ARTA meet software
Moderator: Beheerdersteam
Zow hé, die Ivo zit niet stil:
Versie 1.4 is uit met weer een aantal verbeteringen:
http://www.fesb.hr/~mateljan/arta/news.htm
Versie 1.4 is uit met weer een aantal verbeteringen:
http://www.fesb.hr/~mateljan/arta/news.htm
ARTA MessBox, PCB
... maybe interesting for ARTA users:
http://www.visaton.de/vb/showthread.php?t=18203
https://forum.visaton.de/forum/messtech ... ta-messbox
Regards
Heinrich
https://forum.visaton.de/forum/messtech ... ta-messbox
Regards
Heinrich
ARTA 1.7
As every year just before xmas .... 
ARTA 1.7 will be published on next sunday (probably).
New features in ARTA (extract):
- Mlssa export now without normalization to 1.
- New Mlssa import types (impulse and transient response)
New menu in Imp window:
- Record -> Signal Time Record opens recording dialog with added generator
- Generator in transient recorder generates sine burst and pulse signals
- Generator has new multitone signal for measuring TIM (DIM)
- Periodic square and triangle signals added to ARTA generators
- Copy bitmap string can be saved between opening of dialog
- FR and spectrum graphs with tick marks and more dense grid
- Downsampling (menu Edit->Downsample in Imp window) analysis of CSD in low frequency range.
- Better ISO3382 compatibility in estimation of reverberation time and noise reduction
- Implementation of ASIO INTERFACE to soundcards.
- more simple callibration procedure
- Added overlay plotting in Step response, Dft and IR Envelope windows
- Impedance curve as overlay in FR plot (Imp and FR in one plot)
- Thick line option enabled in all windows.
New in Steps:
- Muting of transients after sine cut-off (at cost of 50% larger measurement time)
- impedance curve overlay in FR magnitude plot
- ASIO interface.
New in LIMP:
- ASIO interface.
Regards
Heinrich
ARTA 1.7 will be published on next sunday (probably).
New features in ARTA (extract):
- Mlssa export now without normalization to 1.
- New Mlssa import types (impulse and transient response)
New menu in Imp window:
- Record -> Signal Time Record opens recording dialog with added generator
- Generator in transient recorder generates sine burst and pulse signals
- Generator has new multitone signal for measuring TIM (DIM)
- Periodic square and triangle signals added to ARTA generators
- Copy bitmap string can be saved between opening of dialog
- FR and spectrum graphs with tick marks and more dense grid
- Downsampling (menu Edit->Downsample in Imp window) analysis of CSD in low frequency range.
- Better ISO3382 compatibility in estimation of reverberation time and noise reduction
- Implementation of ASIO INTERFACE to soundcards.
- more simple callibration procedure
- Added overlay plotting in Step response, Dft and IR Envelope windows
- Impedance curve as overlay in FR plot (Imp and FR in one plot)
- Thick line option enabled in all windows.
New in Steps:
- Muting of transients after sine cut-off (at cost of 50% larger measurement time)
- impedance curve overlay in FR magnitude plot
- ASIO interface.
New in LIMP:
- ASIO interface.
Regards
Heinrich
Re: ARTA meet software
Een nieuwe versie (V1.70) van ARTA is beschikbaar:
http://www.fesb.hr/~mateljan/arta/news.htm
http://www.fesb.hr/~mateljan/arta/download.htm
http://www.fesb.hr/~mateljan/arta/news.htm
http://www.fesb.hr/~mateljan/arta/download.htm
Re: ARTA meet software
Hieper de piep
Een nieuwe versie (V1.71) van ARTA is beschikbaar:
Current version is 1.7.1. released on November, 14, 2011.
http://www.fesb.hr/~mateljan/arta/download.htm
Een nieuwe versie (V1.71) van ARTA is beschikbaar:
Current version is 1.7.1. released on November, 14, 2011.
http://www.fesb.hr/~mateljan/arta/download.htm
Re: ARTA meet software
Jah, maar niet veel nieuws
Kennelijk valt er weinig meer te verbeteren 
Re: ARTA meet software
Kan iemand me vertellen welke microfoon hij/zij gebruikt icm Arta?
grtn
Satefan
grtn
Satefan
Re: ARTA meet software
Ga je een inventarisatie maken? Er zijn toch heel veel draadjes hier waarin dat naar voren komt...satefan schreef:Kan iemand me vertellen welke microfoon hij/zij gebruikt icm Arta?
grtn
Satefan
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
Re: ARTA meet software
binnekort kan ik de ECM8000 vergelijken met de geijkte mic van IBF.
(heb exacte de gegevens opgeslagen van de meting met IBF mic, en IBF voorversterker)
Als ik dezelfde speaker meet, zelfde afstand, zelfde versterker, dan krijg ik mooi het verschil te zien.
(wellicht dat ik een calibratiefile kan maken dan voor de ECM8000 ?)
(heb exacte de gegevens opgeslagen van de meting met IBF mic, en IBF voorversterker)
Als ik dezelfde speaker meet, zelfde afstand, zelfde versterker, dan krijg ik mooi het verschil te zien.
(wellicht dat ik een calibratiefile kan maken dan voor de ECM8000 ?)
Re: ARTA meet software
Nee dat niet. Ik wil eens met Arta aan de slag en niet gelijk een vermogen in een microfoon investeren dus was even op zoek naar een snelle tip zeg maar....Pjotr schreef:Ga je een inventarisatie maken? Er zijn toch heel veel draadjes hier waarin dat naar voren komt...satefan schreef:Kan iemand me vertellen welke microfoon hij/zij gebruikt icm Arta?
grtn
Satefan
Satefan
Re: ARTA meet software
En mag het zeker ook niks kosten?
bartsegers was met een aardig low-cost zelfmaak ding bezig maar dat heeft ie weer verlaten begrijp ik? Zie hier: http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 25&t=14549 Staat ook een link in naar het goedkope zelfbouw ding van Wai
bartsegers was met een aardig low-cost zelfmaak ding bezig maar dat heeft ie weer verlaten begrijp ik? Zie hier: http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 25&t=14549 Staat ook een link in naar het goedkope zelfbouw ding van Wai
Re: ARTA meet software
Tuurlijk mag t wat kosten...maar niet de hoofdprijs...ik ben een beginner op dit vlak 
Satefan
Satefan
Re: ARTA meet software
Ik ben ook al even aan het zoeken geweest. Misschien dat dit je iets verder helpt.
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 25&t=14652
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 25&t=14652
Re: ARTA meet software
'Tis wat je wilt, kant en klaar kopen ben je al gauw rond de 100 eu aan kwijt. Het zelfbouwding van Wai tussen de 10 en 20. Moet je dan wel kunnen en zin in hebben. I.i.g. doet kant en klaar gekocht het geen haar beter dan dat zelfbouwdingetje. Als je echt beter dan dat wilt kom je al gauw ver boven de 200 euries uit. Dat heeft eigenlijk voor het zelf bouwen van speakers en filters geen zin.
Re: ARTA meet software
Thanks. Wouter hier op t forum die heeft n simpel (maar schijn kan bedriegen) microfoon die rechtstreeks de laptop in gaat...ziet er erg simpel uit. Het is echt om een begin te maken met meten..
grt!
grt!
Re: ARTA meet software
Nou ja, we hoeven niet allemaal meteen een DPA of Earthworks te kopen, of zelfs een Haun of Audix, maar met alle respect, wat is er nou fout aan zo'n ECM8000 als je luidsprekers wilt meten? 't Kapsel heeft een lage eigen vervorming, ruis is redelijk, de relatief lage belastbaarheid is praktisch wel op te lossen en het plug & play is toch ook wel prettig. Je moet alleen wel ff een geluidskaart met 48V regelen. Maar voor de hobby vind ik een investering van 100-200 Euro (ex licentie voor Arta) een lachertje, zeker als je nagaat wat je vroeger kwijt was aan een Neutrik, CLIO of zelfs ATB-systeem.
Re: ARTA meet software
Dat stelt toch ook helemaal niemand ter discussie? Het is wel duidelijk dat je met een ECM8000 prima uit de voeten kunt. Het gaat er meer om hoe vul je dat verder in. En daar zijn al (bijnamarkbakk schreef:Nou ja, we hoeven niet allemaal meteen een DPA of Earthworks te kopen, of zelfs een Haun of Audix, maar met alle respect, wat is er nou fout aan zo'n ECM8000 als je luidsprekers wilt meten? 't Kapsel heeft een lage eigen vervorming, ruis is redelijk, de relatief lage belastbaarheid is praktisch wel op te lossen en het plug & play is toch ook wel prettig. Je moet alleen wel ff een geluidskaart met 48V regelen. Maar voor de hobby vind ik een investering van 100-200 Euro (ex licentie voor Arta) een lachertje, zeker als je nagaat wat je vroeger kwijt was aan een Neutrik, CLIO of zelfs ATB-systeem.
Het dwaalt nu wel erg van het eigenlijke topic af: "ARTA meet software".
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
Re: ARTA meet software
ik ben inderdaad gestopt met mn zelfbouw MIC.
Heb de spulletjes wel, maar naast zelf een micje bouwen, komt er meer kijken.
Tevens had ik het geluk tegen een tweedehands setje aan te lopen.
De XLR-USB adapter die ik heb, die tevens 48V fantoomvoeding heeft, ga ik natuurlijk nog eens koppelen aan een zelfbouw capseltje.
Heb de spulletjes wel, maar naast zelf een micje bouwen, komt er meer kijken.
Tevens had ik het geluk tegen een tweedehands setje aan te lopen.
De XLR-USB adapter die ik heb, die tevens 48V fantoomvoeding heeft, ga ik natuurlijk nog eens koppelen aan een zelfbouw capseltje.
Re: ARTA meet software
Vandaag een microfoon mogen lenen (degene die bij ATB zit) en eigenlijk gewoon aangesloten, Arta opgestart en de stappen volgens de manual gevolgd. De MIC staat op 40 cm afstand en tussen de woofer en tweeter gericht. Ik krijg onderstaande te zien in Arta:
Nu nog uitdokteren wat het betekent
Satefan
Nu nog uitdokteren wat het betekent
Satefan
Re: ARTA meet software
Hmm volgens mij meet je vooral ruis ^^.
Je kan beter de impulse (IMP) meting gebruiken, 1e marker net voor de puls zetten en 2e marker net voor de 1e reflectie (1e kleine piekje na de pulse).
Je meet dan met een tijdsvenster waardoor je reflecties en dergelijke buiten de meting laat.
Je kan beter de impulse (IMP) meting gebruiken, 1e marker net voor de puls zetten en 2e marker net voor de 1e reflectie (1e kleine piekje na de pulse).
Je meet dan met een tijdsvenster waardoor je reflecties en dergelijke buiten de meting laat.
Re: ARTA meet software
@satefan
Laat je setup-menu eens zien! Heb je de samplefrequenties van in- en output gelijk staan? Geen passthrough op de geluidskaart ingeschakeld? Meet je wel met de microfoon (doet hij het met een ander prog of Win 'geluid' wél)?
Laat je setup-menu eens zien! Heb je de samplefrequenties van in- en output gelijk staan? Geen passthrough op de geluidskaart ingeschakeld? Meet je wel met de microfoon (doet hij het met een ander prog of Win 'geluid' wél)?
Re: ARTA meet software
Dat is niet moeilijk: Niegoesatefan schreef:Nu nog uitdokteren wat het betekent
Satefan
Met de Fr1 en Fr2 meting behoor je met periodic noise een dunne responsie lijn te krijgen.
Re: ARTA meet software
Net even een IMP gedaan....dit is wat ik krijg:
Er vanuit gaande dat ik een 'deftige' meting heb gedaan lijkt dit aardig te kloppen met wat ik ervaar. De speakerts lijken iets wat 'naar voren' te klinken, nogal 'op je af' zeg maar...
Ik zal deze meting ook even onder het eigenlijke topic plaatsen...
Satefan
Er vanuit gaande dat ik een 'deftige' meting heb gedaan lijkt dit aardig te kloppen met wat ik ervaar. De speakerts lijken iets wat 'naar voren' te klinken, nogal 'op je af' zeg maar...
Ik zal deze meting ook even onder het eigenlijke topic plaatsen...
Satefan
