Scan Speak Maxima S.E.

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

ALDEBIJL
Berichten: 123
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 14:56
Locatie: den Bosch

Scan Speak Maxima S.E.

Bericht door ALDEBIJL »

Het zelfbouw virus begint weer te kriebelen. Dus we gaan weer bouwen!

Nu heb ik ongeveer 2,5 half jaar geleden een set maxima’s gebouwd alleen dan met 1 sub! (http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=15&t=6988) Hier ben ik meer dan tevreden over dus dat is eigenlijk niet nodig om te vernieuwen. Laatst toch weer een keer bij speakerland binnen gelopen en naar de volwaardige maxima’s zitten luisteren. Toch wel leuk zoon dubbele sub.

Nu gaan we begin volgend jaar verhuizen en krijgen we een grotere woonkamer dus kunnen er grotere speakers in. Het plan gaat dus zijn om 2 maxima’s te gaan bouwen. Maar dan wel met een aangepaste kast zodat het wat bijzonders wordt.

Omdat ik hiervan echt iets moois wil gaan maken wil ik het geheel goed uitdenken en werk het daarom eerst geheel in 3D-cad uit.
Bijlagen
De inspiratie
De inspiratie
De Tweeter
De Tweeter
De SUB
De SUB
De Mid/woofer
De Mid/woofer
Laatst gewijzigd door ALDEBIJL op ma 23 jan 2012, 18:44, 1 keer totaal gewijzigd.
ALDEBIJL
Berichten: 123
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 14:56
Locatie: den Bosch

Re: Scan Speak Maxima in een nieuw jasje

Bericht door ALDEBIJL »

de eerste schets!
Bijlagen
Schets 1.JPG
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3258
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Scan Speak Maxima in een nieuw jasje

Bericht door MechanicalAnimal »

je weet maar nooit of je 't mooi vind, ter inspiratie presenteer ik u de:

Egglestone Works Andra3....prachtig ontwerp!
Bijlagen
andra3.jpg
andra3-2.jpg
Gebruikersavatar
cobaltjeh
Berichten: 1583
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 14:12
Locatie: Dongen

Re: Scan Speak Maxima in een nieuw jasje

Bericht door cobaltjeh »

Die speakers uit je 'inspiratie' waar heb je deze ergens gevonden?

Vind met name de woofers erg mooi.
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3258
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Scan Speak Maxima in een nieuw jasje

Bericht door MechanicalAnimal »

Piccie op de TG-acoustics-website van onze grote vriend Tony G.
Gebruikersavatar
cobaltjeh
Berichten: 1583
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 14:12
Locatie: Dongen

Re: Scan Speak Maxima in een nieuw jasje

Bericht door cobaltjeh »

MechanicalAnimal schreef:
Piccie op de TG-acoustics-website van onze grote vriend Tony G.
Bedoelde eigenlijk de speakers van ALDEBIJL :oops:.
ALDEBIJL
Berichten: 123
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 14:56
Locatie: den Bosch

Re: Scan Speak Maxima in een nieuw jasje

Bericht door ALDEBIJL »

Staan ergens op een website met de meest kostbare luidsprekers.

http://www.higherfi.com/spkrlist/speakerlist_page3.htm

De speakers zijn van het merk Lindell audio en is voor zo ver ik weet een zweeds merk.

De gebruikte drivers zijn morel maar die ga ik dus niet gebruiken en ga gewoon uit van de maxima!
Gebruikersavatar
cobaltjeh
Berichten: 1583
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 14:12
Locatie: Dongen

Re: Scan Speak Maxima in een nieuw jasje

Bericht door cobaltjeh »

ALDEBIJL schreef:
Staan ergens op een website met de meest kostbare luidsprekers.

http://www.higherfi.com/spkrlist/speakerlist_page3.htm

De speakers zijn van het merk Lindell audio en is voor zo ver ik weet een zweeds merk.

De gebruikte drivers zijn morel maar die ga ik dus niet gebruiken en ga gewoon uit van de maxima!
Ok bedankt, je eerste schets ziet er netjes uit. Ik neem aan dat je ook iets van pootjes gaat gebruiken tussen top en laagkast?
ALDEBIJL
Berichten: 123
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 14:56
Locatie: den Bosch

Re: Scan Speak Maxima in een nieuw jasje

Bericht door ALDEBIJL »

Inderdaad. De baskast en topkast worden van elkaar gescheiden zoals bij de originele maxima.

Ik wil niet voor vervelende verrassingen komen te staan, en zal dus de vorm en afmetingen niet teveel af laten wijken van het origineel. Ruud van Speakerland heeft ook aangeboden het ontwerp nog eens kritisch te bekijken als ik het af heb. Zodat het straks goed in elkaar steekt!

Ondertussen ook een nieuwe Hypex DS4.0 gehaald om te kijken hoe demontabel deze is zodat ik deze beter weg kan werken. Aangezien de achterkant van het ontwerp smaller zal worden past een gewone Hypex DS4.0 niet meer. Daarom ga ik deze demonteren en op platen monteren die beter in die luidspreker passen.

Foto's volgen van de gedemonteerde Hypex DS4.0
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Scan Speak Maxima in een nieuw jasje

Bericht door dre »

de speaker in de eerste post is echt geniaal! 8)
die moeten het gaan worden!
ALDEBIJL
Berichten: 123
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 14:56
Locatie: den Bosch

Re: Scan Speak Maxima in een nieuw jasje

Bericht door ALDEBIJL »

Hypex DS4.0 gedemonteerd
Bijlagen
DSCN2519.JPG
DSCN2520.JPG
Gebruikersavatar
JeroenGRT
Berichten: 344
Lid geworden op: vr 07 nov 2008, 23:16

Re: Scan Speak Maxima in een nieuw jasje

Bericht door JeroenGRT »

Leuk project! Ga ik volgen!
ALDEBIJL
Berichten: 123
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 14:56
Locatie: den Bosch

Re: Scan Speak Maxima in een nieuw jasje

Bericht door ALDEBIJL »

Het versterker gedeelte van de DS4.0 staat ook al in 3D.
Bijlagen
AMP 1.jpg
AMP 2.jpg
ALDEBIJL
Berichten: 123
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 14:56
Locatie: den Bosch

Re: Scan Speak Maxima in een nieuw jasje

Bericht door ALDEBIJL »

De Amp getekend in de nieuwe vorm van de baskast.
De filter afstelling en voeding en andere aansluitingen komen straks achter op de speaker
Bijlagen
NIEUWE AMP 1.jpg
NIEUWE AMP 2.jpg
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Scan Speak Maxima in een nieuw jasje

Bericht door Henkjan »

ALDEBIJL schreef:
De Amp getekend in de nieuwe vorm van de baskast.
mooi, maar kan die zo z'n warmte wel voldoende kwijt?
ALDEBIJL
Berichten: 123
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 14:56
Locatie: den Bosch

Re: Scan Speak Maxima in een nieuw jasje

Bericht door ALDEBIJL »

@ Henkjan,

Ik verwacht niet dat dit een probleem gaat zijn. Aangezien ik de spullen weer op een RVS plaat monteer zitten ze in princiepe net zo aangesloten als op de orginele plate amp. Het enigste verschil is dat de plaat iets minder groot is maar hier verwacht ik geen problemen door.
ALDEBIJL
Berichten: 123
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 14:56
Locatie: den Bosch

Re: Scan Speak Maxima in een nieuw jasje

Bericht door ALDEBIJL »

De subwoofer is nu een heel eind uitgetekend.
Bijlagen
SUBWOOFER 2.jpg
SUBWOOFER 3.jpg
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: Scan Speak Maxima in een nieuw jasje

Bericht door Wowly »

Zeer gaaf uiterlijk! Ik zou zeker net als in de openingspost de groeven van de platen zichtbaar laten. Dat is én mooi én geeft later geen barstjes in het lakwerk.

jan
Gebruikersavatar
EppeRRR
Berichten: 669
Lid geworden op: di 08 dec 2009, 22:57
Locatie: Hoogeveen

Re: Scan Speak Maxima in een nieuw jasje

Bericht door EppeRRR »

Dat ziet er gaaf uit :D

Deze ga ik zeker volgen :D
ALDEBIJL
Berichten: 123
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 14:56
Locatie: den Bosch

Re: Scan Speak Maxima in een nieuw jasje

Bericht door ALDEBIJL »

@Wowly

Ik ga inderdaad de naden benadrukken zodat het geheel geen last krijgt van werking en scheuren in de lak en omdat het me wel een leuk effect lijkt.

Verder even ter info mijn oude speakers staan te koop als iemand intresse heeft! http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 21&t=12606
Gebruikersavatar
cobaltjeh
Berichten: 1583
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 14:12
Locatie: Dongen

Re: Scan Speak Maxima in een nieuw jasje

Bericht door cobaltjeh »

Wow, dat ziet er erg goed uit!

De laatste week dit jaar, ben ik van plan om ook nog een nieuw projectje te starten. Dit geeft wel erg veel goede inspiratie.

Die staaf tussen de bracing, wat voor materiaal ga je hier voor gebruiken?
ALDEBIJL
Berichten: 123
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 14:56
Locatie: den Bosch

Re: Scan Speak Maxima in een nieuw jasje

Bericht door ALDEBIJL »

Waarschijnlijk gewoon een bezemsteel tenzij er betere optie's zijn!
Gebruikersavatar
jantje-secuur
Berichten: 943
Lid geworden op: wo 20 jul 2005, 14:26
Locatie: Haarlem

Re: Scan Speak Maxima in een nieuw jasje

Bericht door jantje-secuur »

ALDEBIJL schreef:
Waarschijnlijk gewoon een bezemsteel tenzij er betere optie's zijn!
Een harksteel.

Of zo'n meranti steel van parasolstandaard.
ALDEBIJL
Berichten: 123
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 14:56
Locatie: den Bosch

Re: Scan Speak Maxima in een nieuw jasje

Bericht door ALDEBIJL »

De Sub is af!

Over de vormgeving van de sub ben ik denk ik nu wel uit. Nu de topkast nog!

Bij Speakerland onder het genot van een kop koffie al wat dingen doorgesproken, Ruud zei dat het niet heel veel uit maakte zolang de baffle maar niet teveel van maat veranderd. Dus als ik de kast breder wil maken dan het origineel zal de radius/schuine kant groter moeten worden zodat de baffle even breed blijft. Ik ga denk ik maar is wat schetsen maken om te kijken wat het mooiste oogt. Verder zei Ruud nog wel dat ik bij het ontwerpen van de topkast het intern zo difuus mogelijk moet maken om zo staande golven tegen te gaan.
Bijlagen
SUBWOOFER 1.jpg
SUBWOOFER 2.jpg
SUBWOOFER 3.jpg
Laatst gewijzigd door ALDEBIJL op di 21 dec 2010, 18:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
cobaltjeh
Berichten: 1583
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 14:12
Locatie: Dongen

Re: Scan Speak Maxima in een nieuw jasje

Bericht door cobaltjeh »

Kijk dat ziet er al netjes uit, alleen ik gok dat je bracing nog wel op een iets andere plek moet komen, lijkt een beetje in conflict te zitten met de magneet van de speaker.

Ook de achterkant is netjes zo met de aansluitingen van de hypex.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”