ARTA meet software

... is weten!

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33821
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

iemand ervaring hoe snel je je key krijgt na betaling? en heb je dan dat share-it gebruikt of met credit card naar die distributeur?
Gebruikersavatar
daniel
Berichten: 1458
Lid geworden op: vr 17 sep 2004, 8:48
Locatie: Eindhoven

Bericht door daniel »

ik heb via ShareIt met IDeal betaald. Was een kwestie van een of twee dagen voordat ik de licensefile binnen had.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Zow hé, die Ivo zit niet stil:

Versie 1.4 is uit met weer een aantal verbeteringen:

http://www.fesb.hr/~mateljan/arta/news.htm
gans
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 15:26

ARTA MessBox, PCB

Bericht door gans »

... maybe interesting for ARTA users:

http://www.visaton.de/vb/showthread.php?t=18203
https://forum.visaton.de/forum/messtech ... ta-messbox

Regards
Heinrich
gans
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 15:26

ARTA 1.7

Bericht door gans »

As every year just before xmas .... :)

ARTA 1.7 will be published on next sunday (probably).

New features in ARTA (extract):
- Mlssa export now without normalization to 1.
- New Mlssa import types (impulse and transient response)
New menu in Imp window:
- Record -> Signal Time Record opens recording dialog with added generator
- Generator in transient recorder generates sine burst and pulse signals
- Generator has new multitone signal for measuring TIM (DIM)
- Periodic square and triangle signals added to ARTA generators
- Copy bitmap string can be saved between opening of dialog
- FR and spectrum graphs with tick marks and more dense grid
- Downsampling (menu Edit->Downsample in Imp window) analysis of CSD in low frequency range.
- Better ISO3382 compatibility in estimation of reverberation time and noise reduction
- Implementation of ASIO INTERFACE to soundcards.
- more simple callibration procedure
- Added overlay plotting in Step response, Dft and IR Envelope windows
- Impedance curve as overlay in FR plot (Imp and FR in one plot)
- Thick line option enabled in all windows.

New in Steps:
- Muting of transients after sine cut-off (at cost of 50% larger measurement time)
- impedance curve overlay in FR magnitude plot
- ASIO interface.

New in LIMP:
- ASIO interface.

Regards
Heinrich
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: ARTA meet software

Bericht door Pjotr »

carpin
Berichten: 92
Lid geworden op: do 24 sep 2009, 4:59
Locatie: s-Gravenhage

Re: ARTA meet software

Bericht door carpin »

Hieper de piep :mrgreen:
Een nieuwe versie (V1.71) van ARTA is beschikbaar:

Current version is 1.7.1. released on November, 14, 2011.
http://www.fesb.hr/~mateljan/arta/download.htm
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: ARTA meet software

Bericht door Pjotr »

Jah, maar niet veel nieuws :? Kennelijk valt er weinig meer te verbeteren :mrgreen:
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: ARTA meet software

Bericht door satefan »

Kan iemand me vertellen welke microfoon hij/zij gebruikt icm Arta?

grtn

Satefan
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: ARTA meet software

Bericht door Pjotr »

satefan schreef:
Kan iemand me vertellen welke microfoon hij/zij gebruikt icm Arta?

grtn

Satefan
Ga je een inventarisatie maken? Er zijn toch heel veel draadjes hier waarin dat naar voren komt...
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: ARTA meet software

Bericht door bartsegers »

binnekort kan ik de ECM8000 vergelijken met de geijkte mic van IBF.
(heb exacte de gegevens opgeslagen van de meting met IBF mic, en IBF voorversterker)

Als ik dezelfde speaker meet, zelfde afstand, zelfde versterker, dan krijg ik mooi het verschil te zien.

(wellicht dat ik een calibratiefile kan maken dan voor de ECM8000 ?)
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: ARTA meet software

Bericht door satefan »

Pjotr schreef:
satefan schreef:
Kan iemand me vertellen welke microfoon hij/zij gebruikt icm Arta?

grtn

Satefan
Ga je een inventarisatie maken? Er zijn toch heel veel draadjes hier waarin dat naar voren komt...
Nee dat niet. Ik wil eens met Arta aan de slag en niet gelijk een vermogen in een microfoon investeren dus was even op zoek naar een snelle tip zeg maar....

Satefan
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: ARTA meet software

Bericht door Pjotr »

En mag het zeker ook niks kosten? :D

bartsegers was met een aardig low-cost zelfmaak ding bezig maar dat heeft ie weer verlaten begrijp ik? Zie hier: http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 25&t=14549 Staat ook een link in naar het goedkope zelfbouw ding van Wai
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: ARTA meet software

Bericht door satefan »

Tuurlijk mag t wat kosten...maar niet de hoofdprijs...ik ben een beginner op dit vlak :-)

Satefan
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: ARTA meet software

Bericht door Zweitse »

Ik ben ook al even aan het zoeken geweest. Misschien dat dit je iets verder helpt.
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 25&t=14652
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: ARTA meet software

Bericht door Pjotr »

'Tis wat je wilt, kant en klaar kopen ben je al gauw rond de 100 eu aan kwijt. Het zelfbouwding van Wai tussen de 10 en 20. Moet je dan wel kunnen en zin in hebben. I.i.g. doet kant en klaar gekocht het geen haar beter dan dat zelfbouwdingetje. Als je echt beter dan dat wilt kom je al gauw ver boven de 200 euries uit. Dat heeft eigenlijk voor het zelf bouwen van speakers en filters geen zin.
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: ARTA meet software

Bericht door satefan »

Thanks. Wouter hier op t forum die heeft n simpel (maar schijn kan bedriegen) microfoon die rechtstreeks de laptop in gaat...ziet er erg simpel uit. Het is echt om een begin te maken met meten..

grt!
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: ARTA meet software

Bericht door markbakk »

Nou ja, we hoeven niet allemaal meteen een DPA of Earthworks te kopen, of zelfs een Haun of Audix, maar met alle respect, wat is er nou fout aan zo'n ECM8000 als je luidsprekers wilt meten? 't Kapsel heeft een lage eigen vervorming, ruis is redelijk, de relatief lage belastbaarheid is praktisch wel op te lossen en het plug & play is toch ook wel prettig. Je moet alleen wel ff een geluidskaart met 48V regelen. Maar voor de hobby vind ik een investering van 100-200 Euro (ex licentie voor Arta) een lachertje, zeker als je nagaat wat je vroeger kwijt was aan een Neutrik, CLIO of zelfs ATB-systeem.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: ARTA meet software

Bericht door Pjotr »

markbakk schreef:
Nou ja, we hoeven niet allemaal meteen een DPA of Earthworks te kopen, of zelfs een Haun of Audix, maar met alle respect, wat is er nou fout aan zo'n ECM8000 als je luidsprekers wilt meten? 't Kapsel heeft een lage eigen vervorming, ruis is redelijk, de relatief lage belastbaarheid is praktisch wel op te lossen en het plug & play is toch ook wel prettig. Je moet alleen wel ff een geluidskaart met 48V regelen. Maar voor de hobby vind ik een investering van 100-200 Euro (ex licentie voor Arta) een lachertje, zeker als je nagaat wat je vroeger kwijt was aan een Neutrik, CLIO of zelfs ATB-systeem.
Dat stelt toch ook helemaal niemand ter discussie? Het is wel duidelijk dat je met een ECM8000 prima uit de voeten kunt. Het gaat er meer om hoe vul je dat verder in. En daar zijn al (bijna :mrgreen: ) eindeloos veel draadjes over gevoerd naar ieder wat wils. Eigenlijk is aan wat daarin allemaal besproken is weinig toe te voegen.

Het dwaalt nu wel erg van het eigenlijke topic af: "ARTA meet software".
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: ARTA meet software

Bericht door bartsegers »

ik ben inderdaad gestopt met mn zelfbouw MIC.
Heb de spulletjes wel, maar naast zelf een micje bouwen, komt er meer kijken.

Tevens had ik het geluk tegen een tweedehands setje aan te lopen.

De XLR-USB adapter die ik heb, die tevens 48V fantoomvoeding heeft, ga ik natuurlijk nog eens koppelen aan een zelfbouw capseltje.
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: ARTA meet software

Bericht door satefan »

Vandaag een microfoon mogen lenen (degene die bij ATB zit) en eigenlijk gewoon aangesloten, Arta opgestart en de stappen volgens de manual gevolgd. De MIC staat op 40 cm afstand en tussen de woofer en tweeter gericht. Ik krijg onderstaande te zien in Arta:
Altera_frequency_response.jpg
Nu nog uitdokteren wat het betekent ;-)

Satefan
Gebruikersavatar
Chris_T
Berichten: 1443
Lid geworden op: wo 30 mei 2007, 15:15
Locatie: Wageningen

Re: ARTA meet software

Bericht door Chris_T »

Hmm volgens mij meet je vooral ruis ^^.
Je kan beter de impulse (IMP) meting gebruiken, 1e marker net voor de puls zetten en 2e marker net voor de 1e reflectie (1e kleine piekje na de pulse).
Je meet dan met een tijdsvenster waardoor je reflecties en dergelijke buiten de meting laat.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: ARTA meet software

Bericht door markbakk »

@satefan
Laat je setup-menu eens zien! Heb je de samplefrequenties van in- en output gelijk staan? Geen passthrough op de geluidskaart ingeschakeld? Meet je wel met de microfoon (doet hij het met een ander prog of Win 'geluid' wél)?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: ARTA meet software

Bericht door Pjotr »

satefan schreef:
Nu nog uitdokteren wat het betekent ;-)

Satefan
Dat is niet moeilijk: Niegoe :D

Met de Fr1 en Fr2 meting behoor je met periodic noise een dunne responsie lijn te krijgen.
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: ARTA meet software

Bericht door satefan »

Net even een IMP gedaan....dit is wat ik krijg:
Altera_frequency_response_20_11_11_40cm.JPG
Er vanuit gaande dat ik een 'deftige' meting heb gedaan lijkt dit aardig te kloppen met wat ik ervaar. De speakerts lijken iets wat 'naar voren' te klinken, nogal 'op je af' zeg maar...

Ik zal deze meting ook even onder het eigenlijke topic plaatsen...

Satefan
Plaats reactie