De zus van Hannesie...?Duck Twacy schreef:Niemand een Dragon??
En zou je die ook kwijt willen ?Duck Twacy schreef:hum btw heb nog ergens 2 Sony metal tapes liggen (ongebruikt in verpakking)
@Henkjan, doe ik je een plezier met een service manual en een pak service bulletins ?
@Sark, Die Sony is prachtig, doet technisch absoluut niet onder voor een Nak, vooral die topmodellen waren massief gebouwd.
Dan zal ik ook maar even een oude foto van mijn Aiwa showen : Eerder schreef ik dat er een storing in de LX-3 zat, het rechter kanaal geeft niet weer. dat is dus het eerste punt van aandacht waar ik mij vanavond op ben gaan richten.
Opnemen doet ie wel op 2 kanalen, da's geen probleem.
Ik heb hiervoor gebruikt een scoop, functiegenrator en multimeter. ik heb met de functiegenerator een kwartier lang een sinus van 1 kHz opgenomen op 0 dB, zonder Dolby.
Ik heb hier een plaatje met een gedeelte van het schema. de volledige SM hier neerzetten gaat niet want hij telt 80 pagina's en is ruim 20 MB.
Dit is de Play-back Amp, oftewel de weergave versterker.
Op D74 en D75 komt het signaal van de kop binnen, (daartussen zit nog die meervoudige schakelaar met die staalkabel, maar die is in orde,)
Boven is links, en onder is het rechterkanaal, ik heb het bandje met de sinus op afspelen gezet en ben met de scoop het signaal gaan volgen vanaf D74.
Hierbij kon ik natuurlijk mooi het andere kanaal als referentie gebruiken.
Het signaal kwam goed binnen, met de kop was dus niks mis. algauw bleek dat er geen versterking was op Q204 en Q205.
Waar ik op C116 een nette en flink versterkte sinus zag, had ik op C216 niets meer over, geen versterking dus.
Al gauw rees het vermoeden dat een van de transistoren het loodje had gelegd.
Om dat er in het schema voeding spanningen staan aangegeven besloot ik vervolgens om deze even na te meten.
Rechts van R222 zou het 12 VDC moeten zijn, ik meette 11.96 VDC. in orde dus.
Links van R222 kwam ik uit op 0.08 VDC waar het ongeveer 9.5 Volt zou moeten zijn.
Ik kwam dus al aardig in de buurt..... de negatieve spanningskant was wel in orde.
Toen kwam ik op het idee om C219 los te solderen, zodat ik zeker wist dat het niet daaraan lag maar aan de transistoren...
En vervolgens had ik geluid over twee kanalen !!
Het bleek dus dat C219 was overleden, in sluiting naar de massa was gegaan, en zodoende de positieve kant van de versterker had platgelegd...
Probleem opgelost, vooralsnog heb ik hem even vervangen door een andere 470 uF elko
Ik zou hem zo kunnen laten, maarrrr, voor hetzelfde geld gaat er volgende week een andere elko naar de knoppen met mischien wel ernstiger gevolgen, en daar zit ik niet op te wachten.
Dus nu overweeg ik een komplete elko revisie, denk dat dat toch de beste oplossing is, ook voor de langere termijn, ja toch ?
