De bouw van mijn HF10 Monoblokken (toch ruis erin)

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
bcvdb
Berichten: 467
Lid geworden op: vr 22 jul 2011, 18:52
Locatie: Steensel (Eindhoven)

Re: De bouw van mijn HF10 Monoblokken

Bericht door bcvdb »

bcvdb schreef:
Oei, probleem nummer 2 :S

Ik heb even gegoogled hoe ik die hammond aan moet sluiten, maar ik twijfel een beetje omdat er iets gemod was in dit schema, in het origineel zit het anders namelijk.

Klopt het zoals ik het getekend (ge-paint) heb hieronder?

Mvg Bart
Oke, ja die secundaire kant snap ik middels... Dat klopt idd dat je 2 keer 2 draden moet doorverbinden.
Alleen primair zit ik nog in de rats. Heb ik dan maar 3 draden primair nodig? Zoals op het schema hierboven?

Alleen de anodes van de 2 EL84's op de "P" zoals in het schema hieronder? En dan natuurlijk de voeding op de middelste draad.
Bijlagen
hammond.GIF
hammond.GIF (3.91 KiB) 348 keer bekeken
Gebruikersavatar
bcvdb
Berichten: 467
Lid geworden op: vr 22 jul 2011, 18:52
Locatie: Steensel (Eindhoven)

Re: De bouw van mijn HF10 Monoblokken

Bericht door bcvdb »

Jaja, hij zit in elkaar!! :rock:
Hij bromt alleen wel :( Niet mega hard, maar wel te hard om te negeren.

Ik heb de gloeidraaden extra getwist, en dicht tegen de plaat liggen. Heb ik dan ergens misschien bepaalde componenten te dicht op elkaar liggen?

Ik heb het getest met de 1K weerstand die voor de ECC83 zit tegen de massa aan. Dan blijft de brom erin zitten.
Verder heb ik alles naar het sterpunt gebracht (moet ik nog nette soldeerlipjes voor bestellen, heb het even zo gedaan, is neit zo mooi, maar het maakt wel goed contact!!) ook de nul van de voeding, en het scherm van de trafo.

Verder heb ik de UGT aangesloten zoals ik in een eerder schema heb getekend...

Iemand een suggestie hoe ik iets zou kunnen testen of uitsluiten?

Mvg Bart
Bijlagen
P1030653 (Large).JPG
P1030652 (Large).JPG
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: De bouw van mijn HF10 Monoblokken

Bericht door TheoK »

Heb je 1 van de gloeidraden aan de massa?
Of heb je een middenaftakking? dan kun je nog een ontbrompotmeter proberen.
Hier heb je een plaatje hoe ik mijn centraal punt voor de aarde heb gemaakt op mijn HF10.
Een schroef met moer in het midden en daar een stuk koperdraad op.
Links onderin zie je een zwart draadje naar de aarde.
Voor de rest alle massa goed aangesloten?
Bijlagen
P1030972.JPG
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: De bouw van mijn HF10 Monoblokken

Bericht door RobertD »

Ik denk inderdaad dat het is wat Theo al aangaf, de gloeivoedingen moeten ergens een verbinding met massa hebben.
In het schemaatje van de voeding dat Anne heeft getekend zie je een 500R potmeter getekend, dat is de ontbrompotmeter. Zit die erin? Draai er eens aan om de brom weg te regelen.

Wat betreft die aansluitingen van de uitgangstrafo:
SG staat voor Screen Grid, oftewel Schermrooster.

In het schema zie je bij de EL84 buizen een 1K weerstand met aan het einde een pijltje naar 340V.
Die aansluitingen zou je ook op de SG aansluitingen van de UGT kunnen aansluiten. De versterker is dan Ultralineair geschakeld.
Wanneer je die aansluitingen van het pijltje zou verbinden met de anode van de buis, dan staat het geheel in triode.
Zoals het nu getekend is, is het een penthode schakeling.

Ik kan je aanbevelen de SG aansluitingen op de transformator te gebruiken. Het vermogen is ietsje minder, maar de klank wordt wel beter.
Gebruikersavatar
bcvdb
Berichten: 467
Lid geworden op: vr 22 jul 2011, 18:52
Locatie: Steensel (Eindhoven)

Re: De bouw van mijn HF10 Monoblokken

Bericht door bcvdb »

Ohhhh HELEMAAL vergeten, ik heb geen ontbrompotmeter.
500K en dan gewoon 1 van de 2 gloeidraden via de potmeter naar het aardpunt?
Gaan we proberen!
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: De bouw van mijn HF10 Monoblokken

Bericht door TheoK »

Je kunt 2 weerstanden van 100 Ohm aan beide gloeidraden maken
en die aan de massa leggen.
Of 1 draad van de gloeidraden gewoon aan de massa maken.
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: De bouw van mijn HF10 Monoblokken

Bericht door RobertD »

bcvdb schreef:
Ohhhh HELEMAAL vergeten, ik heb geen ontbrompotmeter.
500K en dan gewoon 1 van de 2 gloeidraden via de potmeter naar het aardpunt?
Gaan we proberen!
500R betekent 500Ohm, dus geen 500k!
Dan wordt je regelbereik veel te klein. In oude radios vindt je vaak 100Ohm ontbrommers, maar gebruik eerst maar eens twee weerstanden van 100Ohm zoals Theo al aangaf. Dat gaat 9 van de 10 keer (99 van de 100x) goed.

De "uiteinden" van de potmeter sluit je aan op de gloeivoeding, en de loper gaat naar het sterpunt.
Wanneer je twee weerstanden gebruikt, dan soldeer je aan elke aansluiting van de gloeivoeding één weerstand, de weerstanden knoop je aan elkaar en dat knooppunt gaat naar het sterpunt.
Kijk nog eens goed naar de 500Ohm potmeter in het schema van de voeding zoals aan het begin van dit topic.

Let erop dat je elke gloeiwikkeling van een ontbrompotmeter (of setje weerstanden) voorziet. Dus niet elke buis, maar wel elke gloeiwikkeling van de trafo die wordt gebruikt voor het versterker deel.
Pcdg
Berichten: 891
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 14:24
Locatie: Den Haag

Re: De bouw van mijn HF10 Monoblokken

Bericht door Pcdg »

Vlot gedaan hoor! Gefeliciteerd met het resultaat. Ik vind het heel behoorlijk om bij de eerste test alleen een brom issue te hebben. De diagnose lijkt me ook helemaal juist.

Je kan de eindtrappen gelijk even in triode zetten. Dat heb ik vanavond gedaan en dat geeft toch weer een nog fijner geluidsbeeld. Ik ervaar vooral een veel presenter midden.

mvg, Paul
Gebruikersavatar
bcvdb
Berichten: 467
Lid geworden op: vr 22 jul 2011, 18:52
Locatie: Steensel (Eindhoven)

Re: De bouw van mijn HF10 Monoblokken

Bericht door bcvdb »

Heb allebei de gloeidraden via een 100 ohm weerstand aan de massa gelegd.
YEEEEEY :rock: De brom is eruit. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Mits ik die 1K weerstand voor de ECC83 waar het signaal op binnenkomt aan de massa hang. So far so good.

Zodra ik er een signaal op probeer te zetten blijft het helemaal mis gaan, een ontzettend harde brom met heel in de verte een beetje muziek, en dan alleen het hoge.

Toen ging ik perongelijk op de plaat hangen terwijl ik met mijn hand een rvs strip op de werkbank aanraakte :shock: :shock:
BZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ

Even gemeten en er staat 207V wissel spanning op mijn bovenplaat :? Dat kan niet kloppen toch? Die staat via de massa op alle componenten dan? Zou dat verklaren waarom de brom weg is als ik de ingang ook aan de massa hang, opheffen van de sinus?? Ik heb mijn smoorspoel iig in de test opstelling niet op de plaat liggen, daar kan het niet vanaf komen, en de condensator van 6uf heb ik een papiertje omheen zitten, die maakt ook geen contact met de massa :S

Heb meteen even nog wat andere metingen gedaan...
Inkomende wisselspanning is 221 v.
gelijkgerichte spanning meteen achter de buis 315V
na de smoorspoel 300, op de ingangspunten waar in het schema de pijltjes staan met 340V, daar staat 220.
Gloeispanning meet ik gewoon 6,2 volt AC ten opzichte van elkaar, tenopzichte van de massa meet ik 90 V AC.

Iemand een idee hoe dit kan?

mvg Bart
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: De bouw van mijn HF10 Monoblokken

Bericht door RobertD »

Plaats even wat detail foto's, dat helpt allicht.

Heb je de juiste secundaire aansluitingen van de voedingstransformator gebruikt?
Meet eens tussen het chassis en de beide hete aansluitingen van de voedingsspanning. Die spanningen moeten gelijk zijn.
De center-tap van de voedingswikkeling moet aan het chassis vastzitten, anders wappert de voeding alle kanten op.

Zijn de koppelcondensatoren geïsoleerd van het chassis?
Gebruikersavatar
bcvdb
Berichten: 467
Lid geworden op: vr 22 jul 2011, 18:52
Locatie: Steensel (Eindhoven)

Re: De bouw van mijn HF10 Monoblokken

Bericht door bcvdb »

Even nog wat gemeten enzo.

Spanning tussen chassis en nul = 200 volt. Ik zag alleen wel dat ik het screen van de trafo niet aan had gesloten, nadat ik dit had gedaan halveerde de spanning.

spanning tussen chassis en poot 7 van den EZ81 = 300 volt, tussen chassis en poot 1 is 10V, als ik de screen niet aan de massa hang. Doe ik dat wel dan is spanning tussen chassis en poot 7 200V en chassis en poot 1 is 110 volt. Dat wisselt dan dus.

Ik heb meteen even de andere van de 2 trafo's aangesloten om te kijken of het daar misschien aan ligt, maar dat is niet...
Iemand een ideetje?

@theoK: heb jij gewoon een kort koperen draadje (+- 6cm) horizontaal gemonteerd en die centraal aan het chassis hangen? Mag dat ook?

Verder, op de laatste detailfoto zie je een weerstand met daar een elco paralel overheen. Nu lopen ze allebei naar het sterpunt, mag ik dat anders ook echt parallel solderen, dus meteen aan de andere kant van de weerstand weer verbinden? Scheelt me een hoop draadjes in mijn sterpunt...
Bijlagen
P1030656 (Large).JPG
P1030657 (Large).JPG
ECC83 met de ingang aan het chassis
ECC83 met de ingang aan het chassis
Is dit slim?
Is dit slim?
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: De bouw van mijn HF10 Monoblokken

Bericht door TheoK »

Zoals je dat bij die van mij ziet heb ik een schroef in het midden gemaakt.
Daar hangt die koperen draad aan. Zo heb ik een centraal punt.
En op deze manier hoef je ook niet zoveel draadjes naar de massa te maken.
Het belangrijkste is dat je 1 centraal massapunt hebt.
Gebruikersavatar
bcvdb
Berichten: 467
Lid geworden op: vr 22 jul 2011, 18:52
Locatie: Steensel (Eindhoven)

Re: De bouw van mijn HF10 Monoblokken

Bericht door bcvdb »

Hmmmz oke, bedankt Theo, dan ga ik dat volgende keer ook zo maken... want dit is echt ellende. Zo onoverzichtelijk.

Heb nog maar even wat gemeten. En ik denk dat die spanning via mijn 0 aftakking komt (250 - 0 - 250 ) ik had alles beetje bij beetje losgesoldeerd tot alleen die overbleef. Toen stond de spanning er nog steeds op...

Kan het zijn dat ik ergens iets met een aarde moet doen? Ik heb namelijk geen geaarde stekker eraan zitten...

Ik snap het niet meer zo goed :S
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: De bouw van mijn HF10 Monoblokken

Bericht door TheoK »

Ik heb je plaatjes even goed bekeken.
Ik kom er ook even niet uit. Dit is idd wat lastig om zo te zien wat er aan de hand is.
En wat als je de nul losmaakt?
Gebruikersavatar
bcvdb
Berichten: 467
Lid geworden op: vr 22 jul 2011, 18:52
Locatie: Steensel (Eindhoven)

Re: De bouw van mijn HF10 Monoblokken

Bericht door bcvdb »

Hmmm. Als ik de 0 losgooi blijft de spanning er ook opstaan. Alleen geen signaal meer op mn uitgangen dan...
Gebruikersavatar
bcvdb
Berichten: 467
Lid geworden op: vr 22 jul 2011, 18:52
Locatie: Steensel (Eindhoven)

Re: De bouw van mijn HF10 Monoblokken

Bericht door bcvdb »

Hij speelt!!! Ongelofelijk!!

Heb alles wat nette gemaakt met een beter aardpunt en nu is alles oke. Het klote signaal kwam door mijn volumeknop:s. Heb er nu weerstandje tussen gezet en dan doet hij het!!

Zit alleen nog een klein ruisje in. Heel zacht. Maar ik moet even onderzoeken of dat de bron kan zijn. Tis natuurlijk een testopstelling enzo.

Jullie horen t nog!! Morgen weer meer testen en dan hang ik mijn goede speakers eraan!
Jullie horen het!!
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: De bouw van mijn HF10 Monoblokken

Bericht door Barry2001 »

Gefeliciteerd! Sluit anders de ingang kort, dan sluit je de bron uit als oorzaak van de ruis. Hoor je dan nog ruis, zit het toch in je versterker. Heb je een scoop, is het daar zichtbaar op? Wellicht een oscillatie buiten het audiobereik?
Gebruikersavatar
bcvdb
Berichten: 467
Lid geworden op: vr 22 jul 2011, 18:52
Locatie: Steensel (Eindhoven)

Re: De bouw van mijn HF10 Monoblokken

Bericht door bcvdb »

Ja als ik ingang aan de massa hang is het weg:D

Wel balen dat die volumeknop raardoet. Kost toch 35 euro :s
Ik heb zelf geen scope. Maar kan er op het werk wel mee werken. Zal alles in de behuizing bouwen. En dan eens kijken of hij dan nog ruist...
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: De bouw van mijn HF10 Monoblokken

Bericht door Barry2001 »

bcvdb schreef:
Ja als ik ingang aan de massa hang is het weg:D

Wel balen dat die volumeknop raardoet. Kost toch 35 euro :s
Ik heb zelf geen scope. Maar kan er op het werk wel mee werken. Zal alles in de behuizing bouwen. En dan eens kijken of hij dan nog ruist...
Ok, dan is de bron dus verdacht, heb je ook een andere bron geprobeerd?

En die volumeknop is toch ook gewoon een weerstand....zeker weten dat je die goed aangesloten hebt gehad?
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: De bouw van mijn HF10 Monoblokken

Bericht door RobertD »

Goed gedaan! Ik had al het vermoeden dat het met de nul/massa te maken had. Er stond spanning op de massa...

Plaats eens een plaatje van de volumeknop. Heb je die nu in een aparte behuizing zitten?
Check wel even met de scoop of dat ruisje geen oscillatie is.
Gebruikersavatar
bcvdb
Berichten: 467
Lid geworden op: vr 22 jul 2011, 18:52
Locatie: Steensel (Eindhoven)

Re: De bouw van mijn HF10 Monoblokken

Bericht door bcvdb »

Hoe check ik dat? Ik kan op mijn werk wel een scoop lenen.
Dan zet ik gewoon een bron met een vaste frequentie erop? (ruis van de radio?) En wat moet ik dan zien, of juist niet zien?

Die volumeknop zat niet in een aparte behuizing. Maar ik hij bromde echt heel hard in elke stand, met heel in de verte muziek. Als ik een beetje speelde met de standen (is een stappenschakelaar) en hij stop precies tussen 2 standen in, dan deed hij het wel, maar klikte ik door naar een echte stand dan weer hele harde brom...

Misschien verkeer aangesloten? VT4C heeft hem ook gebruikt, misschien kan die er iets over zeggen...
Gebruikersavatar
bcvdb
Berichten: 467
Lid geworden op: vr 22 jul 2011, 18:52
Locatie: Steensel (Eindhoven)

Re: De bouw van mijn HF10 Monoblokken

Bericht door bcvdb »

WOW!!

Net even bij mijn oom (en tevens buurman) geweest met mijn J0-C. Daar aangesloten op een Marantz cd speler en afgespeeld over een setje Rogers Monitors.

WOW!!

Het geluid is werkelijk fantastisch. Het laag is heerlijk strak, het mid en hoog sprankelend. Ik heb nog nooit een zangstem zo helder gehoord!

En ondanks dat het mono is was het geluidsbeeld zo ruim. De linker speaker stond aan, maar als hij had gezegd dat het de rechter was had ik hem ook geloofd!

Het volume is oke, niet heel hard, maar zeker hard genoeg. Daarbij komt dat Rogers Monitors een zeer laag rendement hebben, 87dB maar geloof ik...

De kleine ruis die ik hoorde kwam door mijn brom, gezien het feit dat hij net weg was.

Dus al bij al ZEEEEEEEER tevreden!! Snel een 2e bouwen en dan stereo luisteren!!

Mvg Bart
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: De bouw van mijn HF10 Monoblokken

Bericht door TheoK »

Gefeliciteerd Bart.

Wat het volume betreft, je hebt ongeveer 2 keer 10 watt.
Dus echt hard gaat het niet. Maar voor in de woonkamer vind ik het hard genoeg.
Gebruikersavatar
Lieuwe
Berichten: 502
Lid geworden op: wo 28 okt 2009, 10:05
Locatie: Enschede

Re: De bouw van mijn HF10 Monoblokken

Bericht door Lieuwe »

Mooi project!!!
Is het echt zo makkelijk als het eruit ziet? Of zie ik dat verkeerd :mrgreen: ?
Ik hou dit project goed in de gaten, komt waarschijnlijk ook op mijn verlanglijstje te staan voor 2012 :lol:
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: De bouw van mijn HF10 Monoblokken

Bericht door RobertD »

Bij zo'n Roger's Monitor is het vaak heel goed mogelijk om het laag gescheiden aan te sturen met een dikke transistor versterker en met een buizenbak alles boven de 100Hz aan te sturen.
Het rendement is niet zo hoog, maar de impedantie is heel vriendelijk voor jouw versterker.

Wat bedoel je nou precies met : De kleine ruis die ik hoorde kwam door mijn brom, gezien het feit dat hij net weg was.

Bedoel dat je de ruis nu niet meer hoort?
Plaats reactie