Gearriveerd....Een Cassettedeck...

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Gearriveerd....Een Cassettedeck...

Bericht door ray5150 »

en wat voor een...Nakamichi!! :D :D
LX-5_LX-3-01.jpg
LX-5_LX-3-02.jpg
LX-5_LX-3-03.jpg
naamloos.png
naamloos2.png
naamloos3.png
naamloos4.png
Nakamichi%20LX-3%20Inside%20View_%201_3%20Use1.jpg
(De foto's zijn van Internet, ik kan toch niet zo mooi fotograferen.)

Ik had een ernstige aanval van jaren '80 nostalgie...Ik kon er niks aan doen...
Zat een beetje te neuzen op marktplaats, en kwam zomaar bij de Naks terecht.

Vroeger totaal onbetaalbaar, nu maar voor een paar tientjes. welliswaar zijn de topmodellen nog steeds aan de prijs (paar honderd euro voor de CR5 en CR7. Dragon doet makkelijk 500.. :roll: )
20 jaar geleden al eens van plan geweest om er een te gaan kopen, ik had zo'n 800 gulden te besteden en dat was nog niet genoeg voor een Nak...die begonnen pas bij 1000 voor het aller eenvoudigste model, ze liepen dan ook makkelijk door tot een kleine 6000 gulden voor de Dragon. :roll:
Uiteindelijk toen gekozen voor een Aiwa AD-F880, prachtig ding, 3 koppen, mooie meter, IR AB, 2 motoren, goede sound....Maarrr het is geen Nakamichi, want dat waren de Rolls Royce's onder de casettedecks.

De LX serie is wat eenvoudiger qua mogelijkheden, zo heeft hij geen auto-bias en geen auto-azimut , maar hij schijnt te klinken als een dijk. Hij stamt dan ook af van de beroemde 700 en 1000 serie wat het loopwerk betreft. Wel heeft hij Dolby B en C, Dual Capstan, Drie (!) motoren, regelbare bias en een prachtige digitale bandteller. O:)

Een unieke Nakamichi vinding was de "pressure Pad Lifter" dit was een beugel die om de afspeel kop zat die ervoor zorgde dat het viltje achter de tape werd opgetild tijdens het afspelen.Naar nu blijkt heeft deze ervoor gezorgd dat koppen van Naks amper slijten.

Ongetwijfeld zal hij wat onderhoud nodig hebben, hij is dan ook ongeveer 30 jaar oud. :shock:
Gelukkig zijn user en service manuals heel simpel te vinden op internet, Ik heb dan nu ook SM's van alle nakamichi casettedecks op de PC staan,
denk dat ik er maar CD's tjes van ga branden en voor 3 knaken verkoop op marktplaats, anderen doen dat ook... :lol:

Wat is ie mooi hé ?

Service Manual :

http://www.megaupload.com/?d=KLOSLWEJ

User Manual :

http://www.megaupload.com/?d=BJKEPCKN
Laatst gewijzigd door ray5150 op zo 06 nov 2011, 13:19, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3806
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Coming Soon....Een Cassettedeck...

Bericht door AatV »

Prachtig uitziend apparaat Ray, dit soort dingen zijn voor mij ook altijd te duur geweest. Ben benieuwd naar jouw bevindingen van de geluidskwaliteit.
Zijn er überhaupt nog "metaal"cassettes te koop?

groet,
Aat
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Coming Soon....Een Cassettedeck...

Bericht door Henkjan »

:rock: :rock: :rock:
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15170
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Coming Soon....Een Cassettedeck...

Bericht door Barry2001 »

Wauw :mrgreen: waren mij ook te duur. Vakantiewerk in m'n tienerjaren in de locale varkenslachterij voor een Onkyo cassettedeck, meer zat er niet in. Toen het deck verdient was heb ik er ook geen dag langer meer gewerkt, wat een smerig werk. Naka was onbereikbaar, maar het blijven beauties!
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Coming Soon....Een Cassettedeck...

Bericht door Pjotr »

Leuk een Nakkamukkie :rock: I.d.d. heel erg jaren '80 :D
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Coming Soon....Een Cassettedeck...

Bericht door Henkjan »

Barry2001 schreef:
... waren mij ook te duur. Vakantiewerk in m'n tienerjaren ....
had je er ook een krantenwijk bij moeten doen, dan kon t wel :mrgreen: en die speelt nog steeds 8)
Gebruikersavatar
Teigetje
Berichten: 274
Lid geworden op: do 28 apr 2005, 8:44
Locatie: Duiven

Re: Coming Soon....Een Cassettedeck...

Bericht door Teigetje »

Gaaf man! Lang leven de 80's...
Ik hoop dat je hem na het onderhoud helemaal goed aan het spelen krijgt!

Succes, Frank
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Coming Soon....Een Cassettedeck...

Bericht door hannesie »

Mijn Zus, ja die, heeft er ook nog 1 staan en een nog mooiere zwarte Dragon van zoonlief die er toch niets meer mee deed.

Dit zijn wel de MACHINES. :rock:
Ik heb zelf nog de BX2, heeft ook weinig te doen. :lol:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Coming Soon....Een Cassettedeck...

Bericht door ray5150 »

AatV schreef:
Zijn er überhaupt nog "metaal"cassettes te koop?
Als je het geld ervoor over hebt wel, ja

Marktplaats link

17 Euro 50...slik... :? mischien doe ik mezelf er een kado met de Kerst... :lol:

Ja, bandjes dat is ook een verhaal...
ik heb er niet meer. 10 jaar geleden had ik zo'n beetje alles wat ik op band had voor CD's ingewisseld, en een CD speler in de auto, en toen met een verhuizing alles weggegooid... :-$ (de Aiwa heb ik wel nog staan)

Dus nu moet ik opnieuw naar bandjes gaan zoeken, da's nog niet zo simpel.
lang geleden hadden we in Den Haag "De bandenboetiek" op de Bierkade hoek Wagenstraat, wat ze daar wel niet hadden.....man man.
Maar helaas is die al weer een jaar of 15 ter ziele.

Bij de BCC heb ik TDK SA90 (Chroom) gevonden, voor maar 5.95 de 5. valt me nog mee. van de week zag ik bij de Mediamarkt Sony HF staan, maar dat is Normal. vroegah gebruikt ik heel veel Sony UX-S, von ik hele fijne cassttes, konden ook heel goed tegen de hitte en kou in de auto.

Mocht iemand nog een adresje weten van een zaak die merkbandjes heeft in Chroom of Metal heeft voor een redelijke prijs, dan hou ik me aanbevolen !

(Tapes in Rotterdam heeft niks bijzonders meer...)
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Coming Soon....Een Cassettedeck...

Bericht door hannesie »

Wel even kijken waar de machine op afgeregeld is, de mijne staat inderdaad op TDK SA chroom uit mijn hoofd, kan wel belangrijk zijn om dat in de gaten te houden, klinkt anders niet lekker.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Coming Soon....Een Cassettedeck...

Bericht door Pjotr »

Ga je hem ook echt gebruiken als je geen bespeelde oude bandjes hebt :shock: Die TDK SA-90 doen niet echt veel onder voor chroom of metal hoor.

'Tis jammer dat het geen 3-koppen deck is anders kun je zo de bias inregelen.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Coming Soon....Een Cassettedeck...

Bericht door ray5150 »

Nog een test verhaal gevonden uit 1982 :
Nakamichi_lx-3_recorder_luister_overdruk.pdf
(804.49 KiB) 222 keer gedownload
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Coming Soon....Een Cassettedeck...

Bericht door hannesie »

Met zo een revieuw wordt je wel blij zeker. :D
Toppertje :rock:
Gebruikersavatar
anonamemouse
Berichten: 1991
Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"

Re: Coming Soon....Een Cassettedeck...

Bericht door anonamemouse »

oooOOOooohhh...
Ik heb de CR7 gehad (heeeeeeel lang geleden). Een geweldig apparaat! Hij werd werkeloos toen de CD de wereld inkwam en ik mijn eerste CD speler (een Proton) kocht. Na een paar jaar heb ik hem verkocht aan iemand die hem nu nog steeds in zijn set heeft, en hem nog altijd gebruikt. Bijna 30 jaar oud, da's nog eens waar voor je centen.
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: Coming Soon....Een Cassettedeck...

Bericht door TheoK »

Ik heb deze in mijn bezit.
En speelt nog als een tierelier.
En had ook nog jawel een auto BLE functie. Die tast het bandje eerst af voordat de opname kon beginnen.
Die functie stelt de bias in.
Heb er toen in die tijd wel 375,75 gulden voor betaald.
En daarboven nog een MD-Speler.
Ik was toen echt een Pioneerfreak. O:)
Bijlagen
P1040961.JPG
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Coming Soon....Een Cassettedeck...

Bericht door markbakk »

Hela, een LX-3! Heb ik me destijds suf voor gespaard (bijna 2000 gulden...) en jarenlang plezier van gehad. Die van mij (met serienummer 40000...) staat wel al ruim anderhalf decennium werkeloos te zijn, door een foutje in het logisch gedeelte weigert hij op te nemen. Dus Ray, mocht je bij je speurtocht de besturing gaan ontrafelen.... Verder heel veel plezier van dit machtig mooi mechaniekje! Hoop dat je je koppendemagnetiseur hebt klaarliggen en dat de aandrukrolletjes niet vergaan zijn. Die dubbele capstan icm. het aandrukvilt-wegduwmechaniek werkte prima.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Gearriveerd....Een Cassettedeck...

Bericht door ray5150 »

Zo, ik wist niet dat hij zo duur was... :shock: Ik had wel op internet gelezen dat hij destijds 600 US Dollar moest kosten. maar ik had geen idee wat de wisselkoers was.

Inmiddels is hij binnen en uitgepakt, zeer degelijk verzonden, stevige kartonnen doos, oranje "fragile" plakband, piepschuim platen in de doos, schuimplastic om het deck. deed iederen het maar zo goed verzenden.

Mechanisch is hij helemaal in orde, voor zover ik dat nu kan zien. loopwerk draait goed, spoelen, afpelen, omschakelen is geen probleem.
Optisch ziet hij er keurig uit, op een paar (kleine) krasjes linksboven na. loopwerk ziet er ook vrij netjes uit, op wat stof na. in ieder geval geen erntige slijtsporen.
Iets ernstiger is wel dat een kanaal (rechts) niet werkt, dit was bekend en daar was de prijs ook naar. ik krijg dat wel opgelost.
Mogelijk is het OCD (orange cap disease) dit is een bekend probleem bij decks die na 1980 zijn gebouwd.
dat zijn oranje condensatoren die na een aantal jaren zwaar in waarde verlopen, kortsluiten, of uitvallen.
Zie ook : http://www.vintagecassette.com/naksarti ... icle=77454

(foto's volgen later)
Laatst gewijzigd door ray5150 op za 12 nov 2011, 10:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: Coming Soon....Een Cassettedeck...

Bericht door TubeHead »

Woow wat een Design :shock: Heel sjiek dat zwart/metaal grijs en de rode Leds :D
Ik voorspel een nieuwe trent :-$
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Coming Soon....Een Cassettedeck...

Bericht door ray5150 »

Foto tijd:
IMG_0615.JPG
IMG_0616.JPG
IMG_0618.JPG
Het binnenwerk zit knap vol...Links de voeding ,motor aansturing en schakel logika met een echte microprocessor....
De rechter print bevat de onder andere de VU meter en de bandteller, daaronder zit nog zo'n print met de opname en weergave units.
IMG_0621.JPG
IMG_0624.JPG
IMG_0625.JPG
het loopwerk is om te smullen, groot en stevig, degelijk maar toch elegant, je hoort het amper als hij draait of schakelt.
IMG_0627.JPG
vanaf de onderkant, de staalkabel en hendel bedienen een meervoudige schakeleaar die de elektronika van weergave naar opname omschakeld.
IMG_0626.JPG
Het voelt ook allemaal heel degeliijk en chique aan. het deurtje rechts is met een demper uitgerust waardoor hij heel smooth open zakt.
Ook de schakelaars en potmeters voelen degelijk en prettig aan. het straalt gewoon kwaliteit uit.

Als toetje nog een engelstalige folder opgeduikeld met wat uitleg.
LX3-5-.pdf
(1.38 MiB) 358 keer gedownload
Gebruikersavatar
anonamemouse
Berichten: 1991
Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"

Re: Coming Soon....Een Cassettedeck...

Bericht door anonamemouse »

Heh... Als je het over de duvel hebt...
http://www.hifi.nl/tweedehands/tekoop/1 ... CR-7E.html

Ik heb er destijds een STUK meer voor betaald.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Coming Soon....Een Cassettedeck...

Bericht door Henkjan »

Is dus afgeregeld op Maxell XL-II, zeer goede chrome tape met (voor chrome tapes dan) mooi lage vervorming iirc, jammer dat die voor de normale tapes op de UD is afgeregeld, de XL I was een stuk beter.

die oranje caps: ik zal mijn Nak eens open schroeven hoeveel ik er daar van tegenkom...
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Gearriveerd....Een Cassettedeck...

Bericht door ray5150 »

Welk model heb jij, Henkjan ?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Gearriveerd....Een Cassettedeck...

Bericht door Henkjan »

ik heb een BX125:

Afbeelding
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Gearriveerd....Een Cassettedeck...

Bericht door SARK »

Ah, het wordt een showkeesje :?:

Mijn speeltje ... een Sony ES TC-K950ES.
Sony ES TC-K950ES.jpg

Een goeie vriend van me heeft een RX 505 ... da's gewoon prachtig speelgoed en ook erg grappig dat twee volwassen kerels daar met glinstertjes in hun ogen naar staan te kijken. Alleen het draaien van de cassette bedoel ik dan hè, dan hoeft 'ie niet eens te spelen :kwijl:
Nakamichi_RX_505_Top_Open1.jpg
Duck Twacy
Berichten: 526
Lid geworden op: di 04 jan 2005, 22:49
Locatie: Den Haag

Re: Gearriveerd....Een Cassettedeck...

Bericht door Duck Twacy »

Niemand een Dragon?? :rock:

hum btw heb nog ergens 2 Sony metal tapes liggen (ongebruikt in verpakking)
Plaats reactie