Scan Speak Maxima S.E.

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
EppeRRR
Berichten: 669
Lid geworden op: di 08 dec 2009, 22:57
Locatie: Hoogeveen

Re: Scan Speak Maxima in een nieuw jasje

Bericht door EppeRRR »

Wat gaaf zo'n cnc machine, doet me denken aan me vorige werk in de kozijnen met de Trima. Daar maakten we deuren en toog/ronde kozijnen mee, en dat werkt super :D

Uiteraard ook een hele mooie constructie, zonder die cnc machine was dit denk ik een helse schuurklus geworden om de vorm te krijgen ;)

suc6
ALDEBIJL
Berichten: 123
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 14:56
Locatie: den Bosch

Re: Scan Speak Maxima in een nieuw jasje

Bericht door ALDEBIJL »

Even een snelle update van het proces
in totaal nu 3 dagen bezig geweest en het resultaat is 2 subwoofers
Bijlagen
foto.JPG
foto(2).JPG
Gebruikersavatar
cobaltjeh
Berichten: 1583
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 14:12
Locatie: Dongen

Re: Scan Speak Maxima in een nieuw jasje

Bericht door cobaltjeh »

Ok dat zijn al 2 erg nette kasten!

Maar 3 dagen bezig, je zou toch denken dat z'on CNC het sneller kan, en dat het minder werk kost.
Gebruikersavatar
Boerenterprise
Berichten: 522
Lid geworden op: di 27 jun 2006, 21:58
Locatie: Epe

Re: Scan Speak Maxima in een nieuw jasje

Bericht door Boerenterprise »

Twee dagen en een dergelijk resultaat is toch snel?! Doe dat maar eens met een handmatig bediende machine en een gelijkwaardige kwaliteit. Zo goed als niet te doen lijkt mij. Volgens mij benader je hooguit een dergelijke pas naukeurigheid als je een mal hebt en deze "verwerkt" in je speaker. telkens boven en onder een ruw gezaagd half product lijmen en daarna kopiëren met kopieerfrees. (maar dan kom je nog niet in de buurt van dergelijke pasnaukeurigheid) 't is maar hoe je het bekijkt.

Chris

edit: Naaaais trouwens :mrgreen:
Gebruikersavatar
cobaltjeh
Berichten: 1583
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 14:12
Locatie: Dongen

Re: Scan Speak Maxima in een nieuw jasje

Bericht door cobaltjeh »

Boerenterprise schreef:
Twee dagen en een dergelijk resultaat is toch snel?! Doe dat maar eens met een handmatig bediende machine en een gelijkwaardige kwaliteit. Zo goed als niet te doen lijkt mij. Volgens mij benader je hooguit een dergelijke pas naukeurigheid als je een mal hebt en deze "verwerkt" in je speaker. telkens boven en onder een ruw gezaagd half product lijmen en daarna kopiëren met kopieerfrees. (maar dan kom je nog niet in de buurt van dergelijke pasnaukeurigheid) 't is maar hoe je het bekijkt.

Chris

edit: Naaaais trouwens :mrgreen:
Nee met de hand zou dit een enkele weken kosten, en dan krijg je het niet zo snel zo erg netjes.
Ik ben een leek op het gebied van CNC machines, ik zou denken plaat er op en aanzetten. Maar gok dat hier toch net wat meer bij komt kijken. :D

Nu op naar de topkasten.
ALDEBIJL
Berichten: 123
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 14:56
Locatie: den Bosch

Re: Scan Speak Maxima in een nieuw jasje

Bericht door ALDEBIJL »

@Cobaltjeh

Op zich duurt het frezen van 1 paneel een minuut of 10, hij moet het contour 5 keer volgen (6mm per keer). Maar eerst moet ik vanuit de 3D cad tekening naar een DXF bestand wat ik daarna in de CNC machine om kan zetten naar een CNC-Programma. Hier gaat stiekem iedere keer ook wel weer tijd in zitten. Verder frees ik de contouren net niet helemaal door zodat ik ze met een bovenfrees met meeloop lager nog even na moet frezen. Maar de eerste Sub duurde 2 dagen en de tweede maar 1.

Vandaag wel weer druk bezig geweest, en de eerste topkast is nu ook af! Hieronder de foto's
Bijlagen
306.110316.jpg
307.110316.001.jpg
312.jpg
314.jpg
315.jpg
318.jpg
Laatst gewijzigd door ALDEBIJL op do 17 mar 2011, 10:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Rizzo
Berichten: 466
Lid geworden op: vr 04 dec 2009, 10:35
Locatie: Gouda

Re: Scan Speak Maxima in een nieuw jasje

Bericht door Rizzo »

=D> =D> =D> =D> =D> =D>
Gebruikersavatar
Forza
Berichten: 616
Lid geworden op: di 24 jul 2007, 22:31
Locatie: Eindhoven

Re: Scan Speak Maxima in een nieuw jasje

Bericht door Forza »

Goed bezig! :D
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: Scan Speak Maxima in een nieuw jasje

Bericht door Wowly »

jassekenasse!!! Mooi!!!
Gebruikersavatar
cobaltjeh
Berichten: 1583
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 14:12
Locatie: Dongen

Re: Scan Speak Maxima in een nieuw jasje

Bericht door cobaltjeh »

OMG! die is echt mooi, en die binnenkant is ook geweldig. :shock:

Dit gaat zeker een mooi project worden!
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3259
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Scan Speak Maxima in een nieuw jasje

Bericht door MechanicalAnimal »

cobaltjeh schreef:
OMG! die is echt mooi, en die binnenkant is ook geweldig. :shock:

Dit gaat zeker een mooi project worden!

yup, dat kun je wel stellen zeg! fabuleus!
Joland
Berichten: 170
Lid geworden op: wo 08 sep 2010, 13:46

Re: Scan Speak Maxima in een nieuw jasje

Bericht door Joland »

Wauw, echt heel fraai!!
Gebruikersavatar
EppeRRR
Berichten: 669
Lid geworden op: di 08 dec 2009, 22:57
Locatie: Hoogeveen

Re: Scan Speak Maxima in een nieuw jasje

Bericht door EppeRRR »

FAN-TAS-TISCH !!!

Als deze niet genomineerd is voor ZBA 2011 :D

Prachtig werk !!!
Rembrandt
Berichten: 2
Lid geworden op: za 01 jan 2011, 16:44

Re: Scan Speak Maxima in een nieuw jasje

Bericht door Rembrandt »

Sorry voor de kick, maar ben erg benieuwd of er nog vorderingen zijn? Vind het een fascinerende bouwwijze zo.

Ben zelf kleine speakertjes aan het maken met deze methode. Alleen dan alles met de hand gefreesd, dus helaas minder nauwkeurig...
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Re: Scan Speak Maxima in een nieuw jasje

Bericht door Lnsadnoh »

Zeker een zeer mooi project!
Ben ook erg benieuwd hoe dit project ervoor staat.
Zoals ik al eerder aangaf in een ander project spreekt de Maxima mij ook erg aan.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Scan Speak Maxima in een nieuw jasje

Bericht door jeroen_d »

Alweer lang geleden, een update zou mooi zijn!
ruben1981
Berichten: 226
Lid geworden op: ma 04 jan 2010, 8:12
Locatie: Haarlem

Re: Scan Speak Maxima in een nieuw jasje

Bericht door ruben1981 »

Wauw! Heel gaaf...
Mooie vorm...
ALDEBIJL
Berichten: 123
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 14:56
Locatie: den Bosch

Re: Scan Speak Maxima in een nieuw jasje

Bericht door ALDEBIJL »

Het project ligt al een aantal maanden stil, er is dus eigenlijk geen nieuws!

Maar we zijn nu geheel verhuist en het klus werk zit er zo goed als op dus ik verwacht in de komende weken weer eens wat vorderingen te maken!

ik hou jullie op de hoogte
Gebruikersavatar
cobaltjeh
Berichten: 1583
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 14:12
Locatie: Dongen

Re: Scan Speak Maxima in een nieuw jasje

Bericht door cobaltjeh »

Goed nieuws, ik ben nog steeds erg benieuwd naar het resultaat van deze tot nu toe indrukwekkende kasten. :)
ALDEBIJL
Berichten: 123
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 14:56
Locatie: den Bosch

Re: Scan Speak Maxima in een nieuw jasje

Bericht door ALDEBIJL »

Na lang wachten is er weer vordering in het project. (kwam ook nog een project tussendoor van een vloerstaande mini monitor voor mijn vader, ook maar wat foto's van toegevoegd)

ook de 2e Topkast is gefreesd!
Zag wel dat het inlopen van de frees bij een aantal platen niet goed was gegaan (foutje in het cnc programma) en ik wil eigenlijk niet gaan plamuren dus toch maar even op nieuw gefreesd!
Bijlagen
foto_1.JPG
foto_3.JPG
foto_2.JPG
Beschadiging van 3 panelen door verkeerd inlopen van de frees
Beschadiging van 3 panelen door verkeerd inlopen van de frees
En weer een berg afval!
En weer een berg afval!
Mini monitor in vloerstaand model
Mini monitor in vloerstaand model
Mini Monitor foto_2.JPG
Mini Monitor foto_3.JPG
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3259
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Scan Speak Maxima in een nieuw jasje

Bericht door MechanicalAnimal »

Mooi werk!

en wat een fijne werkplaats zeg, allememaggies :D
Gebruikersavatar
JeroenGRT
Berichten: 344
Lid geworden op: vr 07 nov 2008, 23:16

Re: Scan Speak Maxima in een nieuw jasje

Bericht door JeroenGRT »

Mooi hoor! Kun je wat meer vertellen over de mini monitor? Wat voor een units komen hierin?
ALDEBIJL
Berichten: 123
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 14:56
Locatie: den Bosch

Re: Scan Speak Maxima in een nieuw jasje

Bericht door ALDEBIJL »

Het is de nieuwe Mini monitor van speakerland met de nieuwe 15 cm Scan speak illuminator en de kleine ring radiator.
Gebruikersavatar
JeroenGRT
Berichten: 344
Lid geworden op: vr 07 nov 2008, 23:16

Re: Scan Speak Maxima in een nieuw jasje

Bericht door JeroenGRT »

De minimonitor heb ik ook gehoord bij speakerland, wat mij toen opviel was dat er erg veel laag kwam uit zo'n klein kastje!
Word het standaard filter aangepast op deze vloerstaande versie van de minimonitor?
ALDEBIJL
Berichten: 123
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 14:56
Locatie: den Bosch

Re: Scan Speak Maxima in een nieuw jasje

Bericht door ALDEBIJL »

Het filter blijft nagenoeg ongewijzigd, alleen een luchtspoel inplaats van kernspoel. (klein verschil in weerstand)

De kastinhoud is wel vergroot van 7 naar 8 liter.

Tevens heb ik het filter wel buiten de klankkast geplaatst omdat er een hoop loze ruimte zit onder de klankkast!
Bijlagen
foto.JPG
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”