CAST project - denk en bla fase

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

welke filtering?

helemaal passief
15
33%
semi actief met Hypex AS2.100
16
35%
helemaal actief met minidsp 2*8
15
33%
 
Totaal aantal stemmen: 46

Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: CAST project - denk en bla fase

Bericht door Henkjan »

Arno schreef:
Een andere betekenis van 'cast' is gegoten :D Maar daar waag je je vast niet aan, of wel? :mrgreen:
gaan we uitdagen :mrgreen: ik sluit t niet uit....
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: CAST project - denk en bla fase

Bericht door wouter »

Afbeelding

Trouwens, bij het meedenken over de woofers...
Is de positie niet belangrijk? Ik zou hem geloof ik helemaal onderin willen, wellicht impuls gecompenseerd. Zoals 2x de Trio 8 ofzo. Een een vlaggenschip nescio :wink:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: CAST project - denk en bla fase

Bericht door Henkjan »

wa's dat voor plaatje?

ik had gedacht de woofer toch niet al te ver van de mid af te zetten...
2 stuks SDX7 is ook genoeg lijkt me :) 3 drivers van gelijke maat leek me een leuk uitgangspunt, vandaar niet de Trio8

heb vast een beetje gekeken hoe een TL er uit zou gaan zien, met flinke taper, een beetje dunner dan volgens t boekje, en 10% lager afgestemd dan de fs, geeft een nette response met een redelijk behapbare kast:
SDX7 TL (slank).png
zeer nette gd ook (onder de 10ms boven de 40Hz, piek 20ms bij 25Hz). die deuk zo rond de 300Hz zal er niet zitten bij juiste plaatsing van de 2e woofer, dus geen last van bij t filteren
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: CAST project - denk en bla fase

Bericht door Henkjan »

markbakk schreef:
.... de SDX7 in een bandpasskast met beetje filtering om de poortresonantie te onderdrukken.
net even gestoeid met t excel sheet van Tom Machielse, maar dan zou je de x-over tussen de mid en de woof bij ~100Hz moeten doen, en dat vindt ik wat aan de lage kant, die Thiel heeft niet echt een x-max (+ dan je zeker met een coax (net als met een breedbander) je de uitslag van de mid absoluut wil minimaliseren)
sietse schreef:
Ik zou voor passief gaan in een TL, zo mogelijk 1,5 weg met de woofs aan de zijkant :!:
zelfde nadeel bovengenoemd, dan moet je weer vrij laag gaan crossen tussen mid en woof. en de mid niet filteren is (om de zelfde reden) wat mij betreft al helemaal niet aan de orde
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: CAST project - denk en bla fase

Bericht door dre »

kom maar uit de cast henkjan! :lol:
mimic82
Berichten: 222
Lid geworden op: di 25 sep 2007, 20:37

Re: CAST project - denk en bla fase

Bericht door mimic82 »

Dit moet ik even in de smiezen houden, lijkt perfect voor mijwat ik deze winter wil gaan doen!

http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =3&t=14561
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: CAST project - denk en bla fase

Bericht door Henkjan »

mimic82 schreef:
Dit moet ik even in de smiezen houden, lijkt perfect voor mijwat ik deze winter wil gaan doen!
je hebt hopelijk wel onderzoek gedaan hoe lang zo gemiddeld mijn projecten lopen hè? of t heet paasproject en is in een weekeind gedaan, of het duuuurt jaaaaaren :oops:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: CAST project - denk en bla fase

Bericht door dre »

heel normaal henkjan! :sure:
mimic82
Berichten: 222
Lid geworden op: di 25 sep 2007, 20:37

Re: CAST project - denk en bla fase

Bericht door mimic82 »

Het mag best even duren, jaren lijkt me overdreven met mijn doelen. Maar enkele weken gaat niet lukken :) Sorry, het ging over hoelang jij er mee bezig bent :)

Nouja, alle info die ik kan vinden is nuttig!
Gebruikersavatar
Huge_Cohones
Berichten: 78
Lid geworden op: zo 05 nov 2006, 22:53
Locatie: Nijmegen

Re: CAST project - denk en bla fase

Bericht door Huge_Cohones »

RumoH schreef:
Of wat dacht je van een wavecor SW178 of SW182 (met passives)

Rudy
Jammer dat er niet zo veel over die SW178 met PR te vinden is. Ik zit er aan te denken om deze (in de verre toekomst :P ) te combineren met een Alpair 6p aangestuurd door een Hypex AS2.100, maar heb nog niet gekeken of dit te doen is.
Heeft iemand al eens gekeken wat die Wavecors doen met een LT in een kleine behuizing? Als ze in een <15 liter gesloten behuizing gaan en tot 300-400Hz spelen, lijken ze mij ideaal. Kost net zoveel als een CSS SDX7, maar 2x zoveel conusoppervlak.
Laatst gewijzigd door Huge_Cohones op di 25 okt 2011, 18:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Porcino
Berichten: 699
Lid geworden op: zo 19 feb 2006, 10:54
Locatie: Arnhem

Re: CAST project - denk en bla fase

Bericht door Porcino »

Thiel CS 1.6 woof? Doet au aan de beurs, maar past optisch perfect!

Afbeelding
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: CAST project - denk en bla fase

Bericht door Henkjan »

Porcino schreef:
Thiel CS 1.6 woof? Doet au aan de beurs, maar past optisch perfect!
jammer dat die niet echt een WOOFer zijn, meer een midwoofer. wel beter voor m'n budget.... 4 keer de prijs van een SDX7...
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: CAST project - denk en bla fase

Bericht door Henkjan »

maar eens de SDX7 in een gesloten kastje (2 stuks in 25 liter) met een LT naar 25Hz/q=0.5 toe (HP LR4@16Hz) gesimuleerd.
Bijlagen
2x SDX7 CB met LT(25Hz, 0.5) en HP (LR4, 16Hz).png
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Re: CAST project - denk en bla fase

Bericht door rho »

Huge_Cohones schreef:
RumoH schreef:
Of wat dacht je van een wavecor SW178 of SW182 (met passives)

Rudy
Jammer dat er niet zo veel over die SW178 met PR te vinden is. Ik zit er aan te denken om deze (in de verre toekomst :P ) te combineren met een Alpair 6p aangestuurd door een Hypex AS2.100, maar heb nog niet gekeken of dit te doen is.
Heeft iemand al eens gekeken wat die Wavecors doen met een LT in een kleine behuizing? Als ze in een <15 liter gesloten behuizing gaan en tot 300-400Hz spelen, lijken ze mij ideaal. Kost net zoveel als een CSS SDX7, maar 2x zoveel conusoppervlak.
Misschien dat dit wat kan helpen?
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: CAST project - denk en bla fase

Bericht door bas focal m180 »

Heb je al ideen Henkjan ?

Of moet er nog meer input komen van forum leden ?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: CAST project - denk en bla fase

Bericht door Henkjan »

het zal vrij zeker de full-active haai-end versie, met de 2x8 minidsp worden denk ik. gelet op t doel van van t project lijkt t me de extra investering in een amp en de duurdere dsp wel waard. kast-type voor de SDX7 ben ik nog niet helemaal uit. en t design ook nog niet, iets met (in elk geval optisch) een separate kast voor de coax maakt de beste kans, gelet op de kleurverschillen van de drivers
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: CAST project - denk en bla fase

Bericht door bas focal m180 »

Henkjan schreef:
bas focal m180 schreef:
Een nieuw juoga project ?
nee, puur voor mezelf. met hooguit in m'n achterhoofd dat het verkoopbaar moet zijn als ik ruimte wil maken voor wat nieuws. commercieel niet interessant omdat: coaxen verkopen niet, en de SDX7 is end-of-life
Henkjan schreef:
het zal vrij zeker de full-active haai-end versie, met de 2x8 minidsp worden denk ik. gelet op t doel van van t project lijkt t me de extra investering in een amp en de duurdere dsp wel waard. kast-type voor de SDX7 ben ik nog niet helemaal uit. en t design ook nog niet, iets met (in elk geval optisch) een separate kast voor de coax maakt de beste kans, gelet op de kleurverschillen van de drivers
Als je het echt voor je zelf doet dan kan ik me aansluiten om het op deze wijze aan te pakken .
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: CAST project - denk en bla fase

Bericht door Henkjan »

Porcino schreef:
Thiel CS 1.6 woof? Doet au aan de beurs, maar past optisch perfect!

Afbeelding
mss die tussen de woofs en de Coax in, 4 weg dus... dan zou een wat meer pure sub driver voor de onderste octaven in beeld komen, evt in een bandpas kast.
Gebruikersavatar
Candisa
Berichten: 740
Lid geworden op: za 04 apr 2009, 8:36
Locatie: Ieper, België

Re: CAST project - denk en bla fase

Bericht door Candisa »

Ik stem op passief, maar het filter op een zodanige manier opbouwen dat het crossover-netwerk laagdoorlaat mid + hoogdoorlaat tweeter te isoleren valt.

Mensen die deze set willen nabouwen (en hoe meer je er daar van hebt, hoe beter voor jouw zaak) en het betaalbaar willen houden, zullen op die manier nog altijd het goedkoopste uit zijn mits ze reeds een eindversterker hebben om de boel aan te sturen --> breed publiek.

Mensen die deze set willen nabouwen met de Hypex modules kunnen dit ook prima doen door enkel het passief crossover mid-tweet te gebruiken en de rest via de Hypex module te regelen --> Dat deel van het publiek ook tevreden.

Mensen die deze set willen nabouwen volactief met 3 eindbakken (of een zelfbouw 6-kanaals eindbak) en een losse DSP kunnen dit ook gewoon doen door het volledige passieve filternetwerk achterwege te laten --> Ook hier weer een stuk van het potentiële publiek tevreden gesteld.


Voor ons bijvoorbeeld is het standaard gebruik van de Hypex modules een nadeel om de Nescio aan te raden aan sommige mensen die aan de zelfbouw willen: Zelfs met een complex passief filter zou deze speaker nog steeds een stuk goedkoper uitvallen dan met de Hypex modules. Passief mis je dan wel de mogelijkheid om het laag te corrigeren zoals dit actief gebeurd in de Nescio, maar in bvb een home-theatre opstelling met nog (een) losse, grote subwoofer(s) is dat ook niet zo belangrijk, maar als je zo 4 tot 7 exemplaren wilt bouwen is het wel handig meegenomen dat je deze kunt aansturen met je bestaande surround-versterker ipv nog eens 4 tot 7 kostbare Hypex modules moet kopen...
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: CAST project - denk en bla fase

Bericht door Henkjan »

Candisa schreef:
Voor ons bijvoorbeeld is het standaard gebruik van de Hypex modules een nadeel om de Nescio aan te raden aan sommige mensen die aan de zelfbouw willen: Zelfs met een complex passief filter zou deze speaker nog steeds een stuk goedkoper uitvallen dan met de Hypex modules....
dat zal je tegenvallen. ten eerste is de 4e orde filtering bij 300Hz met kwalitatief goede onderdelen erg duur, daarnaast zullen er 2 à 3 correcties op de Alpair uitgevoerd moeten worden met een zuig- of sperkring. Vergelijk maar eens dat ontwerp met die kleine Jordan dat een paar jaar geleden in de Hobby Hifi stond, dat was zonder de versterkers duurder dan de Nescio met versterkers. dat plus de laagcorrectie die niet te doen is passief maakt dat een speaker als de Nescio eigenlijk alleen actief kan bestaan.

En zoals gezegd: ik ben realist wat betreft het aantal mensen dat dit zal gaan nabouwen: hoeveel projecten heb je hier op t forum gezien die een coax gebruiken? zelfde vraag over wat er bij de winkels te beluisteren valt met een coax? om een of andere reden die ik niet begrijp wil men niet aan de coax in zelfbouwland.
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: CAST project - denk en bla fase

Bericht door John P »

Henkjan schreef:
En zoals gezegd: ik ben realist wat betreft het aantal mensen dat dit zal gaan nabouwen: hoeveel projecten heb je hier op t forum gezien die een coax gebruiken? zelfde vraag over wat er bij de winkels te beluisteren valt met een coax? om een of andere reden die ik niet begrijp wil men niet aan de coax in zelfbouwland.
In iedere wasmachineverkoophal staan wel een paar Kef's met coax drivers en daar zijn de mensen lovend over, dus ik denk dat het meer een "onbekend maakt onbemind" fenomeen is. Bovendien heeft de gemiddelde coax een basondersteuning nodig en dan zit je met het filter op een driewegsysteem dat normaal toch twee keer zo duur is dan een tweeweg systeem.
Gebruikersavatar
Candisa
Berichten: 740
Lid geworden op: za 04 apr 2009, 8:36
Locatie: Ieper, België

Re: CAST project - denk en bla fase

Bericht door Candisa »

Henkjan schreef:
dat zal je tegenvallen.....
Ik wist niet dat er zó veel correctie in de Nescio zat, dat een passief filternetwerk voor deze duurder uitkomt dan een set Hypex modules :shock:
In dat geval is het inderdaad niet verstandig om een passieve versie van de Nescio te bedenken...

Het zal er dus een beetje van af hangen in hoeverre het passieve netwerk voor dit project in de beurs bijt... Als het crossovernetwerk tussen woofers en mid + de nodige correcties duur uitvallen zou ik zeggen: semi-actief met de Hypex modules (Ik dacht dat die toch ook nog een sub-pre-out hadden, voor de mensen die de boel onderin nog wat willen aanvullen?).

Als een volledig passief filternetwerk betaalbaar kan blijven (Al kost het nog steeds €225,- per speaker, het spaart toch al €150,- uit op een set van 2 en nog een stuk meer in surround-opstelling!) gaat mijn voorkeur nog steeds uit naar passief met een isoleerbaar mid-tweet crossover voor de mensen die er alsnog een Hypex in willen hangen...

Isabelle
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: CAST project - denk en bla fase

Bericht door bas focal m180 »

Candisa schreef:
Als een volledig passief filternetwerk betaalbaar kan blijven (Al kost het nog steeds €225,- per speaker, het spaart toch al €150,- uit op een set van 2 en nog een stuk meer in surround-opstelling!) gaat mijn voorkeur nog steeds uit naar passief met een isoleerbaar mid-tweet crossover voor de mensen die er alsnog een Hypex in willen hangen...

Isabelle
ja candisa ik sluit me helemaal aan , speakers moeten ook op buizenversterkers kunnen .
Henkjan schreef:
En zoals gezegd: ik ben realist wat betreft het aantal mensen dat dit zal gaan nabouwen: hoeveel projecten heb je hier op t forum gezien die een coax gebruiken? zelfde vraag over wat er bij de winkels te beluisteren valt met een coax? om een of andere reden die ik niet begrijp wil men niet aan de coax in zelfbouwland.
Ik heb coax tv aansluiting en dat bevalt me prima :mrgreen: .

Die thiel coax is een mooie driver maar hoe ie klinkt is een ander verhaal want ik heb m nog nooit gehoord , maar ik wil m wel graag horen .

Coax driver met aanvulling in het laag zou een hele mooie nearfield speaker mee te maken zijn .
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: CAST project - denk en bla fase

Bericht door Henkjan »

bas focal m180 schreef:
Die thiel coax is een mooie driver maar hoe ie klinkt is een ander verhaal want ik heb m nog nooit gehoord , maar ik wil m wel graag horen.
mocht je ooit eens in Frankfurt zijn, loop dan bij Blue Planet langs, daar staat er in elk geval 1 ontwerp er mee. ik heb die TQWT gehoord op een beurs, en dat klonk echt fenomenaal. als ik wat ruimer in m'n vrije tijd zat, batste ik ff een setje in elkaar voor Breda, paar cornerwoofers en een minidsp en genieten maar :rock: ook zonder sub klinken die goed, kan alleen niet zo hard dan.
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: CAST project - denk en bla fase

Bericht door bas focal m180 »

Henkjan schreef:
bas focal m180 schreef:
Die thiel coax is een mooie driver maar hoe ie klinkt is een ander verhaal want ik heb m nog nooit gehoord , maar ik wil m wel graag horen.
mocht je ooit eens in Frankfurt zijn, loop dan bij Blue Planet langs, daar staat er in elk geval 1 ontwerp er mee. ik heb die TQWT gehoord op een beurs, en dat klonk echt fenomenaal. als ik wat ruimer in m'n vrije tijd zat, batste ik ff een setje in elkaar voor Breda, paar cornerwoofers en een minidsp en genieten maar :rock: ook zonder sub klinken die goed, kan alleen niet zo hard dan.
Helaas kom ik daar niet in de buurt , je kan ook deze fff inelkaar schroefen , heeft simpel filter , woofers erbij en menemen naar breda .
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”