haha ja Arno, je hebt een de ene kant volkomen gelijk. Er zijn nu eenmaal maar een paar dingen die je kan doen met zo'n kleine kast. Het is of een rechte doos of het is het model als de Sonus met ronde zijkanten. De enige andere optie is iets heel aparts zoals de eerder genoemde Diablo of mijn eerste ontwerp.
Het nadeel van dat ontwerp is dat het bedacht is voor een 9 liter kast. Ik heb geprobeerd hem te verkleinen naar 4 liter maar dat ziet er heel raar uit. Een vast gegeven is de baffle grootte. Die krijg je niet kleiner dan 140 breed en 250 hoog. Door de kromming in de kast moeten de units hoger omdat anders de magneet van de woofer in de bodem zit. Daardoor word het een vrij hoge kast en heel ondiep. Dat is nu net wat ik niet mooi vind.
Doet me denken aan deze poster:
Ik ben nu door 2 jaargangen aan het spitten van Stereophile, Klang & Ton en Hobby Hifi om inspiratie op te doen maar in kleine monitors is het allemaal 1 pot nat. Rechte dozen of veel groter dan nodig. En dat laatste is nu net 1 van de originele "eisen" waar ik me toch echt aan wil houden. Hij is dan wel uitgekauwd maar het blijft een prachtig tijdloos ontwerp.
Ik ga nog wat variaties proberen en andere ideeën uitwerken. Heb je nog een idee schroom niet...
@Arno: Heb je nog foto's van die kastjes? En waarom heb je er spijt van?