het grote squeezebox vragen topic

Mediaservers, (mobiele cliënt)-spelers, HTPC's, internetradio's, software en al wat hiermee verband houdt.
  • (daarom niet noodzakelijkerwijs zelfbouw)

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: het grote squeezebox vragen topic

Bericht door Henkjan »

Pjotr schreef:
Is toch een kwestie van goed taggen. Geef toe, daar gaat best tijd in zitten en kun je het beste direct na het rippen doen.
of tijdens t rippen, met de dBPoweramp ripper gaat dat prima. maar aangezien Arno al geript heeft, heeft-ie aan deze wijsneuzerij niet zo veel :mrgreen: gelukkig heeft dBPoweramp ook een prima tag editor
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: het grote squeezebox vragen topic

Bericht door Pjotr »

Henkjan schreef:
Pjotr schreef:
Is toch een kwestie van goed taggen. Geef toe, daar gaat best tijd in zitten en kun je het beste direct na het rippen doen.
of tijdens t rippen, met de dBPoweramp ripper gaat dat prima. maar aangezien Arno al geript heeft, heeft-ie aan deze wijsneuzerij niet zo veel :mrgreen: gelukkig heeft dBPoweramp ook een prima tag editor
Er zit een echo in het forum.......... :mrgreen: Doe er eens wat aan HJ :lol:
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: het grote squeezebox vragen topic

Bericht door Arno »

Zoals ik al zei, het probleem zit hem in losse nummers. Die nummers komen van een album en dus staat zo'n nummer onder 'albums' ook geïndexeerd als een album.
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: het grote squeezebox vragen topic

Bericht door mischa72 »

Arno schreef:
Zoals ik al zei, het probleem zit hem in losse nummers. Die nummers komen van een album en dus staat zo'n nummer onder 'albums' ook geïndexeerd als een album.
En hoe ga je daarmee om? Omtaggen naar ?????
Ik zit daar ook altijd mee, je denkt een album uit de lijst te pikken, blijkt het maar 1 nummer te zijn.

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: het grote squeezebox vragen topic

Bericht door Henkjan »

Arno schreef:
Zoals ik al zei, het probleem zit hem in losse nummers. Die nummers komen van een album en dus staat zo'n nummer onder 'albums' ook geïndexeerd als een album.
dan moet je de album tag leegmaken, voeg die info dan toe aan t comment. niet echt super, maar ik heb (btdt) ook de inhoud van de tags aangepas aan hoe squeezebox er mee omgaat
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: het grote squeezebox vragen topic

Bericht door Pjotr »

mischa72 schreef:
Ik zit daar ook altijd mee, je denkt een album uit de lijst te pikken, blijkt het maar 1 nummer te zijn.

Groeten,
Mischa
Dat heb je eigenlijk alleen met downloads of rips van 1 track van één album, ja dan staat er maar 1 track in een album. Wil je losse tracks samenvoegen in een apart album dan moet je die tracks wel om-taggen naar een apart album met de album tag.

Squeezecenter en de meeste media players verzamelen de tracks in 1 album op grond van die album tag. Niet op grond van de folder structuur.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: het grote squeezebox vragen topic

Bericht door hannesie »

squeeze.jpg
Ook een deel van Squeezecenter waarbij dit mogelijk voor de mensen met de schijf direct aan de Touch misschien niets aan hebben.

Verzamelalbums bij elkaar plaatsen (groeperen) dus.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: het grote squeezebox vragen topic

Bericht door Pjotr »

Eigenlijk heb je voor het verzamelen van losse tracks in 1 album "Playlists". Daarmee zet je tracks in een voor jou handige volgorde samen bij elkaar.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: het grote squeezebox vragen topic

Bericht door Henkjan »

hier heeft er een z'n squeezebox in de auto:
http://www.minidsp.com/forum/9-hardware ... popq-noise
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: het grote squeezebox vragen topic

Bericht door Arno »

Hoe goed/slecht is de dac in de sb touch nou eigenlijk? Is de hk dac echt hoorbaar beter, of kan ik me die moeite besparen?
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: het grote squeezebox vragen topic

Bericht door hannesie »

Ik weet niet of er veel mensen zijn die de combinatie van Touch en HK-DAC hebben, maar er zit er wel 1 heel dichtbij. :lol:

Het mogelijke probleem is hooguit dat je een geluidsniveau verschil hebt van de uitgangen, maar ik kan het hier schakelen tussen de Touch en DAC.

Daarnaast speelt dan ook nog wel de voeding van de DAC een rol, die is hier ook wel anders, maar de originele voeding heb ik hier ook wel liggen.

Je kunt het dus zelf constateren hier. :mrgreen: :sure:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: het grote squeezebox vragen topic

Bericht door Pjotr »

Hier staat ook zo'n combi :mrgreen: Maar Hans is dichterbij denk ik...

Het laatste half jaar staat de Touch direct aangesloten, helemaal standaard en ongemodderd met zijn eigen verguisde schakelende bagger voedinkje. Mijn vrouw vind dat beter, gewoon omdat het weer een onbegrijpelijk apparaat (de HK DAC) minder is om aan te zetten. En zij heeft 10x* zulke goede oren dan ik nog over heb....

* Voordat we hier weer een discussie over gaan krijgen: Die 10x is grof geschat, arbitrair en in het geheel niet gebaseerd op objectief meetbare criteria :D
Gebruikersavatar
Bertje
Ook commercieel actief
Berichten: 1311
Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
Locatie: Lunteren
Contacteer:

Re: het grote squeezebox vragen topic

Bericht door Bertje »

Leuk idee, uitvoering vind ik nog een beetje zozo. Heeft ook last van ruisjes las ik...
Rob.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: het grote squeezebox vragen topic

Bericht door Henkjan »

@Pjotr (en anderen met een ReadyNAS): ik merk dat de web interface een stukkie sneller is na een upgrade van een tijdje geleden. heeft dat updaten toch zin 8)
Gebruikersavatar
Dinobe
Berichten: 252
Lid geworden op: ma 27 dec 2004, 12:23

Re: het grote squeezebox vragen topic

Bericht door Dinobe »

Waarom blader je niet gewoon door de albums heen zoals Squeezecenter dat indexeert? Zo doe ik dat gewoon. Door de map structuur bladeren kan ook wel maar dat doe ik eigenlijk nooit.
Dat bladeren door albums gaat mij veel te traag. Ik heb mijn mappen als volgt gestructureerd:

Muziekmap -> A -> Anne Clark -> Anne Clark - Changing Places

Dat gaat voor mij het best :)

En ja, regelmatig de software update helpt zeer zeker, de laatste versie 7.6 vind ik een hele verbetering (heb een duet voor de duidelijkheid)
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: het grote squeezebox vragen topic

Bericht door Pjotr »

Hmm vanavond de update er ook opgezet, vind het voor de Touch niet uitmaken en met iPeng had ik geen probleem met de snelheid. Het indexeren is nog wel even langzaam maar dat doet ie toch tussendoor. Misschien dat het voor de Duet dan wel uitmaakt.

De webinterface is i.d.d. wel wat sneller geworden maar houdt nog steeds niet over. Is op zich niet erg, die gebruik je toch nauwelijks, alleen om instellingen te veranderen.
Gebruikersavatar
Dinobe
Berichten: 252
Lid geworden op: ma 27 dec 2004, 12:23

Re: het grote squeezebox vragen topic

Bericht door Dinobe »

Voor de Duet vond ik het veel uitmaken:

- Het font van het menu op de afstandsbediening is nu een stuk kleiner waardoor een meer op kan en je dus een veel groter overzicht hebt (zuiver esthetische aanpassing)

- Na het oppakken van de afstandbediening is de verbinding er direct terug, bij de vorige versie duurde dit toch altijd een aantal seconden wat ik vrij vervelend vond. Het duurde maw te lang voor de AB terug uit 'sleepmode ' kwam en je iets kon doen. Dit is een hele verbetering!
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: het grote squeezebox vragen topic

Bericht door Barry2001 »

Heb wat zitten lezen her en der, een Squeezebox Touch lijkt me het meest voor de hand liggend om aan te schaffen als speler. Veel mensen hebben problemen met het aansluiten van een USB harddisk, een NAS gebruiken lijkt me dan ook het handigst, ook om van uit de pc daar muziek op te zetten. Wifi hebben we al thuis en een tablet om als afstandbediening te gebruiken.

Ik lees ook dat niet alle NAS types ondersteund worden, welke raden jullie me aan? Het is in eerste instantie alleen voor muziek, dus zo gek veel capaciteit hoeft het niet te hebben. Ding wil ik dan in de meterkast hangen, direkt aan de router. Ben niet zo into pc's en aanverwante spullen, met een goede tip ben ik geholpen.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: het grote squeezebox vragen topic

Bericht door hannesie »

Kijk hier eens.
Specifiek voor SqueezeCenter/Squeezebox.

http://www.wifimedia.eu/catalog/nasnetw ... da278bc3f3
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: het grote squeezebox vragen topic

Bericht door John P »

Voor het het gebruik met squeeze server wordt 256 MB geheugen aanbevolen. Voor simpel gebruik als muziekserver met een 1 of 2 GB harde schijf zou ik een Synologie Diskstation DS 111 of een QNAP Turbostation TS-112 aanraden. Laat er meteen squeezeserver opzetten door de verkoper voor een tientje als je niet zo computerminded bent. Als je denkt dat dit het begin is van een grote NAS dan zijn ze niet zo geschikt, maar anderzijds: tegen de tijd dat je een grote NAS wil zijn ze een stuk goedkoper geworden en kunnen ze als losse muziekNAS dienst blijven doen.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: het grote squeezebox vragen topic

Bericht door Barry2001 »

Hans & John, thanks, dat zijn inderdaad bruikbare tips. Zijn de types die je noemt minder geschikt voor een 1000GB schijf bv John, zoja waarom?
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: het grote squeezebox vragen topic

Bericht door John P »

Ik bedoelde 1-2 TB dus dat gaat zeker.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: het grote squeezebox vragen topic

Bericht door Barry2001 »

Ok, mooi. Als ik bv deze http://www.wifimedia.eu/catalog/qnaptur ... -1726.html neem, kan ik er 2 HD's in kwijt. Ik kan dan voor een configuratie kiezen in RAID 0, RAID 1 of JBOD (JBOD zegt me niets eigenlijk). Welke zou je aanraden?

De situatie is als volgt, hij komt in de meterkast te staat aan een Linksys E1000 router http://homestore.cisco.com/en-us/Router ... ewprod.htm dus een snelle WiFi verbinding is er, plus dat de afstand tot de Squeezebox nog eens klein is, een meter of 5.

Op dit moment gebruik ik 2 mediaspelers, AC Ryan mini http://www.playonhd.com/nl/?upn=product ... ayonhdmini voor video content, 1 in de woonkamer en 1 in de slaapkamer. Op het moment prik er een USB hard disk in of een stickje als ik video wil bekijken, dit zou ik dan ook vanuit de NAS kunnen doen. Voor de AC Ryan's heb ik de mogelijkheid om dit bedraad te doen vanuit de meterkast, de verbinding naar de Squeezebox gaat via WiFi.

Als ik dan toch een NAS koop zou ik er ook video content op kunnen zetten en zou een grotere opslagcapaciteit ook niet verkeerd zijn. De squeezebox aansturen wil ik met een iPad2 doen.. ben overigens geen fan van het apparaat of Apple in het algemeen, maar het ding is er toch (van m'n vriendin haar werk). M'n telefoon heeft een Android besturingssysteem wat ik er ook nog voor zou kunnen gebruiken.

Op m'n pc gebruik ik Vista als besturingssysteem, hiermee zal ik de video/muziek op de NAS zetten. Is 'ie ook geschikt voor het gebruik van video, we kijken allerlei formaten van gewoon video tot HD, of heb ik dan bv meer geheugen nodig?
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: het grote squeezebox vragen topic

Bericht door John P »

Ik ben geen computerexpert maar ik hoor veel slechte verhalen over RAID in privegebruik. Als je een 2TB disk koopt dan je voorlopig je lol wel op wat betreft capaciteit, stel 3000 cd's en 1000 films. Kom je nog te kort dan kun je altijd nog een erbij zetten volgens JOBD (Just a Bunch Of Disks), moeilijk woord voor "gewoon". Een squeezebox wil ook het liefst met kabel aangesloten worden, maarja bestaande woning enzo. Films moeten gewoon vanaf de NAS gestreamd kunnen worden, je moet dan wel de verbinding tussen de Ryan en de NAS leggen via upnp. Dit is een lastig klusje maar je hoeft het maar een keer te doen.
Gebruikersavatar
scanspeakman
Berichten: 423
Lid geworden op: ma 16 jun 2008, 19:43

Re: het grote squeezebox vragen topic

Bericht door scanspeakman »

John P schreef:
Ik ben geen computerexpert maar ik hoor veel slechte verhalen over RAID in privegebruik.
Komt meestal omdat particulieren standaard harddisks gebruiken die niet voor RAID bedoeld zijn. Als dan één van je schijven faalt en je gaat vervolgens rebuilden, dan klapt je andere schijf er ook uit omdat die niet gemaakt is voor voor langdurige continue belasting. Alles foetsie..... En wat ook nog wel eens voorkomt met die fijne goedkope NAS-boxjes is dat niet de schijven maar de electronica van de box zelf faalt. Heerlijke niet standaard hardware dus wederom; data foetsie. Daarom heb ik voor windows home server gekozen. Is ook niet perfect maar dataschijven kunnen dan gewoon in een willekeurige andere windows PC worden gelezen ook als je begruik maakt van duplication (soort van RAID 1 maar dan per map instelbaar).

Scanspeakman
Plaats reactie

Terug naar “Streaming Media/Apparatuur”