projekt egalisatiemortel
Moderator: Beheerdersteam
Re: projekt egalisatiemortel
Eerlijkgezegd denk ik ook dat het zo perfect is. Maar zoals ik al zei, ik was moe, en ik was een beetje op zoek naar verschillen op een te kritische, wat negatieve manier. Dat is natuurlijk nergens goed voor, dus toen heb ik de boel maar uitgezet.
Re: projekt egalisatiemortel
Ja het lijkt wel of mieren willekeurig alle kanten op lopen maar in werkelijkheid zijn ze heel doelgericht
Je zit nu ook op het vlak waar gewenning mee gaat spelen en een verandering niet direct als positief of negatief te beoordelen is. Je moet nu eigenlijk ieder verandering langere tijd laten voordat je er echt wat van kunt zeggen.
Je zit nu ook op het vlak waar gewenning mee gaat spelen en een verandering niet direct als positief of negatief te beoordelen is. Je moet nu eigenlijk ieder verandering langere tijd laten voordat je er echt wat van kunt zeggen.
Re: projekt egalisatiemortel
En inderdaadjeroen_d schreef:Ik denk dat je nog eens met die piano opnames moet luisteren, die erg de neiging hebben om te kaal te klinken aan de onderkant en daarvoor was de 2.7mH spoel nodig. Dit materiaal zou precies goed moeten klinken met de nieuwe spoel.
Het laag van de piano klinkt nu mooi donker.
Ook hebben stemmen nu meer fundament. Sommige stemmen hadden voorheen nog héél lichtjes de neiging om te klinken alsof ze door een telefoon waren gezongen (dat is zwaar overdreven, maar even voor het idee) en dat is nu weg.
Volgens mij kan ik wel stellen dat ik het zo houd. Voor de grap wil ik de basreflex nog wel eens uitproberen, maar ik geloof nooit dat het er beter van wordt.
Jeroen,
Re: projekt egalisatiemortel
Mooi zo Arno!
Heb je toevallig een foto van hoe je filter er nu uitziet?
Groetjes Walter
Heb je toevallig een foto van hoe je filter er nu uitziet?
Groetjes Walter
Re: projekt egalisatiemortel
Ja hoor. Maar dit is slechts het probeerfilter. Uiteindelijk wordt het op een heuse custom made print opgebouwd
Die weerstanden met het rode kruis erdoor zijn trouwens non-actief.
Maar zes dingetjes dus. Dat kan toch nooit goed klinken
Die weerstanden met het rode kruis erdoor zijn trouwens non-actief.
Maar zes dingetjes dus. Dat kan toch nooit goed klinken
Re: projekt egalisatiemortel
Schandalig weinig, doe er nog wat componenten bij voor de vorm, anders ga je niet serieus genomen worden haha
Re: projekt egalisatiemortel
En anders zorgen de audiofiele kroonsteentjes daar wel voorWowly schreef:Schandalig weinig, doe er nog wat componenten bij voor de vorm, anders ga je niet serieus genomen worden haha
Maar nogmaals, prachtig project dit!!
Re: projekt egalisatiemortel
Ik maak me wat zorgen over de 0,47mH spoel, die tussen de condensator en gemeenschappelijke min is aangesloten. Het lijkt sluiting te maken. Verder lijkt het voor de 3,3ohm alsof deze aan een kant is aangesloten op het knooppunt tussen de 6,8uF en 0,47mH in plaats van aan de gemeenschappelijke min.
Het kan natuurlijk gewoon zijn dat het klopt, maar verkeerd lijkt door het perspectief van de foto.
Het kan natuurlijk gewoon zijn dat het klopt, maar verkeerd lijkt door het perspectief van de foto.
Re: projekt egalisatiemortel
Dacht eerst ook dat het sowieso niet klopte, maar is erg moeilijk te zien vanuit deze hoek. Ik denk dat er hoogte verschil tussen de verschillende draden zit wat we op bovenstaande foto niet goed kunnen zien.
Groetjes Walter
Groetjes Walter
Re: projekt egalisatiemortel
Op de foto ziet het er inderdaad allemaal een beetje vreemd uit, maar dat komt echt door het perspectief. Er is nergens sluiting. Om de boel aan elkaar te bakken heb ik 1.5mm2 installatiedraad gebruikt, dus het is alles bij elkaar nog best stevig. Maar goed, het is maar tijdelijk.
Zo zit het dus:
Zo zit het dus:
Re: projekt egalisatiemortel
Nou, gelukkig maar.Walt schreef:Zo is het prima!
Groetjes Walter
Alles verkeerd aansluiten en ondertussen beweren dat het zo goed klinkt
Re: projekt egalisatiemortel
Nou, de tweeter moet je toch echt niet verkeerd om aansluiten hoor en dat geef je nu wel aan!

Re: projekt egalisatiemortel
Maar ik dacht...jeroen_d schreef:De dunne groene lijn is de respons op 30 graden met geïnverteerde tweeter, daarin zie je hoe mooi symmetrisch de woofer en tweeter elkaar aanvullen en dat er een diepe nul onstaat als de tweeter verkeerd om aangesloten wordt.
Re: projekt egalisatiemortel
geïnverteerd is dus verkeerd om en geeft een diepe nul. dat klinkt veel te donker met ijl hoog. zo is ie ook nooit aangesloten geweest, althans niet toen ik bij jou was.
Re: projekt egalisatiemortel
Ik heb het omgedraaid, maar ik hoor nu op laag volume niet eens zo veel verschil 
Re: projekt egalisatiemortel
Dat geeft aan dat je wel erg veel reflecties hebt in jouw ruimte. In een 'droge' ruimte geeft zoiets een dramatisch verschil.
Re: projekt egalisatiemortel
Ik probeer het morgen nog wel eens. Vanavond hadden we visite dus ik heb sowieso maar zacht kunnen spelen, en gisteren was ik helemaal luistergaar.
Re: projekt egalisatiemortel
Zeer scherp Jeroen, ik had totaal niet naar de + en - gekeken, maar inderdaad dat zat dus fout!
Ik ben wel blij dat ik Arno om een foto van het filter had gevraagd, dan komen dit soort dingen nog wel eens boven inderdaad.
Groetjes Walter
Ik ben wel blij dat ik Arno om een foto van het filter had gevraagd, dan komen dit soort dingen nog wel eens boven inderdaad.
Groetjes Walter
-
vacuphile
- Ook commercieel actief
- Berichten: 129
- Lid geworden op: wo 16 mar 2011, 15:01
- Locatie: Den Haag
Re: projekt egalisatiemortel
??jeroen_d schreef:Nou, de tweeter moet je toch echt niet verkeerd om aansluiten hoor en dat geef je nu wel aan!![]()
![]()
Het is electrisch een tweede orde filter en het is conventionele wijsheid dat de twee drivers dan in omgekeerde polariteit moeten worden aangesloten. Er bestaat namelijk een 180 graden phase-verschuiving tussen woofer en tweeter op Fxover. Dit phaseverschil van 180 graden is constant over het hele xover-gebied.
vac.
Re: projekt egalisatiemortel
Erg hè.ray5150 schreef:Auw !
wat doet dat pijn aan mijn ogen...
