Seas Micro Monitor - Elysium
Moderator: Beheerdersteam
Re: Seas Mini-Monitor
Echt een brainfart heb ik niet. Wel vind ik je eerste ontwerpen van dit topic een heel stuk mooier dan de latere. Ook vind ik het aangehaalde uiterlijk van de Diablo Utopia erg mooi. Al begrijp ik dat dit met de gekoze tweeter vrij lastig zal worden.
Toevallig zag ik dat je ook al vorderingen had gemaakt met je versterker en ik moet zeggen dat ik die stijl erg kan waarderen. Strak eenvoudig maar zeer herkenbaar en een eigen stijl. Misschien een idee om deze "huisstijl" ook door te zetten in deze monitoren.
Toevallig zag ik dat je ook al vorderingen had gemaakt met je versterker en ik moet zeggen dat ik die stijl erg kan waarderen. Strak eenvoudig maar zeer herkenbaar en een eigen stijl. Misschien een idee om deze "huisstijl" ook door te zetten in deze monitoren.
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Seas Mini-Monitor
Ja daar heb ik ook aan zitten denken maar ik kan niet aan alu komen van die dikte en die grootte. Het zal wel ergens te koop zijn maar dan word het een hele dure aangelegenheid. Gek genoeg vind ik het heel mooi op de apparatuur maar niet op de speakers.Heatside schreef:Toevallig zag ik dat je ook al vorderingen had gemaakt met je versterker en ik moet zeggen dat ik die stijl erg kan waarderen. Strak eenvoudig maar zeer herkenbaar en een eigen stijl. Misschien een idee om deze "huisstijl" ook door te zetten in deze monitoren.
Wel heb ik nog een beetje verder geborduurd op het laatste ontwerp. Beetje geïnspireerd op de Audi R8 (en de Wilson Benesch natuurlijk) heb ik de zijkanten voorzien van een "blade" zoals Audi dit noemt. Een contrasterend designelementje aan de zijkant van de kast.
Het idee is dan dat deze te verwisselen zijn (magneettape?) en zo kan de speaker optisch aangepast worden aan zijn omgeving of aan je stemming.
De baffle zou dan matzwart worden (RAL9017, zelfde als de Epilogue's) en de top en bodem ook omdat er anders te veel kleuren in zitten. Zijkanten zijn helemaal rondom van cargon.
Voorbeeld met ook matzwarte blade: En met hoogglans zwarte blade: Witte hoogglans blade: Ook aluminium is mogelijk: En natuurlijk de klassieke houten varianten zoals deze: En deze: Eventueel zou de top en bodem ook in hoogglans zwart kunnen maar ik denk dat mat mooier en rustiger is. Ik moet eerlijk zeggen dat ik dit wel heel gaaf vind...
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Seas Mini-Monitor
En nog even een exploded view. Hier zit de alu terminal plaat aan de achterkant nog op maar ik weet nog niet of ik dat in in zou laten. Het is ook mooi als het carbon mooi in 1 stuk rond loopt.
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Seas Mini-Monitor
Wat een overweldigende reacties op dit ontwerp... 
Voor mezelf heb ik eigenlijk de keus wel een beetje gemaakt. Ik vind dit laatste idee erg geslaagd. Een mooie blend tussen modern en klassiek en als leuke extra is deze naar ieders smaak aan te passen. Front en top worden matzwart, zijkant carbon (rondom uit 1 stuk) en inleg worden dus verschillende soorten.
Voor mezelf heb ik eigenlijk de keus wel een beetje gemaakt. Ik vind dit laatste idee erg geslaagd. Een mooie blend tussen modern en klassiek en als leuke extra is deze naar ieders smaak aan te passen. Front en top worden matzwart, zijkant carbon (rondom uit 1 stuk) en inleg worden dus verschillende soorten.
Re: Seas Mini-Monitor
Met die inleg heeft het wat weg van een Quadral Aurum 3, 5, 7.
Wat mij betreft een geslaagd ontwerp.
Edit: een Aurum 3 is duidelijker
Edit: een Aurum 3 is duidelijker
Laatst gewijzigd door Juicie op ma 21 nov 2011, 14:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Seas Mini-Monitor
Als we positief zijn over een idee, doe je toch weer wat anders, dat schiet dan ook niet op.Vinculum schreef:Wat een overweldigende reacties op dit ontwerp....
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Seas Mini-Monitor
Haha terechte opmerking Hans!
In dit topic heb ik jullie een beetje deel uit laten maken van het "creatieve proces". Het duurt soms even en het gaat alle kanten op maar dat heb ik nodig om zeker te weten dat iets het is voor mij.
Het laatste ontwerp is ook het ontwerp wat het gaat worden. Het heeft nu een tijdje kunnen broeden in mijn hoofd en ik ben er happy mee.
In dit topic heb ik jullie een beetje deel uit laten maken van het "creatieve proces". Het duurt soms even en het gaat alle kanten op maar dat heb ik nodig om zeker te weten dat iets het is voor mij.
Het laatste ontwerp is ook het ontwerp wat het gaat worden. Het heeft nu een tijdje kunnen broeden in mijn hoofd en ik ben er happy mee.
Re: Seas Mini-Monitor
Hier nog een variatie op een thema ter inspiratie:
Kosten maar ruim $12.000 voor een paartje
Kosten maar ruim $12.000 voor een paartje
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Seas Mini-Monitor
Ja die ken ik. Vind de standaard erg mooi! Het idee van een recht gemonteerde tweeter en schuine woofer had ik ook al bedacht maar ik blijf toch bij Design 6 met de blades.
Re: Seas Mini-Monitor
Denk ook dat je voor op het bureau rekening moet houden met de luisterhoek en dan komt een schuine maar wel vlakke baffle meer in aanmerking denk ik.
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Seas Mini-Monitor
Vinculum schreef:Ik heb inmiddels al door dat dit project meer is dan zomaar een desktop speakertje, daar zijn de units iets te duur voor. Daarom ga ik in mijn ontwerp ook uit van een normale monitor voor een echte luister set. Nu heb ik een glazen bureau maar ik verwacht in de toekomst dat daar wel verandering in komt en dat deze speakers op een mooie voet gezet gaan worden.
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Seas Mini-Monitor
Gistermiddag een stapeltje keurig gezaagd hout op kunnen halen bij de Hubo.
De mal was zo gemaakt en de kopieën ook. Dit zijn de basisdelen van de kast (boven en onderkant).
En het frame waar het buigmdf/buigtriplex omheen gaat.
De oplettende kijker ziet iets vreemds. Lelijke schroeven die de voor/achterkant verbinden met de boven/onderkant! Waarom? Deze dienen nu alleen als frame om de gebogen zijkanten te kunnen monteren. De echte achterkant en baffle worden er dadelijk tegen aan geplakt. De reden hiervoor is dat de achterkant een flinke radius mee krijgt. Dit gaat niet met buigmdf als buitenste laag. Aan de andere kan is een losse baffle handig zodat ik de binnenkant van de kast goed van demping etc kan voorzien. Dat gaat met een vaste baffle erg moeilijk aangezien het kastje zo klein is.
Als dadelijk de zijkanten er volledig tegen aan zitten gaan die binnenste planken er uit en komen de echte achterkant en baffle er op. Dan worden de gaten uiteraard dicht gemaakt.
En als laatste gisteravond de eerste laag van het buigtriplex.
Als dadelijk de zijkanten er volledig tegen aan zitten gaan die binnenste planken er uit en komen de echte achterkant en baffle er op. Dan worden de gaten uiteraard dicht gemaakt.
En als laatste gisteravond de eerste laag van het buigtriplex.
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Seas Mini-Monitor
Van mijn schoonvader de blades gekregen. Mooie stukjes alu van 5mm dik en 50mm breed.
Ook zit de 2de laag (12mm buigmdf) er op. Vanavond meer foto's.
Ook zit de 2de laag (12mm buigmdf) er op. Vanavond meer foto's.
Re: Seas Mini-Monitor
Heerlijk zo'n schoonvader!
Mijn schoonvader heeft me leren klussen. Al die tips en tricks zijn ook goud waard!
Ik ben erg nieuwsgierig naar het eind resultaat. Het enige dat ik er al van weet is dat het prachtig gaat worden, net als je eerdere werken.
Mijn schoonvader heeft me leren klussen. Al die tips en tricks zijn ook goud waard!
Ik ben erg nieuwsgierig naar het eind resultaat. Het enige dat ik er al van weet is dat het prachtig gaat worden, net als je eerdere werken.
Re: Seas Mini-Monitor
Ik zie wel dat ik ben vergeten te reageren. Ik sta echt te kijken van je creativiteit! Dat idee met die Blades is echt FANTASTISCH!!!! Ik wordt er helemaal enthousiast van in de aard van `ik wil ook ik wil ook!!!!`
Erg erg mooi idee! Ook weer leuk om te zien dat je in de jouw vertrouwde sneltreinvaart doorheen jast! Ik heb wel gemerkt dat sommige newbies zich hierdoor op het verkeerde been laten zetten hahaha.
Jan
Erg erg mooi idee! Ook weer leuk om te zien dat je in de jouw vertrouwde sneltreinvaart doorheen jast! Ik heb wel gemerkt dat sommige newbies zich hierdoor op het verkeerde been laten zetten hahaha.
Jan
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Seas Mini-Monitor
Nou sneltrein vaart valt wel mee hoor. Doe het in de avonden en hooguit een uurtje per avond. Kwestie van plannen en de volgende stap goed in je hoofd hebben.
Gisteravond de 2de laag voltooid aan beide kasten. Je ziet goed de uitsparing voor de blades. Er zijn helaas van het buigtriplex wat stukjes afgebroken maar dat is niet erg aangezien dit onder de blades verstopt zit. Desalniettemin zal ik het zodra de baffle er op zit even mooi maken.
De kastjes staan nu in de klemmen met de andere kant. Vanavond maar weer verder, toevallig vanavond ook wat meer tijd voor.
Gisteravond de 2de laag voltooid aan beide kasten. Je ziet goed de uitsparing voor de blades. Er zijn helaas van het buigtriplex wat stukjes afgebroken maar dat is niet erg aangezien dit onder de blades verstopt zit. Desalniettemin zal ik het zodra de baffle er op zit even mooi maken.
De kastjes staan nu in de klemmen met de andere kant. Vanavond maar weer verder, toevallig vanavond ook wat meer tijd voor.
Re: Seas Mini-Monitor
Ik vind die manier waarom jij je speakers maakt wel erg gaaf. Echter vraag ik me af of je dat hout bij een doehetzelf winkel haalt of bij een houthandel.
Ik heb al dat buighout hier namelijk nog nooit gezien.
En alles anders als mdf vragen ze meteen de hoofdprijs voor.
Ik heb al dat buighout hier namelijk nog nooit gezien.
En alles anders als mdf vragen ze meteen de hoofdprijs voor.
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Seas Mini-Monitor
Het MDF komt gewoon bij de Hubo vandaan maar het buig spul had ik nog over van de Epilogue's. Dit heb ik destijds via Arno gehaald. Het 12mm buigMDF is door hem custom made. Zover ik weet bestaat dat normaal niet.
Re: Seas Mini-Monitor
Erg mooi! Was juist zelf eens aan het googlen naar mooie diy monitoren (je weet maar nooit in de toekomst
) en ben hier op gevallen. Volg ik lekker even.
Allemaal mooie ontwerpen trouwens!
Allemaal mooie ontwerpen trouwens!
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Seas Mini-Monitor
Zoals beloofd de vorderingen van vanavond.
Beide kasten zijn nu voorzien van de complete zijkanten en helemaal geschuurd. Hulpstukje aan de achterkant verwijderd En daarna de achterkant er op. De afronding is met het handje gedaan! Malletje gemaakt en schuren met die hap.
Eigenlijk heel erg goed gelukt! Nog even bijschuren dadelijk en klaar Nu kan ook het hulpstuk aan de voorkant er uit en zien we eindelijk weer de binnenkant Helaas is pas 1 kassie zo ver. De andere moet nog een achterkant krijgen. Binnenkort weer meer!
Beide kasten zijn nu voorzien van de complete zijkanten en helemaal geschuurd. Hulpstukje aan de achterkant verwijderd En daarna de achterkant er op. De afronding is met het handje gedaan! Malletje gemaakt en schuren met die hap.
Eigenlijk heel erg goed gelukt! Nog even bijschuren dadelijk en klaar Nu kan ook het hulpstuk aan de voorkant er uit en zien we eindelijk weer de binnenkant Helaas is pas 1 kassie zo ver. De andere moet nog een achterkant krijgen. Binnenkort weer meer!
