Een slanke dipool

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Een slanke dipool

Bericht door Martijn H »

Ik ben erg tevreden met de looks en de klank van mijn huidige dipool. Zelfs mijn vriendin wil niet iets anders en vindt de dipools mooi. Voor in de woonkamer zijn de speakers echter wat te fors naar mijn mening. Daarnaast is de output die mogelijk is met de grote 15" woofers totaal uit verhouding met wat ik maximaal in de praktijk wil halen. Er is dus ruimte voor optimalisatie! :D

Het is de bedoeling om een dipool te ontwerpen met een zeer ondiep U of H frame, zodat mogelijke resonanties onder de 450Hz uitblijven en veilig rond de 250-350Hz de overname naar de mid kan plaatsvinden. Dipool zal iets van 20 cm breed, 110-115 hoog worden en qua materialen denk ik aan RVS en trespa. Zaken waar ik rekening mee wil houden: uniform afstraalgedrag tot +/-5 KHz. Voor en achter identieke freq respons, wat inhoud dat de overgang van mid naar tweeter kritisch wordt.

subwoofers: 4 gesloten SDX15 (<100Hz)
Laagdrivers per kant: 4 SDX7 woofers (>100Hz)
Middrivers per kant: W15CH001 (300> Hz)
Hoog: AMT 2340 welke ik al in bezit heb of 2510 afhankelijk van xo
Ronkel
Berichten: 2181
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 23:46
Locatie: Arnhem

Re: Een slanke dipool

Bericht door Ronkel »

Klinkt als een gaaf project! Ik ben erg benieuwd wat je ervan gaat maken! :D Driverkeuze is alvast erg leuk!
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Een slanke dipool

Bericht door jeroen_d »

Ha, ik lees: MOB3W!!! :lol:

De driver keuze en het concept zitten wel snor. Nu nog een baffle ontwerpen met voor jou de juiste 'looks'. Das de grootste uitdaging.
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: Een slanke dipool

Bericht door meiborg »

Idd Leuk concept!

Zou een aan de einden licht naar achter gebogen baffle wat zijn? Zat daar zelf aan te denken maar financieel gezien zit bouwen er echt niet in voor mij voorlopig, zucht ;)
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Re: Een slanke dipool

Bericht door Martijn H »

jeroen_d schreef:
Ha, ik lees: MOB3W!!! :lol:
Veel te groot! :mrgreen:
meiborg schreef:
Zou een aan de einden licht naar achter gebogen baffle wat zijn?
Vorm zal functie volgen, maar het moet ook strak én smooth ogen! :wink: Een beetje in de stijl van B&O.

Omdat ik een spelend systeem heb kan ik rustig aan doen en proberen er iets speciaals van te maken! Eerst maar eens uitzoeken hoe het zit met benodigd vermogen en xmax rond de xo naar sub en mid.
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Re: Een slanke dipool

Bericht door Martijn H »

Als ik uitga van een 15 a 20 cm weglengteverschil, schat ik in dat er met 4 http://www.creativesound.ca/pdf/CSS-SDX ... 261207.pdf per kant 100watt nodig is om 100dB op 100Hz te halen op 1 meter. Is er iemand die dat handig kan berekenen?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Een slanke dipool

Bericht door Henkjan »

iirc kan je met de set MathCAD sheets van MJKing (vooral bekend van het TL sheet) ook dipools simuleren. mss dat je daar wat aan hebt?
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Een slanke dipool

Bericht door jeroen_d »

Martijn H schreef:
jeroen_d schreef:
Ha, ik lees: MOB3W!!! :lol:
Veel te groot! :mrgreen:
O jee, ik had niet voldoende goed gelezen. 20cm brede baffle slechts? Dan zou ik naar een mid op zoek gaan die maximaal 4" groot is. De kleine woofers geven je de gelegenheid om de mid nog langer in zijn zuivere dipoolgebied te houden. Overnamepunt kan rustig naar 400-500Hz.
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Re: Een slanke dipool

Bericht door Martijn H »

Ik zit echter ook met de storing van de magneet. De meeste drivers die ik heb gemeten beginnen rond 1Khz te storen aan de achterzijde. Moet om die reden alleen de mid niet al heel laag naar de tweeter crossen?
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Re: Een slanke dipool

Bericht door Martijn M »

Leuk project, Martijn!

Die W15 met dat hexadym-magneetsysteem lijkt me heel mooi voor in een dipool. Lyngdorf gebruikt hem in zijn topmodel en hij wordt ook gebruikt in de dipolen van Jamo. Je zult hem echt moeten meten om te zien of hij een goede voor-achter symmetrie heeft.

Van alle drivers die k.p. en ik hebben gemeten deed de Omnes BB3.01 het 't best als het gaat om het zo hoog mogelijk doorlopen van zuiver dipoolgedrag met daarbij een zeer goede voor-achter symmetrie. Tot iets boven 2 khz was het 'perfect', maar bij 2,5 khz was het ook nog alleszins acceptabel. Bij die frequentie is uiteindelijk gecrosst naar een B&G Neo3.

Van de 7" drivers die we getest hebben, deed de Visaton AL170 het 't best. Een noemenswaardige vermelding voor de Seas L21, die weinig voor de AL170 onder deed.

Welke drivers heb jij gemeten?

De tip van Jeroen is ook goed om over na te denken. Hoe kleiner de mid, hoe hoger je hem kunt crossen. Met een 4" is het waarschijnlijk niet nodig om een grotere Mundorf aan te schaffen. Die vier woofers kun je inderdaad makkelijk hoger door laten lopen, mits je het U- of H-frame niet te diep maakt. Een bijkomend voordeel van het hoger door laten lopen van de woofers is dat je de floorbounce dip flink vermindert!
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Re: Een slanke dipool

Bericht door Martijn H »

Ik heb gemeten aan wat Peerless 6.5" 15W scan speak, accuton C173. Daar zag ik overal de frequentie aan de achterzijde instoren boven 1kHz. Ik kan me niet voorstellen dat bij de omnes de respons blijft doorlopen en de magneet onzichtbaar is?

Samen zijn de 4 woofers wel iets van 80 cm in hoogte. Geeft dat geen problemen met een xo van rond de 400Hz?
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Re: Een slanke dipool

Bericht door Martijn M »

Voila!
Sonogram Omnes BB3.01.jpg
Sonogram, met wat reflecties, maar het patroon is goed te herkennen.
Omnes BB3.01 Response metingen.jpg
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Re: Een slanke dipool

Bericht door Martijn H »

Ik sta wel een beetje versteld!.. Ik denk dat het goed is om de omnes eens naast de W15 te meten om na te gaan wie van de 2 de meeste punten krijgt. In princiepe is met dsp en steile filterhellingen een xo mogelijk vanaf 1800Hz met mijn AMT 2340. De excel heeft natuurlijk wat meer allure

Wat ik me afvraag is of een dergelijk lage xo gewenst is indien mogelijk..
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Een slanke dipool

Bericht door b_force »

Dat valt te overtreffen :twisted: 8)

Gemonteerd op een baffle van 18cm breed en zo'n 37cm hoog en 18mm dik.

Enkel de achterkant.
Ik wil de voorkant ook wel doen, maar die is reeds bekend.

0, 15, 30, 45 en 60 graden.

Denk dat het wel duidelijk is welke wat is toch?
W15CH001 achterkant.PNG
Ja, het is de achterkant, echt waar!!
Bijlagen
IMG_4594.jpg
IMG_4595.jpg
IMG_4596.jpg
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Re: Een slanke dipool

Bericht door Martijn M »

Goed bezig, Bart! Het zou mooi zijn als je metingen kunt doen op dezelfde wijze zodat ze goed te vergelijken zijn. Deze curves zien er inderdaad goed uit, maar het is wel handig om te weten of de voor- en achterzijde goed op elkaar lijken. Alleen dan kun je de response van het systeem aan zowel de achter- als de voorzijde optimaal krijgen.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Een slanke dipool

Bericht door b_force »

Ik vind het een beetje ver gezocht, maar goed, ben de beroerdste niet, dus zie hier.
Ik heb de driver omgedraaid, dus de opstelling is hetzelfde gebleven.

edit:
Schaal even beetje gelijk gezet.

Binnenkort ook maar gelijk even de HDS152 en SDS134 doen.
Toevallig nog zo'n plankje over :)
Helaas is hij iets breder, dus past hier niet in.
Bijlagen
W15CH001 voorkant.PNG
Laatst gewijzigd door b_force op do 25 aug 2011, 14:04, 5 keer totaal gewijzigd.
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Re: Een slanke dipool

Bericht door Martijn M »

Whaauw..... Hij is dus werkelijk zo goed als enkelen van ons al lang verwachtten/hoopten. Jeroen, volgens mij moet jij nu ook hoor!
Gebruikersavatar
Boppo84
Berichten: 699
Lid geworden op: za 07 mei 2005, 22:28
Locatie: Zevenhuizen

Re: Een slanke dipool

Bericht door Boppo84 »

Deze lijkt me ook al wat. Nog niet voorbij zien komen hier.
Afbeelding
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Een slanke dipool

Bericht door jeroen_d »

Heel mooi die W15CH001! Mocht de AL130 het ooit eens begeven, dan zal de vervanger een dergelijke driver zijn. Mits de neodymium tegen die tijd nog te betalen is...
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Een slanke dipool

Bericht door b_force »

De achterkant van die W15 is eigenlijk nog een fractie mooier dan de voorkant :mrgreen:

Binnenkort dus meer hoeveel "slechter" een HDS152 en SDS134 presteren.
Ben benieuwd.

(deze was op aanvraag van Martijn, vandaar dat ik de rest nog niet heb)
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Re: Een slanke dipool

Bericht door Martijn H »

Ik ruik een 1.8-2 kHz xo.. En een besparing aangezien een grotere AMT niet nodig is!
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Een slanke dipool

Bericht door b_force »

Ja, die xo zou idd prima kunnen.

Je moet even kijken, want een SDX7 heeft natuurlijk een wat bredere baffle nodig.
Laten we zeggen iets van 17,3 cm (breedte SDX7) + 3,6 cm.
Kom je uit op zo'n 21 cm.

De breedte van de gemeten baffle was 18cm.
Dus zo gigantisch veel scheelt dat dus ook weer niet.
Ik denk dat je met 21cm het ook nog wel redt met 1,8-2kHz.

Het geheel kun je dan nog rond de 100/105 cm hoog houden.
Ook nog een best mooie maat :)
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Een slanke dipool

Bericht door wouter »

Even een onelegant voorstel: http://oaudio.de/Lautsprecher-Bausaetze ... ::642.html
333cm^2 bij 12mm Xmax. Er is ook een kleiner broertje
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Re: Een slanke dipool

Bericht door Martijn M »

b_force schreef:
De achterkant van die W15 is eigenlijk nog een fractie mooier dan de voorkant :mrgreen:
Wellicht komt dat doordat je aan de voorzijde die reflectie hebt tegen de onderkant van de constructie. Zo'n dun laagje BAF haalt natuurlijk weinig uit.
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Re: Een slanke dipool

Bericht door Martijn H »

wouter schreef:
Even een onelegant voorstel: http://oaudio.de/Lauts
precher-Bausaetze/Subwoofer/Dipol-W8Q-Bausatz::642.html
333cm^2 bij 12mm Xmax. Er is ook een kleiner broertje
Daar keek ik ook naar, de beperkende factor is echter niet vd, maar toegestaan vermogen en rendement.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”