project Amelie

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
reddoortranscendence
Berichten: 280
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 11:38
Locatie: Waalwijk

project Amelie

Bericht door reddoortranscendence »

Zoals ik in het voorstel topic al aan gaf mijn eerste ontwerp.

Hoe de kast gaat worden weet ik nog niet, denk zwart met gelakte massief houten zijwanden.

Het ontwerp is gebaseerd op de Stella Light van Visaton.
Mis daarin toch wat diepe bas en warmte en ben tot dit ontwerp gekomen en hoop dat het goed uitpakt.
I.p.v. de W 170 S die in de Stella worden gebruikt pas ik de WS 17 E toe, die heeft een betere response bij de lagere frequenties wat ik zo heb gelezen.
De basreflex poort heb ik op 30hz afgestemd. Dus geen speaker die heel hard gaat maar wel aangenaam diepe bas en gemakkelijk voor een buizenversterker.

Afbeelding

Het onderstedeel van de behuizing zo'n 20 cm wordt gevuld met schelpenzand om het zwartepunt onderin te krijgen.
Er komt ook een stevige onderplaat om omvallen te voorkomen.

Het filter komt er dan zo uit te zien:

Afbeelding

En dat geeft dit response:

Afbeelding
Gebruikersavatar
MH
Berichten: 418
Lid geworden op: vr 21 aug 2009, 17:47
Locatie: Zeeuws Vlaanderen

Re: project Amelie

Bericht door MH »

Het eerste wat mij te binnen schiet, waarom plaats je de woofers niet impuls gecorrigeerd? (dus rug aan rug, met de magneten tegen elkaar)?
SuperR
Berichten: 1864
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 22:35
Locatie: Rotterdam

Re: project Amelie

Bericht door SuperR »

Ik heb een setje Visaton Clou's gemaakt. Deze heeft ook twee WS17e's. Er zit er 1 in een behuizing met de tweeter en 1 in een eigen compartiment. Dat ding hoeft GEEN fratsen uit te voeren voor meer laag (BR/TL). In de gesloten behuizing is de bas best strak en laag. Bij de Clou heb ik het idee dat de WS17e's tot te ver in het mid worden gebruikt. Leuk dat je dit probeert af te vangen door gebruik te maken van een FRS8.

Dus mijn advies, lekker gesloten houden die behuizing en hopen dat de FRS8 al het geweld van twee woofers kan bijbenen. En kijk nog eens naar je afmetingen, want luidsprekers van >1.30m hoog zijn niet bepaald compact te noemen. En mocht je je budget nog wat kunnen rekken. Visaton heeft ook een "premium" 3inch fullrange driver, de B80. Misschien leuk om even naar te kijken.

B80
http://www.visaton.de/en/chassis_zubeho ... b80_8.html

Clou ontwerp.
http://www.visaton.de/en/bauvorschlaege ... index.html
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: project Amelie

Bericht door bartsegers »

MH schreef:
Het eerste wat mij te binnen schiet, waarom plaats je de woofers niet impuls gecorrigeerd? (dus rug aan rug, met de magneten tegen elkaar)?

zeker doen!
Gebruikersavatar
reddoortranscendence
Berichten: 280
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 11:38
Locatie: Waalwijk

Re: project Amelie

Bericht door reddoortranscendence »

MH schreef:
Het eerste wat mij te binnen schiet, waarom plaats je de woofers niet impuls gecorrigeerd? (dus rug aan rug, met de magneten tegen elkaar)?
Ik ben een beginner he :). Wat is het effect daarvan? Ik heb even gegoogled maar geen goede uitleg kunnen vinden.
Gebruikersavatar
reddoortranscendence
Berichten: 280
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 11:38
Locatie: Waalwijk

Re: project Amelie

Bericht door reddoortranscendence »

SuperR schreef:
...
Dus mijn advies, lekker gesloten houden die behuizing en hopen dat de FRS8 al het geweld van twee woofers kan bijbenen. En kijk nog eens naar je afmetingen, want luidsprekers van >1.30m hoog zijn niet bepaald compact te noemen. En mocht je je budget nog wat kunnen rekken. Visaton heeft ook een "premium" 3inch fullrange driver, de B80. Misschien leuk om even naar te kijken....
Dit is mijn eerste ontwerp. Wil eerst eens expirimenteren. Die B80 is wel interessant voor een upgrade of volgend ontwerp. De hoogte maakt niet zoveel uit, of ik 'm nu 40 cm lager maak, de ruimte die ingenomen wordt blijft hetzelfde. Ik vind het wel wat hebben zo'n pilaar.
Vuurkat
Berichten: 2008
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 16:36

Re: project Amelie

Bericht door Vuurkat »

reddoortranscendence schreef:
MH schreef:
Het eerste wat mij te binnen schiet, waarom plaats je de woofers niet impuls gecorrigeerd? (dus rug aan rug, met de magneten tegen elkaar)?
Ik ben een beginner he :). Wat is het effect daarvan? Ik heb even gegoogled maar geen goede uitleg kunnen vinden.
Een luidspreker zet zich af tegen de kast, waardoor de kast ook mee gaat trillen (en daarmee ook de vloer en de rest van het huis). Als je de woofers impulsgecompenseerd plaatst wordt dat getril van de kast grotendeels opgeheven, waardoor het geluid alleen van de luidsprekers komt en niet van de kast en de vloer.
Gebruikersavatar
reddoortranscendence
Berichten: 280
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 11:38
Locatie: Waalwijk

Re: project Amelie

Bericht door reddoortranscendence »

Logisch, dank je voor je uitleg.
Gebruikersavatar
reddoortranscendence
Berichten: 280
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 11:38
Locatie: Waalwijk

Re: project Amelie

Bericht door reddoortranscendence »

Ik ga op jullie adviezen af. Ik heb de afmetingen bijgesteld en de speaker wordt nu zo'n 110 cm hoog x 16 cm breed x 34 cm diep.
Ik zit alleen te dubben over het MDF/hout, welke dikte is voldoende 18 of 22 mm, ik neig zelf 22 te gaan gebruiken. De zijwanden worden van massief gelakt hout voor een sjieke uitstraling. MDF deel spuit ik zwart hoogglans.

Wat vinden jullie van het idee achter een 2e FRS 8 te monteren, als een soort dipool? Voor als de FRS 8 voor de woofers niet bij kan benen.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: project Amelie

Bericht door markbakk »

Een dipoolopzet gaat je FRS8 niet ontlasten. Je kunt wel een dipool overwegen, maar dat doe je alleen omdat je het (zijdelingse) afstraalgedrag van een luidspreker wilt beïnvloeden.
Gebruikersavatar
Heatside
Berichten: 260
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 15:54

Re: project Amelie

Bericht door Heatside »

reddoortranscendence schreef:
Wat vinden jullie van het idee achter een 2e FRS 8 te monteren, als een soort dipool? Voor als de FRS 8 voor de woofers niet bij kan benen.
Als ik het goed lees probeer je een isobarische opstelling te omschrijven, in dat geval denk ik niet dat dit enige nut heeft. Je krijgt hier geen hogere SPL van, het enige voordeel dat je hier mee kan doen is de zelfde prestatie behalen in een twee maal zo kleine behuizing.
Ronkel
Berichten: 2181
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 23:46
Locatie: Arnhem

Re: project Amelie

Bericht door Ronkel »

Volgens mij wordt er een tweede FRS8 op de achterkant van de kast bedoeld? Als een soort rear tweeter? Ik vind het geen goed idee. Je krijgt er onregelmatig afstraalgedrag van.
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: project Amelie

Bericht door meiborg »

Een tweede frs8 aan de voorkant erbij kan natuurlijk wel, in parallel vergroot je het rendement en verlaag je de harmonische distorsie.

Mvg Reinder
Ronkel
Berichten: 2181
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 23:46
Locatie: Arnhem

Re: project Amelie

Bericht door Ronkel »

Gezien de hoge scheidingsfrequentie zou ik me niet druk maken. Eventueel zou je de FRS8 nog een tweede orde filter kunnen geven. Je zou ook de FRS8M kunnen pakken, die heeft meer rendement. Boxsim geeft ook de maximum SPL van de speaker (in dB piek), hoe ziet dat eruit?
Gebruikersavatar
reddoortranscendence
Berichten: 280
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 11:38
Locatie: Waalwijk

Re: project Amelie

Bericht door reddoortranscendence »

Ronkel schreef:
Volgens mij wordt er een tweede FRS8 op de achterkant van de kast bedoeld? Als een soort rear tweeter? Ik vind het geen goed idee. Je krijgt er onregelmatig afstraalgedrag van.
Precies, in een eigen kamer.
meiborg schreef:
Een tweede frs8 aan de voorkant erbij kan natuurlijk wel, in parallel vergroot je het rendement en verlaag je de harmonische distorsie.

Mvg Reinder
Ben je dan niet het mooie afstraal gedrag van een fullrange kwijt?
Ronkel schreef:
Gezien de hoge scheidingsfrequentie zou ik me niet druk maken. Eventueel zou je de FRS8 nog een tweede orde filter kunnen geven. Je zou ook de FRS8M kunnen pakken, die heeft meer rendement. Boxsim geeft ook de maximum SPL van de speaker (in dB piek), hoe ziet dat eruit?
Ik ga eens naar de M versie kijken. Ik zal vanavond de SPL grafiek posten.

Dank voor jullie reacties, leer er weer wat bij :)
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: project Amelie

Bericht door wouter »

Niets mis met een dipool midhoog, ook niet wanneer dit back to back gerealiseerd is. Wel 1 van beide uit fase aansluiten dan...

http://www.lautsprechershop.de/hifi/fast_en.htm

http://www.lautsprechershop.de/hifi/dipo_1_en.htm?xxx
Afbeelding
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: project Amelie

Bericht door meiborg »

Absoluut niets mis mee, maar wel lastig te realiseren in dit kastontwerp en qua rendement heeft het geen voordelen.


Met twee frs8 langs elkaar is het geen echte puntbron meer, ze kunnen wel dicht op elkaar geplaatst worden en aangezien ze hetzelfde bereik afspelen denk ik niet dat het wat dat betreft een groot klankmatig nadeel zal zijn. Echter zoals Ronkel al aangaf, er wordt relatief hoog gecrossed, dat moet wel los lopen. Alhoewel ik de tip van de FRS8M wel een goede vind.

Mvg reinder
Gebruikersavatar
reddoortranscendence
Berichten: 280
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 11:38
Locatie: Waalwijk

Re: project Amelie

Bericht door reddoortranscendence »

max. SPL grafiek uit boxsim:

Afbeelding

Met een 2e order voor het midden-hoog, spoeltje van 2,2 mH, ben ik het dalletje in het laag kwijt.
Ronkel
Berichten: 2181
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 23:46
Locatie: Arnhem

Re: project Amelie

Bericht door Ronkel »

reddoortranscendence schreef:
Met een 2e order voor het midden-hoog, spoeltje van 2,2 mH, ben ik het dalletje in het laag kwijt.
Met alleen een condensator krijg je een piek op de resonantiefrequentie van de FRS8, waardoor de hele speaker daar minder belastbaar wordt. Een spoeltje is wel een must dus, en meteen een perfecte oplossing!
Gebruikersavatar
reddoortranscendence
Berichten: 280
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 11:38
Locatie: Waalwijk

Re: project Amelie

Bericht door reddoortranscendence »

Dat gaat 'm dan worden. :)
FRS 8 in een 1 liter behuizing de rest in +/- 37 liter gesloten.
Gebruikersavatar
reddoortranscendence
Berichten: 280
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 11:38
Locatie: Waalwijk

Re: project Amelie

Bericht door reddoortranscendence »

Ik heb met Boxsim gespeeld met de B80 van Visaton, goede optie voor een upgrade.

Eerst van de week het houtpakket op maat laten zagen.
De speaker wordt zwart met witte zijpanelen beetje hetzelfde idee als die CWT modellen van T+A moet het worden.
Zoals het middelste model maar dan een zwarte bovenkant.
Ik heb al eens een basgitaar gebouwd en gespoten dus kwa afwerking gaat dit zeker lukken.
ta-solitaire-cwt-speakers.jpg
Nog een vraagje, de rand van de FRS en WS zijn niet fraai, is er iets op tegen om ze aan de binnenkant te monteren en dan met een frees de randen van de opening mooi af te ronden. Wat is het effect op de klank? Optisch vind ik het dan veel mooier en is een afdekrooster niet echt nodig.
Gebruikersavatar
reddoortranscendence
Berichten: 280
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 11:38
Locatie: Waalwijk

Re: project Amelie

Bericht door reddoortranscendence »

Schetsje om te kijken wat ik nodig heb aan materiaal.
Afmetingen van de speaker 114,4 x 19,6 x 34,4. Iets slanker maar stuk hoger en dieper dan de Elac EL100's waar ik nu naar luister.
Zijkanten hoogglans wit, voorkant en achterkant mat zwart, top plaat en bodemplaat hoogglans zwart.
Aan de voorkant zij-, bodem- en topplaat worden afgerond 18 mm.

Hoop dat het te lezen is, gemaakt met m'n mobiel bij avondlicht, geeft een idee.
schets.jpg
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: project Amelie

Bericht door richard »

reddoortranscendence schreef:
Nog een vraagje, de rand van de FRS en WS zijn niet fraai, is er iets op tegen om ze aan de binnenkant te monteren en dan met een frees de randen van de opening mooi af te ronden. Wat is het effect op de klank? Optisch vind ik het dan veel mooier en is een afdekrooster niet echt nodig.
Als je ze niet te diep naar achteren monteert en de rand netjes afrondt zal het wel meevallen met de effecten van verdiepte inbouw. Het blijft een breedbandertje, die bundelen toch wel wat in het hoog, dan zal het hoog de randen van de speaker toch al minder 'zien'. Nadeel (of uitdaging) is wel dat het compartiment van binnenuit toegankelijk moet blijven, of je kan met losse frontjes werken.

Noem je de luidspreker naar je favoriete film?
amelie.JPG
amelie.JPG (4.07 KiB) 2073 keer bekeken
Laatst gewijzigd door richard op za 12 nov 2011, 20:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
reddoortranscendence
Berichten: 280
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 11:38
Locatie: Waalwijk

Re: project Amelie

Bericht door reddoortranscendence »

Ja een van mijn favo films. Blade Runner vind ik niet echt een naam voor een speaker. :)
Vandaar dat ik m'n creaties vrouwen typetjes uit films mee geef.
Gebruikersavatar
MH
Berichten: 418
Lid geworden op: vr 21 aug 2009, 17:47
Locatie: Zeeuws Vlaanderen

Re: project Amelie

Bericht door MH »

Ik kan het op je tekening niet heel goed zien, dus mogelijk heb je het volgende al zo bedoeld: Je zou het compartiment van de FRS8 ook een niet rechthoekige vorm kunnen geven (bijv schuin schotje), dan heb je nog wat minder last van staande golven etc.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”