Een slanke dipool

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Re: Een slanke dipool

Bericht door Martijn H »

dre schreef:
meer dat je dan het frame van de woofer op de achterzijde bevestigd,da`s mooi! :mrgreen:
ah zo! Dat kan natuurlijk ook als de baffle uit 1 stuk bestaat. Gewoon aan de achterzijde verzinken. hmm, dan zijn wel schroefjes zichtbaar nog.. 1 en ander is ook afhankelijk van de uiteindelijke locatie van de tweeter, omdat ik de fase voor en achter precies gelijk wil hebben.
Walt schreef:
De onderkant bij de woofers is toch veel dikker? Hoe ga je dat aanpakken/realiseren?

Groetjes Walter
Dat is in de tekening zo, maar de woofers hoeven natuurlijk niet in een tunnel komen, en alleen een baffle met aan de achterzijde links en rechts een strook van 5 cm diep en 80 hoog. De driehoek zou kunnen bestaan uit 4 delen. een voor, zij en achterkant.


even nadenken..
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Een slanke dipool

Bericht door dre »

ah zo! Dat kan natuurlijk ook als de baffle uit 1 stuk bestaat. Gewoon aan de achterzijde verzinken. hmm, dan zijn wel schroefjes zichtbaar nog.. 1 en ander is ook afhankelijk van de uiteindelijke locatie van de tweeter, omdat ik de fase voor en achter precies gelijk wil hebben.
gewoon even uit laten frezen in het metaal....... :mrgreen:
Gebruikersavatar
Boppo84
Berichten: 699
Lid geworden op: za 07 mei 2005, 22:28
Locatie: Zevenhuizen

Re: Een slanke dipool

Bericht door Boppo84 »

of de tweeter onder de mid plaatsen:

ET :mrgreen:
Bijlagen
take6.jpg
Gebruikersavatar
Boppo84
Berichten: 699
Lid geworden op: za 07 mei 2005, 22:28
Locatie: Zevenhuizen

Re: Een slanke dipool

Bericht door Boppo84 »

Alsde baffle toch van plaatstaal is, kun je daar ook lasstiften op laten zetten waar je de units op bevestigt. Zie je aan de voorkant niks van.
Bijlagen
bestandsbron: http://www.lasstiften.nl/informatie/informatie.htm][img]http://www.lasstiften.nl/pictures/detail_stift_op_plaat.jpg
bestandsbron: http://www.lasstiften.nl/informatie/informatie.htm][img]http://www.lasstiften.nl/pictures/detail_stift_op_plaat.jpg
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Re: Een slanke dipool

Bericht door Martijn M »

Boppo84 schreef:
of de tweeter onder de mid plaatsen:

ET :mrgreen:

Niet gek!!
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: Een slanke dipool

Bericht door meiborg »

Goed idee ja! Hmm vind het idee van Boppo ook erg goed.

Mvg Reinder
Gebruikersavatar
indoubt
Berichten: 1352
Lid geworden op: vr 29 apr 2005, 0:17
Locatie: Sweet lake city

Re: Een slanke dipool

Bericht door indoubt »

JvS schreef:
Hmmmmm, ik heb al een naam: "het condoom" :P.
Te ordinair!

Ik denk dan eerder aan "Audiofallus" :mrgreen:
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Re: Een slanke dipool

Bericht door sietse »

De Connetniet dome :?: :?:
8)
Gebruikersavatar
Boppo84
Berichten: 699
Lid geworden op: za 07 mei 2005, 22:28
Locatie: Zevenhuizen

Re: Een slanke dipool

Bericht door Boppo84 »

ach, als je je inbeeld dat dat ding maar ongeveer 6cm lang is, is het net zo goed een blikopener :wink:
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Re: Een slanke dipool

Bericht door Martijn M »

En? Hoe speeltie? O:)
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Re: Een slanke dipool

Bericht door Martijn H »

haha.. Ben niet verder nog dan een stapel dozen met onderdelen nog! :oops:
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Re: Een slanke dipool

Bericht door Martijn M »

Maar nu is hij toch zeker wel klaar? :lol:


Ik bespeur een verandering in het patroon: eerdere projecten rondde je altijd af in ongeveer 5% van de tijd die ervoor inplande! Nu lijk je je tijd te nemen.
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Re: Een slanke dipool

Bericht door Martijn H »

8-[ Je hebt gelijk Martijn!

Iemand moet me nodig eens aan het werk zetten. Als jij nou alvast een beginnetje maakt, waar ik mee verder kan? :wink:
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Re: Een slanke dipool

Bericht door Martijn H »

Zo dat is lang geleden! :oops:

Ik heb enkele materialen aangeschaft en morgen gaat er gezaagd worden! Het ontwerp is op de voetplaat na af.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Een slanke dipool

Bericht door dre »

komt je volgende post weer over een half jaar? :mrgreen:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14140
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Een slanke dipool

Bericht door Walt »

Dat is dan waarschijnlijk nog steeds sneller dan hoe lang de bouw van jouw speakers duurde :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Een slanke dipool

Bericht door dre »

die zijn toch bijna af. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Re: Een slanke dipool

Bericht door Martijn H »

Zonder bewijs aan te voeren van de bouw, kan ik zeggen dat het eerstvolgende dat er moet gebeuren lassen van de voet is!

Ik heb jou ook gemist Dre :wink:
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Re: Een slanke dipool

Bericht door Martijn H »

Vandaag ben ik samen met een vriend lekker aan het klussen geweest. Al het metaal-las-werk is gedaan. Volgend weekend moet alles geslepen en geschuurd worden met de slijper. Daarna weer verder met het houtbewerken.

afmetingen van de speakers zonder de diepte van de drivers meegerekend worden: 122h, 23br, 5d
Bijlagen
20130224_171350.jpg
20130218_110256.jpg
20130224_182455.jpg
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Re: Een slanke dipool

Bericht door Martijn H »

Momenteel pieker ik me suf over het gedeelte bij de tweeter. Het thema van de driehoekige voet laat ik terugkomen aan de voorkant oa onder aan de baffle. Optisch mooi is niet altijd het beste voor het geluid. Echt super slank oogt de dipool ook niet, maar het scheelt toch aardig met wat er staat. De geringe diepte maakt heel veel goed van de breedte. Als ik ander metaal had gebruikt zou ik de speaker nog wel 3 cm smaller kunnen maken, maar dit gaat weer ten koste van het rendement. De baffle bestaat uit 12 en 6mm mdf, ook het metaal op de zijkant is nu bedekt met mdf om afwerken makkelijker te maken.

Hij wordt in ieder geval lekker zwaar voor het relatief kleine dipoolformaat!
Bijlagen
20130303_183141.jpg
20130302_122337.jpg
20130225_170002.jpg
20130303_155745.jpg
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Re: Een slanke dipool

Bericht door Martijn H »

En weer wat verder! Afwerken van het geheel gaat nog wat tijd in beslag nemen.
lens vervormt de verhoudingen op de foto zie ik
Bijlagen
20130308_173425.jpg
20130309_150353.jpg
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Re: Een slanke dipool

Bericht door Martijn H »

Dit is dus wat het is geworden qua design! Er komt nog een klein facet. Nu verder met fijnafwerken en zoeken naar mooie oplossingen voor de bekabeling en ophanging van de tweeter.
Bijlagen
20130310_113505.jpg
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Een slanke dipool

Bericht door jeroen_d »

Mooi hoor! Vergis je niet in het trillen van de baffle met de vier woofers, dus zorg dat die stevig genoeg wordt.
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Re: Een slanke dipool

Bericht door Martijn M »

Zijn hier nog ontwikkelingen?
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Re: Een slanke dipool

Bericht door Martijn H »

jazekerss!

De voet is aangepast zodat de speaker 100% stabiel staat. Ik maak nu het filter. Valt me op dat de output ondanks de smalle dipool erg meevalt, kan hard genoeg. Op 85Hz helpen de subs al mee en dat scheelt ook. Waarschijnlijk speelt het systeem binnen 1 week stereo 8)
Bijlagen
IMG-20130326-WA0000.jpg
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”