartmodule voor de DAC.

Mijn geluk kan niet meer op :D
jordo81
Berichten: 719
Lid geworden op: do 11 aug 2011, 18:00

Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Bericht door jordo81 »

Ik wil de onderdeeltjes voor de NE555 schakeling gaan bestellen.

Nu heb je verschillende soorten NE555 IC-tjes bij Conrad.
Maakt het uit welke ik neem?

Voor het bestellen van de weerstandjes zal ik moeten berekenen voor hoeveel wat ze moeten zijn.
Met de trafo die ik ga bestellen hebben we 12V.

R1= 1.000 Ohm
R2= 47.000 Ohm
R3= 1.000 Ohm
R4= 10.000 Ohm
R5= 10.000 Ohm

Dan loopt er door de weerstanden (I=U/R)

I(R1)= 12mA
I(R2)= 0,26mA
I(R3)= 12mA
I(R4)= 1,2mA
I(R5)= 1,2mA

Dat zijn dan stromen van (P=U*I)

I(R1)= 0,144 Watt
(R2)= 0,0031 Watt
I(R3)= 0,144 Watt
I(R4)= 0,0144 Watt
I(R5)= 0,0144 Watt

Bereken ik dat zo goed?

Ik moet 5 Diodes hebben (D4 komt te vervallen)
waarvan er ten minste 1 een 1N4148 moet zijn.
Voor die voor de gelijkrichter staan geen waarden bij, kunnen die ook 1N4148 zijn?

En condensatoren
C1= 220 mu 35V
C2= 22 mu 16V
C3= 22 mu 16V
C4= 0,47 mu
C5= 100 nano

Hoeveel Volt zouden C4 en C5 moeten zijn?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Bericht door Pjotr »

Zie de tekst in blauw. Wat je ook nog nodig hebt is een weerstandje van 1K in serie met de stand-by ingang van de SMPS en een stuk gaatjesprint om alles op te solderen, of ga je een printje zelf ontwerpen? Hoe zit het met het LED'je van de schakelaar? Zit daar al een weerstand in?
jordo81 schreef:
Ik wil de onderdeeltjes voor de NE555 schakeling gaan bestellen.

Nu heb je verschillende soorten NE555 IC-tjes bij Conrad.
Maakt het uit welke ik neem?

Nee

Voor het bestellen van de weerstandjes zal ik moeten berekenen voor hoeveel wat ze moeten zijn.
Met de trafo die ik ga bestellen hebben we 12V.

R1= 1.000 Ohm 220.000 Ohm
R2= 47.000 Ohm
R3= 1.000 Ohm
R4= 10.000 Ohm
R5= 10.000 Ohm

gewoon voor alle weerstanden 1/4W metaalfilm nemen

Ik moet 5 Diodes hebben (D4 komt te vervallen)
waarvan er ten minste 1 een 1N4148 moet zijn.
Voor die voor de gelijkrichter staan geen waarden bij, kunnen die ook 1N4148 zijn?

Nee, zijn 1A min. 100V neem voor D1 dan 4x 1N40004

En condensatoren
C1= 220 mu 35V
C2= 22 mu 16V
C3= 22 mu 16V
C4= 0,47 mu --> 50V of 65V MKT
C5= 100 nano --> 50V ceramisch
jordo81
Berichten: 719
Lid geworden op: do 11 aug 2011, 18:00

Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Bericht door jordo81 »

Hoi Peter,

dank je voor je antwoord weer.

Ik dacht dat je eerst zei dat dat weerstandje van 220K nu door het ontbreken van het relais ook op 1K moest komen te staan?
Dat is toch het weerstandje die in lijn zit met de EN555 uitgang 3?

Oja, ik was van plan van dat oefen printbord te bestellen.
Daar zit ook koper op. Moet ik dan banen uit gaan snijden ofzo?

Geen idee wat de weerstand in het LEDje is.
Ik denk dat ik dat weer even aan Bruno moet gaan vragen...
Bijlagen
oefen print.jpg
oefen print.jpg (27.45 KiB) 581 keer bekeken
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Bericht door BertDB »

jordo81 schreef:
Hoi Peter,

dank je voor je antwoord weer.

Ik dacht dat je eerst zei dat dat weerstandje van 220K nu door het ontbreken van het relais ook op 1K moest komen te staan?
Dat is toch het weerstandje die in lijn zit met de EN555 uitgang 3?

Oja, ik was van plan van dat oefen printbord te bestellen.
Daar zit ook koper op. Moet ik dan banen uit gaan snijden ofzo?

Geen idee wat de weerstand in het LEDje is.
Ik denk dat ik dat weer even aan Bruno moet gaan vragen...
Over een led staat altijd een vaste spanning (afhankelijk van de kleur led).
Die varieert van 1,7 tot 3,4V ofzo, pak in dit voorbeeld 2V
Stel dat je dat ledje wil aansluiten op een spanningsbron van 12V.
Dan moet die overige 10V wel ergens weg !
Bovendien moet ook de stroom beperkt worden door elke led. Een standaard ledje wordt beperkt op 15 à 20mA, powerleds kunnen uiteraard meer aan.
Met deze gegevens kan je dat weerstandje uitrekenen, dat ervoor zorgt dat er bij een spanning van 2V over je led max 20mA vloeit:

(12V - 2V) / 20mA = 500ohm
Dichtstbijzijnde waarde uit de E12/24 reeks is ong 560ohm


De schakelaar met zo'n led heeft al een weerstand ingebouwd dus je kan em gewoon aan de voedingsspanning zonder extra weerstand hangen :wink:
:)
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Bericht door Pjotr »

jordo81 schreef:
Hoi Peter,

dank je voor je antwoord weer.

Ik dacht dat je eerst zei dat dat weerstandje van 220K nu door het ontbreken van het relais ook op 1K moest komen te staan?
Dat is toch het weerstandje die in lijn zit met de EN555 uitgang 3?
Lees het nog eens goed na, ik schreef echt wat anders :mrgreen:

Ik heb het CAD tekeningetje niet meer bij de hand, alleen nog een gifje van dat schema. Heb het even snel opnieuw getekend maar alleen het deel aan de uitgang. Met die 1K weerstand bedoel een extra weerstand om de standby van SMPS aan te sturen, de rest blijft hetzelfde. Zo dus:
Toggle-aan-uit-SMPS.gif
R7 is dus de extra weerstand van 1K! Misschien ten overvloede maar toch: Bovenstaande is een gedeelte van het schema, de rest van het eerdere schema moet er natuurlijk ook bij, op het relais en D4 na :D

W.b.t. het ledje in de schakelaar: Check goed af of dat direct op 12V kan en er dus al een weerstand in zit. Als die weerstand er niet inzit R6 plaatsen anders gaat de NE555 ter ziele.
jordo81
Berichten: 719
Lid geworden op: do 11 aug 2011, 18:00

Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Bericht door jordo81 »

Hoi Peter,

Dank je wel weer!
Bedankt ook voor je tekening, daar kan ik echt wat mee :)

Ja je had het natuurlijk over een serieweerstand.

Ik heb Bruno gevraagd:

Een LED is een diode, die kan je niet als een weerstand specifiëren. De voorwaartse spanning is iets van een 1.2V. Als je van 12V vertrekt, gebruik dan een pullup weerstand van 1.5k.


Dus het Pull-up weerstandje R7 wordt dan ook 1K5 ipv 1K?
En een LED heeft geen weerstand dus R6 moet geplaatst worden.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Bericht door Pjotr »

jordo81 schreef:
Dus het Pull-up weerstandje R7 wordt dan ook 1K5 ipv 1K?
En een LED heeft geen weerstand dus R6 moet geplaatst worden.
Hou het nu maar zo als getekend.

R6 kun je eventueel nog variëren tussen de 470 ohm en 4700 ohm, afhankelijk van het ledje in de schakelaar.
jordo81
Berichten: 719
Lid geworden op: do 11 aug 2011, 18:00

Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Bericht door jordo81 »

Zojuist heb ik eindelijk mijn pakketje uit Amerika binnen gekregen met de DAC en alles er in.

Maar wat is het geval nu... Ik moet alles zelf in elkaar gaan zetten!!
Dat had ik even niet verwacht zeg!!

pfff dat gaat een tijd kosten! :?


Wel leuk hoor. Maar ik ga wel even wat gereedschappen bijbestellen denk ik.
Zo'n tang waarmee je de pootjes van de weestanden op maat kunt ombuigen en wat klemmetjes voor het solderen...
Iemand nog andere suggesties?
Bijlagen
Zo uit het pakketje
Zo uit het pakketje
Leon
Berichten: 401
Lid geworden op: do 29 apr 2010, 20:09

Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Bericht door Leon »

Wiha zijkniptang, kun je alles netjes recht afknippen. Goede multimeter: je moet de voeding afstellen.
Klemmetjes voor solderen heb je niet nodig. Keer de printplaat gewoon om met wat componenten op hun plaats. Wel van klein naar groot werken.
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Bericht door Zweitse »

Zelf in elkaar zetten, op de site staat toch Assembled and tested!
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Bericht door MichaelB »

Ik zou ze toch even een mailtje sturen, want er staat idd. "assembled and tested". Daar zal de prijs ook naar zijn.
Zelf in elkaar zetten is meestal een stuk(je) goedkoper.
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Bericht door knuisje »

Alle SMD-onderdelen zijn al gesoldeerd. Alleen de through hole componenten moet je zelf solderen, staat ook in de handleiding. 8)
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Bericht door MichaelB »

Hmmm, je gaat toch niet eerst de handleiding lezen? :oops:

Hoe hebben ze het dan getest? Alles vastzetten met wasknijpers en dan weer uit elkaar halen en opsturen? :lol:
Plaats reactie