democles schreef:Dus voor de goede orde een plaatje graag.
2 buizen worden individueel voorzien van 6,3v dc gloei spanning en twee buizen gloeien op 12,6v dc in serie..................................
Het plaatje van Anne is volledig te volgen op de polarisatie na........................................
Robert, mooi verhaal,klinkt allemaal logisch,maar ik snap het niet.....................
In de simulatie van Duncan Amp,kan ik ook niets vinden over dit ,,,optillen,,, of hoe dit te simuleren........
Allemaal heel erg bedankt voor de reacties,maar heb het gevoel weer bij af te zijn.............
Hoi Democles,
Veel tekst en geen plaatjes maar misschien kan je er wat mee.
De gloeidraad van de buis zit in de kathode.
Deze gloeidraad heeft een dun laagje aluminiumoxide als isolatie.
Door dat deze gloeidraad dicht bij de kathode zit kan daar dus een behoorlijk spanningsverschil ontstaan met doorslag tot gevolg.
Om dit nu te voorkomen kan je dus de de spanning van de gloeidraad optillen zo dat deze zo dicht mogelijk bij de kathode spanning komt te liggen.
Gebruik je nu een standaard schakeling dan zal dat dus in de buurt van de 5V zijn en dat kan dus prima door de isolatie van de gloeidraad worden opgevangen.
Maar Bij een SRPP schakeling staat de bovenste kathode op een veel hogere spanning.
In jou geval op 110V.
Als dan de 0 van de gloeispanning aan aarde zou liggen is het verschil dus 110V en zal daar dus een doorslag kunnen ontstaan.
Til je nu de gloespanning op naar 110V dan kom je dus weer in de problemen met de onderste buis en dat kan dus ook niet.
Gelukkig kan de isolatie om de gloeidraad nog wel iets hebben en is daar dus ook een marge in.
Voor elke buis is deze waarde weer anders en wordt door de fabrikant gespecificeerd.
Voor de 6N1 geld een maximaal positief potentiaal van 100V en een negatief van 250V. (waarom daar verschil in zit moet je mij ook niet vragen)
De oplossing is dus de potentiaal van de gloeispanning ergens in het midden te leggen 55V dus.
Dit valt ruim binnen het bereik dat deze buis kan hebben en zal je geen last hebben van doorslag.
Zo dat was dan weer een stukje theorie maar hoop dat je het nu een beetje snapt.
Groetjes George