Buffalo DIII + Hypex Ncore Project
Moderator: Beheerdersteam
Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project
Ik hou het niet meer van de spanning! haha, de NCore komt eraan!
Peter, is wat Anne bedoelde met de weerstand aan de andere kant zetten ook van toepassing op de NE555 schakeling waar wij het over hebben of alleen op die van zijn getekende versie?
Het heeft dus maar een heel klein stroompje nodig van 5mA.
Voor mijn toegevoegde tekening van de Clean Power Supply; heb jij enige ideeen over de waarden van die weerstanden en condensatoren die daar getekend staan?
Dit lijkt me dan wel een geschikte trafo:
http://uk.rs-online.com/web/p/pcb-mount ... s/7320427/
Even kijken of die misschien nog ergens anders te krijgen is want anders schieten de transportkosten over de prijs van het trafotje heen. Conrad heeft er ook veel van...
Is het ook verstandig om een 9v trafo te nemen? We moeten nog door een aantal diodes en componenten heen waardoor het voltage zal gaan zakken...
Peter, is wat Anne bedoelde met de weerstand aan de andere kant zetten ook van toepassing op de NE555 schakeling waar wij het over hebben of alleen op die van zijn getekende versie?
Het heeft dus maar een heel klein stroompje nodig van 5mA.
Voor mijn toegevoegde tekening van de Clean Power Supply; heb jij enige ideeen over de waarden van die weerstanden en condensatoren die daar getekend staan?
Dit lijkt me dan wel een geschikte trafo:
http://uk.rs-online.com/web/p/pcb-mount ... s/7320427/
Even kijken of die misschien nog ergens anders te krijgen is want anders schieten de transportkosten over de prijs van het trafotje heen. Conrad heeft er ook veel van...
Is het ook verstandig om een 9v trafo te nemen? We moeten nog door een aantal diodes en componenten heen waardoor het voltage zal gaan zakken...
Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project
Anne heeft het over een TV... weet verder niet wat ie bedoelt. Er zijn vele varianten op het zelfde thema
Conrad heeft vergelijkbare en als het een 3VA met 2 secundaire 12V is kun je die ook nemen en de 2 secundaire wikkelingen parallel zetten.
Als je er direct een Hypex SMPS mee aan gaat sturen: Het relais en D4 laat je dan weg. De stand-by ingang sluit je dan aan op pin3/out van de NE555 (of LM555) via een serie weerstand van 1K. De - rail sluit je aan op een gnd aansluiting van de SMPS. Neem voor C1 een exemplaar van 35V, C2 en C3 mogen 16V zijn.
Wat is de bedoeling van die Clean Supply? Voor het aan/uit schakelingetje heeft dat geen nut.
Nee die is 24V. Deze komt meer in de richting: http://uk.rs-online.com/web/p/pcb-mount ... s/7320392/jordo81 schreef:Dit lijkt me dan wel een geschikte trafo:
http://uk.rs-online.com/web/p/pcb-mount ... s/7320427/
Conrad heeft vergelijkbare en als het een 3VA met 2 secundaire 12V is kun je die ook nemen en de 2 secundaire wikkelingen parallel zetten.
Als je er direct een Hypex SMPS mee aan gaat sturen: Het relais en D4 laat je dan weg. De stand-by ingang sluit je dan aan op pin3/out van de NE555 (of LM555) via een serie weerstand van 1K. De - rail sluit je aan op een gnd aansluiting van de SMPS. Neem voor C1 een exemplaar van 35V, C2 en C3 mogen 16V zijn.
Wat is de bedoeling van die Clean Supply? Voor het aan/uit schakelingetje heeft dat geen nut.
Laatst gewijzigd door Pjotr op di 13 dec 2011, 15:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project
Hoi Peter,
Die Clean Power Supply zit em in de trand van het opschonen van de grounds..
Dat de Neutraal die aan ground komt te liggen niet te veel verstoring zou veroorzaken...
Die Clean Power Supply zit em in de trand van het opschonen van de grounds..
Dat de Neutraal die aan ground komt te liggen niet te veel verstoring zou veroorzaken...
Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project
Zo simpel is het nu ook weer niet. Het gaat er daarbij om dat er geen stoorsignalen over de gnd lopen die het (audio)signaal kunnen beïnvloeden. Dat is bij dit aan/uit schakelingetje helemaal niet het geval.
Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project
Ik wil het maar niet begrijpen geloof ik...
Deze powersupply, hoe klein die ook is, komt toch ook aan aarde te liggen evenals alle aarden van de signalen?
Of heeft het in dit geval meer te maken dat er geen spanningsschommelingen bewerkstelligd worden omdat dit circuitje heel gelijkmatig belast wordt?
Deze powersupply, hoe klein die ook is, komt toch ook aan aarde te liggen evenals alle aarden van de signalen?
Of heeft het in dit geval meer te maken dat er geen spanningsschommelingen bewerkstelligd worden omdat dit circuitje heel gelijkmatig belast wordt?
Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project
Dit lijkt mij een geschikte kandidaad op Conrad:
http://www1.conrad.nl/scripts/wgate/zco ... o_display=
http://www1.conrad.nl/scripts/wgate/zco ... o_display=
Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project
Die link werkt niet. Als je een product wil linken moet je de link gebruiken rechts op de pagina bij Conrad onder "Directe productlink"
Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project
Die is weer 6V. Waarom neem je niet gewoon een 12V trafo?
Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project
Dat met die 10nF anders is voor de opstarttoestand (reset),doet er verder niet toe,hier zit er een R,C en D bij om dat te doen.
Voor dat trafotje,deze misschien ?
http://www.dickbest.nl/index.php?_a=vie ... uctId=5640
Anne
Voor dat trafotje,deze misschien ?
http://www.dickbest.nl/index.php?_a=vie ... uctId=5640
Anne
Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project
Het moest toch tussen de 3-12V zijn?Die is weer 6V. Waarom neem je niet gewoon een 12V trafo?
12V is ook goed, dan kunnen we nog aardig wat verliezen dmv diodes e.d.
p/n: 710278 - 89 wordt het dan. Die is ook 5VA.
Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project
Zo,
Den portomonnee is weer wat lichter...
Zojuist heb ik 2x NCore en SMPS600 (!!) besteld met een softstartmodule voor de DAC.
Mijn geluk kan niet meer op
Den portomonnee is weer wat lichter...
Zojuist heb ik 2x NCore en SMPS600 (!!) besteld met een softstartmodule voor de DAC.
Mijn geluk kan niet meer op
Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project
Ik wil de onderdeeltjes voor de NE555 schakeling gaan bestellen.
Nu heb je verschillende soorten NE555 IC-tjes bij Conrad.
Maakt het uit welke ik neem?
Voor het bestellen van de weerstandjes zal ik moeten berekenen voor hoeveel wat ze moeten zijn.
Met de trafo die ik ga bestellen hebben we 12V.
R1= 1.000 Ohm
R2= 47.000 Ohm
R3= 1.000 Ohm
R4= 10.000 Ohm
R5= 10.000 Ohm
Dan loopt er door de weerstanden (I=U/R)
I(R1)= 12mA
I(R2)= 0,26mA
I(R3)= 12mA
I(R4)= 1,2mA
I(R5)= 1,2mA
Dat zijn dan stromen van (P=U*I)
I(R1)= 0,144 Watt
(R2)= 0,0031 Watt
I(R3)= 0,144 Watt
I(R4)= 0,0144 Watt
I(R5)= 0,0144 Watt
Bereken ik dat zo goed?
Ik moet 5 Diodes hebben (D4 komt te vervallen)
waarvan er ten minste 1 een 1N4148 moet zijn.
Voor die voor de gelijkrichter staan geen waarden bij, kunnen die ook 1N4148 zijn?
En condensatoren
C1= 220 mu 35V
C2= 22 mu 16V
C3= 22 mu 16V
C4= 0,47 mu
C5= 100 nano
Hoeveel Volt zouden C4 en C5 moeten zijn?
Nu heb je verschillende soorten NE555 IC-tjes bij Conrad.
Maakt het uit welke ik neem?
Voor het bestellen van de weerstandjes zal ik moeten berekenen voor hoeveel wat ze moeten zijn.
Met de trafo die ik ga bestellen hebben we 12V.
R1= 1.000 Ohm
R2= 47.000 Ohm
R3= 1.000 Ohm
R4= 10.000 Ohm
R5= 10.000 Ohm
Dan loopt er door de weerstanden (I=U/R)
I(R1)= 12mA
I(R2)= 0,26mA
I(R3)= 12mA
I(R4)= 1,2mA
I(R5)= 1,2mA
Dat zijn dan stromen van (P=U*I)
I(R1)= 0,144 Watt
(R2)= 0,0031 Watt
I(R3)= 0,144 Watt
I(R4)= 0,0144 Watt
I(R5)= 0,0144 Watt
Bereken ik dat zo goed?
Ik moet 5 Diodes hebben (D4 komt te vervallen)
waarvan er ten minste 1 een 1N4148 moet zijn.
Voor die voor de gelijkrichter staan geen waarden bij, kunnen die ook 1N4148 zijn?
En condensatoren
C1= 220 mu 35V
C2= 22 mu 16V
C3= 22 mu 16V
C4= 0,47 mu
C5= 100 nano
Hoeveel Volt zouden C4 en C5 moeten zijn?
Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project
Zie de tekst in blauw. Wat je ook nog nodig hebt is een weerstandje van 1K in serie met de stand-by ingang van de SMPS en een stuk gaatjesprint om alles op te solderen, of ga je een printje zelf ontwerpen? Hoe zit het met het LED'je van de schakelaar? Zit daar al een weerstand in?
jordo81 schreef:Ik wil de onderdeeltjes voor de NE555 schakeling gaan bestellen.
Nu heb je verschillende soorten NE555 IC-tjes bij Conrad.
Maakt het uit welke ik neem?
Nee
Voor het bestellen van de weerstandjes zal ik moeten berekenen voor hoeveel wat ze moeten zijn.
Met de trafo die ik ga bestellen hebben we 12V.
R1=1.000 Ohm220.000 Ohm
R2= 47.000 Ohm
R3= 1.000 Ohm
R4= 10.000 Ohm
R5= 10.000 Ohm
gewoon voor alle weerstanden 1/4W metaalfilm nemen
Ik moet 5 Diodes hebben (D4 komt te vervallen)
waarvan er ten minste 1 een 1N4148 moet zijn.
Voor die voor de gelijkrichter staan geen waarden bij, kunnen die ook 1N4148 zijn?
Nee, zijn 1A min. 100V neem voor D1 dan 4x 1N40004
En condensatoren
C1= 220 mu 35V
C2= 22 mu 16V
C3= 22 mu 16V
C4= 0,47 mu --> 50V of 65V MKT
C5= 100 nano --> 50V ceramisch
Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project
Hoi Peter,
dank je voor je antwoord weer.
Ik dacht dat je eerst zei dat dat weerstandje van 220K nu door het ontbreken van het relais ook op 1K moest komen te staan?
Dat is toch het weerstandje die in lijn zit met de EN555 uitgang 3?
Oja, ik was van plan van dat oefen printbord te bestellen.
Daar zit ook koper op. Moet ik dan banen uit gaan snijden ofzo?
Geen idee wat de weerstand in het LEDje is.
Ik denk dat ik dat weer even aan Bruno moet gaan vragen...
dank je voor je antwoord weer.
Ik dacht dat je eerst zei dat dat weerstandje van 220K nu door het ontbreken van het relais ook op 1K moest komen te staan?
Dat is toch het weerstandje die in lijn zit met de EN555 uitgang 3?
Oja, ik was van plan van dat oefen printbord te bestellen.
Daar zit ook koper op. Moet ik dan banen uit gaan snijden ofzo?
Geen idee wat de weerstand in het LEDje is.
Ik denk dat ik dat weer even aan Bruno moet gaan vragen...
- Bijlagen
-
- oefen print.jpg (27.45 KiB) 575 keer bekeken
Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project
Over een led staat altijd een vaste spanning (afhankelijk van de kleur led).jordo81 schreef:Hoi Peter,
dank je voor je antwoord weer.
Ik dacht dat je eerst zei dat dat weerstandje van 220K nu door het ontbreken van het relais ook op 1K moest komen te staan?
Dat is toch het weerstandje die in lijn zit met de EN555 uitgang 3?
Oja, ik was van plan van dat oefen printbord te bestellen.
Daar zit ook koper op. Moet ik dan banen uit gaan snijden ofzo?
Geen idee wat de weerstand in het LEDje is.
Ik denk dat ik dat weer even aan Bruno moet gaan vragen...
Die varieert van 1,7 tot 3,4V ofzo, pak in dit voorbeeld 2V
Stel dat je dat ledje wil aansluiten op een spanningsbron van 12V.
Dan moet die overige 10V wel ergens weg !
Bovendien moet ook de stroom beperkt worden door elke led. Een standaard ledje wordt beperkt op 15 à 20mA, powerleds kunnen uiteraard meer aan.
Met deze gegevens kan je dat weerstandje uitrekenen, dat ervoor zorgt dat er bij een spanning van 2V over je led max 20mA vloeit:
(12V - 2V) / 20mA = 500ohm
Dichtstbijzijnde waarde uit de E12/24 reeks is ong 560ohm
De schakelaar met zo'n led heeft al een weerstand ingebouwd dus je kan em gewoon aan de voedingsspanning zonder extra weerstand hangen
Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project
Lees het nog eens goed na, ik schreef echt wat andersjordo81 schreef:Hoi Peter,
dank je voor je antwoord weer.
Ik dacht dat je eerst zei dat dat weerstandje van 220K nu door het ontbreken van het relais ook op 1K moest komen te staan?
Dat is toch het weerstandje die in lijn zit met de EN555 uitgang 3?
Ik heb het CAD tekeningetje niet meer bij de hand, alleen nog een gifje van dat schema. Heb het even snel opnieuw getekend maar alleen het deel aan de uitgang. Met die 1K weerstand bedoel een extra weerstand om de standby van SMPS aan te sturen, de rest blijft hetzelfde. Zo dus: R7 is dus de extra weerstand van 1K! Misschien ten overvloede maar toch: Bovenstaande is een gedeelte van het schema, de rest van het eerdere schema moet er natuurlijk ook bij, op het relais en D4 na
W.b.t. het ledje in de schakelaar: Check goed af of dat direct op 12V kan en er dus al een weerstand in zit. Als die weerstand er niet inzit R6 plaatsen anders gaat de NE555 ter ziele.
Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project
Hoi Peter,
Dank je wel weer!
Bedankt ook voor je tekening, daar kan ik echt wat mee
Ja je had het natuurlijk over een serieweerstand.
Ik heb Bruno gevraagd:
Een LED is een diode, die kan je niet als een weerstand specifiëren. De voorwaartse spanning is iets van een 1.2V. Als je van 12V vertrekt, gebruik dan een pullup weerstand van 1.5k.
Dus het Pull-up weerstandje R7 wordt dan ook 1K5 ipv 1K?
En een LED heeft geen weerstand dus R6 moet geplaatst worden.
Dank je wel weer!
Bedankt ook voor je tekening, daar kan ik echt wat mee
Ja je had het natuurlijk over een serieweerstand.
Ik heb Bruno gevraagd:
Een LED is een diode, die kan je niet als een weerstand specifiëren. De voorwaartse spanning is iets van een 1.2V. Als je van 12V vertrekt, gebruik dan een pullup weerstand van 1.5k.
Dus het Pull-up weerstandje R7 wordt dan ook 1K5 ipv 1K?
En een LED heeft geen weerstand dus R6 moet geplaatst worden.
Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project
Hou het nu maar zo als getekend.jordo81 schreef:Dus het Pull-up weerstandje R7 wordt dan ook 1K5 ipv 1K?
En een LED heeft geen weerstand dus R6 moet geplaatst worden.
R6 kun je eventueel nog variëren tussen de 470 ohm en 4700 ohm, afhankelijk van het ledje in de schakelaar.
Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project
Zojuist heb ik eindelijk mijn pakketje uit Amerika binnen gekregen met de DAC en alles er in.
Maar wat is het geval nu... Ik moet alles zelf in elkaar gaan zetten!!
Dat had ik even niet verwacht zeg!!
pfff dat gaat een tijd kosten!
Wel leuk hoor. Maar ik ga wel even wat gereedschappen bijbestellen denk ik.
Zo'n tang waarmee je de pootjes van de weestanden op maat kunt ombuigen en wat klemmetjes voor het solderen...
Iemand nog andere suggesties?
Maar wat is het geval nu... Ik moet alles zelf in elkaar gaan zetten!!
Dat had ik even niet verwacht zeg!!
pfff dat gaat een tijd kosten!
Wel leuk hoor. Maar ik ga wel even wat gereedschappen bijbestellen denk ik.
Zo'n tang waarmee je de pootjes van de weestanden op maat kunt ombuigen en wat klemmetjes voor het solderen...
Iemand nog andere suggesties?
Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project
Wiha zijkniptang, kun je alles netjes recht afknippen. Goede multimeter: je moet de voeding afstellen.
Klemmetjes voor solderen heb je niet nodig. Keer de printplaat gewoon om met wat componenten op hun plaats. Wel van klein naar groot werken.
Klemmetjes voor solderen heb je niet nodig. Keer de printplaat gewoon om met wat componenten op hun plaats. Wel van klein naar groot werken.
Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project
Zelf in elkaar zetten, op de site staat toch Assembled and tested!
Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project
Ik zou ze toch even een mailtje sturen, want er staat idd. "assembled and tested". Daar zal de prijs ook naar zijn.
Zelf in elkaar zetten is meestal een stuk(je) goedkoper.
Zelf in elkaar zetten is meestal een stuk(je) goedkoper.
Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project
Alle SMD-onderdelen zijn al gesoldeerd. Alleen de through hole componenten moet je zelf solderen, staat ook in de handleiding. 
Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project
Hmmm, je gaat toch niet eerst de handleiding lezen? 
Hoe hebben ze het dan getest? Alles vastzetten met wasknijpers en dan weer uit elkaar halen en opsturen?
Hoe hebben ze het dan getest? Alles vastzetten met wasknijpers en dan weer uit elkaar halen en opsturen?
