Seas Micro Monitor - Elysium

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Heatside
Berichten: 260
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 15:54

Re: Seas Mini-Monitor

Bericht door Heatside »

Echt een brainfart heb ik niet. Wel vind ik je eerste ontwerpen van dit topic een heel stuk mooier dan de latere. Ook vind ik het aangehaalde uiterlijk van de Diablo Utopia erg mooi. Al begrijp ik dat dit met de gekoze tweeter vrij lastig zal worden.

Toevallig zag ik dat je ook al vorderingen had gemaakt met je versterker en ik moet zeggen dat ik die stijl erg kan waarderen. Strak eenvoudig maar zeer herkenbaar en een eigen stijl. Misschien een idee om deze "huisstijl" ook door te zetten in deze monitoren.
minimonitor001.JPG
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Seas Mini-Monitor

Bericht door hannesie »

Je hebt een sterk punt. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Seas Mini-Monitor

Bericht door Vinculum »

Heatside schreef:
Toevallig zag ik dat je ook al vorderingen had gemaakt met je versterker en ik moet zeggen dat ik die stijl erg kan waarderen. Strak eenvoudig maar zeer herkenbaar en een eigen stijl. Misschien een idee om deze "huisstijl" ook door te zetten in deze monitoren.
Ja daar heb ik ook aan zitten denken maar ik kan niet aan alu komen van die dikte en die grootte. Het zal wel ergens te koop zijn maar dan word het een hele dure aangelegenheid. Gek genoeg vind ik het heel mooi op de apparatuur maar niet op de speakers.

Wel heb ik nog een beetje verder geborduurd op het laatste ontwerp. Beetje geïnspireerd op de Audi R8 (en de Wilson Benesch natuurlijk) heb ik de zijkanten voorzien van een "blade" zoals Audi dit noemt. Een contrasterend designelementje aan de zijkant van de kast.
Het idee is dan dat deze te verwisselen zijn (magneettape?) en zo kan de speaker optisch aangepast worden aan zijn omgeving of aan je stemming.
De baffle zou dan matzwart worden (RAL9017, zelfde als de Epilogue's) en de top en bodem ook omdat er anders te veel kleuren in zitten. Zijkanten zijn helemaal rondom van cargon.
Voorbeeld met ook matzwarte blade:
Design 6 Blades MattBlack.jpg
En met hoogglans zwarte blade:
Design 6 Blades HighGlossBlack.jpg
Witte hoogglans blade:
Design 6 Blades White.jpg
Ook aluminium is mogelijk:
Design 6 Blades Aluminium.jpg
En natuurlijk de klassieke houten varianten zoals deze:
Design 6 Blades Darkwood.jpg
En deze:
Design 6 Blades Darkwood2.jpg
Eventueel zou de top en bodem ook in hoogglans zwart kunnen maar ik denk dat mat mooier en rustiger is.
Design 6 Blades High gloss top & bottom.jpg
Ik moet eerlijk zeggen dat ik dit wel heel gaaf vind... :roll: Het is toch iets aparts door de materialen en de verwisselbare blades maar toch niet zo extreem als het eerste (Loqui) model.
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Seas Mini-Monitor

Bericht door satefan »

Vooral de laatste!
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Seas Mini-Monitor

Bericht door Vinculum »

En nog even een exploded view. Hier zit de alu terminal plaat aan de achterkant nog op maar ik weet nog niet of ik dat in in zou laten. Het is ook mooi als het carbon mooi in 1 stuk rond loopt.
Design 6 Blades Exploded.jpg
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Seas Mini-Monitor

Bericht door Vinculum »

Wat een overweldigende reacties op dit ontwerp... ;)
Voor mezelf heb ik eigenlijk de keus wel een beetje gemaakt. Ik vind dit laatste idee erg geslaagd. Een mooie blend tussen modern en klassiek en als leuke extra is deze naar ieders smaak aan te passen. Front en top worden matzwart, zijkant carbon (rondom uit 1 stuk) en inleg worden dus verschillende soorten.
Gebruikersavatar
Juicie
Berichten: 197
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 8:38
Locatie: Neeritter
Contacteer:

Re: Seas Mini-Monitor

Bericht door Juicie »

Met die inleg heeft het wat weg van een Quadral Aurum 3, 5, 7.
bestandsbron:<br />http://www.hifi-wiki.de/images/thumb/6/61/QUADRAL_Phonologue_AURUM_3.jpg/399px-QUADRAL_Phonologue_AURUM_3.jpg
bestandsbron:
http://www.hifi-wiki.de/images/thumb/6/61/QUADRAL_Phonologue_AURUM_3.jpg/399px-QUADRAL_Phonologue_AURUM_3.jpg
Wat mij betreft een geslaagd ontwerp.

Edit: een Aurum 3 is duidelijker
Laatst gewijzigd door Juicie op ma 21 nov 2011, 14:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Seas Mini-Monitor

Bericht door Vinculum »

Nou meer dit zeg maar:
Vertex.Finishes.Full.Range.small.jpg
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Seas Mini-Monitor

Bericht door hannesie »

Vinculum schreef:
Wat een overweldigende reacties op dit ontwerp... ;).
Als we positief zijn over een idee, doe je toch weer wat anders, dat schiet dan ook niet op. :lol: :lol: :mrgreen:
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Seas Mini-Monitor

Bericht door Vinculum »

Haha terechte opmerking Hans!
In dit topic heb ik jullie een beetje deel uit laten maken van het "creatieve proces". Het duurt soms even en het gaat alle kanten op maar dat heb ik nodig om zeker te weten dat iets het is voor mij.
Het laatste ontwerp is ook het ontwerp wat het gaat worden. Het heeft nu een tijdje kunnen broeden in mijn hoofd en ik ben er happy mee.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36756
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Seas Mini-Monitor

Bericht door Pjotr »

Hier nog een variatie op een thema ter inspiratie:
ribbon.jpg
Kosten maar ruim $12.000 voor een paartje :mrgreen:
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Seas Mini-Monitor

Bericht door Vinculum »

Ja die ken ik. Vind de standaard erg mooi! Het idee van een recht gemonteerde tweeter en schuine woofer had ik ook al bedacht maar ik blijf toch bij Design 6 met de blades.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36756
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Seas Mini-Monitor

Bericht door Pjotr »

Denk ook dat je voor op het bureau rekening moet houden met de luisterhoek en dan komt een schuine maar wel vlakke baffle meer in aanmerking denk ik.
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Seas Mini-Monitor

Bericht door Vinculum »

Vinculum schreef:
Ik heb inmiddels al door dat dit project meer is dan zomaar een desktop speakertje, daar zijn de units iets te duur voor. Daarom ga ik in mijn ontwerp ook uit van een normale monitor voor een echte luister set. Nu heb ik een glazen bureau maar ik verwacht in de toekomst dat daar wel verandering in komt en dat deze speakers op een mooie voet gezet gaan worden.
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Seas Mini-Monitor

Bericht door Vinculum »

Gistermiddag een stapeltje keurig gezaagd hout op kunnen halen bij de Hubo.
Stapeltje hout.jpg
De mal was zo gemaakt en de kopieën ook. Dit zijn de basisdelen van de kast (boven en onderkant).
Basis plankjes.jpg
En het frame waar het buigmdf/buigtriplex omheen gaat.
Frames.jpg
De oplettende kijker ziet iets vreemds. Lelijke schroeven die de voor/achterkant verbinden met de boven/onderkant! Waarom? Deze dienen nu alleen als frame om de gebogen zijkanten te kunnen monteren. De echte achterkant en baffle worden er dadelijk tegen aan geplakt. De reden hiervoor is dat de achterkant een flinke radius mee krijgt. Dit gaat niet met buigmdf als buitenste laag. Aan de andere kan is een losse baffle handig zodat ik de binnenkant van de kast goed van demping etc kan voorzien. Dat gaat met een vaste baffle erg moeilijk aangezien het kastje zo klein is.
Als dadelijk de zijkanten er volledig tegen aan zitten gaan die binnenste planken er uit en komen de echte achterkant en baffle er op. Dan worden de gaten uiteraard dicht gemaakt.

En als laatste gisteravond de eerste laag van het buigtriplex.
Bijlagen
Eerste laag.jpg
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Seas Mini-Monitor

Bericht door Vinculum »

Nog even wat sims erbij.
Bijlagen
TFM.png
Groupdelay.png
Poort.png
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Seas Mini-Monitor

Bericht door Vinculum »

Van mijn schoonvader de blades gekregen. Mooie stukjes alu van 5mm dik en 50mm breed.
Ook zit de 2de laag (12mm buigmdf) er op. Vanavond meer foto's.
Bijlagen
Photo 26-11-11 09 28 30 (HDR).jpg
Gebruikersavatar
r.ladage
Berichten: 301
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 8:33

Re: Seas Mini-Monitor

Bericht door r.ladage »

Heerlijk zo'n schoonvader!
Mijn schoonvader heeft me leren klussen. Al die tips en tricks zijn ook goud waard!

Ik ben erg nieuwsgierig naar het eind resultaat. Het enige dat ik er al van weet is dat het prachtig gaat worden, net als je eerdere werken.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: Seas Mini-Monitor

Bericht door Wowly »

Ik zie wel dat ik ben vergeten te reageren. Ik sta echt te kijken van je creativiteit! Dat idee met die Blades is echt FANTASTISCH!!!! Ik wordt er helemaal enthousiast van in de aard van `ik wil ook ik wil ook!!!!`

Erg erg mooi idee! Ook weer leuk om te zien dat je in de jouw vertrouwde sneltreinvaart doorheen jast! Ik heb wel gemerkt dat sommige newbies zich hierdoor op het verkeerde been laten zetten hahaha.

Jan
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Seas Mini-Monitor

Bericht door Vinculum »

Nou sneltrein vaart valt wel mee hoor. Doe het in de avonden en hooguit een uurtje per avond. Kwestie van plannen en de volgende stap goed in je hoofd hebben.

Gisteravond de 2de laag voltooid aan beide kasten.
Photo 28-11-11 19 52 50 (HDR).jpg
Je ziet goed de uitsparing voor de blades. Er zijn helaas van het buigtriplex wat stukjes afgebroken maar dat is niet erg aangezien dit onder de blades verstopt zit. Desalniettemin zal ik het zodra de baffle er op zit even mooi maken.

De kastjes staan nu in de klemmen met de andere kant. Vanavond maar weer verder, toevallig vanavond ook wat meer tijd voor.
Gebruikersavatar
cobaltjeh
Berichten: 1583
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 14:12
Locatie: Dongen

Re: Seas Mini-Monitor

Bericht door cobaltjeh »

Ik vind die manier waarom jij je speakers maakt wel erg gaaf. Echter vraag ik me af of je dat hout bij een doehetzelf winkel haalt of bij een houthandel.
Ik heb al dat buighout hier namelijk nog nooit gezien.

En alles anders als mdf vragen ze meteen de hoofdprijs voor.
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Seas Mini-Monitor

Bericht door Vinculum »

Het MDF komt gewoon bij de Hubo vandaan maar het buig spul had ik nog over van de Epilogue's. Dit heb ik destijds via Arno gehaald. Het 12mm buigMDF is door hem custom made. Zover ik weet bestaat dat normaal niet.
Gebruikersavatar
3sly
Berichten: 137
Lid geworden op: ma 12 sep 2011, 16:23
Locatie: Grimbergen Vlaams-Brabant

Re: Seas Mini-Monitor

Bericht door 3sly »

Erg mooi! Was juist zelf eens aan het googlen naar mooie diy monitoren (je weet maar nooit in de toekomst ;)) en ben hier op gevallen. Volg ik lekker even.

Allemaal mooie ontwerpen trouwens!
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Seas Mini-Monitor

Bericht door Vinculum »

Zoals beloofd de vorderingen van vanavond.

Beide kasten zijn nu voorzien van de complete zijkanten en helemaal geschuurd.
Zijkanten klaar.jpg
Hulpstukje aan de achterkant verwijderd
Achterkant open.jpg
En daarna de achterkant er op. De afronding is met het handje gedaan! Malletje gemaakt en schuren met die hap.
Eigenlijk heel erg goed gelukt! Nog even bijschuren dadelijk en klaar
Achterkant klaar.jpg
Nu kan ook het hulpstuk aan de voorkant er uit en zien we eindelijk weer de binnenkant
Binnenkant.jpg
Helaas is pas 1 kassie zo ver. De andere moet nog een achterkant krijgen. Binnenkort weer meer!
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Seas Mini-Monitor

Bericht door Vinculum »

En nog even een mockupje van de blades. Piest psas! :mrgreen:
Bijlagen
Blades mockup.jpg
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”