Scan Speak Maxima S.E.

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
JeroenGRT
Berichten: 344
Lid geworden op: vr 07 nov 2008, 23:16

Re: Scan Speak Maxima in een nieuw jasje

Bericht door JeroenGRT »

ah mooi opgelost!
ALDEBIJL
Berichten: 123
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 14:56
Locatie: den Bosch

Re: Scan Speak Maxima in een nieuw jasje

Bericht door ALDEBIJL »

Weer wat verder!

Aan alle panelen het vis bekje gefreesd! Hiervoor even een freestafeltje gemaakt van een bovenfrees omdat ik al 1 paneel verprutst had doordat ik uitschoot met de bovenfrees.
Verder zijn beide subkasten nu ook gelijmd!
Bijlagen
Tafelfreesje
Tafelfreesje
De bovenfrees (of in dit geval onderfrees)
De bovenfrees (of in dit geval onderfrees)
Eerst lijm!!
Eerst lijm!!
Gehele sub in de klemmen
Gehele sub in de klemmen
De naden!
De naden!
Gebruikersavatar
Lars Oosterveen
Berichten: 89
Lid geworden op: wo 26 okt 2011, 9:06
Locatie: de Wijk
Contacteer:

Re: Scan Speak Maxima in een nieuw jasje

Bericht door Lars Oosterveen »

Al heb ik dan nog weinig verstand van speakers bouwen, maar in deze zie ik wel dat er gruwelijk veel werk in zit en dat het heel erg goed wordt aangepakt.

Gaaf om te volgen hoe je dit allemaal bouwt!
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Re: Scan Speak Maxima in een nieuw jasje

Bericht door rho »

Ik zou het persoonlijk nooit aangedurfd hebben om elk paneel een randje te geven. Maar nu ik de foto zo zie lijkt het mij erg mooi te worden zo.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: Scan Speak Maxima in een nieuw jasje

Bericht door Wowly »

Is idd erg geslaagd, die randjes. Mooier dan glad, wat uiteindelijk veel problemen geeft met de afwerking op langere termijn (scheurtjes).
Gebruikersavatar
Porcino
Berichten: 699
Lid geworden op: zo 19 feb 2006, 10:54
Locatie: Arnhem

Re: Scan Speak Maxima in een nieuw jasje

Bericht door Porcino »

Briljante vondst die randjes!
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Scan Speak Maxima in een nieuw jasje

Bericht door MechanicalAnimal »

Dat is een mooie touch inderdaad!

goed zorg dragen dat die randjes met de afwerking nog mooi strak afsteken als je bijv gaat verven ofzo.
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Re: Scan Speak Maxima in een nieuw jasje

Bericht door Lnsadnoh »

Heerlijk zo'n machine :D , zou ik wel raad mee weten :wink: .

Mooi project!

De maxima vind ik zwz een mooie combi.
Ook in dit nieuwe jasje, zoals je aan het maken bent.

Mooi werk!
ALDEBIJL
Berichten: 123
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 14:56
Locatie: den Bosch

Re: Scan Speak Maxima in een nieuw jasje

Bericht door ALDEBIJL »

Inderdaad het randje heeft vele voordelen als je de kast gaat aflakken (behalve met schuren). Maar ook heb ik het gedaan om achteraf nog te zien hoe de luidspreker is opgebouwd. En omdat ik het een mooi effect vond zoals in mijn eerste post van de luidspreker die ter inspiratie diende!

Verder gisteren nog even aan de hobby geweest. Omdat ik staande golven in de kast wil voorkomen heb ik nog schuine platen gemaakt die in alle midden toner kasten komen zodat er geen enkele plaat meer parallel aan elkaar loopt.

Ondertussen is alles nu gefreesd op de baffle na. Dus het einde komt in zicht!
Bijlagen
Eerst de plaat schuin frezen
Eerst de plaat schuin frezen
Uitfrezen in de juiste vorm
Uitfrezen in de juiste vorm
Het resultaat
Het resultaat
foto 4.JPG
Schuine plaat in de klankkast
Schuine plaat in de klankkast
Gebruikersavatar
JeroenGRT
Berichten: 344
Lid geworden op: vr 07 nov 2008, 23:16

Re: Scan Speak Maxima in een nieuw jasje

Bericht door JeroenGRT »

Sodeju...wat een werk zeg! Dit word wel erg mooi!
ALDEBIJL
Berichten: 123
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 14:56
Locatie: den Bosch

Re: Scan Speak Maxima in een nieuw jasje

Bericht door ALDEBIJL »

Nou weer een hele tijd geleden maar ondertussen weer wat vorderingen gemaakt.

Vandaag 1,5 topkast in elkaar gelijmd. Helaas kon ik niet verder wegens gebrek aan interne bekabeling :( van de week dus weer een ritje Speakerland, hopelijk maakt de koffie het dan weer goed.

Maar het einde is nu dan toch in zicht. de Terminal en filter regeling moeten nog in gefreesd worden en de baffle's moeten nog gemaakt worden maar dan is het geheel klaar voor de spuiter. En dan komen we dus ook aan bij welke kleur moet het worden.

Ik heb zelf al zitten denken aan een lichtgrijze kast in combinatie met een iets donkerder grijze baffle, of een hooglans zwarte kast met een mat zwarte baffle. Ook zou ik de baffle bijvoorbeeld van eiken kunnen maken en dan grijs beitsen. Ik kom er nog niet uit in ieder geval. En de vriendin moet het ook nog goedkeuren :?

Een maat van mij is ook bezig met een set originele maxima's (ja moest hij maar niet mee gaan naar speakerland) dus konden we mooi even vergelijken. (zijn baskasten zijn nog niet af dus volgende keer 2 gehele maxima's met elkaar vergelijken :D
Bijlagen
Halve topkast in de klemmen!
Halve topkast in de klemmen!
Interne bekabeling er in
Interne bekabeling er in
Gehele topkast in de klemmen
Gehele topkast in de klemmen
Maxima S.E. vs Maxima topkast
Maxima S.E. vs Maxima topkast
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Scan Speak Maxima in een nieuw jasje

Bericht door dre »

je mag wel eens vegen! :mrgreen:

wel goed bezig! :wink:
ALDEBIJL
Berichten: 123
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 14:56
Locatie: den Bosch

Re: Scan Speak Maxima in een nieuw jasje

Bericht door ALDEBIJL »

Ik zal het zeggen tegen mijn oom! :lol:
Gebruikersavatar
cobaltjeh
Berichten: 1583
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 14:12
Locatie: Dongen

Re: Scan Speak Maxima in een nieuw jasje

Bericht door cobaltjeh »

Waanzinnig mooi project!, doet me goed om weer een update te zien. :)

En nee niet vegen die speakers afmaken. :rofl:
ALDEBIJL
Berichten: 123
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 14:56
Locatie: den Bosch

Re: Scan Speak Maxima S.E.

Bericht door ALDEBIJL »

Weet er eigenlijk nog iemand waar ik eventueel een stuk RVS zou kunnen laten bedrukken, bestickeren of graveren? Ik wil de het basfilter en aansluit terminal nog borstelen en dan dus bedrukken.

in de buurt van 's-Hertogenbosch zou ideaal zijn.
Gebruikersavatar
hrscharft
Berichten: 1507
Lid geworden op: wo 14 okt 2009, 1:17
Locatie: Delfzijl

Re: Scan Speak Maxima S.E.

Bericht door hrscharft »

Met behulp van een laserprinter en een stukje fotopapier kun je het misschien ook goed zelf doen op aluminium is het bij mij iig erg goed gelukt.
Overigens een heel erg mooi project waar je mee bezig bent. En aan luxe ook niet echt een gebrek qua apparatuur zag ik al wel ;) .... Wat nou freesjes wisselen we nemen gewoon drie bovenfrezen :p :rock:

Groet,

Harm
ALDEBIJL
Berichten: 123
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 14:56
Locatie: den Bosch

Re: Scan Speak Maxima S.E.

Bericht door ALDEBIJL »

Harm,

Thanks voor de tip maar ik begrijp niet helemaal wat je bedoeld! Je print het uit op foto papier met een laser printer maar hoe krijg ik het dan op het RVS?
Gebruikersavatar
cobaltjeh
Berichten: 1583
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 14:12
Locatie: Dongen

Re: Scan Speak Maxima S.E.

Bericht door cobaltjeh »

ALDEBIJL schreef:
Harm,

Thanks voor de tip maar ik begrijp niet helemaal wat je bedoeld! Je print het uit op foto papier met een laser printer maar hoe krijg ik het dan op het RVS?
Ik dacht dat je het dan met een strijkbout kon overbrengen op het rvs, tenminste dat had ik ergens hier op het forum gezien.
Gebruikersavatar
hrscharft
Berichten: 1507
Lid geworden op: wo 14 okt 2009, 1:17
Locatie: Delfzijl

Re: Scan Speak Maxima S.E.

Bericht door hrscharft »

Dat klopt cobaltjeh ;) was in een topic van mij.

http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=7&t=15051

Onderaan in het draadje vind je de methode en wat plaatjes van het resultaat.
Op koper en aluminium gaat het iig prima weet niet of het ook het geval is bij RVS.
ALDEBIJL
Berichten: 123
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 14:56
Locatie: den Bosch

Re: Scan Speak Maxima S.E.

Bericht door ALDEBIJL »

Heb je draadje gelezen! ziet er inderdaad goed uit! Ik zal ook maar is een poging gaan wagen dan! eerst nog wel ergens een proef stukje vandaan toveren! en de bedrukking nog uit tekenen!
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: Scan Speak Maxima S.E.

Bericht door bartsegers »

zeer mooi freeswerk!

volgende keer iets van dit aan de binnenkant? :mrgreen:

Afbeelding
ALDEBIJL
Berichten: 123
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 14:56
Locatie: den Bosch

Re: Scan Speak Maxima S.E.

Bericht door ALDEBIJL »

Beide topkasten zitten nu in elkaar!

Even een vergelijkje met de originele maxima
Bijlagen
foto 3.JPG
foto 1.JPG
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Re: Scan Speak Maxima S.E.

Bericht door Lnsadnoh »

Zeer fraai ALDEBIJL!
Buiten kijf!
Lekkere werkplaats ook.

Waar laat je het actieve gedeelte van de laagkast?
En het filter?
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Scan Speak Maxima S.E.

Bericht door hannesie »

Hondasnl schreef:
Zeer fraai ALDEBIJL!
Buiten kijf!
Lekkere werkplaats ook.

Waar laat je het actieve gedeelte van de laagkast?
En het filter?
Goed lezen, op pagina 1 Marcus. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Soundexcel
Berichten: 1079
Lid geworden op: do 28 dec 2006, 19:29
Locatie: Zeist

Re: Scan Speak Maxima S.E.

Bericht door Soundexcel »

Beetje laat misschien maar vind deze altijd erg goed en goedkoop:

http://www.goossensgraveertechniek.nl/
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”