Gearriveerd....Een Cassettedeck...

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Gearriveerd....Een Cassettedeck...

Bericht door ray5150 »

Duck Twacy schreef:
Niemand een Dragon?? :rock:
De zus van Hannesie...?
Duck Twacy schreef:
hum btw heb nog ergens 2 Sony metal tapes liggen (ongebruikt in verpakking)
En zou je die ook kwijt willen ? :mrgreen:

@Henkjan, doe ik je een plezier met een service manual en een pak service bulletins ?

@Sark, Die Sony is prachtig, doet technisch absoluut niet onder voor een Nak, vooral die topmodellen waren massief gebouwd.

Dan zal ik ook maar even een oude foto van mijn Aiwa showen :
RIMG0005.JPG
Eerder schreef ik dat er een storing in de LX-3 zat, het rechter kanaal geeft niet weer. dat is dus het eerste punt van aandacht waar ik mij vanavond op ben gaan richten.
Opnemen doet ie wel op 2 kanalen, da's geen probleem.
Ik heb hiervoor gebruikt een scoop, functiegenrator en multimeter. ik heb met de functiegenerator een kwartier lang een sinus van 1 kHz opgenomen op 0 dB, zonder Dolby.

Ik heb hier een plaatje met een gedeelte van het schema. de volledige SM hier neerzetten gaat niet want hij telt 80 pagina's en is ruim 20 MB.
PB-amp-28-10-2011.jpg
Dit is de Play-back Amp, oftewel de weergave versterker.

Op D74 en D75 komt het signaal van de kop binnen, (daartussen zit nog die meervoudige schakelaar met die staalkabel, maar die is in orde,)
Boven is links, en onder is het rechterkanaal, ik heb het bandje met de sinus op afspelen gezet en ben met de scoop het signaal gaan volgen vanaf D74.
Hierbij kon ik natuurlijk mooi het andere kanaal als referentie gebruiken.

Het signaal kwam goed binnen, met de kop was dus niks mis. algauw bleek dat er geen versterking was op Q204 en Q205.
Waar ik op C116 een nette en flink versterkte sinus zag, had ik op C216 niets meer over, geen versterking dus.
Al gauw rees het vermoeden dat een van de transistoren het loodje had gelegd.
Om dat er in het schema voeding spanningen staan aangegeven besloot ik vervolgens om deze even na te meten.
Rechts van R222 zou het 12 VDC moeten zijn, ik meette 11.96 VDC. in orde dus.
Links van R222 kwam ik uit op 0.08 VDC waar het ongeveer 9.5 Volt zou moeten zijn.
Ik kwam dus al aardig in de buurt..... de negatieve spanningskant was wel in orde.
Toen kwam ik op het idee om C219 los te solderen, zodat ik zeker wist dat het niet daaraan lag maar aan de transistoren...

En vervolgens had ik geluid over twee kanalen !! :D O:)

Het bleek dus dat C219 was overleden, in sluiting naar de massa was gegaan, en zodoende de positieve kant van de versterker had platgelegd... :?

Probleem opgelost, vooralsnog heb ik hem even vervangen door een andere 470 uF elko

Ik zou hem zo kunnen laten, maarrrr, voor hetzelfde geld gaat er volgende week een andere elko naar de knoppen met mischien wel ernstiger gevolgen, en daar zit ik niet op te wachten.

Dus nu overweeg ik een komplete elko revisie, denk dat dat toch de beste oplossing is, ook voor de langere termijn, ja toch ?
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: Gearriveerd....Een Cassettedeck...

Bericht door sevenup »

Die Aiwa heb ik ook gehad. Mooi apparaat, deed het altijd prefect :)
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Gearriveerd....Een Cassettedeck...

Bericht door ray5150 »

Stappenplan voor het onderhoud opgesteld :


- Vervangen van alle elko's
- Vervangen oranje condensatoren.
- Schoonmaken en smeren van het loopwerk.
- Demagnetiseren loopwerk.
- Opamps vervangen ?
- Nieuwe snarenset monteren.

Ik ga niet alles in een keer uitvoeren, is te duur en kost veel tijd.
Ga eerst de elko's aanpakken, ook hiervan heb ik (aan de hand van het schema) een lijstje opgesteld :

Te vervangen elko's : (Voeding)
- C401, C402 - 6800 uF / 25 Volt.
- C403, C406 - 100 uF / 25 Volt.
- C404, C407 - 4700 uF / 16 Volt.
- C405 - 2200 uF / 25 Volt.
- C408 - 47 uF / 16 Volt.
- C409 - 1000 uF / 16 Volt.
- C410 - 2200 uF / 16 Volt.
Recording en Playback Amp :
- C101, 201, 103, 203, 105, 205, 108, 208, 116, 216,
118, 218, 120, 220, 122, 222, 134, 234 - 1 uF / 50 Volt.
- C109, C209, 124, 224, 524, 152, 150, 250, 252 - 22 uF / 16 Volt.
-C110, 210, 125, 225, 130, 510, 911, 120, 220, 141, 142- 47 uF / 25 Volt.
- C114, C214, C115, C215 - 0,33 uF / 50 Volt.
- C132, 232,119, 219 - 470 uF / 10 Volt.
- C131, 231, 119, 219, 135, 235, 123, 223, 513, 150- 10 uF / 16 Volt.
- C130, 230 - 10 uF / 16 Volt. Bipolair.
- C116, 216 - 1 uF / 50 Volt. Bipolair
- C301, 302, 523, 522 - 100 uF / 16 Volt.
- C526 - 0,47 uF / 50 Volt.
- C151, 251 - 0,33 uF / 50 Volt.
- C111, 211 - 47 uF / 16 Volt. ELNA cerafine.
- C113, 213 - 220 uF / 6.3 Volt.

De nieuwe elko's worden van BC en Nippon.
Ongeveer de helft heb ik op voorraad, de andere moet ik bestellen. Zit niet echt veel moeilijks bij, afgezien van de Bipolaire 1 uF en de 6800 uF / 25 Volt.
Van de week maar even een bestelling en mail met vragen naar Dick Best sturen.

Ook nog een leuk achtergrond artikel gevonden met uitleg over over cassettedeck's :

http://www.opusklassiek.nl/audiotechniek/nakamichi.htm
Duck Twacy
Berichten: 527
Lid geworden op: di 04 jan 2005, 22:49
Locatie: Den Haag

Re: Gearriveerd....Een Cassettedeck...

Bericht door Duck Twacy »

Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Gearriveerd....Een Cassettedeck...

Bericht door Henkjan »

ray5150 schreef:
Ook nog een leuk achtergrond artikel gevonden met uitleg over over cassettedeck's :
http://www.opusklassiek.nl/audiotechniek/nakamichi.htm
ik heb er ff een PDFje van gebakken:
Nakamichi cassette techniek boek.pdf
(495.95 KiB) 322 keer gedownload
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Gearriveerd....Een Cassettedeck...

Bericht door ray5150 »

Duck Twacy schreef:
De pest is, je moet er eigenlijk 2 hebben, één voor in de set, en één voor de onderdelen... :lol: :lol:
Henkjan schreef:
ik heb er ff een PDFje van gebakken:
Nakamichi cassette techniek boek.pdf
Da's verrekte handig. hoe flik jij dat ?
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15171
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Gearriveerd....Een Cassettedeck...

Bericht door Barry2001 »

""Moraal
Als u een goede recorder bezit, kunt u veel beter zelf een goede plaat kopiëren dan de voorbespeelde
cassette van die plaat kopen. Als u alles goed doet, is het resultaat een cassette die vrijwel evengoed
is als de plaat. Maar u dient dan wel over een eersteklas platenspeler, pickup-element en arm te
beschikken. En eigenlijk is het dan eenvoudiger om af en toe de plaat maar eens te draaien...""

:mrgreen:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Gearriveerd....Een Cassettedeck...

Bericht door hannesie »

Of...............

Maak van je plaatopname een digitale kopie op 24/192. :lol: :lol: :mrgreen:

En speel het af op je streamer :kwijl:

Maar de lol is, krijg je hem weer helemaal aan de praat, dan kun je ook je oude banden/cassettes draaien,


Of digitaliseren :mrgreen:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Gearriveerd....Een Cassettedeck...

Bericht door Henkjan »

ray5150 schreef:
Henkjan schreef:
ik heb er ff een PDFje van gebakken:
Nakamichi cassette techniek boek.pdf
Da's verrekte handig. hoe flik jij dat ?
cutepdf printer :mrgreen:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Gearriveerd....Een Cassettedeck...

Bericht door ray5150 »

hannesie schreef:
En speel het af op je streamer :kwijl:
Jaaa!, goed idee!
AKAI_Tape_GX-630DB_00.jpg
:kwijl: :kwijl: :kwijl: :kwijl:

Dat was me nog eens een streamer zeg, spijt als haren op m'n hoofd dat ik die verkocht heb... :evil:

(ik heb wel nog een paar 18 cm spoelen van Maxell liggen, dus wie weet....)
Mr Tube
Berichten: 1473
Lid geworden op: ma 13 feb 2006, 21:27
Locatie: IJmuiden

Re: Gearriveerd....Een Cassettedeck...

Bericht door Mr Tube »

ha leuk die tape spullen!!

ik heb laatst een Alpine AL85 gescoord
drie koppen
dual capstan/direct drive
calibreerbaar bias EQ en level
binnenin nog eens zo'n 50 afregelpunten (ofzoiets)
specificeert op alle tapesoorten boven de 20KHz binnen 1,5dB

Ik kende dat apparaat niet en het merk alleen van de dure Car audio, wel een bijzonder deck in elk geval.
Mr Tube
Berichten: 1473
Lid geworden op: ma 13 feb 2006, 21:27
Locatie: IJmuiden

Re: Gearriveerd....Een Cassettedeck...

Bericht door Mr Tube »

al85pictures.jpg
Duck Twacy
Berichten: 527
Lid geworden op: di 04 jan 2005, 22:49
Locatie: Den Haag

Re: Gearriveerd....Een Cassettedeck...

Bericht door Duck Twacy »

Mr Tube schreef:
ha leuk die tape spullen!!

ik heb laatst een Alpine AL85 gescoord
drie koppen
dual capstan/direct drive
calibreerbaar bias EQ en level
binnenin nog eens zo'n 50 afregelpunten (ofzoiets)
specificeert op alle tapesoorten boven de 20KHz binnen 1,5dB

Ik kende dat apparaat niet en het merk alleen van de dure Car audio, wel een bijzonder deck in elk geval.
Alpine heeft zich ooit gericht op car audio, maar daarvoor deed het ook aan top home audio. Ik heb mn ouder ooit een Alpine deck gegeven (een wat goedkoper model).
Zelfs deze werd geleverd met individuele meetgegevens. Helaas is ie na een jaar of 15 kapot gegaan.
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 943
Lid geworden op: ma 20 apr 2009, 18:09
Locatie: den haag

Re: Gearriveerd....Een Cassettedeck...

Bericht door Jerommel »

Grappig, heb een maandje terug ook een lx 3 aangeschaft.
€ 50,-- maar niet zo smetteloos als deze.

Overigens verkoopt Conrad gewoon nog 5 packs TDK SA90.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Gearriveerd....Een Cassettedeck...

Bericht door ray5150 »

Jerommel schreef:
Overigens verkoopt Conrad gewoon nog 5 packs TDK SA90.
Dat klopt, Maar bij de BCC op de Oude Haagweg zijn ze 1 Euro goedkoper... :mrgreen:
Als ik weer in de stad ben zal ik eens bij V&D en de FRS gaan kijken of die nog wat hebben, het zal wel niet... :?

Is jouw exemplaar wel helemaal werkend ?

(Ik zal vanavond wat foto's plaatsen van de eerste etappe van de elko-revisie.)
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 943
Lid geworden op: ma 20 apr 2009, 18:09
Locatie: den haag

Re: Gearriveerd....Een Cassettedeck...

Bericht door Jerommel »

Haha, heeft BCC ze ook nog?

Ik heb er nog niet mijn volle aandacht aan gegeven, maar hij neemt op en speelt af, klinkt prima eigenlijk.
Maar ik heb weleens gelezen dat er ongemerkt 1 capstan (of diens aandrukrol) niet meer mee doet.
Schijnt dan een verdroogd vet gevalletje te zijn.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Gearriveerd....Een Cassettedeck...

Bericht door ray5150 »

Mocht je er behoefte aan hebben. in de startpost linkjes toegevoegd naar de service en user manual.
Gebruikersavatar
reddoortranscendence
Berichten: 280
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 11:38
Locatie: Waalwijk

Re: Coming Soon....Een Cassettedeck...

Bericht door reddoortranscendence »

TheoK schreef:
Ik heb deze in mijn bezit.
En speelt nog als een tierelier.
En had ook nog jawel een auto BLE functie. Die tast het bandje eerst af voordat de opname kon beginnen.
Die functie stelt de bias in.
Heb er toen in die tijd wel 375,75 gulden voor betaald.
En daarboven nog een MD-Speler.
Ik was toen echt een Pioneerfreak. O:)
Ik heb de voorloper van die nog staan de 445 en ook de 445 tuner.
Beiden nog steeds in mint conditie.

Die Nakamichies zijn prachtige decks. Kwa design vind ik de Harman-Kardon uit die tijd ook fraai.
Mr Tube
Berichten: 1473
Lid geworden op: ma 13 feb 2006, 21:27
Locatie: IJmuiden

Re: Coming Soon....Een Cassettedeck...

Bericht door Mr Tube »

reddoortranscendence schreef:
TheoK schreef:
Ik heb deze in mijn bezit.
En speelt nog als een tierelier.
En had ook nog jawel een auto BLE functie. Die tast het bandje eerst af voordat de opname kon beginnen.
Die functie stelt de bias in.
Heb er toen in die tijd wel 375,75 gulden voor betaald.
En daarboven nog een MD-Speler.
Ik was toen echt een Pioneerfreak. O:)
Ik heb de voorloper van die nog staan de 445 en ook de 445 tuner.
Beiden nog steeds in mint conditie.

Die Nakamichies zijn prachtige decks. Kwa design vind ik de Harman-Kardon uit die tijd ook fraai.
Ik was in die tijd ook wel Technics freak, vooral die lijn van eind '70s
http://www.thevintageknob.org/technics-RS-9900US.html

Had toen een poosje een versterker uit die lijn en dat was kwa geluid ook meteen de referentie voor mij.
Opvallend was het rustige geluid ten opzichte van andere versterkers die nog wel eens een sss teveel hadden, hetzelfde klankbeeld als de Sony TA4650 of TA5650 of een Accuphase...
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Gearriveerd....Een Cassettedeck...

Bericht door hannesie »

Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Gearriveerd....Een Cassettedeck...

Bericht door ray5150 »

Daar passen geen cassettebandjes in !! :lol:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Gearriveerd....Een Cassettedeck...

Bericht door Pjotr »

ray5150 schreef:
Daar passen geen cassettebandjes in !! :lol:
Misschien met twee van die dingen en Giant Zuzuki CC's? :lol:

Zelf heb ik deze nog Teac PC10:
Teac PC10.jpg
Compleet met de originele service docs. Zijn er niet veel van gemaakt. Daar is heel wat mee af geragd maar doet het na 40 jaar nog perfect. De kast is helemaal van spuitgiet aluminium. Er zit een direct drive capstan in met een borstelloze DC servo motor. Vrij uniek voor die tijd:
PC10 motor.JPG
Op de stuurprint is geen IC te vinden, alle logica en PLL regellus is discreet met transistoren opgebouwd. Die print neemt zo'n beetje de helft van de kast in beslag.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Gearriveerd....Een Cassettedeck...

Bericht door markbakk »

Deze ligt ook nog ergens in mijn ouderlijk huis. De microfoon doet het nog (laatst nog getest) en is compleet met alle kapsels.
550.jpg
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Gearriveerd....Een Cassettedeck...

Bericht door Pjotr »

Jah, en niet makkelijk te bedienen met die knoppen aan de zijkant als je hem om je schouder had hangen en een flink groter (maar kwalitatief minder) ding dan die PC10.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Gearriveerd....Een Cassettedeck...

Bericht door ray5150 »

Ik heb deze nog liggen :
wm-d6c.jpg
Een Walkman die kan opnemen... :D
Paar jaar terug gehad van een toenmalige collega die hem gebruikte voor live-opnames.
Ik moet er ook nog eens naar kijken, hij is niet helemaal jofel meer.
Plaats reactie