EL84PP HF10 Verbouwen.

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: EL84PP HF10 Is Klaar!!!!

Bericht door RobertD »

Beetje vreemd om de stroom van de eerste buis ook door de uitgangswikkeling van de UGT te laten lopen. Wanneer er iets misgaat met die buis kost dat ook je luidsprekers.

Bij de meer traditionele schakelingen vloeit die kortsluitstroom door de kathode weerstand.
Ik zou dit geloof ik niet zo snel nabouwen.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: EL84PP HF10 Is Klaar!!!!

Bericht door Barry2001 »

Gefeliciteerd Theo, het ziet er prachtig uit. De led's onder de buizen is niet zo mijn 'cup of tea', maar dat is het mooie van zelfbouw he, je kunt het naar eigen inzicht bouwen.

Succes met je verdere sollicitaties, het trekt enorm aan in de techniek, het lukt vast wel vandaag of morgen.
Gebruikersavatar
VT4C
Berichten: 248
Lid geworden op: di 26 apr 2011, 22:43

Re: EL84PP HF10 Is Klaar!!!!

Bericht door VT4C »

RobertD schreef:
Beetje vreemd om de stroom van de eerste buis ook door de uitgangswikkeling van de UGT te laten lopen. Wanneer er iets misgaat met die buis kost dat ook je luidsprekers.Bij de meer traditionele schakelingen vloeit die kortsluitstroom door de kathode weerstand. Ik zou dit geloof ik niet zo snel nabouwen.
Ik zat er ook op al te studeren. De 6SL7 is wel een 2mA buis, rooster is positief tov massa, en de tegenkoppelingroute met 1K erin is enigste buffer tegen eventuele kortsluitstroom.
Die 10K moet dan de speakers beschermen.

De uitwerking vind ik er wel weer wel prima uitzien; de 1-voudige chassis opbouw spreekt mij erg aan.
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: EL84PP HF10 Is Klaar!!!!

Bericht door TubeHead »

Barry2001 schreef:
Gefeliciteerd Theo, het ziet er prachtig uit. De led's onder de buizen is niet zo mijn 'cup of tea', maar dat is het mooie van zelfbouw he, je kunt het naar eigen inzicht bouwen.
Dit is ook mijn gedachten. :D
Gebruikersavatar
VT4C
Berichten: 248
Lid geworden op: di 26 apr 2011, 22:43

Re: EL84PP HF10 Is Klaar!!!!

Bericht door VT4C »

Afbeelding :wink:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: EL84PP HF10 Is Klaar!!!!

Bericht door Ah!buis »

Bravo Theo,ziet er zeeer fraai uit.Fotos een beetje donker,juist mooi,kun je beter de lichtjes en gloeiende pitten zien :D .
Wat die versterker waar VT4C mee aan is komen zetten,dat hebben jullie toch mis.De roosters zitten gewoon op massapotentiaal.Gevaar voor de LSs is er ook niet,Zelfs helemaal kortgesloten buis(+anodeweerstad) geeft 250V over 1k is 250mA door de LS,daar gaat ie niet kapot van(wel de weerstand).En dan is er normaal nog de sec. winding van de UGT overheen,gaat daar die stroom door.
De tegenkoppeling naar de kathode heeft daar een kleine weerstand naar de massa nodig om niet de hele uitgangsspanning terug te krijgen.Daar dient die 100ohm voor,met een elko om de spanningsval over de 1k niet kort te sluiten.
Een handige jongen heeft toen gedacht,ik kan die spanningsval best voor de twee triodes gebruiken(die 100 ohm verschil is niet erg),door die elko komt de tegenkoppeling niet tot daar.Spaart een weerstand+elko uit.
MAAR 100µF met 100ohm geeft een kantelfrequentie van rond 15Hz,daaronder krijg je ook meekoppeling langs de tweede kathode,gelukkig assymetrisch,maar toch niet zo fraai.
Anne
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: EL84PP HF10 Is Klaar!!!!

Bericht door TheoK »

Bedankt allemaal.
Ben er ook zeer tevreden over.
Op naar het volgende project.
Ben al wat topics aan het lezen voor de phonoamp.
Zitten nogal wat lastige dingen bij.
En een keuze maken welke het gaat worden.
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: EL84PP HF10 Is Klaar!!!!

Bericht door RobertD »

VT4C schreef:
Afbeelding :wink:
Geweldig plaatje!! ( het lijkt wel Lambik )
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: EL84PP HF10 Is Klaar!!!!

Bericht door Henkjan »

RobertD schreef:
VT4C schreef:
Afbeelding :wink:
Geweldig plaatje!! ( het lijkt wel Lambik )
te veel haar voor Lambik
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: EL84PP HF10 Is Klaar!!!!

Bericht door b_force »

Daarom zegt hij toch ook "lijkt" :mrgreen:
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: EL84PP HF10 Verbouwen.

Bericht door TheoK »

Zo. Een hele lange tijd niet bezig geweest maar moet toch weer wat gaan doen.
Na een lange luisterperiode van mijn 3 versterkers blijft de HF10 achter.
George heeft hem beluisterd en vind hem ook minder goed dan de andere 2.
Ik ga eerst de UGT's vervangen en wil dezelfde gebruiken als die van Bart. De 1608 van Hammond.

Of is er iemand die voor een zacht prijsje een setje UGT's heeft voor de HF10?
Laatst gewijzigd door TheoK op do 20 okt 2011, 14:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
bcvdb
Berichten: 467
Lid geworden op: vr 22 jul 2011, 18:52
Locatie: Steensel (Eindhoven)

Re: EL84PP HF10 Verbouwen.

Bericht door bcvdb »

De 1608 van Hammond is gewoon goed. Klinken lekker ruimtelijk en een heerlijk mooi laag erin evanals een een sprankelend hoog.

Het enige is, maar dat kan ook heel goed aan mij versterker van mij liggen... het middengebied is soms als er veel instrumenten klinken een klein beetje rommelig... Niet hinderlijk, maar dat zou beter kunnen.
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: EL84PP HF10 Verbouwen.

Bericht door TheoK »

Nou die van mij klinkt op alle gebieden "rommelig" vergeleken met de andere.
Het is net of het er niet uit wil komen.
Het hoog is ruim voldoende.
Mid is net wat ik zeg rommelig.
Laag klinkt wat blikkerig. Niet mooi vol rond.
Daarom wil ik andere UGT's proberen.
En ik ga de EZ81 er weer op plaatsen. Die klinken toch beter dan de GZ34.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: EL84PP HF10 Verbouwen.

Bericht door Barry2001 »

Mooi dat je het weer hebt opgepakt Theo. Ben benieuwd wat andere UGT's doen, en helemaal wat het effect van een andere gelijkrichter is. Maakt dat zoveel uit?
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: EL84PP HF10 Verbouwen.

Bericht door TheoK »

Mijn ervaring is Barry dat mijn HF10 met de EZ81 beter klinkt dan met de GZ34.
En vooral het laag is bij laag volume ook heel mooi vol en rond.
Als ik de volume zacht zet op normale luistersterkte dan is het laag helemaal weg.
En als ik de mijn andere versterkers op dat volume zet blijft het laag gewoon aanwezig.
Wat Robert schreef op Bart zijn topic ga ik ook eerst doen.
Voordat ik de UGT's vervang ga ik eerst weer de EZ81 plaatsen en luisteren wat die gaat doen.

George zei ook al dat mijn HF10 minder goed klinkt dan de andere versterkers.
En na een lange luister periode ben ik het met hem eens.
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: EL84PP HF10 Verbouwen.

Bericht door RobertD »

Ik zat nog een beetje te denken over jouw gelijkrichters en de voedingsspanningen in jouw versterker.

Wanneer je twee EZ81 gaat gebruiken, zet ze dan elk eens als één diode in.
Een EZ81 bestaat in wezen uit twee diodes. Wanneer je van één EZ81 deze diodes parallel schakelt, dan heb je één "dikkere" diode met minder spanningsval over. Doordat je twee EZ81's toepast kun je toch gewoon de dubbelfasige gelijkrichter maken.

Je kunt de boel dan heel makkelijk ombouwen.
Pootje 1 en 7 van een EZ81 gaan aan elkaar vast en worden gebruikt op de plek van pootje 4 van de GZ34.
Van de andere EZ81 gaan ook pootje 1 en 7 aan elkaar en die worden gebruikt op de plek van pootje 5 van de GZ34.

De pootjes 3 van de beide EZ81's gaan aan elkaar en vormen de plus van de voeding.

Ik kan me nog altijd niet voorstellen dat een slecht middengebied wordt veroorzaakt door de UGT's. Slecht laag of hoog OK, maar midden komt er bijna altijd wel uit.
Eerst nog even verder experimenteren Theo.
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: EL84PP HF10 Verbouwen.

Bericht door RobertD »

Ah, wacht, het gaat om het laag. Dat kan wel met de UGT te maken hebben. Grotere kern => meer laag.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: EL84PP HF10 Verbouwen.

Bericht door Ah!buis »

Wanneer je twee EZ81 gaat gebruiken, zet ze dan elk eens als één diode in.
Wel een ampere gloiestroom meer.Was er niet ooit sprake van wat gebrek aan stroom :o
Of was dat weer een ander geval :?
Anne
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: EL84PP HF10 Verbouwen.

Bericht door TheoK »

Ik heb de de 2 EZ81 erop staan en de klank is al wat beter.
Ik ga nog met wat condensatoren experimenteren.
En ik probeer de versterker in triode te zetten.
Kijken wat er gaat gebeuren.
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: EL84PP HF10 Verbouwen.

Bericht door RobertD »

Het heeft eerder al gedraaid met die twee EZ81's. Volgens mij met een extra gloeitrafootje.
Eén EZ81 is te weinig voor een stereo EL84 pushpull.

Hoe heb je de EZ81's nu aangesloten, Theo?
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: EL84PP HF10 Verbouwen.

Bericht door TheoK »

Ah!buis schreef:
Wanneer je twee EZ81 gaat gebruiken, zet ze dan elk eens als één diode in.
Wel een ampere gloiestroom meer.Was er niet ooit sprake van wat gebrek aan stroom :o
Of was dat weer een ander geval :?
Anne
Je hebt gelijk Anne. Maar ga het gewoon proberen.
Ik weet helemaal niet wat deze trafo kan.
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: EL84PP HF10 Verbouwen.

Bericht door TheoK »

RobertD schreef:
Het heeft eerder al gedraaid met die twee EZ81's. Volgens mij met een extra gloeitrafootje.
Eén EZ81 is te weinig voor een stereo EL84 pushpull.

Hoe heb je de EZ81's nu aangesloten, Theo?
Ik heb ze aangesloten op de normale manier zonder diodes of wat. De GZ34 heb ik verwijderd.
Kan nu even geen foto plaatsen. Mijn vrouwtje heeft de camera mee.
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: EL84PP HF10 Verbouwen.

Bericht door RobertD »

Ik bedoel niet dat je diodes erbij moet zetten Theo. Een EZ81 bestaat uit twee diodes, alleen zijn dat diodes van "glas".

Kijk eens naar de plaatjes:

Deze methode is wat rustiger, omdat de elektronen in de glaskolf allemaal één kant op gaan.
2xEZ81.jpg
Deze methode heb jij nu denk ik gebruikt. Of het wat uitmaakt voor de uiteindelijke spanning vraag ik me nu eigenlijk af. Maar jij kunt het testen!
EZ81 x 2.jpg
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: EL84PP HF10 Verbouwen.

Bericht door TheoK »

Dit is de huidige situatie van mijn voeding.
Heb even met pen getekend. Niet zo netjes maar wel duidelijk hoe het in elkaar zit.
Heb alles apart.
Bijlagen
voeding HF10 001.jpg
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: EL84PP HF10 Verbouwen.

Bericht door TheoK »

Even een update.

Heb verschillende koppelcondensatoren geprobeerd maar de eerste serie
die ik erin had zijn het beste.
Verder heb ik de versterker nu in triode gezet.
Van alle EL84 heb ik nu tussen pen 7 en 9 een weerstrand van 1K.
Resultaat een veel rustiger versterker. Het geluid is in zijn totaal veel mooier.
Ook het laag is veel beter geworden. Wel ben ik veel vermogen kwijt maar voor in de huiskamer
nog steeds genoeg.

Heeft iemand nog meer tips?
Plaats reactie