Gearriveerd....Een Cassettedeck...

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Gearriveerd....Een Cassettedeck...

Bericht door Pjotr »

ray5150 schreef:
Ik heb deze nog liggen :
De bijlage wm-d6c.jpg is niet meer beschikbaar
Een Walkman die kan opnemen... :D
En dat deed ie erg goed ook! Beter dan menig pro deck. Was destijds dan ook een Walkmannetje van rond de FL900,-

Ik heb hem ook nog liggen maar hij is wel kuis versleten. Repareren is echt een ramp, ding zit helemaal vol gepropt met gestapelde printjes en alles vastgeplakt met het bekende zwarte Sony plakband wat wel los wil maar niet meer vast :|

Later heb ik deze nog gehad:
sony-dat_TCD-D3_04.jpg
Was niet zo'n succes. Accu's waren steeds in no time stuk en vervangers schreeuwend duur. Die WM-D6 was een stuk robuster en eigenlijk beter dan zijn grotere (en veel duurdere) pro broer:
TC-D5M.jpg
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Gearriveerd....Een Cassettedeck...

Bericht door ray5150 »

Ik zou nog wat foto's laten zien van de elko-revisie :
IMG_0628.JPG
Het voedings en logica board, ik schreef eerder dat ik twee 6800 uF / 25 Volt nodig had.
Van de week moest ik voor m'n werk in het centrum van Delft zijn, vlakbij HEC... :lol:
6800 uF / 25 Volt had hij niet, wel 40 Volt.. O:) welliswaar een paar mllimeter groter in diameter, maar dat heb ik opgelost door en paar gaatjes vlak naast de oude te boren, nu passen ze goed en je ziet er niks van.

Mooie voeding trouwens, helemaal gescheiden voor audio en logica / motoren.
geheel discreet opgebouwd met Zeners en transistoren.
In totaal zit er zo'n 20.000 uF aan afvlakking in, ik heb versterkers die het met minder doen... :o
IMG_0629.JPG
IMG_0630.JPG
Een scharnierende print, dit is het Dolby board, 4 IC's, twee voor B en twee Voor C.
De opbouw is Dual Mono, gescheiden voor links en rechts dus.
IMG_0631.JPG
IMG_0633.JPG
IMG_0634.JPG
Hier is iemand aan het modificeren geweest.
Dit printje hangt aan de ingangsbussen, en het komt absoluut niet uit de Nakamichi fabriek.
Zo te zien is het een extra voorversterkertje met een versterking van 6 dB, dat staat er tenminste op.
Ook staat er een dubbele T op, het zou van TransTec kunnen zijn.
Geen idee wat ik ermee aan moet, er zitten tantaal elko's in de signaal weg, ben ik niet zo blij mee.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Gearriveerd....Een Cassettedeck...

Bericht door hannesie »

Eventueel kan ik even bij mijn zus kijken wat er bij haar onder de deksel van die LX zit.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Gearriveerd....Een Cassettedeck...

Bericht door ray5150 »

hannesie schreef:
Eventueel kan ik bij mijn zus kijken wat er bij haar onder de deksel zit.
Viespeuk!! :mrgreen: :mrgreen:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Gearriveerd....Een Cassettedeck...

Bericht door hannesie »

ray5150 schreef:
hannesie schreef:
Eventueel kan ik bij mijn zus kijken wat er bij haar onder de deksel zit.
Viespeuk!! :mrgreen: :mrgreen:
Ik voelde deze reactie aankomen en dacht ik schrijf toch maar dat ik die LX bedoel.
En dan ga jij mij half QUOTEN. :lol: :lol:


Dan zeggen wij hier (a dirty mind is a joy forever) :rock:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Gearriveerd....Een Cassettedeck...

Bericht door Pjotr »

Zoals de waard is... :D

Zou Ray maar uit de buurt houden van je zus, voor je het weet is ie op zoek naar elco's :lol:
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 943
Lid geworden op: ma 20 apr 2009, 18:09
Locatie: den haag

Re: Gearriveerd....Een Cassettedeck...

Bericht door Jerommel »

Ff wachten, pak ik de mijne er ff bij, en een schroevendraaier.
Kiekjes volgen.
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 943
Lid geworden op: ma 20 apr 2009, 18:09
Locatie: den haag

Re: Gearriveerd....Een Cassettedeck...

Bericht door Jerommel »

Nou, nee dus. ;^)

Maar gewoon een Mabuchi motortje met interne servoregeling voor de capstans.
Hm..
Bijlagen
DSC00793.JPG
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Gearriveerd....Een Cassettedeck...

Bericht door hannesie »

Het kan zijn dat die van Ray al wel een service beurt heeft gehad bij de toenmalige importeur.
Bij mijn BX2 is ook het transport (tandwielen) vervangen toen ik hem liet afregelen op een ander bandtype, mij werd toen verteld dat het in de toekomst een probleem had kunnen geven, nu hadden ze hem toch onderhanden, en deden dat maar direct.
Ze hadden ook een goede registratie, want als ik een apparaat op de balie zette keken ze even in de database (serienummer) en begroette mij met mijn naam. :mrgreen:

Ik had/heb meerdere Nakamichi apparaten. En ook nog de mooiste volgens mijn vrouw, de 630.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Gearriveerd....Een Cassettedeck...

Bericht door ray5150 »

De duurdere modellen hadden ook duurdere borstelloze motoren. alle waar naar z'n geld, alhoewel dit niet echt goedkoop speelgoed was... :?

@jerommel : Zit er bij jou ook een Transtec sticker achterop ?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Gearriveerd....Een Cassettedeck...

Bericht door ray5150 »

@ Hannesie : het is algemeen bekend dat in de BX serie een goedkoper (ingekocht) loopwerk zat, deze geven wat meer problemen en slijtage dan andere series.
Laatst gewijzigd door ray5150 op vr 11 nov 2011, 17:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 943
Lid geworden op: ma 20 apr 2009, 18:09
Locatie: den haag

Re: Gearriveerd....Een Cassettedeck...

Bericht door Jerommel »

Yep, ook die TransTec sticker,
Camera batt leeg, ff wachten voor een ploatje...
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 943
Lid geworden op: ma 20 apr 2009, 18:09
Locatie: den haag

Re: Gearriveerd....Een Cassettedeck...

Bericht door Jerommel »

Handige info. Mijn deck is 3 jaar ouder dan de jouwe.
In de loop der tijd wellicht wat verlopen instellingen allemaal.
Bijlagen
DSC00794.JPG
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Gearriveerd....Een Cassettedeck...

Bericht door Henkjan »

die van mij kreeg ook wat nw tandwieltjes.
Bijlagen
IMAG0298.jpg
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Gearriveerd....Een Cassettedeck...

Bericht door ray5150 »

Jerommel schreef:
Mijn deck is 3 jaar ouder dan de jouwe.
Als je niet van solderen houd, hoop ik voor je dat de elco's zich goed houden.
Er zitten er ongeveer 80 in... :?
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 943
Lid geworden op: ma 20 apr 2009, 18:09
Locatie: den haag

Re: Gearriveerd....Een Cassettedeck...

Bericht door Jerommel »

Oef...
Tja, die jaren 80 nostalgie brengt natuurlijk consequenties met zich mee... 8-[
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Gearriveerd....Een Cassettedeck...

Bericht door ray5150 »

Als je cassettebandjes zoekt moet je niet bij de V&D zijn.
9,95 Euro voor hetzelfde pakje TDK SA90 wat bij de BCC 5,95 moet kosten... :shock: :roll:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Gearriveerd....Een Cassettedeck...

Bericht door ray5150 »

Alle elco's zijn nu vervangen en hij draait weer als een tierelier... :D

Ik vond ook nog een paar foto's van zijn voorvader; de 700 ZXL...
5282097831_59c3fc2a87_o.jpg
5282098195_1b06130cdc_o.jpg
5282099499_f0298b2189_o.jpg
5282100379_c2b92a50e8_o.jpg
5282101539_a3f77c665f_o.jpg
5282698940_fcd226df0a_o.jpg
5282699430_44b38c197e_o.jpg
5282701010_dc9c7972ee_o.jpg
5282701360_9e020cb9e5_o.jpg
5282702138_9ec61a31c5_o.jpg
Bijlagen
5282700130_1d14e62c44_o.jpg
p_vervoort
Berichten: 176
Lid geworden op: zo 25 sep 2011, 13:39

Re: Gearriveerd....Een Cassettedeck...

Bericht door p_vervoort »

En , nog wat lege bandjes aan kunnen komen ???

Ik zit monenteel in the Philppines en hier verkopen ze nog gewoon lege cassetes, ze lopen hier nog
30 jaar achter.
Het moderne spul hebben ze hier ook is allen wel zoeken naar de topmerken.

Peter
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Gearriveerd....Een Cassettedeck...

Bericht door ray5150 »

Wel, als je daar een paar Metal-cassettes van TDK, Sony, of Maxxell kunt vinden voor een redelijke prijs zeg ik okee.

Ook ben ik met een paar forum leden in de slag die nog een paar knappe bandjes hebben liggen.
p_vervoort
Berichten: 176
Lid geworden op: zo 25 sep 2011, 13:39

Re: Gearriveerd....Een Cassettedeck...

Bericht door p_vervoort »

Ik zal eens kijken wat ze hebben liggen, heb TDK zien liggen, kosten bijna 2 euro/stuk
Ik denk dat het opsturen net zoveel kost als de bandjes !!
I bericht deze week wel even wat ze hebben en wat het kost .
Zit nog tot eind feb. hier voor werk/vakantie .

Peter
satch
Berichten: 135
Lid geworden op: do 12 mei 2005, 8:02

Re: Gearriveerd....Een Cassettedeck...

Bericht door satch »

Wees maar blij dat je geen Dragon hebt. Waanzinnig mooi deck, maar vreselijk om aan te sleutelen. Met name (of vooral) het loopwerk is een P.I.T.A. om het in goed nederlands te zeggen. Qua geluidskwaliteit zijn een CR-7 of ZX-9 net zo goed, maar goedkoper. Nou ja.... minder duur. Cassettedecks als de 'grotere' Tandbergs, de Aiwa Axcelia's of een fijne Revox 215 zijn trouwens ook niet onderschatten.
Overigens is de Aiwa 880 die je eerder had zeker niet verkeerd. Ik heb zelf heel lang een 800 gehad, en de verschillen met mijn huidige Nak ZX-9 zijn zeker niet groot. Maar ja, net als jij wilde ik heel graag een Nak... :rock:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Gearriveerd....Een Cassettedeck...

Bericht door ray5150 »

Oh, jaah...De xk-007 dat was een mooie...
XK-007.gif
guido
Berichten: 184
Lid geworden op: ma 08 jan 2007, 2:14
Locatie: zuiden
Contacteer:

Re: Gearriveerd....Een Cassettedeck...

Bericht door guido »

Nog een suggestie voor een uitstekend deck: kenwood kx-880hx. Speelt hier ook nog af en toe.
Motor direct op de capstan, geen snaartje te bekennen binnenin :-)
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Gearriveerd....Een Cassettedeck...

Bericht door ray5150 »

Kijk nou eens even.....Vintage Sony.... :lol: :lol:
Met dank aan de heren Duck twacy en B-force...:goedzo:
IMG_0635.JPG
Plaats reactie