Seas Micro Monitor - Elysium

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Seas Mini-Monitor

Bericht door Vinculum »

Pjotr schreef:
Extra uitdaging voor je ontwerp: Kan normaal spelen maar ook op zijn kop :lol:
Tja, met een recht front en rechte boven en onderkant is dat altijd mogelijk.

Ik heb inmiddels al door dat dit project meer is dan zomaar een desktop speakertje, daar zijn de units iets te duur voor. Daarom ga ik in mijn ontwerp ook uit van een normale monitor voor een echte luister set. Nu heb ik een glazen bureau maar ik verwacht in de toekomst dat daar wel verandering in komt en dat deze speakers op een mooie voet gezet gaan worden.
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Seas Mini-Monitor

Bericht door Vinculum »

Even heel vlug de units omgedraaid. Als ik dit zou uitwerken dan zou de kast een stuk lager kunnen en de units dichter bij elkaar maar zoals gezegd, het is maar even een 'vluggertje'.

Je moet toch een soort lijn trekken vanuit de akoestische centra van de units en daar haaks op is de geluidsrichting (of zoiets). Als ik dat nu doe dan is die hoek wel heel erg sterk omhoog gericht. Dit zal wel werken op het bureau maar niet als ze als normale monitors gebruikt gaan worden.
Bijlagen
Design 3 upsidedown.jpg
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Seas Mini-Monitor

Bericht door Vinculum »

Ik zag gisteravond weer eens de altijd prachtige Sonus Fabers dus even achter de tekentafel:
Design 4.jpg
Dit zou dan dezelfde opbouw zijn als de Epilogue's met de 20mm wanddikte gevuld met zand. De afwerking zou stroken fineer zijn met donker gemaakte of donkere houtsoort fineerstroken er tussen. Alternatief is weer alu als accent maar dan zou ik de opbouw doen dmv de plakjes methode, eventueel uit massief hout.

Pfff, ik vind het zo moeilijk om eis origineels te maken. Ze zit vast aan een aantal vaste dingen zoals de units en de plaatsing ervan. Dit vind ik wel een stuk mooier dan de rechte kasten maar weer minder spectaculair dan Design 3. Wel is dit veel klassieker en ook als standmonitor erg mooi.
En ja, opzijnkoppie draaien is ook mogelijk door de symmetrie:
Design 4 upsidedown.jpg
Ik heb nu iets te veel inhoud dus hij kan nog wat minder diep of nog wat braking oid aan de binnenkant. Als de plakjesmethode gebruikt word kan ik ook nog zo'n golfpatroon er in frezen om reflecties tegen te gaan. Miss helemaal niet zo'n gek idee.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Seas Mini-Monitor

Bericht door wouter »

Laatste opties vindt ik by far de mooiste :wink:
Oppekop wordt ik nie zo wild van, maar verder erg mooi.
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Seas Mini-Monitor

Bericht door Arno »

Vinculum schreef:
Pfff, ik vind het zo moeilijk om iets origineels te maken.
Ik snap jou niet. Je had zo'n mooi en speciaal ontwerpje te pakken:

Afbeelding

En nou kom je weer met zo'n dertien in een dozijn kastje aanzetten. Natuurlijk is het ontzettend chiq, dat Sonus Faber model, maar zoooooo uitgekauwd. Iedereen wil zo'n kast. Zwarte baffle, rond naar achter weglopende zijkanten met fineer, bladiebla... (ik ben er zelfs ingetrapt, en ik heb er zelfs meteen vijf gemaakt, tot mijn spijt).

Ik weet dat jij graag wat 'anders' wilt maken, dus waarom ga je niet voor je oorspronkelijke idee?
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Seas Mini-Monitor

Bericht door hannesie »

+1 :mrgreen: , met Trespa of zo.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Seas Mini-Monitor

Bericht door Pjotr »

+1 :mrgreen:

Dat zwarte MDF wat Arno voorstelde werkt ook goed hoor :D Alleen vraag mij wel af of dat in exterieur (watervast) kwaliteit te krijgen is i.v.m. werken.
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Seas Mini-Monitor

Bericht door Vinculum »

haha ja Arno, je hebt een de ene kant volkomen gelijk. Er zijn nu eenmaal maar een paar dingen die je kan doen met zo'n kleine kast. Het is of een rechte doos of het is het model als de Sonus met ronde zijkanten. De enige andere optie is iets heel aparts zoals de eerder genoemde Diablo of mijn eerste ontwerp.
Het nadeel van dat ontwerp is dat het bedacht is voor een 9 liter kast. Ik heb geprobeerd hem te verkleinen naar 4 liter maar dat ziet er heel raar uit. Een vast gegeven is de baffle grootte. Die krijg je niet kleiner dan 140 breed en 250 hoog. Door de kromming in de kast moeten de units hoger omdat anders de magneet van de woofer in de bodem zit. Daardoor word het een vrij hoge kast en heel ondiep. Dat is nu net wat ik niet mooi vind.

Doet me denken aan deze poster:
1150335887280.jpg
Ik ben nu door 2 jaargangen aan het spitten van Stereophile, Klang & Ton en Hobby Hifi om inspiratie op te doen maar in kleine monitors is het allemaal 1 pot nat. Rechte dozen of veel groter dan nodig. En dat laatste is nu net 1 van de originele "eisen" waar ik me toch echt aan wil houden. Hij is dan wel uitgekauwd maar het blijft een prachtig tijdloos ontwerp.

Ik ga nog wat variaties proberen en andere ideeën uitwerken. Heb je nog een idee schroom niet... ;)

@Arno: Heb je nog foto's van die kastjes? En waarom heb je er spijt van?
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Seas Mini-Monitor

Bericht door hannesie »

Kijk dan eens even naar die Bach luidspreker, daar houd je wel een kronkel aan over.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Seas Mini-Monitor

Bericht door Vinculum »

Huh? Wat bedoel je Hans?
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Seas Mini-Monitor

Bericht door dre »

Afbeelding
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Seas Mini-Monitor

Bericht door hannesie »

Vinculum schreef:
Huh? Wat bedoel je Hans?
Jij kent die Bach's niet?

Inderdaad Dre geeft al een voorbeeld/foto van de wat hogere gekronkelde, daar houd je dus een kronkel aan over. :D :mrgreen:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Seas Mini-Monitor

Bericht door Pjotr »

Volgens mij moet voor zo'n kleurstelling al een kronkel hebben :mrgreen:
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Seas Mini-Monitor

Bericht door Vinculum »

Nee dat is niet echt mijn ding. Ik kende ze achteraf wel alleen niet de naam. Nog maar even brainstormen. Ik wil zoveel mogelijk bij het originele uitgangspunt blijven uit de openingspost, een zo klein mogelijke kast maar wel iets wat op de 1 of andere manier anders is dan een schoenendoos model.

En ja ik ben een zeur hierin en niet makkelijk. Wil gewoon graag iets moois produceren.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Seas Mini-Monitor

Bericht door richard »

Vinculum schreef:
Je moet toch een soort lijn trekken vanuit de akoestische centra van de units en daar haaks op is de geluidsrichting (of zoiets).
Het type filter moet je hier ook bij betrekken, met de meeste 12 dB Butterworth filters is de opstelling met tweeter boven de woofer de optimale combinatie voor de afstraling in het overnamegebied. Ik kan me herinneren dat er in het luidsprekerboek van Vance Dickason hier een hoofdstukje aan gewijd was.
Gebruikersavatar
firsttimer
Berichten: 133
Lid geworden op: do 25 feb 2010, 17:37

Re: Seas Mini-Monitor

Bericht door firsttimer »

Ter inspiratie en als aansluiting op je prachtige Epilogue's, geen idee of dit er ook nog goed uitziet in verhouding met die kleine seas excel en je moet dan waarschijnlijk wel een andere tweeter dan die H1212 gebruiken ivm gewenste kleinere frontplate...
Bijlagen
Diablo-Utopia_product-chitiet.png
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Seas Mini-Monitor

Bericht door Vinculum »

Haha had ik ook al aan zitten denken maar dat gaat het niet worden. Ten eerste zijn de units als besteld en dit gaat dan ook een beetje het "zo klein mogelijk" idee voorbij. Maar goede bijdrage waarvoor dank!
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Seas Mini-Monitor

Bericht door Vinculum »

Na een ultra klassieke Sonus Faber look naar een modern ontwerp, geïnspireerd door de Vektor van Wilson Benesch.
Design 6.jpg
Design 6 op bureau.jpg
En een explodeer view om te laten zien hoe de kast is opgebouwd.
Design 6 - Exploded view.jpg
Basis is een 18mm MDF frame met aan de zijkant de bekende buigtriplex/buigmdf/zilverzand oplossing. Boven en onderkant zijn afgedekt met 4mm mdf om het zand binnen te houden. De kast zou dan bekleed kunnen worden met carbon (net als de Prologue)en ter decoratie en aan de boven en onderkant een 5mm alu plaat in dezelfde stijl als de Prologue. Aan de achterkant ook weer een 5mm alu plaat voor de terminals en baspoort.
Design 6 - Back.jpg
Ik heb nog een paar ideeën die ik even uitwerk en dan gaan we keuzes maken.
Gebruikersavatar
Ronald_1
Berichten: 384
Lid geworden op: zo 05 mar 2006, 21:13

Re: Seas Mini-Monitor

Bericht door Ronald_1 »

Ziet er netjes uit zo. Ga je dan ook voor een cabon-afwerking van de zijkanten, net als Wilson Benesch?
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Seas Mini-Monitor

Bericht door Vinculum »

Vinculum schreef:
De kast zou dan bekleed kunnen worden met carbon (net als de Prologue)
;)
Gebruikersavatar
firsttimer
Berichten: 133
Lid geworden op: do 25 feb 2010, 17:37

Re: Seas Mini-Monitor

Bericht door firsttimer »

Mooi modern design! Die originele Wilson vind ik iets te breed t.o.v. de hoogte, maar dit is denk ik erg fraai in verhouding.

Origineel Wilson Arc:
Bijlagen
arc.jpg
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Seas Mini-Monitor

Bericht door Vinculum »

Eigenlijk zijn ze gebaseerd op de Vertex niet de Arc maar ach, die lijken beide veel op elkaar. ;)

Origineel had ik de baspoort namelijk net als bij de Vertex aan de onderkant geplaatst. Alleen dan moeten ze op een standaard en nu heb je nog de keus om ze neer te zetten.
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Seas Mini-Monitor

Bericht door Vinculum »

Even een domme vraag:
Als ik in winisd een berekening maak maar ik verhoog het aantal baspoorten naar 2 ipv 1, is dan de lengte die opgegeven word de lengte per buis of in totaal voor de 2 buizen?
Gebruikersavatar
Heatside
Berichten: 260
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 15:54

Re: Seas Mini-Monitor

Bericht door Heatside »

Vinculum schreef:
Even een domme vraag:
Als ik in winisd een berekening maak maar ik verhoog het aantal baspoorten naar 2 ipv 1, is dan de lengte die opgegeven word de lengte per buis of in totaal voor de 2 buizen?
Gaat om de lengte per buis.
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Seas Mini-Monitor

Bericht door Vinculum »

@Heatside: dank! Jij als grote creatieve mastermind niet nog een mooie brainfart? ;)
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”