EL84PP HF10 Verbouwen.
Moderator: Beheerdersteam
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: EL84PP HF10 Is Klaar!!!!
Beetje vreemd om de stroom van de eerste buis ook door de uitgangswikkeling van de UGT te laten lopen. Wanneer er iets misgaat met die buis kost dat ook je luidsprekers.
Bij de meer traditionele schakelingen vloeit die kortsluitstroom door de kathode weerstand.
Ik zou dit geloof ik niet zo snel nabouwen.
Bij de meer traditionele schakelingen vloeit die kortsluitstroom door de kathode weerstand.
Ik zou dit geloof ik niet zo snel nabouwen.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: EL84PP HF10 Is Klaar!!!!
Gefeliciteerd Theo, het ziet er prachtig uit. De led's onder de buizen is niet zo mijn 'cup of tea', maar dat is het mooie van zelfbouw he, je kunt het naar eigen inzicht bouwen.
Succes met je verdere sollicitaties, het trekt enorm aan in de techniek, het lukt vast wel vandaag of morgen.
Succes met je verdere sollicitaties, het trekt enorm aan in de techniek, het lukt vast wel vandaag of morgen.
Re: EL84PP HF10 Is Klaar!!!!
Ik zat er ook op al te studeren. De 6SL7 is wel een 2mA buis, rooster is positief tov massa, en de tegenkoppelingroute met 1K erin is enigste buffer tegen eventuele kortsluitstroom.RobertD schreef:Beetje vreemd om de stroom van de eerste buis ook door de uitgangswikkeling van de UGT te laten lopen. Wanneer er iets misgaat met die buis kost dat ook je luidsprekers.Bij de meer traditionele schakelingen vloeit die kortsluitstroom door de kathode weerstand. Ik zou dit geloof ik niet zo snel nabouwen.
Die 10K moet dan de speakers beschermen.
De uitwerking vind ik er wel weer wel prima uitzien; de 1-voudige chassis opbouw spreekt mij erg aan.
Re: EL84PP HF10 Is Klaar!!!!
Dit is ook mijn gedachten.Barry2001 schreef:Gefeliciteerd Theo, het ziet er prachtig uit. De led's onder de buizen is niet zo mijn 'cup of tea', maar dat is het mooie van zelfbouw he, je kunt het naar eigen inzicht bouwen.
Re: EL84PP HF10 Is Klaar!!!!
Bravo Theo,ziet er zeeer fraai uit.Fotos een beetje donker,juist mooi,kun je beter de lichtjes en gloeiende pitten zien
.
Wat die versterker waar VT4C mee aan is komen zetten,dat hebben jullie toch mis.De roosters zitten gewoon op massapotentiaal.Gevaar voor de LSs is er ook niet,Zelfs helemaal kortgesloten buis(+anodeweerstad) geeft 250V over 1k is 250mA door de LS,daar gaat ie niet kapot van(wel de weerstand).En dan is er normaal nog de sec. winding van de UGT overheen,gaat daar die stroom door.
De tegenkoppeling naar de kathode heeft daar een kleine weerstand naar de massa nodig om niet de hele uitgangsspanning terug te krijgen.Daar dient die 100ohm voor,met een elko om de spanningsval over de 1k niet kort te sluiten.
Een handige jongen heeft toen gedacht,ik kan die spanningsval best voor de twee triodes gebruiken(die 100 ohm verschil is niet erg),door die elko komt de tegenkoppeling niet tot daar.Spaart een weerstand+elko uit.
MAAR 100µF met 100ohm geeft een kantelfrequentie van rond 15Hz,daaronder krijg je ook meekoppeling langs de tweede kathode,gelukkig assymetrisch,maar toch niet zo fraai.
Anne
Wat die versterker waar VT4C mee aan is komen zetten,dat hebben jullie toch mis.De roosters zitten gewoon op massapotentiaal.Gevaar voor de LSs is er ook niet,Zelfs helemaal kortgesloten buis(+anodeweerstad) geeft 250V over 1k is 250mA door de LS,daar gaat ie niet kapot van(wel de weerstand).En dan is er normaal nog de sec. winding van de UGT overheen,gaat daar die stroom door.
De tegenkoppeling naar de kathode heeft daar een kleine weerstand naar de massa nodig om niet de hele uitgangsspanning terug te krijgen.Daar dient die 100ohm voor,met een elko om de spanningsval over de 1k niet kort te sluiten.
Een handige jongen heeft toen gedacht,ik kan die spanningsval best voor de twee triodes gebruiken(die 100 ohm verschil is niet erg),door die elko komt de tegenkoppeling niet tot daar.Spaart een weerstand+elko uit.
MAAR 100µF met 100ohm geeft een kantelfrequentie van rond 15Hz,daaronder krijg je ook meekoppeling langs de tweede kathode,gelukkig assymetrisch,maar toch niet zo fraai.
Anne
Re: EL84PP HF10 Is Klaar!!!!
Bedankt allemaal.
Ben er ook zeer tevreden over.
Op naar het volgende project.
Ben al wat topics aan het lezen voor de phonoamp.
Zitten nogal wat lastige dingen bij.
En een keuze maken welke het gaat worden.
Ben er ook zeer tevreden over.
Op naar het volgende project.
Ben al wat topics aan het lezen voor de phonoamp.
Zitten nogal wat lastige dingen bij.
En een keuze maken welke het gaat worden.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33825
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: EL84PP HF10 Is Klaar!!!!
te veel haar voor LambikRobertD schreef:Geweldig plaatje!! ( het lijkt wel Lambik )VT4C schreef:![]()
Re: EL84PP HF10 Verbouwen.
Zo. Een hele lange tijd niet bezig geweest maar moet toch weer wat gaan doen.
Na een lange luisterperiode van mijn 3 versterkers blijft de HF10 achter.
George heeft hem beluisterd en vind hem ook minder goed dan de andere 2.
Ik ga eerst de UGT's vervangen en wil dezelfde gebruiken als die van Bart. De 1608 van Hammond.
Of is er iemand die voor een zacht prijsje een setje UGT's heeft voor de HF10?
Na een lange luisterperiode van mijn 3 versterkers blijft de HF10 achter.
George heeft hem beluisterd en vind hem ook minder goed dan de andere 2.
Ik ga eerst de UGT's vervangen en wil dezelfde gebruiken als die van Bart. De 1608 van Hammond.
Of is er iemand die voor een zacht prijsje een setje UGT's heeft voor de HF10?
Laatst gewijzigd door TheoK op do 20 okt 2011, 14:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: EL84PP HF10 Verbouwen.
De 1608 van Hammond is gewoon goed. Klinken lekker ruimtelijk en een heerlijk mooi laag erin evanals een een sprankelend hoog.
Het enige is, maar dat kan ook heel goed aan mij versterker van mij liggen... het middengebied is soms als er veel instrumenten klinken een klein beetje rommelig... Niet hinderlijk, maar dat zou beter kunnen.
Het enige is, maar dat kan ook heel goed aan mij versterker van mij liggen... het middengebied is soms als er veel instrumenten klinken een klein beetje rommelig... Niet hinderlijk, maar dat zou beter kunnen.
Re: EL84PP HF10 Verbouwen.
Nou die van mij klinkt op alle gebieden "rommelig" vergeleken met de andere.
Het is net of het er niet uit wil komen.
Het hoog is ruim voldoende.
Mid is net wat ik zeg rommelig.
Laag klinkt wat blikkerig. Niet mooi vol rond.
Daarom wil ik andere UGT's proberen.
En ik ga de EZ81 er weer op plaatsen. Die klinken toch beter dan de GZ34.
Het is net of het er niet uit wil komen.
Het hoog is ruim voldoende.
Mid is net wat ik zeg rommelig.
Laag klinkt wat blikkerig. Niet mooi vol rond.
Daarom wil ik andere UGT's proberen.
En ik ga de EZ81 er weer op plaatsen. Die klinken toch beter dan de GZ34.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: EL84PP HF10 Verbouwen.
Mooi dat je het weer hebt opgepakt Theo. Ben benieuwd wat andere UGT's doen, en helemaal wat het effect van een andere gelijkrichter is. Maakt dat zoveel uit?
Re: EL84PP HF10 Verbouwen.
Mijn ervaring is Barry dat mijn HF10 met de EZ81 beter klinkt dan met de GZ34.
En vooral het laag is bij laag volume ook heel mooi vol en rond.
Als ik de volume zacht zet op normale luistersterkte dan is het laag helemaal weg.
En als ik de mijn andere versterkers op dat volume zet blijft het laag gewoon aanwezig.
Wat Robert schreef op Bart zijn topic ga ik ook eerst doen.
Voordat ik de UGT's vervang ga ik eerst weer de EZ81 plaatsen en luisteren wat die gaat doen.
George zei ook al dat mijn HF10 minder goed klinkt dan de andere versterkers.
En na een lange luister periode ben ik het met hem eens.
En vooral het laag is bij laag volume ook heel mooi vol en rond.
Als ik de volume zacht zet op normale luistersterkte dan is het laag helemaal weg.
En als ik de mijn andere versterkers op dat volume zet blijft het laag gewoon aanwezig.
Wat Robert schreef op Bart zijn topic ga ik ook eerst doen.
Voordat ik de UGT's vervang ga ik eerst weer de EZ81 plaatsen en luisteren wat die gaat doen.
George zei ook al dat mijn HF10 minder goed klinkt dan de andere versterkers.
En na een lange luister periode ben ik het met hem eens.
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: EL84PP HF10 Verbouwen.
Ik zat nog een beetje te denken over jouw gelijkrichters en de voedingsspanningen in jouw versterker.
Wanneer je twee EZ81 gaat gebruiken, zet ze dan elk eens als één diode in.
Een EZ81 bestaat in wezen uit twee diodes. Wanneer je van één EZ81 deze diodes parallel schakelt, dan heb je één "dikkere" diode met minder spanningsval over. Doordat je twee EZ81's toepast kun je toch gewoon de dubbelfasige gelijkrichter maken.
Je kunt de boel dan heel makkelijk ombouwen.
Pootje 1 en 7 van een EZ81 gaan aan elkaar vast en worden gebruikt op de plek van pootje 4 van de GZ34.
Van de andere EZ81 gaan ook pootje 1 en 7 aan elkaar en die worden gebruikt op de plek van pootje 5 van de GZ34.
De pootjes 3 van de beide EZ81's gaan aan elkaar en vormen de plus van de voeding.
Ik kan me nog altijd niet voorstellen dat een slecht middengebied wordt veroorzaakt door de UGT's. Slecht laag of hoog OK, maar midden komt er bijna altijd wel uit.
Eerst nog even verder experimenteren Theo.
Wanneer je twee EZ81 gaat gebruiken, zet ze dan elk eens als één diode in.
Een EZ81 bestaat in wezen uit twee diodes. Wanneer je van één EZ81 deze diodes parallel schakelt, dan heb je één "dikkere" diode met minder spanningsval over. Doordat je twee EZ81's toepast kun je toch gewoon de dubbelfasige gelijkrichter maken.
Je kunt de boel dan heel makkelijk ombouwen.
Pootje 1 en 7 van een EZ81 gaan aan elkaar vast en worden gebruikt op de plek van pootje 4 van de GZ34.
Van de andere EZ81 gaan ook pootje 1 en 7 aan elkaar en die worden gebruikt op de plek van pootje 5 van de GZ34.
De pootjes 3 van de beide EZ81's gaan aan elkaar en vormen de plus van de voeding.
Ik kan me nog altijd niet voorstellen dat een slecht middengebied wordt veroorzaakt door de UGT's. Slecht laag of hoog OK, maar midden komt er bijna altijd wel uit.
Eerst nog even verder experimenteren Theo.
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: EL84PP HF10 Verbouwen.
Ah, wacht, het gaat om het laag. Dat kan wel met de UGT te maken hebben. Grotere kern => meer laag.
Re: EL84PP HF10 Verbouwen.
Wel een ampere gloiestroom meer.Was er niet ooit sprake van wat gebrek aan stroomWanneer je twee EZ81 gaat gebruiken, zet ze dan elk eens als één diode in.
Of was dat weer een ander geval
Anne
Re: EL84PP HF10 Verbouwen.
Ik heb de de 2 EZ81 erop staan en de klank is al wat beter.
Ik ga nog met wat condensatoren experimenteren.
En ik probeer de versterker in triode te zetten.
Kijken wat er gaat gebeuren.
Ik ga nog met wat condensatoren experimenteren.
En ik probeer de versterker in triode te zetten.
Kijken wat er gaat gebeuren.
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: EL84PP HF10 Verbouwen.
Het heeft eerder al gedraaid met die twee EZ81's. Volgens mij met een extra gloeitrafootje.
Eén EZ81 is te weinig voor een stereo EL84 pushpull.
Hoe heb je de EZ81's nu aangesloten, Theo?
Eén EZ81 is te weinig voor een stereo EL84 pushpull.
Hoe heb je de EZ81's nu aangesloten, Theo?
Re: EL84PP HF10 Verbouwen.
Je hebt gelijk Anne. Maar ga het gewoon proberen.Ah!buis schreef:Wel een ampere gloiestroom meer.Was er niet ooit sprake van wat gebrek aan stroomWanneer je twee EZ81 gaat gebruiken, zet ze dan elk eens als één diode in.![]()
Of was dat weer een ander geval![]()
Anne
Ik weet helemaal niet wat deze trafo kan.
Re: EL84PP HF10 Verbouwen.
Ik heb ze aangesloten op de normale manier zonder diodes of wat. De GZ34 heb ik verwijderd.RobertD schreef:Het heeft eerder al gedraaid met die twee EZ81's. Volgens mij met een extra gloeitrafootje.
Eén EZ81 is te weinig voor een stereo EL84 pushpull.
Hoe heb je de EZ81's nu aangesloten, Theo?
Kan nu even geen foto plaatsen. Mijn vrouwtje heeft de camera mee.
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: EL84PP HF10 Verbouwen.
Ik bedoel niet dat je diodes erbij moet zetten Theo. Een EZ81 bestaat uit twee diodes, alleen zijn dat diodes van "glas".
Kijk eens naar de plaatjes:
Deze methode is wat rustiger, omdat de elektronen in de glaskolf allemaal één kant op gaan. Deze methode heb jij nu denk ik gebruikt. Of het wat uitmaakt voor de uiteindelijke spanning vraag ik me nu eigenlijk af. Maar jij kunt het testen!
Kijk eens naar de plaatjes:
Deze methode is wat rustiger, omdat de elektronen in de glaskolf allemaal één kant op gaan. Deze methode heb jij nu denk ik gebruikt. Of het wat uitmaakt voor de uiteindelijke spanning vraag ik me nu eigenlijk af. Maar jij kunt het testen!
Re: EL84PP HF10 Verbouwen.
Dit is de huidige situatie van mijn voeding.
Heb even met pen getekend. Niet zo netjes maar wel duidelijk hoe het in elkaar zit.
Heb alles apart.
Heb even met pen getekend. Niet zo netjes maar wel duidelijk hoe het in elkaar zit.
Heb alles apart.
Re: EL84PP HF10 Verbouwen.
Even een update.
Heb verschillende koppelcondensatoren geprobeerd maar de eerste serie
die ik erin had zijn het beste.
Verder heb ik de versterker nu in triode gezet.
Van alle EL84 heb ik nu tussen pen 7 en 9 een weerstrand van 1K.
Resultaat een veel rustiger versterker. Het geluid is in zijn totaal veel mooier.
Ook het laag is veel beter geworden. Wel ben ik veel vermogen kwijt maar voor in de huiskamer
nog steeds genoeg.
Heeft iemand nog meer tips?
Heb verschillende koppelcondensatoren geprobeerd maar de eerste serie
die ik erin had zijn het beste.
Verder heb ik de versterker nu in triode gezet.
Van alle EL84 heb ik nu tussen pen 7 en 9 een weerstrand van 1K.
Resultaat een veel rustiger versterker. Het geluid is in zijn totaal veel mooier.
Ook het laag is veel beter geworden. Wel ben ik veel vermogen kwijt maar voor in de huiskamer
nog steeds genoeg.
Heeft iemand nog meer tips?
