AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

studiostevus
Berichten: 311
Lid geworden op: vr 08 jan 2010, 14:31

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door studiostevus »

Oh nog iets. Heb jij de verschillende versies van de Salas shunt getest in je dac?
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door democles »

Ja,,

Dac 2/3/5 en 6 draaien op,,,, zie foto1

Het A4,tje draait op ,, zie foto 2 {met uitzondering van de negatieve spanning voor de dac chip hier gebruik ik een mengeling van 1 en 2....,,, FET,s van de eerste...........
.....schema van 2.....opstelling van 1.................componenten van 2}

Voor de toekomstige {I2S dac} DAC-7 gebruik ik hetzelfde als dac-6,met uitzondering van de 3,3v voor de Teralink.


De Fets van schema 2 zijn makkelijker verkrijgbaar [en goedkoper]en het schema bevat minder componenten. :mrgreen:
Verschil in klank,,, voor nu ,zou ik er op moeten letten,,,maar veel verschil,ik denk het niet........................ O:)
Schema 2 wordt beduidend minder warm :mrgreen:
Bijlagen
1.jpg
2.jpg
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door democles »

Dit is de print voor de shunt,s uit foto 2 [bijgevoegd WORD bestand ]

Print, afm. 10x16 cm
Bijlagen
shunt.doc
(236.5 KiB) 121 keer gedownload
3,3v shunt.JPG
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door democles »

Zo,,,,de knoop doorgehakt :mrgreen:

Wat staat er op het programma ?????

Dac-6 wordt ingebouwd,met zijn eigen buizentrap........dus geen losse trap....................

De buizentrap wordt voorzien van twee ,,Salas HV-Shunt,s,, 40mA afgesteld 0p 200V

Buizentrap 2x 6N2P in SRPP
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door democles »

Eerst maar even twee shunt,s maken voor hogere voltages [HV]

dit is het schema...... :mrgreen:
Bijlagen
Salas HV-Shunt.jpg
Cricuit 'Simpler Simplistic''.pdf
(63.66 KiB) 749 keer gedownload
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door democles »

Even een paar uur passen en meten en Walla.....................................
Bijlagen
shunt HV.JPG
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door democles »

2 Printjes gemaakt [10x16 cm]
Bijlagen
HV-Shunt 1.JPG
HV-Shunt 2.JPG
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door democles »

Ja en dan is het tijd voor passen en meten.................

[kast buitenmaten 65x35 cm]


De dac-6 staat in het midden en de rest is voeding :mrgreen:
Bijlagen
dac-6 1.JPG
dac-6 2.JPG
Gijs
Berichten: 483
Lid geworden op: za 18 dec 2010, 22:23
Locatie: Slijk Ewijk

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door Gijs »

Holy cow!
dacht dat ik met een overkill project bezig was, maar dit gaat nog een paar stappen verder.
Nice!
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door democles »

Veel sterkte met je DD-dac,,,,Gijs...............

Ziet er ook veel belovend uit :rock:

Zelf moet ik nog even wachten op de smoorspoelen voor de buizenvoeding,voordat het plaatwerk besteld kan worden bij de plaatselijke metaalboer.......

Verder ben ik nog op zoek naar een groot koelprofiel voor de fets in de HV-Shuntvoedingen,,,deze konden wel eens serieus warm worden,,,,, :wink:
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door Marp »

Volgens mij wist Gijs nog wel wat grote koelprofielen te liggen. :rock:

Gek he, ik raak bij dit soort projecten altijd een beetje het gevoel voor verhoudingen kwijt. :mrgreen: Daar zit ik dan met mijn miniscule dacje.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door democles »

Werkte die man van dat koelprofiel op een ,,kerncentrale,,????? :mrgreen: [ man,, daar kun je 10 broodroosters mee koelen!!!!]
Nee iets te groot........................
Maar wie weet voor de volgende dac....... Ja ze worden wel steeds groter :rock:
Gijs
Berichten: 483
Lid geworden op: za 18 dec 2010, 22:23
Locatie: Slijk Ewijk

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door Gijs »

Iets met een Philips spin-off en grote vermogensregelingen, en een complete productierun moeten afnemen omdat er een paar profielen nodig waren...
T profiel is nu nog onnozel groot, maar daar maakt een zaag wel hapklare brokken van.

Schrik bij mijn knutseltje ook wel een beetje van de maten. Nu erg blij met een klein MUSE dacje, met wel 4 TDA1543's in een sigarettepakje gepropt.
Wat ik nu alleen al aan koelprofiel nodig heb om de voeding te koelen :o
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door hannesie »

Gijs schreef:
T profiel is nu nog onnozel groot, maar daar maakt een zaag wel hapklare brokken van.
Wat zijn de maten van dat profiel Gijs?

Ik vind het wel een grappige vorm(geving), misschien wel leuk voor een LM4780. :) :mrgreen: , dan weet je zeker dat het niet te warm wordt.
Zwart spuiten of poeder-coaten, en je hebt een mooi blok.
Gijs
Berichten: 483
Lid geworden op: za 18 dec 2010, 22:23
Locatie: Slijk Ewijk

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door Gijs »

Gaat een beetje off-topic zo, laat t maar mn laatste opmerking over dit profieltje zijn in dit topic.

Maten zijn 12.5 breed, 14 hoog en 182 lang, alles cm.
In brokkies hakken, vorm nog wat bijwerken en (laten) anodiseren, lijkt me de mooiste afwerking.

Afbeelding

Dit vind ik een mooie vorm
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door hannesie »

:mrgreen: thanks.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door democles »

De smoorspoelen zijn binnen :)

4 x 10 H 100mA

Op 1 na [1 ohm meer] meten ze allemaal dezelfde weerstand,zien er strak uit en voelen goed :mrgreen:
Bijlagen
smoorspoelen.JPG
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door democles »

Ja en dan wordt het weer passen en meten. :rock:

[dac-6 staat in het midden de rest is voeding]
Bijlagen
opstelling 1.JPG
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door democles »

Het wordt al aardig vol......... :rock:

Wat moet er nog in :

- DC - voeding voor de gloeispanning

- buizentrap

- EZ-81 [buizengelijkrichter]

- eindcondensatoren [zijn ook vrij groot!!!]

Als ik de HV-shunts boven elkaar monteer heb ik weer ruimte :mrgreen:

Ja het blijft passen en meten........................ O:)


De smoorspoelen staan te samen met twee JJ-elco,s in een spuitgiet behuizing,met als doel ten eerste afscherming,en ten tweede kan de boel nu vrij eenvoudig

op rubbers worden gemonteerd [tegen de trillingen] :mrgreen:
Bijlagen
opstelling 2.JPG
DSCF4747.JPG
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door democles »

Zo weer een stapje verder,...

De DC gloei print ,voor de SRPP trap is klaar :mrgreen:

2 X 6,3v, voor elke buis apart dus :rock:


De LT1084 is vervangen door een LM317 en de elco,s zijn 100uF i.p.v. 470 uF.
De twee eerste elco,s zijn vervangen door 1 van 10000uF,voor de rest geschakeld als het schema :mrgreen:
Bijlagen
DSCF4750.JPG
DSCF4751.JPG
Filament-CRICUIT.jpg
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door democles »

Ja,, en dan wordt het weer passen en meten :?
Bijlagen
g.JPG
gg.JPG
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8114
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door Kappa7 »

Moet daar de SRPP trap er ook nog bij?
Dat wordt stapelen dan.

Kom je met de Dac ook nog naar Almelo??
Ik ben namelijk wel heel erg nieuwsgierig naar jou creaties.

Groetjes George
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door democles »

Hallo...George

Tot nu toe past alles er in,of ik er blij mee ben,Tja.................... :?

Die vette ringkern trafo,zit me een beetje dwars,maar ja het strooiveld schijnt mee te vallen,dus bouwen we verder :mrgreen:

Verder heb ik totaal geen ervaring met die HV-Shunt,s,misschien klinkt het wel te ,,steriel,, :? [of de boel fikt af :evil: ) ,kwestie van proberen :wink: ]

En de DC gloei voeding staat wel erg ver weg......................... :?

Maar onder het motto van,niet geprobeerd,niet geschoten,wordt er verder gebouwd........... :rock:

Altijd leuk om oplossingen te bedenken :wink:

Almelo,misschien........................
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door democles »

De opstelling wat aangepast.. :mrgreen:

Hoogspanning aan 1 kant en dac aan de andere kant,met de buizentrap er tussen :wink:

Gevolg,, kortere verbindingen, en niet ,,kriskras,, door de kast...............................
Bijlagen
l.JPG
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door democles »

Vorige week de 2x6,3 gloeivoeding getest.
De boel aangesloten en meten maar ,,,dacht ik :!:

Na een paar minuten werd de trafo loeier heet en begon zelfs bol te staan,totdat de zekering er uit vloog,,,,, PATSSSSSSSSSSSSSS :?

Na wat onderzoek,bleek de primaire kant verkeerd aangesloten te zijn :?
Had 2x115v in het midden doorverbonden,,2x115v in serie geeft 230v ,,,,,dat klopt,,,,,,maar niet als de wikkelingen ten opzichte van elkaar gedraaid zitten :rock:

Nieuwe trafo besteld,, 2x7,5V 2A [D.Best] ,, de print aangepast , nieuwe trafo gemonteerd, spanningen afgesteld,,,,,,zo die werkt :mrgreen:

Soms zit het mee,en soms zit het tegen :wink: [in vervolg de bril maar weer opzetten en het etiket beter lezen :evil: ]

Ontwerp bijgevoegd ,, printje 10x16cm,,[Word bestand]

Volgende stap,,,Plaatwerk,,,

Tot later.................................. :mrgreen:
Bijlagen
gloei.jpg
2 X 6,3.JPG
6,3 x 2.doc
(393 KiB) 102 keer gedownload
Laatst gewijzigd door democles op za 07 jan 2012, 7:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie