Prologue

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Ah!buis

Re: Prologue

Bericht door Ah!buis »

Als er eenmaal printen besteld worden is het toch beter om de drie bij elkaar te zetten.Met een kleine tussenruimte kom ik op 140x80mm.Klein zat :D .
Die voeding is een mooi voorbeeld van "voorlopig".De maten van de Rs en Cs zijn met de natte vinger alsook het stekkerspul (past zo waaschijnlijk niet).Probeer wel wat groter te nemen dan te verwachten,liever klein in (te)groot dan omgekeerd :( .
Ook de minlijnen mogen wel wat verbetering.De ICs en zo kloppen wel,dank zij de standaardafstandtussen de pootjes (1/10")
Anne
Vinculum
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

Ah!buis schreef:
Als er eenmaal printen besteld worden is het toch beter om de drie bij elkaar te zetten.Met een kleine tussenruimte kom ik op 140x80mm.Klein zat :D .
Die voeding is een mooi voorbeeld van "voorlopig".De maten van de Rs en Cs zijn met de natte vinger alsook het stekkerspul (past zo waaschijnlijk niet).Probeer wel wat groter te nemen dan te verwachten,liever klein in (te)groot dan omgekeerd :( .
Ook de minlijnen mogen wel wat verbetering.De ICs en zo kloppen wel,dank zij de standaardafstandtussen de pootjes (1/10")
Anne
Hoe meer er op 1 print geïntegreerd kan worden hoe beter. Elke losse print scheelt me 12,50 opstartkosten.
Het stekkerspul wat ik ga gebruiken staat in de 2de post van dit topic. Het zijn standaard molex pinnen maar als je wil kan ik ze opmeten voor je. Heb ze in 2, 3 en 4 pins.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Zo te zien zijn die Molex met een pen-afstand van 0,1 duim,zoals bij gewone ICs.
Als er meer dan 4 aansluitingen nodig zijn dan gewoon opsplitsen :?:
Ik had meestal 4mm afstand genomen,kan makkelijker een spoor tussendoor.Met 0,1" gaat ook nog wel,alleen veel dunner :( .
Anne
ray5150

Bericht door ray5150 »

Ah!buis schreef:
Die voeding is een mooi voorbeeld van "voorlopig".De maten van de Rs en Cs zijn met de natte vinger alsook het stekkerspul (past zo waaschijnlijk niet).Probeer wel wat groter te nemen dan te verwachten,liever klein in (te)groot dan omgekeerd
Daar doelde ik dus ook op. neem bijvoorbeeld de 220 uF in het midden onderaan,
als die een paar millimeter groter uitvalt dan op tekening komt de eindgebruiker met de 1N4xxx en de 22R weerstand in de problemen.
die past dan namelijk niet meer.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Fijn dat we het eens zijn :D
Wel verkeerd gekozen voorbeeld :cry:
De C bij DB is 8,4x12,2mm (of was 't 8,2x12,4) en de cirkel op de tekening 0,2" straal :lol:
Anne

had doormeter gezet,moet natuurlijk straal zijn :sure:
Vinculum
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

Dit is ook een leuke print maak toko.
http://iteadstudio.com/store/index.php? ... cts_id=507
Goedkoper en meer prints. Alleen de vorige link kan een pcb maken op basis van een PDF, deze hebben een Gerber file nodig.
IJsbier

Bericht door IJsbier »

Gerber files zijn toch geen probleem? Lijkt me beter werken dan PDF files. Gerber files zijn toch redelijk de standaard.
Als je gerbers gebruikt, is het misschien wel een idee om ze voor het versturen eerst even met een (gratis) gerberviewer te checken.
Ik heb wel eens wat off set gehad tussen de boorgaten en de PCB....
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Uiteindelijk toch maar op Eagle gestort :cry:
Wat blijkt,de verie die ik heb wil niet groter dan 8x10cm.Wist het wel maar glad vergeten.
Om alles bij elkaar te zetten is er 8x14,5cm nodig.
Is het de moeite om een latere uitgave binnen te halen,of is het nog zo ?
Anne
ray5150

Bericht door ray5150 »

Dat klopt. dat is de freeware versie en die is beperkt tot die afmetingen.
Voorzover mij bekend is dat bij alle uitgave's zo.
Wil je groter dan moet je of betalen of een illegale versie gaan gebruiken... :-#
Vinculum
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

Ik weet niet wat de restricties zijn maar ik denk dat het verstandig is om de PGA print apart te maken en de voeding en relaisprint samen te voegen. Waarom? Qua layout kont het veel beter uit. Als ik voor de kast sta dan zou de voeding linksboven moeten komen en de relais print middenboven bij de ingangen. De PGA moet weer rechtsonder bij de aansluiting voor de ucd's. Ook heeft de dsp zijn uitgangen aan die kant. Op deze wijze hou je de audiolijnen zo kort mogelijk. Nog een voordeel is dat je dan met je maten goed uitkomt.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Opsplitsen is wel een uitweg.Eigenlijk gedacht alles op één print met wat ruimte tussen de verschillende delen zodat het makkelijk door te zagen is.Maar dat valt dus te groot uit.
Zou het niet beter zijn de relais en PGA op dezelfde print,allebei LF-signalen.En dan een printje voor de voeding met eraan (afzonderlijk) een stripje voor de LEDs en een hoekje voor de RC(snubber) van de comus.
Althans ik ga er van uit dat je die hebt,gezien in een eerdere bijdrage.
Anne
Vinculum
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

Ah!buis schreef:
een hoekje voor de RC(snubber) van de comus.
De wat van de wat? Ik heb geen idee waar je het over hebt... :oops:
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Hm,nog geen tijd gehad om de databladen te bestuderen :shock:
26 septemder heb je ons verblijd met de gegevens hieronder,of van gedacht veranderd :?
Anne
Bijlagen
Solid state relay.pdf
(23.24 KiB) 54 keer gedownload
Vinculum
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

Ah dat bedoel je! Ja die zit er nog in. Dat is het relais wat de 2 primaire voedingen gaat schakelen. De hoofdschakelaar zeg maar.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Dus toch goed :D
Als je die data doorneemt zie je dat er een serie RC over dat ding moet,vooral voor induktieve belasting zoals motors en trafos,zoals hier.
Het leek me handig om een lege plek op de print van wat eilandjes te voorzien voor die R en C +aansluitingen.Kun je afzagen en vastschoeven ipv dat spul (aan het net !)los te laten hangen :shock: .
Anne
Vinculum
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

Jaaajaaa... :|
Ik ben geen electronica dus dit zegt mij nog niet zo heel veel maar ik vertrouw op jouw kennis. Geef maar een print en waar ik hem moet aansluiten. :D
Vinculum
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

Ik heb ooit eens de AudioLink gebouwd uit de Elektuur en daar zat ook een PGA2311 regeling in. Ik heb even een foto gemaakt van dat deel van het schema. Mocht dit problemen geven dan laat maar weten.
Bijlagen
Schema PGA2311 AudioLink.jpg
Vinculum
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

Ik heb de prints zoals die door Ah!buis zijn gemaakt even op schaal in de virtuele kast geplaatst in volgens mij de handigste opstelling. De voedingsprint gaat logischerwijs daar waar de voeding het middendeel binnen komt.
De pga print tussen de dsp uitgangen en de ucd ingangen. De relaisprint dicht bij de ingangen (de analoge ingang gaat naar deze print maar de digitale (optisch en coax) gaan direct naar de minidigi.
Bijlagen
Prologue layout.jpg
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Hehe,na een hoop geluctor met dat Eagle-gebroed uiteindelijk,hoewel geen Zeeuw,toch wel geêmergiturd :D .
Verkeerde verbindingen die hulpvaardig vanzelf gelegd worden,verbindingen die er moeten zijn niet herkennen.Regelmatig het schema afsluiten omdat ie 't anders vertikt :P .Zet ik twee schemas (relais en voeding) bij elkaar op één print,wil de zot een verbinding tussen een C van de voeding en een relaiskontakt :cry: .
Tekenend voor de organisatie van het geheel,je zoekt een condensator in de bibliotheek,die vindt je onder......resistors :o .
Genoeg daarover :^o De benamingen van de bestanden.Allemaal Prolo met erachter een of meerdere hoofdletters P voor PGA, R voor relais, V voor voeding, L leds en S snubber.
De ene zonder is alles bijeen voor een overzicht,is dan ook geen print bij.
Je hebt wel Eagle nodig om de boel te openen.Met de print geopend kun je via Files en CAMprocessor een bestand voor het maken van een print krijgen.Heb het nooit gedaan,in mijn tijd (zei het ouwetje) ging dat met een etsbestendige pen en met de hand :o .
Voordat ik een heleboel nutteloze dingen uitleg,wacht ik wel af wat er zoal niet duidelijk is :sure: .
Anne
Bijlagen
Prolo.rar
(352.03 KiB) 58 keer gedownload
Vinculum
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

Nou dat ziet er mooi uit! Ik kan niets vertellen over de technische kant omdat ik die kennis niet heb maar volgens mij zie ik alles terug wat ik verwacht. De leds op een aparte print vind ik niet zo logisch maar dat is niet zo erg. Ik snap alleen niet waar die 4 potmeters voor zijn op de PGA print.

Edit: Schroefgaten! Die mis ik nog. ;) anders kan ik de printjes niet monteren natuurlijk. Miss is het voor de rc snubber makkelijk om die direct op het relais te monteren. De afmetingen staan heel precies in de datasheet. De ruimte daar is vrij beperkt dus dat zou voor mij het meest ideale zijn.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Ja die gaten om de printen vast te zetten,op de eerste versie waren die er wel.Er is wel ruimte over om op een geschikte plaats een gaatje te boren,als er al gaten zijn zitten die meestal net niet daar waar het goed uitkomt :(
De ledjes kunnen ook gewoon bij de relais,heb een serie nepstekkers(MA-MB) voorzien zodat er soldeer-eilandjes voor zijn.
Een PGA2311 mag hoogstens een goeie 2Vt aangeboden krijgen.Ik weet niet hoeveel er uit de DSP enz. komt,dus voor de zekerheid potmetertjes aangebracht.Als het niet hoeft dat gewoon een draadje (of 4) :wink:
Anne
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Het P-printje kan met een draadbrug minder,tegelijk de draadbruggen als toplaag getekend.
Allemaal ray z'n schuld :evil:
Anne
Bijlagen
ProloP.rar
(5.83 KiB) 51 keer gedownload
Vinculum
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

Ah!buis schreef:
Er is wel ruimte over om op een geschikte plaats een gaatje te boren,als er al gaten zijn zitten die meestal net niet daar waar het goed uitkomt :(
Tja, ik wil niet vervelend zijn maar ik zou toch graag echt schroefgaten er in hebben. Kijk je bijv naar de voeding dan kan ik maar aan 1 kant 2 gaatjes maken waardoor 1 kant zwevend hangt boven de alu bodemplaat. Dat lijkt me niet verstandig. Idem voor de overige printjes.

Edit: Jaaaaaaa! Ik kan dat zelf! Denk ik... Doe ik dit correct?
Schermafbeelding 2011-11-28 om 9.59.33 AM.png
Schermafbeelding 2011-11-28 om 10.08.15 AM.png
Schermafbeelding 2011-11-28 om 10.11.09 AM.png
De Led print laat ik maar vallen denk ik want een losse print ga ik niet gebruiken. Ook de snubber vind ik zonde om een print met een stekker etc. voor te maken. Die ene weerstand en cap die ik wel direct monteren op de uitgangen zonder print.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Welja,zie er goed uit zo.De voedingprint iets lager,was toch de kortste.Dacht eigenlijk dat de voorkeur uitging naar een print relais+voeding :?
Achterop de LM317 moet wel een koelplaat,vandaar dat er op de print achter die stabilisator overdwars niks in de weg zit.
Anne
Vinculum
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

Met koelplaat bedoel je dan gewoon een stukje alu van een paar centimeter of moet daar iets specifieks komen?
Plaats reactie