Afbouw UL-40S KT66 PP-SuperTriode: Hij Speelt!!!
Moderator: Beheerdersteam
Re: Afbouw UL-40S KT66 PP-SuperTriode: Hij Speelt!!!
Signalen wijzen op hoogfrequente oscilatie. Amplimo heeft aangegeven dat met de KT66 de trafo niet warmer mag worden dan een 45 a 50 graden in een gesloten kast.
Vandaag eerst een test met een uurtje de versterker aan, zonder buizen erin en een temperatuurprobe direct op de trafo. Daarna eens een uurtje met enkel de gloei aan en de buizen er op. KWW (Kiek'n Wat't Wordt)...
Vandaag eerst een test met een uurtje de versterker aan, zonder buizen erin en een temperatuurprobe direct op de trafo. Daarna eens een uurtje met enkel de gloei aan en de buizen er op. KWW (Kiek'n Wat't Wordt)...
Re: Afbouw UL-40S KT66 PP-SuperTriode: Hij Speelt!!!
Na elke test een paar dagen afkoelen
Zowel tester als geteste
Anne
Zowel tester als geteste
Anne
Re: Afbouw UL-40S KT66 PP-SuperTriode: Hij Speelt!!!
Dat is een oud misverstand. Het gaat daarbij dan om de uitgestraalde warmte. Wit en metaalkleurig doen dat maar heel weinig minder dan zwart. Daarom mogen verwarmingsradiatoren ook rustig wit zijn, dat maakt niet uit. Waar het om gaat is dat het oppervlak niet metallisch is. Blank metaal straalt i.d.d. aanzienlijk minder warmte af.Ah!buis schreef:Ziet er idd mooi glanzend uit,maar met zwart raak je meer warmte kwijt
.
Anne
W.b.t. die eventuele oscillaties. Daar heb je toch eigenlijk wel een oscilloscoop voor nodig om dat goed te kunnen bepalen en eventueel afdoende te behandelen.
Re: Afbouw UL-40S KT66 PP-SuperTriode: Hij Speelt!!!
Weet je nog,lang? geleden,proefje in de natuurkundeles.Wit bakje,zwart bakje,elk een thermometer en heet water erin.Welke was na een tijdje het meest gezakt
Om te stralen moet het opp wel goed warm zijn,zal bij een versterker niet veel uitmaken,maar alle beetjes helpen.
Dat een radiator best wit mag zijn,ach die verliest z'n warmte voornamelijk door geleiding (convectie).
Toch maak ik me sterk dat het verschil tussen in- en uit-stroomtemperatuur hoger ligt bij zwart.
Anne
Om te stralen moet het opp wel goed warm zijn,zal bij een versterker niet veel uitmaken,maar alle beetjes helpen.
Dat een radiator best wit mag zijn,ach die verliest z'n warmte voornamelijk door geleiding (convectie).
Toch maak ik me sterk dat het verschil tussen in- en uit-stroomtemperatuur hoger ligt bij zwart.
Anne
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Afbouw UL-40S KT66 PP-SuperTriode: Hij Speelt!!!
Jeetje jongens, wat weten jullie mij altijd weer in twijfel te brengen.
Ik ga even terug naar het 2e rapport ooit geschreven op mijn opleiding van een experiment.
http://en.wikipedia.org/wiki/Leslie_cube
http://en.wikipedia.org/wiki/Blackbody_radiation
Waarom radiatoren en koelvinnen het goed doen heeft meer te maken met oppervlak en warmtegeleiding (via koper of aluminium).
(dat bleek ook uit dat experiment, hoewel wit ietsjes lager lag, was het verschil wel echt heel klein (nagenoeg verwaarloosbaar)
Ik ga even terug naar het 2e rapport ooit geschreven op mijn opleiding van een experiment.
http://en.wikipedia.org/wiki/Leslie_cube
http://en.wikipedia.org/wiki/Blackbody_radiation
Waarom radiatoren en koelvinnen het goed doen heeft meer te maken met oppervlak en warmtegeleiding (via koper of aluminium).
(dat bleek ook uit dat experiment, hoewel wit ietsjes lager lag, was het verschil wel echt heel klein (nagenoeg verwaarloosbaar)
Re: Afbouw UL-40S KT66 PP-SuperTriode: Hij Speelt!!!
Leuk topic, maar hoe staat het er nu mee? Is het af, bevalt het?
Re: Afbouw UL-40S KT66 PP-SuperTriode: Hij Speelt!!!
@AnneAh!buis schreef:Weet je nog,lang? geleden,proefje in de natuurkundeles.Wit bakje,zwart bakje,elk een thermometer en heet water erin.Welke was na een tijdje het meest gezakt![]()
Om te stralen moet het opp wel goed warm zijn,zal bij een versterker niet veel uitmaken,maar alle beetjes helpen.
Dat een radiator best wit mag zijn,ach die verliest z'n warmte voornamelijk door geleiding (convectie).
Toch maak ik me sterk dat het verschil tussen in- en uit-stroomtemperatuur hoger ligt bij zwart.
Anne
even een correctie:
een radiator verliest zijn meeste warmte inderdaad door convectie, maar dat is niet geleiding, maar stroming.
hier kun je een samenvatting lezen van stromingsleer en warmteoverdracht
http://www.isaacnewton.utwente.nl/docum ... ingSWO.pdf
brengt mij weer terug naar mijn vroegere dagen....
Re: Afbouw UL-40S KT66 PP-SuperTriode: Hij Speelt!!!
Moi,
Nou projectje heeft wat vertraging...
Dit verhaal was gestart omdat ik een enorm lelijke Ayon Sunrise niet kon betalen. Ding klonk fantastisch! (heeft u dat geprobeerd dan?? en van hoe hoog heeft u hem dan laten vallen?
)
Recent tegen een Ayon Firestorm aangelopen, die het niet meer zou doen. Dat is de grote broer van de Sunrise met AV52 buizen. De hier reeds aanwezige supertriodes er in geplaatst, bias aangepast en whammm gaat dat even prima!!! 22W single ended Triode met een 300B-XLS OHHH Boy!!!
EDIT: DIT BETEKEND NIET DAT DE UL40 DE DEUR UIT GAAT HOOR!!! (is alleen wat vertraagd
)
Nou projectje heeft wat vertraging...
Dit verhaal was gestart omdat ik een enorm lelijke Ayon Sunrise niet kon betalen. Ding klonk fantastisch! (heeft u dat geprobeerd dan?? en van hoe hoog heeft u hem dan laten vallen?
Recent tegen een Ayon Firestorm aangelopen, die het niet meer zou doen. Dat is de grote broer van de Sunrise met AV52 buizen. De hier reeds aanwezige supertriodes er in geplaatst, bias aangepast en whammm gaat dat even prima!!! 22W single ended Triode met een 300B-XLS OHHH Boy!!!
EDIT: DIT BETEKEND NIET DAT DE UL40 DE DEUR UIT GAAT HOOR!!! (is alleen wat vertraagd
Re: Afbouw UL-40S KT66 PP-SuperTriode: Hij Speelt!!!
Ik heb dit topic ook al een tijdje gevolgd. Leuk.
De KT66 buis is een uitstekende keuze voor een versterker als deze maar ook voor andere versterkers die geschikt zijn voor EL34, 6L6, 6550, KT66, KT77, KT88 etc.
Eigenlijk zijn er heel veel typen buizen die in zo'n versterker kunnen. Vooral als het niet perse een pentode hoeft te zijn.
Vaak wordt getwijfeld tussen KT88 en 6550. Of tussen KT88 en KT66 en kiest men voor de KT88. Het is een misverstand dat de KT88 omdat het getal hoger is ook beter is.
Persoonlijk zou ik kiezen voor de KT66. Biassen op 18 Watt Class A en de buis speelt prachtig. De voeding van de versterker heeft dan ook nog reserves en het geheel wordt stukken minder warm dan met een op hogere biasstroom ingestelde 6550 of KT88.
De Shuguang KT66 is een prachtige buis. Om te zien en om te horen. Doet het werkelijk perfect in mijn eigen UL40-S2.
JJ E88cc Goldpin's in de voortrap en je hebt een waanzinnig geluid in Ultra Lineair mode. De UL40-S2 is wat dat betreft een waanzinnige versterker.
Op het forum van de buren
heb ik een verhaaltje geplaatst: http://www.hear.nl/forums/index.php?sho ... t&p=392991
PS Ik heb ook wat luistertesten gedaan door de C1' in de voortrap weg te laten en weer terug te monteren. (zie dit onderwerp op pag.3) Conclusie: deze C1' moet erin! Zonder deze overbrugging van de kathode ontkoppeling is die voortrap te traag. Dit type voortrap heeft deze C1' echt nodig. Ook met Black Gates!
De KT66 buis is een uitstekende keuze voor een versterker als deze maar ook voor andere versterkers die geschikt zijn voor EL34, 6L6, 6550, KT66, KT77, KT88 etc.
Eigenlijk zijn er heel veel typen buizen die in zo'n versterker kunnen. Vooral als het niet perse een pentode hoeft te zijn.
Vaak wordt getwijfeld tussen KT88 en 6550. Of tussen KT88 en KT66 en kiest men voor de KT88. Het is een misverstand dat de KT88 omdat het getal hoger is ook beter is.
Persoonlijk zou ik kiezen voor de KT66. Biassen op 18 Watt Class A en de buis speelt prachtig. De voeding van de versterker heeft dan ook nog reserves en het geheel wordt stukken minder warm dan met een op hogere biasstroom ingestelde 6550 of KT88.
De Shuguang KT66 is een prachtige buis. Om te zien en om te horen. Doet het werkelijk perfect in mijn eigen UL40-S2.
JJ E88cc Goldpin's in de voortrap en je hebt een waanzinnig geluid in Ultra Lineair mode. De UL40-S2 is wat dat betreft een waanzinnige versterker.
Op het forum van de buren
PS Ik heb ook wat luistertesten gedaan door de C1' in de voortrap weg te laten en weer terug te monteren. (zie dit onderwerp op pag.3) Conclusie: deze C1' moet erin! Zonder deze overbrugging van de kathode ontkoppeling is die voortrap te traag. Dit type voortrap heeft deze C1' echt nodig. Ook met Black Gates!
Laatst gewijzigd door Goodtube op za 03 sep 2011, 15:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Afbouw UL-40S KT66 PP-SuperTriode: Hij Speelt!!!
Interessant, maar waardoor worden al die electronen bij lage frequenties dan vertraagd?Goodtube schreef:PS Ik heb ook wat luistertesten gedaan door de C1' in de voortrap weg te laten en weer terug te monteren. Conclusie: deze C1' moet erin! Zonder deze overbrugging van de kathode ontkoppeling is die voortrap te traag. Dit type voortrap heeft deze C1' echt nodig. Ook met Black Gates!
groet,
Aat
Re: Afbouw UL-40S KT66 PP-SuperTriode: Hij Speelt!!!
Ja interessante vraag. Proefondervindelijk vastgesteld.
Het laag wordt rommeliger als je die C1' weglaat.
Het laag wordt rommeliger als je die C1' weglaat.
Re: Afbouw UL-40S KT66 PP-SuperTriode: Hij Speelt!!!
Interessante conclusie voor wat betreft C1' . Ik heb hem ook nog niet verwijderd, en zelfs geen BG ingebouwd. Mijn KT66 zijn overigens GoldLion en de E88CC is een paartje Siemens NOS.
Re: Afbouw UL-40S KT66 PP-SuperTriode: Hij Speelt!!!
De Gold Lion stond eigenlijk op basis van reviews op nr 1 van mijn lijstje.
Vind het mooie producten, die Gold Lions.
Heb 2 verschillende merken meegenomen: Shuguang en de JJ. Mijn leverancier had geen Gold Lion.
Ik heb nog niet de behoefte om de JJ's te gaan testen zo mooi vind ik het nu
Vind het mooie producten, die Gold Lions.
Heb 2 verschillende merken meegenomen: Shuguang en de JJ. Mijn leverancier had geen Gold Lion.
Ik heb nog niet de behoefte om de JJ's te gaan testen zo mooi vind ik het nu
Re: Afbouw UL-40S KT66 PP-SuperTriode: Hij Speelt!!!
Ben ook ook zoek naar een kwartet KT66.
Zag HIER Shuguang KT66 voor $ 17,50/€ 12,35 per stuk.
Ze leveren ook de Shuguang EL34B (voor $ 9,80/€ 6,90) en die speelt de bijna 3x zo dure EH 6CA7 helemaal weg.
Zag HIER Shuguang KT66 voor $ 17,50/€ 12,35 per stuk.
Ze leveren ook de Shuguang EL34B (voor $ 9,80/€ 6,90) en die speelt de bijna 3x zo dure EH 6CA7 helemaal weg.
Re: Afbouw UL-40S KT66 PP-SuperTriode: Hij Speelt!!!
Geen geld. De foto toont exact mijn buizen, ook met dat bobbeltjes plastic en dat papiertje met elastiek.
Op de buis heb ik geen datumcode aangetroffen.
Op de buis heb ik geen datumcode aangetroffen.
Re: Afbouw UL-40S KT66 PP-SuperTriode: Hij Speelt!!!
Als je nagaat dat de "Golden Treasure KT66" voor bijna het 20-ig voudige over de toonbank gaan en ook bij Shuguang van de band rollen...


Re: Afbouw UL-40S KT66 PP-SuperTriode: Hij Speelt!!!
HIER gezien voor $ 98/€ 70 p. paar.Porcino schreef:Als je nagaat dat de "Golden Treasure KT66" voor bijna het 20-ig voudige over de toonbank gaan en ook bij Shuguang van de band rollen...
(Shuguang KT66 voor $ 16,50/€ 11,80 p. stuk)
Re: Afbouw UL-40S KT66 PP-SuperTriode: Hij Speelt!!!
Zoals gezegd, afmaken die hap:
Staat nu net een 15 min in de grote set te spelen... Geheel niet verkeerd!
Hitteprobleem is nog niet geheel opgelost, echter een koelsleuf aan de achterkant scheelde al een hoop. Nu wel beschikking over een scoop dus we kunnen nu eindelijk echt op onderzoek uit
Fototje:
Staat nu net een 15 min in de grote set te spelen... Geheel niet verkeerd!
Hitteprobleem is nog niet geheel opgelost, echter een koelsleuf aan de achterkant scheelde al een hoop. Nu wel beschikking over een scoop dus we kunnen nu eindelijk echt op onderzoek uit
Fototje:
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Afbouw UL-40S KT66 PP-SuperTriode: Hij Speelt!!!
Mooi zeg, gefeliciteerd! Maar ben het even kwijt, wat is het probleem nog, alleen te warme trafo's? Of wat wil je met een scoop gaan meten?
Re: Afbouw UL-40S KT66 PP-SuperTriode: Hij Speelt!!!
Jij hebt hem toch wel een stuk mooier gemaakt, voor wat betreft de vormgeving, als Menno.!!!!
Gaaf ding zo.
Koelkastelement erbij, en spelen die hap.
Gaaf ding zo.
Koelkastelement erbij, en spelen die hap.
Re: Afbouw UL-40S KT66 PP-SuperTriode: Hij Speelt!!!
Nou de voeding werd bloedheet. Daarnaast is de UL40 beroemd om z'n oscilleren, dus dat kan de hitteontwikkeling verklaren. Nu kan ik dat dus meten 
Re: Afbouw UL-40S KT66 PP-SuperTriode: Hij Speelt!!!
tnx!hannesie schreef:Jij hebt hem toch wel een stuk mooier gemaakt, voor wat betreft de vormgeving, als Menno.!!!!
Gaaf ding zo.
Koelkastelement erbij, en spelen die hap.
