Afbouw UL-40S KT66 PP-SuperTriode: Hij Speelt!!!

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Porcino
Berichten: 699
Lid geworden op: zo 19 feb 2006, 10:54
Locatie: Arnhem

Re: Afbouw UL-40S KT66 PP-SuperTriode: Hij Speelt!!!

Bericht door Porcino »

Signalen wijzen op hoogfrequente oscilatie. Amplimo heeft aangegeven dat met de KT66 de trafo niet warmer mag worden dan een 45 a 50 graden in een gesloten kast.

Vandaag eerst een test met een uurtje de versterker aan, zonder buizen erin en een temperatuurprobe direct op de trafo. Daarna eens een uurtje met enkel de gloei aan en de buizen er op. KWW (Kiek'n Wat't Wordt)...
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Afbouw UL-40S KT66 PP-SuperTriode: Hij Speelt!!!

Bericht door Ah!buis »

Na elke test een paar dagen afkoelen :?
Zowel tester als geteste :lol:
Anne
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36746
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Afbouw UL-40S KT66 PP-SuperTriode: Hij Speelt!!!

Bericht door Pjotr »

Ah!buis schreef:
Ziet er idd mooi glanzend uit :D ,maar met zwart raak je meer warmte kwijt :-s .

Anne
Dat is een oud misverstand. Het gaat daarbij dan om de uitgestraalde warmte. Wit en metaalkleurig doen dat maar heel weinig minder dan zwart. Daarom mogen verwarmingsradiatoren ook rustig wit zijn, dat maakt niet uit. Waar het om gaat is dat het oppervlak niet metallisch is. Blank metaal straalt i.d.d. aanzienlijk minder warmte af.

W.b.t. die eventuele oscillaties. Daar heb je toch eigenlijk wel een oscilloscoop voor nodig om dat goed te kunnen bepalen en eventueel afdoende te behandelen.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Afbouw UL-40S KT66 PP-SuperTriode: Hij Speelt!!!

Bericht door Ah!buis »

Weet je nog,lang? geleden,proefje in de natuurkundeles.Wit bakje,zwart bakje,elk een thermometer en heet water erin.Welke was na een tijdje het meest gezakt :?
Om te stralen moet het opp wel goed warm zijn,zal bij een versterker niet veel uitmaken,maar alle beetjes helpen.
Dat een radiator best wit mag zijn,ach die verliest z'n warmte voornamelijk door geleiding (convectie).
Toch maak ik me sterk dat het verschil tussen in- en uit-stroomtemperatuur hoger ligt bij zwart.
Anne
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Afbouw UL-40S KT66 PP-SuperTriode: Hij Speelt!!!

Bericht door b_force »

Jeetje jongens, wat weten jullie mij altijd weer in twijfel te brengen.

Ik ga even terug naar het 2e rapport ooit geschreven op mijn opleiding van een experiment.

http://en.wikipedia.org/wiki/Leslie_cube
http://en.wikipedia.org/wiki/Blackbody_radiation

Waarom radiatoren en koelvinnen het goed doen heeft meer te maken met oppervlak en warmtegeleiding (via koper of aluminium).

(dat bleek ook uit dat experiment, hoewel wit ietsjes lager lag, was het verschil wel echt heel klein (nagenoeg verwaarloosbaar)
Goodtube
Berichten: 12
Lid geworden op: vr 16 jun 2006, 21:55

Re: Afbouw UL-40S KT66 PP-SuperTriode: Hij Speelt!!!

Bericht door Goodtube »

Leuk topic, maar hoe staat het er nu mee? Is het af, bevalt het?
molekuul
Berichten: 507
Lid geworden op: wo 02 feb 2005, 15:31
Locatie: Goirle

Re: Afbouw UL-40S KT66 PP-SuperTriode: Hij Speelt!!!

Bericht door molekuul »

Ah!buis schreef:
Weet je nog,lang? geleden,proefje in de natuurkundeles.Wit bakje,zwart bakje,elk een thermometer en heet water erin.Welke was na een tijdje het meest gezakt :?
Om te stralen moet het opp wel goed warm zijn,zal bij een versterker niet veel uitmaken,maar alle beetjes helpen.
Dat een radiator best wit mag zijn,ach die verliest z'n warmte voornamelijk door geleiding (convectie).
Toch maak ik me sterk dat het verschil tussen in- en uit-stroomtemperatuur hoger ligt bij zwart.
Anne
@Anne
even een correctie:
een radiator verliest zijn meeste warmte inderdaad door convectie, maar dat is niet geleiding, maar stroming.
hier kun je een samenvatting lezen van stromingsleer en warmteoverdracht
http://www.isaacnewton.utwente.nl/docum ... ingSWO.pdf

brengt mij weer terug naar mijn vroegere dagen....
Gebruikersavatar
Porcino
Berichten: 699
Lid geworden op: zo 19 feb 2006, 10:54
Locatie: Arnhem

Re: Afbouw UL-40S KT66 PP-SuperTriode: Hij Speelt!!!

Bericht door Porcino »

Moi,

Nou projectje heeft wat vertraging... :mrgreen:

Dit verhaal was gestart omdat ik een enorm lelijke Ayon Sunrise niet kon betalen. Ding klonk fantastisch! (heeft u dat geprobeerd dan?? en van hoe hoog heeft u hem dan laten vallen? ;-))

Recent tegen een Ayon Firestorm aangelopen, die het niet meer zou doen. Dat is de grote broer van de Sunrise met AV52 buizen. De hier reeds aanwezige supertriodes er in geplaatst, bias aangepast en whammm gaat dat even prima!!! 22W single ended Triode met een 300B-XLS OHHH Boy!!! :P

EDIT: DIT BETEKEND NIET DAT DE UL40 DE DEUR UIT GAAT HOOR!!! (is alleen wat vertraagd :sure: )
Goodtube
Berichten: 12
Lid geworden op: vr 16 jun 2006, 21:55

Re: Afbouw UL-40S KT66 PP-SuperTriode: Hij Speelt!!!

Bericht door Goodtube »

Ik heb dit topic ook al een tijdje gevolgd. Leuk.

De KT66 buis is een uitstekende keuze voor een versterker als deze maar ook voor andere versterkers die geschikt zijn voor EL34, 6L6, 6550, KT66, KT77, KT88 etc.

Eigenlijk zijn er heel veel typen buizen die in zo'n versterker kunnen. Vooral als het niet perse een pentode hoeft te zijn.
Vaak wordt getwijfeld tussen KT88 en 6550. Of tussen KT88 en KT66 en kiest men voor de KT88. Het is een misverstand dat de KT88 omdat het getal hoger is ook beter is.
Persoonlijk zou ik kiezen voor de KT66. Biassen op 18 Watt Class A en de buis speelt prachtig. De voeding van de versterker heeft dan ook nog reserves en het geheel wordt stukken minder warm dan met een op hogere biasstroom ingestelde 6550 of KT88.

De Shuguang KT66 is een prachtige buis. Om te zien en om te horen. Doet het werkelijk perfect in mijn eigen UL40-S2.
JJ E88cc Goldpin's in de voortrap en je hebt een waanzinnig geluid in Ultra Lineair mode. De UL40-S2 is wat dat betreft een waanzinnige versterker.

Op het forum van de buren :D heb ik een verhaaltje geplaatst: http://www.hear.nl/forums/index.php?sho ... t&p=392991


PS Ik heb ook wat luistertesten gedaan door de C1' in de voortrap weg te laten en weer terug te monteren. (zie dit onderwerp op pag.3) Conclusie: deze C1' moet erin! Zonder deze overbrugging van de kathode ontkoppeling is die voortrap te traag. Dit type voortrap heeft deze C1' echt nodig. Ook met Black Gates!
Laatst gewijzigd door Goodtube op za 03 sep 2011, 15:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Afbouw UL-40S KT66 PP-SuperTriode: Hij Speelt!!!

Bericht door AatV »

Goodtube schreef:
PS Ik heb ook wat luistertesten gedaan door de C1' in de voortrap weg te laten en weer terug te monteren. Conclusie: deze C1' moet erin! Zonder deze overbrugging van de kathode ontkoppeling is die voortrap te traag. Dit type voortrap heeft deze C1' echt nodig. Ook met Black Gates!
Interessant, maar waardoor worden al die electronen bij lage frequenties dan vertraagd?

groet,
Aat
Goodtube
Berichten: 12
Lid geworden op: vr 16 jun 2006, 21:55

Re: Afbouw UL-40S KT66 PP-SuperTriode: Hij Speelt!!!

Bericht door Goodtube »

Ja interessante vraag. Proefondervindelijk vastgesteld.

Het laag wordt rommeliger als je die C1' weglaat.
Gebruikersavatar
Porcino
Berichten: 699
Lid geworden op: zo 19 feb 2006, 10:54
Locatie: Arnhem

Re: Afbouw UL-40S KT66 PP-SuperTriode: Hij Speelt!!!

Bericht door Porcino »

Interessante conclusie voor wat betreft C1' . Ik heb hem ook nog niet verwijderd, en zelfs geen BG ingebouwd. Mijn KT66 zijn overigens GoldLion en de E88CC is een paartje Siemens NOS.
Goodtube
Berichten: 12
Lid geworden op: vr 16 jun 2006, 21:55

Re: Afbouw UL-40S KT66 PP-SuperTriode: Hij Speelt!!!

Bericht door Goodtube »

De Gold Lion stond eigenlijk op basis van reviews op nr 1 van mijn lijstje.
Vind het mooie producten, die Gold Lions.

Heb 2 verschillende merken meegenomen: Shuguang en de JJ. Mijn leverancier had geen Gold Lion.
Ik heb nog niet de behoefte om de JJ's te gaan testen zo mooi vind ik het nu O:)
Gebruikersavatar
VT4C
Berichten: 248
Lid geworden op: di 26 apr 2011, 22:43

Re: Afbouw UL-40S KT66 PP-SuperTriode: Hij Speelt!!!

Bericht door VT4C »

Ben ook ook zoek naar een kwartet KT66.
Zag HIER Shuguang KT66 voor $ 17,50/€ 12,35 per stuk.

Ze leveren ook de Shuguang EL34B (voor $ 9,80/€ 6,90) en die speelt de bijna 3x zo dure EH 6CA7 helemaal weg.
Goodtube
Berichten: 12
Lid geworden op: vr 16 jun 2006, 21:55

Re: Afbouw UL-40S KT66 PP-SuperTriode: Hij Speelt!!!

Bericht door Goodtube »

Geen geld. De foto toont exact mijn buizen, ook met dat bobbeltjes plastic en dat papiertje met elastiek.
Op de buis heb ik geen datumcode aangetroffen.
Gebruikersavatar
Porcino
Berichten: 699
Lid geworden op: zo 19 feb 2006, 10:54
Locatie: Arnhem

Re: Afbouw UL-40S KT66 PP-SuperTriode: Hij Speelt!!!

Bericht door Porcino »

Als je nagaat dat de "Golden Treasure KT66" voor bijna het 20-ig voudige over de toonbank gaan en ook bij Shuguang van de band rollen...

Afbeelding
Gebruikersavatar
VT4C
Berichten: 248
Lid geworden op: di 26 apr 2011, 22:43

Re: Afbouw UL-40S KT66 PP-SuperTriode: Hij Speelt!!!

Bericht door VT4C »

Porcino schreef:
Als je nagaat dat de "Golden Treasure KT66" voor bijna het 20-ig voudige over de toonbank gaan en ook bij Shuguang van de band rollen...
HIER gezien voor $ 98/€ 70 p. paar.

(Shuguang KT66 voor $ 16,50/€ 11,80 p. stuk)
Gebruikersavatar
Porcino
Berichten: 699
Lid geworden op: zo 19 feb 2006, 10:54
Locatie: Arnhem

Re: Afbouw UL-40S KT66 PP-SuperTriode: Hij Speelt!!!

Bericht door Porcino »

Zoals gezegd, afmaken die hap:

Staat nu net een 15 min in de grote set te spelen... Geheel niet verkeerd!

Hitteprobleem is nog niet geheel opgelost, echter een koelsleuf aan de achterkant scheelde al een hoop. Nu wel beschikking over een scoop dus we kunnen nu eindelijk echt op onderzoek uit :-)

Fototje:
Bijlagen
DSC_0312a.JPG
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Afbouw UL-40S KT66 PP-SuperTriode: Hij Speelt!!!

Bericht door Barry2001 »

Mooi zeg, gefeliciteerd! Maar ben het even kwijt, wat is het probleem nog, alleen te warme trafo's? Of wat wil je met een scoop gaan meten?
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Afbouw UL-40S KT66 PP-SuperTriode: Hij Speelt!!!

Bericht door hannesie »

Jij hebt hem toch wel een stuk mooier gemaakt, voor wat betreft de vormgeving, als Menno.!!!!

Gaaf ding zo.

Koelkastelement erbij, en spelen die hap. :lol:
Gebruikersavatar
Porcino
Berichten: 699
Lid geworden op: zo 19 feb 2006, 10:54
Locatie: Arnhem

Re: Afbouw UL-40S KT66 PP-SuperTriode: Hij Speelt!!!

Bericht door Porcino »

Nou de voeding werd bloedheet. Daarnaast is de UL40 beroemd om z'n oscilleren, dus dat kan de hitteontwikkeling verklaren. Nu kan ik dat dus meten :-)
Gebruikersavatar
Porcino
Berichten: 699
Lid geworden op: zo 19 feb 2006, 10:54
Locatie: Arnhem

Re: Afbouw UL-40S KT66 PP-SuperTriode: Hij Speelt!!!

Bericht door Porcino »

hannesie schreef:
Jij hebt hem toch wel een stuk mooier gemaakt, voor wat betreft de vormgeving, als Menno.!!!!

Gaaf ding zo.

Koelkastelement erbij, en spelen die hap. :lol:
tnx!
Plaats reactie