Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

jordo81
Berichten: 719
Lid geworden op: do 11 aug 2011, 18:00

Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Bericht door jordo81 »

Hoi allemaal,

Hier heb ik een stukje ruimte gereserveerd om jullie op de hoogte te gaan houden van mijn winterproject:

Een Dual Mono TPA Buffalo DAC III met Ventus EZ Headphone amp SideCar en in de toekomst USB en Remote.
En, een Dual Mono 400Watt Hypex NCore Eindversterker......

Het is allemaal niets nieuws, behalve de NCore dan want die is nog niet eens uit!
Volgens de geleerden zal dat niet al te lang meer op zich wachten.
Maar ik heb ook nog veel keuzen te maken en vraagstukken waar ik voor kom te staan.

Daarom zou ik het leuk vinden als jullie een beetje mee kunnen denken voor oplossingen :)

Ik heb al het e.e.a. binnen gekregen maar op de belangrijkste spullen wacht ik nog en dat is de levering van TPA.
Als het goed is is alles onderweg maar je weet nooit voor wat voor 'n raadselen ze bij de Douane komen te staan :?:

Ik zal zo veel mogelijk proberen foto's te posten van alle stappen in het traject.

Ik heb reeds 2 casings binnen van Modushop Biz. van de Slim Line (1NSLA02350N).
Vandaag ontving ik ook de pootjes die ik besteld heb via http://www.performance-pcs.com/catalog/ ... s_id=27171
Zoals ze nu zijn is het hele pakketje 4 mm te hoog voor mijn kast.... :x
Maar daar kunnen we vast wel iets aan doen...

Verder heb ik al een bestellinkje gedaan bij Conrad voor een schakelaar die incompleet geleverd is en wat bedrading.
Ook ben ik mij momenteel stevig aan het inlezen in zware kost over Grounding
http://www.diyaudio.com/forums/diyaudio ... ction.html
Ik probeer mijn best te doen het te begrijpen :sure:

Tot snel!

Jordo
jordo81
Berichten: 719
Lid geworden op: do 11 aug 2011, 18:00

Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Bericht door jordo81 »

Om de daad bij het woord te voegen hier meteen wat foto's:
Bijlagen
De Casing 2U hoog. Hier heb ik er 2 van.
De Casing 2U hoog. Hier heb ik er 2 van.
De Pootjes en de Vollume en selectieknop.
De Pootjes en de Vollume en selectieknop.
M'n schakeldraad 0,5mm diameter en alvast wat hardware.
M'n schakeldraad 0,5mm diameter en alvast wat hardware.
En de investering in het soldeerstation.
En de investering in het soldeerstation.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Bericht door Kappa7 »

Zo te zien ben je er al helemaal klaar voor zo.
Als de spullen binnen zijn dan kan je los.

Suc6 met je project leuk dat je het hier met ons wil delen.

Groetjes George
jordo81
Berichten: 719
Lid geworden op: do 11 aug 2011, 18:00

Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Bericht door jordo81 »

Hoi George,

Nou, helemaal klaar nog niet helemaal hoor!
Maar ik doe mijn best om me zo goed mogelijk in te lezen en voor te bereiden met de gegevens die ik al heb.
Verder heb ik nog vele vragen open staan over het hoe en wat maar e.e.a. zal duidelijker gaan worden zodra ik de spullen binnen heb.

Zodra de Ncores lopen ga ik een bestelling bij Hypex doen en dan bestel ik ook meteen nog een boel andere hardware bij.
Ik denk dat ik de Neutrik pluggen e.d. ook bij hun bestel voor de DAC en de AMP.

Morgen weer verder met mijn headphone issue; Hoe worden die modules geschakeld, hoe wordt er voor gezorgd dat de speakers uit gaan en wat voor 'n Jack heb ik nodig: Switched of unswitched. Double Switched misschien?

Groeten,

Jordo
jordo81
Berichten: 719
Lid geworden op: do 11 aug 2011, 18:00

Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Bericht door jordo81 »

Gister heb ik besloten om een Softstart module voor de DAC te gaan bestellen van Hypex.
Niet dat het nodig is om al die Amperages rustig op te bouwen maar zo kan ik prima een aan/uit knop gebruiken in dezelfde stijl als voor de Hypex Amp.
En, misschien nog een veel belangrijker bijkomend voordeel is dat het mijn Trafo-aansluit issue oplost :)

Ik moet namelijk 5 trafo's gaan bekrachtigen vanaf het net.
Hiervoor zat ik te zoeken in de trand van een Bus systeem maar alles wat ik hiervoor kan zien op internet is voor de botenbouw geschikt. Mooi corrosie bestendig maar of het nu goed is voor audio... Het is niet op zo'n manier geisoleerd als ik zou willen en ze geven veelal de capaciteiten er niet bij...

Kortom is de Softstart Module een zeer goed idee!
Nu maar hopen of ik er wel ruimte voor kan vinden...
Bijlagen
Softstart Module
Softstart Module
jordo81
Berichten: 719
Lid geworden op: do 11 aug 2011, 18:00

Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Bericht door jordo81 »

Oja, over trafo's gesproken,
Die heb ik gister bij onze Franse vrienden van Selectronic besteld.

Het zijn R-Core's
3 van 2x 9V
2 van 2x 15V

Beiden zijn Bipolair en geven een vermogen af van 30VA.
Da's best een boel voor de DAC maar je kunt maar beter genoeg hebben :lol:

Voor de IVY3 heb je 2x 15V nodig.
de 9V's zijn voor de DAC's.
Die hoeven niet Bipolair te zijn maar misschien kan ik zo wat ruimte uitsparen voor bijvoorbeeld de Softstart module en de Ventus EZ Headphone AMP.
In dat geval heb ik inderdaad te veel Trafo's besteld maar gelukkig zijn ze niet zo duur :)

De 9V's zijn niet op voorraad dus ik ben benieuwd wanneer ze geleverd zullen worden.

Plaatje zien?
Bijlagen
Trafo.png
Leon
Berichten: 401
Lid geworden op: do 29 apr 2010, 20:09

Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Bericht door Leon »

Bestellen is dus toch gelukt?
jordo81
Berichten: 719
Lid geworden op: do 11 aug 2011, 18:00

Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Bericht door jordo81 »

Hoi Leon,

Jep 't is gelukt. D.w.z... dat ik het besteld heb en betaald. Het bestellen ging op zich wel met een vertaalmachientje erbij. Verder heb ik nog geen reactie gehad op mijn mail, noch een antwoord op de vraag of en wanneer de 9V trafo’s geleverd zullen gaan worden… We wachten af. Geen nieuws goed nieuws zullen we maar zeggen dan.

Bij nader inzien zal ik op jouw aanraden niet 2 kanalen van de 9V trafo voor 2 placid's gebruiken.
Dat maakt het idd minder dual mono...

Misschien dat ik een kanaal kan gebruiken voor de Toslink module (zonder tussenkomst van een Placid).
En zodra die USB en Remote modules uitkomen kunnen ze daar misschien wel op. Scheelt het alsnog een plekkie.

Grt,

Jordo
jordo81
Berichten: 719
Lid geworden op: do 11 aug 2011, 18:00

Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Bericht door jordo81 »

Het gaat er naar uit zien dat ik voor de Hypex een standbyschakelingetje moet gaan maken voor de aan/uit knop.
Het is niet zeker of de NCore met de softstart module samen gaat en bovendien is hij door het gebrek aan noodzaak onevenredig duur.

Een NE555 schakeling wordt hierbij aanbevolen
Nu even kijken hoe de hypex aan/uit schakelaar hierin geplaatst kan worden...

Aansluiting LED van schakelaar op de plaats van de D3 LED in het schema plaatsen?
Bijlagen
Push-button-ON-OFF[1].gif
aanuit.jpg
aanuit.jpg (38.99 KiB) 2280 keer bekeken
jordo81
Berichten: 719
Lid geworden op: do 11 aug 2011, 18:00

Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Bericht door jordo81 »

Vandaag heb ik mijn bestelling van Conrad binnengekregen die ik heb gedaan nadat ik constateerde dat de Schurter Schakelaar die ik besteld had incompleet was en ik de verkeerde kleur Hollogeenvrije draad had ontvangen.
Welnu, de AWG 14 rode draad zat in de verpakking dus dat is alvast goed.
Alleen de schakelaar heeft weer geen klepje voor de zekeringenhouder.....
Op het plaatje staat hij toch echt met een klepje afgebeeld of mis ik iets? :?

Vandaag is ook de dag dat ik mij af begin te vragen waar mijn Trafo's blijven die binnen 48 uur geleverd zouden worden, en bovenal, wanneer ik mijn DACjes mag ontvangen....
Deze dag is nog niet voorbij. Ik koester nog hoop. En morgen en overmorgen ben ik vrij... Misschien dan?
Bijlagen
Schurter.jpg
Schurter.jpg (6.43 KiB) 2218 keer bekeken
Gebruikersavatar
scanspeakman
Berichten: 423
Lid geworden op: ma 16 jun 2008, 19:43

Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Bericht door scanspeakman »

Die dac-jes kunnen even duren en dan vooral door de razendsnelle afwikkeling door PostNL. Bij mij was het pakketje van twistedpear in een dag of 3-4 in NL maar heeft het volgens nog anderhalve week bij PostNL gelegen voor inklaring. Tis-maar-dat-weet-wat-je-mogelijk-te-wachten-staat :|

Scanspeakman
jordo81
Berichten: 719
Lid geworden op: do 11 aug 2011, 18:00

Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Bericht door jordo81 »

Hoi, ja...
Ik was er wel al een beetje bang voor.
Volgens mij weten ze echt niet wat het is en wat ze er mee aan moeten.
Waarschijnlijk komt er ook nog inklaringskosten en invoerrechten en belasting overheen.

Wat dat betreft houd ik met alles rekening, maar stiekum hoop je er toch op he O:)
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Bericht door Pjotr »

jordo81 schreef:
Aansluiting LED van schakelaar op de plaats van de D3 LED in het schema plaatsen?
Yup, dat is de bedoeling. Het serie weerstandje van 1K5 laat ong. 10 mA door de LED lopen. Had laatst een blauw ledje wat daarmee dan de hele kamer verlicht. Die weerstand kun je eventueel verhogen naar 4K7 o.z.i. naar smaak.

Dit schakelingetje is bedoeld voor een momentschakelaartje, type deurbel zeg maar. Overigens heb ik gemerkt dat sommige kleine 1VA trafo'tjes (o.a. van Block) onbelast al flink heet worden. Kun je beter een 2 VA a 3 VA nemen.
jordo81
Berichten: 719
Lid geworden op: do 11 aug 2011, 18:00

Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Bericht door jordo81 »

Hoi Peter,

Dank je wel.
Een deurbel doet toch triiiiiiiiiiing!! :rock: ?
Zou dit dan niet een houdschakelingetje moeten zijn?
En valt ie dan af zodra je nog een keer op de knop drukt?
Volgens mij is die knop niet eentje die je echt indrukt en dan een stukje naar binnen blijft zitten (snap je?)

Of bedoel je met 'type deurbel' dat hij maar kortstondig belast wordt?
Ja, het zal een soort standby stand zijn en ik denk dat dat circuitje ongeveer 360 dagen per jaar onder spanning zal staan. Dus enigzins degelijk uitvoeren zou geen overbodige luxe zijn :)
En hij moet natuurlijk ook 'clean' zijn zoals op het voorbeeldje op het plaatje.

Ik vroeg me al af hoe en waar ik aan zulke trafotjes kon gaan komen. Maar Block dus. Ga ik daar even neuzen.

Thx,

Jordo
Bijlagen
Clean Powersupply
Clean Powersupply
Clean Power Supply.png (7.27 KiB) 2171 keer bekeken
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Bericht door Pjotr »

Het schakelaartje is van het type dat alleen contact maakt als je er op drukt, en dus niet in een bepaalde stand blijft staan.

Het schakelingetje zorgt er voor dat als je op de schakelaar drukt het relais aan gaat en als je er nog een keer op drukt gaat ie weer uit enz. Het is ook zo ontworpen dat als je de netspanning er op zet het relais altijd in de "uit"" stand staat.
jordo81
Berichten: 719
Lid geworden op: do 11 aug 2011, 18:00

Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Bericht door jordo81 »

Ja precies ja.

Nou, lijkt mij een prima schakelingetje dan O:)
Ik ga eens even onderdelen bij elkaar zoeken.

Thx!
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Bericht door Pjotr »

Ik zie dat de SMPS400 ook direct via een actieve stand-by schakeling aan en uit kunt zetten door een 3 - 12 V spanning op de stand-by ingang te zetten. Daarvoor zou je bovenstaand drukknop schakelingetje ook kunnen gebruiken met een kleine aanpassing. Dan kun je het relais weglaten. Weet niet hoeveel stroom die ingang nodig heeft, dat moet Bruno maar even aangeven.
jordo81
Berichten: 719
Lid geworden op: do 11 aug 2011, 18:00

Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Bericht door jordo81 »

Hoi ja, ik had me nog even niet heel erg verdiept in de SMPS's omdat er misschien een dedicated PSU uit zo komen voor de NCore's.
Maar nog een vraagje kan geen kwaad. Ik ben toch al de hele dag met hem aan het corresponderen :)

Oja, Bruno zei dit al:
Zelf zou ik al rap een 5V voedinkje met een miniscuul trafotje maken om de on/off pen via een drukschakelaar en een toggle flip flop te bedienen. Dat is zonder meer goedkoper dan een softstart. Vooral omdat de feitelijke functie van een softstartschakeling (inrushbegrenzing) al op de SMPS zit. Bij de SMPS400 is dat een NTC, bij de SMPS voor de NC400 is dat met een relais. Het gebruiken van de hypex softstart is dus oneconomisch. Ik bedenk me trouwens net dat ik niet weet hoe de triac in de softstart reageert op een SMPS als last. Die was nl. voor trafo's bedoeld. Kortom, knutsel zelf een standbyschakeling in elkaar.
5V moet dan al voldoende zijn....
jordo81
Berichten: 719
Lid geworden op: do 11 aug 2011, 18:00

Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Bericht door jordo81 »

Ja, gevonden in de datasheet van de SMPS
Applying an external DC voltage to this input will put the SMPS in standby. Both main and auxiliary
output voltages will drop gradually. Removing the standby voltage will result in a normal soft
started start-up of the SMPS400.
Als die EN555 schakeling zo vaak wordt gebruikt, is er dan geen kant-en-klare oplossing te koop dat iemand weet?

Grt,

Jordo
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Bericht door Ah!buis »

Aha,ik dacht al die inschakeling komt me bekend voor :o
Even teruggezocht en ja hoor
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =8&t=13428
Schakeld wel in bij aansluiten,zoals vroeger de TV.Voor het omgekeerde moet de C van 10n iets groter en aan de +
Anne
jordo81
Berichten: 719
Lid geworden op: do 11 aug 2011, 18:00

Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Bericht door jordo81 »

Hoi Anne,

Mooi getekend :)
Ja, sommige dingen komen altijd weer een keer terug he :)

Ik ben best wel op zoek naar een trafotje maar het wil nog niet flotten...
Zou een Switch Mode geschikt zijn of beter een trafotje?

http://www.setec.com.au/download_pdf/pr ... 20-25W.pdf
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Bericht door Pjotr »

Het ding staat altijd aan. Een SM is soms na een paar jaar ter ziele, een trafo gaat eeuwig mee, stoort niet en is in dit geval zuiniger.
jordo81
Berichten: 719
Lid geworden op: do 11 aug 2011, 18:00

Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Bericht door jordo81 »

Dat zijn goeie argumenten O:)
jordo81
Berichten: 719
Lid geworden op: do 11 aug 2011, 18:00

Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Bericht door jordo81 »

Weet niet hoeveel stroom die ingang nodig heeft, dat moet Bruno maar even aangeven.
Ik zie opeens dat je het over de hoeveelheid stroom hebt en niet de spanning..
Ik ga eens even vragen hoeveel stroom er achter die 5V moet zitten O:)

Antwoord:
Er is geen relais nodig dus 1VA is genoeg. Punt is hoogstens dat 1VA trafo's sowieso wat warmer worden omwille van technologische beperkingen (kleine kern, heel veel heel dunne draad op de primaire). Ik mag hopen dat mensen die zoiets verkopen er wel voor zorgen dat die dingen tegen hun eigen verliezen bestand zijn.
Dat zei Peter dus ook al..
Laatst gewijzigd door jordo81 op di 13 dec 2011, 12:24, 1 keer totaal gewijzigd.
jordo81
Berichten: 719
Lid geworden op: do 11 aug 2011, 18:00

Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Bericht door jordo81 »

Is dit misschien een geschikte trafo?

http://www.digikey.com
p/n: MT3103-ND
p/n: MT3102-ND

http://parts.digikey.com/1/parts/999852 ... -130b.html
Plaats reactie