gaan we uitdagenArno schreef:Een andere betekenis van 'cast' is gegotenMaar daar waag je je vast niet aan, of wel?
CAST project - denk en bla fase
Moderator: Beheerdersteam
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: CAST project - denk en bla fase
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: CAST project - denk en bla fase
Trouwens, bij het meedenken over de woofers...
Is de positie niet belangrijk? Ik zou hem geloof ik helemaal onderin willen, wellicht impuls gecompenseerd. Zoals 2x de Trio 8 ofzo. Een een vlaggenschip nescio
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: CAST project - denk en bla fase
wa's dat voor plaatje?
ik had gedacht de woofer toch niet al te ver van de mid af te zetten...
2 stuks SDX7 is ook genoeg lijkt me
3 drivers van gelijke maat leek me een leuk uitgangspunt, vandaar niet de Trio8
heb vast een beetje gekeken hoe een TL er uit zou gaan zien, met flinke taper, een beetje dunner dan volgens t boekje, en 10% lager afgestemd dan de fs, geeft een nette response met een redelijk behapbare kast:zeer nette gd ook (onder de 10ms boven de 40Hz, piek 20ms bij 25Hz). die deuk zo rond de 300Hz zal er niet zitten bij juiste plaatsing van de 2e woofer, dus geen last van bij t filteren
ik had gedacht de woofer toch niet al te ver van de mid af te zetten...
2 stuks SDX7 is ook genoeg lijkt me
heb vast een beetje gekeken hoe een TL er uit zou gaan zien, met flinke taper, een beetje dunner dan volgens t boekje, en 10% lager afgestemd dan de fs, geeft een nette response met een redelijk behapbare kast:zeer nette gd ook (onder de 10ms boven de 40Hz, piek 20ms bij 25Hz). die deuk zo rond de 300Hz zal er niet zitten bij juiste plaatsing van de 2e woofer, dus geen last van bij t filteren
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: CAST project - denk en bla fase
net even gestoeid met t excel sheet van Tom Machielse, maar dan zou je de x-over tussen de mid en de woof bij ~100Hz moeten doen, en dat vindt ik wat aan de lage kant, die Thiel heeft niet echt een x-max (+ dan je zeker met een coax (net als met een breedbander) je de uitslag van de mid absoluut wil minimaliseren)markbakk schreef:.... de SDX7 in een bandpasskast met beetje filtering om de poortresonantie te onderdrukken.
zelfde nadeel bovengenoemd, dan moet je weer vrij laag gaan crossen tussen mid en woof. en de mid niet filteren is (om de zelfde reden) wat mij betreft al helemaal niet aan de ordesietse schreef:Ik zou voor passief gaan in een TL, zo mogelijk 1,5 weg met de woofs aan de zijkant![]()
Re: CAST project - denk en bla fase
Dit moet ik even in de smiezen houden, lijkt perfect voor mijwat ik deze winter wil gaan doen!
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =3&t=14561
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =3&t=14561
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: CAST project - denk en bla fase
je hebt hopelijk wel onderzoek gedaan hoe lang zo gemiddeld mijn projecten lopen hè? of t heet paasproject en is in een weekeind gedaan, of het duuuurt jaaaaarenmimic82 schreef:Dit moet ik even in de smiezen houden, lijkt perfect voor mijwat ik deze winter wil gaan doen!
Re: CAST project - denk en bla fase
Nouja, alle info die ik kan vinden is nuttig!
- Huge_Cohones
- Berichten: 78
- Lid geworden op: zo 05 nov 2006, 22:53
- Locatie: Nijmegen
Re: CAST project - denk en bla fase
Jammer dat er niet zo veel over die SW178 met PR te vinden is. Ik zit er aan te denken om deze (in de verre toekomstRumoH schreef:Of wat dacht je van een wavecor SW178 of SW182 (met passives)
Rudy
Heeft iemand al eens gekeken wat die Wavecors doen met een LT in een kleine behuizing? Als ze in een <15 liter gesloten behuizing gaan en tot 300-400Hz spelen, lijken ze mij ideaal. Kost net zoveel als een CSS SDX7, maar 2x zoveel conusoppervlak.
Laatst gewijzigd door Huge_Cohones op di 25 okt 2011, 18:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: CAST project - denk en bla fase
Thiel CS 1.6 woof? Doet au aan de beurs, maar past optisch perfect!


- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: CAST project - denk en bla fase
jammer dat die niet echt een WOOFer zijn, meer een midwoofer. wel beter voor m'n budget.... 4 keer de prijs van een SDX7...Porcino schreef:Thiel CS 1.6 woof? Doet au aan de beurs, maar past optisch perfect!
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: CAST project - denk en bla fase
maar eens de SDX7 in een gesloten kastje (2 stuks in 25 liter) met een LT naar 25Hz/q=0.5 toe (HP LR4@16Hz) gesimuleerd.
Re: CAST project - denk en bla fase
Misschien dat dit wat kan helpen?Huge_Cohones schreef:Jammer dat er niet zo veel over die SW178 met PR te vinden is. Ik zit er aan te denken om deze (in de verre toekomstRumoH schreef:Of wat dacht je van een wavecor SW178 of SW182 (met passives)
Rudy) te combineren met een Alpair 6p aangestuurd door een Hypex AS2.100, maar heb nog niet gekeken of dit te doen is.
Heeft iemand al eens gekeken wat die Wavecors doen met een LT in een kleine behuizing? Als ze in een <15 liter gesloten behuizing gaan en tot 300-400Hz spelen, lijken ze mij ideaal. Kost net zoveel als een CSS SDX7, maar 2x zoveel conusoppervlak.
- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Re: CAST project - denk en bla fase
Heb je al ideen Henkjan ?
Of moet er nog meer input komen van forum leden ?
Of moet er nog meer input komen van forum leden ?
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: CAST project - denk en bla fase
het zal vrij zeker de full-active haai-end versie, met de 2x8 minidsp worden denk ik. gelet op t doel van van t project lijkt t me de extra investering in een amp en de duurdere dsp wel waard. kast-type voor de SDX7 ben ik nog niet helemaal uit. en t design ook nog niet, iets met (in elk geval optisch) een separate kast voor de coax maakt de beste kans, gelet op de kleurverschillen van de drivers
- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Re: CAST project - denk en bla fase
Henkjan schreef:nee, puur voor mezelf. met hooguit in m'n achterhoofd dat het verkoopbaar moet zijn als ik ruimte wil maken voor wat nieuws. commercieel niet interessant omdat: coaxen verkopen niet, en de SDX7 is end-of-lifebas focal m180 schreef:Een nieuw juoga project ?
Als je het echt voor je zelf doet dan kan ik me aansluiten om het op deze wijze aan te pakken .Henkjan schreef:het zal vrij zeker de full-active haai-end versie, met de 2x8 minidsp worden denk ik. gelet op t doel van van t project lijkt t me de extra investering in een amp en de duurdere dsp wel waard. kast-type voor de SDX7 ben ik nog niet helemaal uit. en t design ook nog niet, iets met (in elk geval optisch) een separate kast voor de coax maakt de beste kans, gelet op de kleurverschillen van de drivers
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: CAST project - denk en bla fase
mss die tussen de woofs en de Coax in, 4 weg dus... dan zou een wat meer pure sub driver voor de onderste octaven in beeld komen, evt in een bandpas kast.Porcino schreef:Thiel CS 1.6 woof? Doet au aan de beurs, maar past optisch perfect!
Re: CAST project - denk en bla fase
Ik stem op passief, maar het filter op een zodanige manier opbouwen dat het crossover-netwerk laagdoorlaat mid + hoogdoorlaat tweeter te isoleren valt.
Mensen die deze set willen nabouwen (en hoe meer je er daar van hebt, hoe beter voor jouw zaak) en het betaalbaar willen houden, zullen op die manier nog altijd het goedkoopste uit zijn mits ze reeds een eindversterker hebben om de boel aan te sturen --> breed publiek.
Mensen die deze set willen nabouwen met de Hypex modules kunnen dit ook prima doen door enkel het passief crossover mid-tweet te gebruiken en de rest via de Hypex module te regelen --> Dat deel van het publiek ook tevreden.
Mensen die deze set willen nabouwen volactief met 3 eindbakken (of een zelfbouw 6-kanaals eindbak) en een losse DSP kunnen dit ook gewoon doen door het volledige passieve filternetwerk achterwege te laten --> Ook hier weer een stuk van het potentiële publiek tevreden gesteld.
Voor ons bijvoorbeeld is het standaard gebruik van de Hypex modules een nadeel om de Nescio aan te raden aan sommige mensen die aan de zelfbouw willen: Zelfs met een complex passief filter zou deze speaker nog steeds een stuk goedkoper uitvallen dan met de Hypex modules. Passief mis je dan wel de mogelijkheid om het laag te corrigeren zoals dit actief gebeurd in de Nescio, maar in bvb een home-theatre opstelling met nog (een) losse, grote subwoofer(s) is dat ook niet zo belangrijk, maar als je zo 4 tot 7 exemplaren wilt bouwen is het wel handig meegenomen dat je deze kunt aansturen met je bestaande surround-versterker ipv nog eens 4 tot 7 kostbare Hypex modules moet kopen...
Mensen die deze set willen nabouwen (en hoe meer je er daar van hebt, hoe beter voor jouw zaak) en het betaalbaar willen houden, zullen op die manier nog altijd het goedkoopste uit zijn mits ze reeds een eindversterker hebben om de boel aan te sturen --> breed publiek.
Mensen die deze set willen nabouwen met de Hypex modules kunnen dit ook prima doen door enkel het passief crossover mid-tweet te gebruiken en de rest via de Hypex module te regelen --> Dat deel van het publiek ook tevreden.
Mensen die deze set willen nabouwen volactief met 3 eindbakken (of een zelfbouw 6-kanaals eindbak) en een losse DSP kunnen dit ook gewoon doen door het volledige passieve filternetwerk achterwege te laten --> Ook hier weer een stuk van het potentiële publiek tevreden gesteld.
Voor ons bijvoorbeeld is het standaard gebruik van de Hypex modules een nadeel om de Nescio aan te raden aan sommige mensen die aan de zelfbouw willen: Zelfs met een complex passief filter zou deze speaker nog steeds een stuk goedkoper uitvallen dan met de Hypex modules. Passief mis je dan wel de mogelijkheid om het laag te corrigeren zoals dit actief gebeurd in de Nescio, maar in bvb een home-theatre opstelling met nog (een) losse, grote subwoofer(s) is dat ook niet zo belangrijk, maar als je zo 4 tot 7 exemplaren wilt bouwen is het wel handig meegenomen dat je deze kunt aansturen met je bestaande surround-versterker ipv nog eens 4 tot 7 kostbare Hypex modules moet kopen...
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: CAST project - denk en bla fase
dat zal je tegenvallen. ten eerste is de 4e orde filtering bij 300Hz met kwalitatief goede onderdelen erg duur, daarnaast zullen er 2 à 3 correcties op de Alpair uitgevoerd moeten worden met een zuig- of sperkring. Vergelijk maar eens dat ontwerp met die kleine Jordan dat een paar jaar geleden in de Hobby Hifi stond, dat was zonder de versterkers duurder dan de Nescio met versterkers. dat plus de laagcorrectie die niet te doen is passief maakt dat een speaker als de Nescio eigenlijk alleen actief kan bestaan.Candisa schreef:Voor ons bijvoorbeeld is het standaard gebruik van de Hypex modules een nadeel om de Nescio aan te raden aan sommige mensen die aan de zelfbouw willen: Zelfs met een complex passief filter zou deze speaker nog steeds een stuk goedkoper uitvallen dan met de Hypex modules....
En zoals gezegd: ik ben realist wat betreft het aantal mensen dat dit zal gaan nabouwen: hoeveel projecten heb je hier op t forum gezien die een coax gebruiken? zelfde vraag over wat er bij de winkels te beluisteren valt met een coax? om een of andere reden die ik niet begrijp wil men niet aan de coax in zelfbouwland.
Re: CAST project - denk en bla fase
In iedere wasmachineverkoophal staan wel een paar Kef's met coax drivers en daar zijn de mensen lovend over, dus ik denk dat het meer een "onbekend maakt onbemind" fenomeen is. Bovendien heeft de gemiddelde coax een basondersteuning nodig en dan zit je met het filter op een driewegsysteem dat normaal toch twee keer zo duur is dan een tweeweg systeem.Henkjan schreef:En zoals gezegd: ik ben realist wat betreft het aantal mensen dat dit zal gaan nabouwen: hoeveel projecten heb je hier op t forum gezien die een coax gebruiken? zelfde vraag over wat er bij de winkels te beluisteren valt met een coax? om een of andere reden die ik niet begrijp wil men niet aan de coax in zelfbouwland.
Re: CAST project - denk en bla fase
Ik wist niet dat er zó veel correctie in de Nescio zat, dat een passief filternetwerk voor deze duurder uitkomt dan een set Hypex modulesHenkjan schreef:dat zal je tegenvallen.....
In dat geval is het inderdaad niet verstandig om een passieve versie van de Nescio te bedenken...
Het zal er dus een beetje van af hangen in hoeverre het passieve netwerk voor dit project in de beurs bijt... Als het crossovernetwerk tussen woofers en mid + de nodige correcties duur uitvallen zou ik zeggen: semi-actief met de Hypex modules (Ik dacht dat die toch ook nog een sub-pre-out hadden, voor de mensen die de boel onderin nog wat willen aanvullen?).
Als een volledig passief filternetwerk betaalbaar kan blijven (Al kost het nog steeds €225,- per speaker, het spaart toch al €150,- uit op een set van 2 en nog een stuk meer in surround-opstelling!) gaat mijn voorkeur nog steeds uit naar passief met een isoleerbaar mid-tweet crossover voor de mensen die er alsnog een Hypex in willen hangen...
Isabelle
- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Re: CAST project - denk en bla fase
ja candisa ik sluit me helemaal aan , speakers moeten ook op buizenversterkers kunnen .Candisa schreef:Als een volledig passief filternetwerk betaalbaar kan blijven (Al kost het nog steeds €225,- per speaker, het spaart toch al €150,- uit op een set van 2 en nog een stuk meer in surround-opstelling!) gaat mijn voorkeur nog steeds uit naar passief met een isoleerbaar mid-tweet crossover voor de mensen die er alsnog een Hypex in willen hangen...
Isabelle
Ik heb coax tv aansluiting en dat bevalt me primaHenkjan schreef:En zoals gezegd: ik ben realist wat betreft het aantal mensen dat dit zal gaan nabouwen: hoeveel projecten heb je hier op t forum gezien die een coax gebruiken? zelfde vraag over wat er bij de winkels te beluisteren valt met een coax? om een of andere reden die ik niet begrijp wil men niet aan de coax in zelfbouwland.
Die thiel coax is een mooie driver maar hoe ie klinkt is een ander verhaal want ik heb m nog nooit gehoord , maar ik wil m wel graag horen .
Coax driver met aanvulling in het laag zou een hele mooie nearfield speaker mee te maken zijn .
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: CAST project - denk en bla fase
mocht je ooit eens in Frankfurt zijn, loop dan bij Blue Planet langs, daar staat er in elk geval 1 ontwerp er mee. ik heb die TQWT gehoord op een beurs, en dat klonk echt fenomenaal. als ik wat ruimer in m'n vrije tijd zat, batste ik ff een setje in elkaar voor Breda, paar cornerwoofers en een minidsp en genieten maarbas focal m180 schreef:Die thiel coax is een mooie driver maar hoe ie klinkt is een ander verhaal want ik heb m nog nooit gehoord , maar ik wil m wel graag horen.
- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Re: CAST project - denk en bla fase
Helaas kom ik daar niet in de buurt , je kan ook deze fff inelkaar schroefen , heeft simpel filter , woofers erbij en menemen naar breda .Henkjan schreef:mocht je ooit eens in Frankfurt zijn, loop dan bij Blue Planet langs, daar staat er in elk geval 1 ontwerp er mee. ik heb die TQWT gehoord op een beurs, en dat klonk echt fenomenaal. als ik wat ruimer in m'n vrije tijd zat, batste ik ff een setje in elkaar voor Breda, paar cornerwoofers en een minidsp en genieten maarbas focal m180 schreef:Die thiel coax is een mooie driver maar hoe ie klinkt is een ander verhaal want ik heb m nog nooit gehoord , maar ik wil m wel graag horen.ook zonder sub klinken die goed, kan alleen niet zo hard dan.
