Aikido hulp gevraagd!

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

democles

Aikido hulp gevraagd!

Bericht door democles »

Wilde eens een nieuwe voorversterker bouwen.

Na wat zoeken op het internet,moest het maar een Aikido worden................

Een Aikido met een 6N1P in de voortrap en een 6N6P in de volgtrap.

Mijn vraag betreft de voeding voor de Aikido.

Wilde zelf een trafo gebruiken met,250v-0-250v/ 250mA, en een EZ81 als gelijkrichterbuis,verder heb ik nog twee smoorspoelen liggen,30H/40ma/550 ohm

Iemand misschien een idee voor de voeding?
Bijlagen
Aikido.GIF
kupfer_m

Re: Aikido hulp gevraagd!

Bericht door kupfer_m »

Dit progje downloaden!

PSUD2

Kan je lekker simuleren.
democles

Bericht door democles »

Heb ik gedaan,,
Maar kom steeds bij het probleem,dat ik niet weet hoe je in dit programma,vanuit 1x trafo twee voedingslijnen kunt simuleren.
daniel

Bericht door daniel »

democles schreef:
Heb ik gedaan,,
Maar kom steeds bij het probleem,dat ik niet weet hoe je in dit programma,vanuit 1x trafo twee voedingslijnen kunt simuleren.
bedoel je die symmetrische secundaire spanning van 250-0-250V? Selecteer de trafo+gelijkrichter, rechter muisknop, 'change', 'full wave'

Bedoel je meerdere aftakkingen na gelijkrichting? Kun je doen met 'insert' en dan 'current tap'

ik denk wel dat je met die 250 V secundaire veel te hoog zit voor 220Vdc zoals in het schema zit. Maar daar zul je snel zelf achter komen als je wat experimenteert
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Eerst even het schema bijgewerkt 8)
Met die andere buizen kloppen de opgegeven spanningen niet meer,ook zitten er een paar nutteloze weerstanden in :o
Over het idee om binnen de versterker de fouten van de voeding te proberen te kompenseren (wat toch nooit lukt) ipv zonder meer een goeie voeding te maken zal ik het maar niet hebben.Oeps,mislukt :cry:
Om een voeding te ontwerpen moet wel eerst duidelijk zijn welke spanningen versterkt moeten worden.Dit in verband met het toelaatbare bromniveau op de voeding.Kan bijv. zijn dat de gloeispanning beter met gelijkstroom gaat tegen de mogelijke brom bij kleine spanningen.Het moet er dan ook bijna zeker een voor twee (stereo) zijn ja?
De trafo staat dat al vast ?Dit in verband met de beschikbare gloeiwikkelingen.
Je ziet allerhande haken en ogen :roll:
Anne
Bijlagen
AiVV.JPG
democles

Bericht door democles »

Bedankt voor het antwoord..Anne,,

Gloeispanningen worden allen DC,,,,,,,,LM317 etc.[aparte trafo,s],,,ja over de top dusssssssss.......... :mrgreen:

Oke de 1M weerstanden er uit.........................en de twee 100k weerstanden??

Ja 1x trafo,, 250-250,,met 6,3v ac voor de EZ81

Hoezo haken en ogen....leuk man!!!!! :mrgreen: [als het technisch mogelijk was een Aikido te bouwen met 300B,s had ik dat geprobeerd :mrgreen: ] maar de russen doen het goed met mijn KT88,ers :mrgreen:

47uF condensatoren??,, 0,47 bedoel je zeker? [anders wordt het wel een erg grof filter volgens mij]

Dat spelen met het.. D.Amp progje,,,gaf me alleen ,,illigal combination,,meldingen......

Te versterken spanningen,,1 a 2v AC op de ingang [dus geen platenspeler,draaitafel,pikup,nos dac,s etc...]
molekuul

Bericht door molekuul »

Ah!buis schreef:
Eerst even het schema bijgewerkt 8)
Met die andere buizen kloppen de opgegeven spanningen niet meer,ook zitten er een paar nutteloze weerstanden in :o
Over het idee om binnen de versterker de fouten van de voeding te proberen te kompenseren (wat toch nooit lukt) ipv zonder meer een goeie voeding te maken zal ik het maar niet hebben.Oeps,mislukt :cry:
Om een voeding te ontwerpen moet wel eerst duidelijk zijn welke spanningen versterkt moeten worden.Dit in verband met het toelaatbare bromniveau op de voeding.Kan bijv. zijn dat de gloeispanning beter met gelijkstroom gaat tegen de mogelijke brom bij kleine spanningen.Het moet er dan ook bijna zeker een voor twee (stereo) zijn ja?
De trafo staat dat al vast ?Dit in verband met de beschikbare gloeiwikkelingen.
Je ziet allerhande haken en ogen :roll:
Anne
Die paar "nutteloze" weerstanden zou ik maar terugplaatsen in je schema. deze zijn niet nutteloos
Dit is wat John Broskie (de ontwerper van de aikido) hierover zegt:

"Safer version of the Aikido Amplifier

In the schematic above, safety resistors have been added. The two 1M resistors save the second stage should the input tube be yanked from its socket or its heater opened. The two added 100k resistors save the power amplifier should the cathode follower tube be yanked from its socket, as the same DC voltage will be presented to the coupling capacitor."

Met andere woorden, ik heb ze laten zitten in mijn Aikido. Deze weerstanden drukken niet op de kosten, van deze eenvoudige schakeling. Het is wel verstandig om hiervoor mooie koolfilm weerstanden te gebruikn.
democles

Bericht door democles »

Deze weerstanden drukken niet op de kosten, van deze eenvoudige schakeling. Het is wel verstandig om hiervoor mooie koolfilm weerstanden te gebruikn.[/quote]

Ja, wilde Takman en Kiwame weerstanden gebruiken,,,,,

Iemand ondertussen al een idee voor de voeding!!!!!
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Ik zou met die voeding gewoon experimenteren.

EZ81 - 47uF - L - 100uF - R - 47uF
. . . . . . . . . \ L - 100uF -R - 47uF

Met die twee weerstanden R kun je de spanning op de Aikido een beetje tunen.
Overigens maakt de spanning bij die versterker trapjes niet zo heel veel uit. 200 .. 250V is goed.
democles

Bericht door democles »

Bedankt ,Robert,hier kan ik wat mee,,

vraagje,waarom de 47uF op het einde en niet de 100uF?
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Mijn ervaring is dat je de grootste elco zo ver mogelijk aan het begin wilt zetten voor de beste onderdrukking van de rimpel.
Direct achter de EZ81 kan niet, want dan gaat dat arme buisje eraan.
Maar direct na de spoel kun je grotere elco's inzetten.

Je kunt voor die tweede 47uF ook wel 100 gebruiken, maar de schakeling trekt niet heel veel stroom dus de rimpel zal vrij klein zijn. Daarnaast is het Aikido schema er juist op uitgelegd om de voedingsrimpel te elimineren, dus dat komt wel goed.

Wat heb je met de Classic one gedaan? Of ga je deze Aikido naast de Classic one gebruiken?
democles

Bericht door democles »

Wat heb je met de Classic one gedaan? Of ga je deze Aikido naast de Classic one gebruiken?
De ,,Classic one,, blijft gewoon mijn voorversterker in de installatie..

Mijn reserve voorversterker [ecc99, Bleu Bird,] wilde ik ombouwen naar de Aikido,deze trekt het niet meer t.o.v. de Classic one,,,,
molekuul

Bericht door molekuul »

democles schreef:

Die 100uF condensator is eigelijk veel te langzaam. Ook geld dit voor 47 uF. Als laatste condensator kun je verschillende experimenten uitvoeren. zelf heb ik een 8uF PIO als laatste condensator, dit geeft een erg aangenaam resultaat. Maar ik heb enkel 6sn7 in mijn aikido.
experimenteren is hier de uitspraak ! Dat geld natuurlijk ook voor de uitgangscondensator
democles

Bericht door democles »

Als uitgangscondensatoren gebruik ik MKV 0,47uF...doen het ook goed in de Classic One....

Misschien dat ik een 10uF probeer als laatste condensator,,pio of motorrun in olie,,,,,,icar,,

bijgevoegd foto,s van de te verbouwen Bleu Bird
Bijlagen
DSCF2712.JPG
DSCF2715.JPG
voorversterker 002.jpg
voorversterker 003.jpg
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Gewoon lekker de Blue-bird voeding blijven gebruiken.
democles

Bericht door democles »

RobertD schreef:
Gewoon lekker de Blue-bird voeding blijven gebruiken.

Ja misschien wel een goed idee,,en dan de laatste elko in de voeding 47uF i.p.v. 100uF, wat er nu in zit.....

Even omwisselen dus,,,,
bcvdb

Bericht door bcvdb »

molekuul schreef:
democles schreef:

Die 100uF condensator is eigelijk veel te langzaam. Ook geld dit voor 47 uF. Als laatste condensator kun je verschillende experimenten uitvoeren. zelf heb ik een 8uF PIO als laatste condensator, dit geeft een erg aangenaam resultaat. Maar ik heb enkel 6sn7 in mijn aikido.
experimenteren is hier de uitspraak ! Dat geld natuurlijk ook voor de uitgangscondensator
Kan de middelste C ook te groot zijn? Ik heb deze 250uF. 100uF was net te klein, en 250 was de eerst volgende...
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

kan je niet de voeding van de clasic one hergebruiken?
Deze is als het goed is 250V maar kan met een paar weerstanden terug gebracht worden zo als Robert ook al heeft aangegeven.

Groetjes George
democles

Bericht door democles »

Ja,de voeding van de Bleu Bird,maar ik ben een beetje in twijfel gebracht door de positie van de laatste elko in de voeding.
Deze is nu 100uF en de elko achter de smoorspoel is 47uF.
Dus,omwisselen of zo laten zitten????? Of nog kleiner gaan????? :?
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Alles eerst lekker laten zitten en daarna pas gaan tweaken.
Een elco in de voeding is niet snel te groot. Alleen die ene direct achter de gelijkrichter, als die te groot is geeft de buis de geest.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Dagje vertraging,maar ja,Overijse ...druivenfeesten :rock:
Democles met die 47µF zit het zo.Die in serie met de 100k,wat dan ook,is toch een verkeerd idee.Je zou evt nog de storingen in de voeding (horen er niet te zijn) langs daar kunnen uitbalanseren,OP HET WERKINGSPUNT.Maar bij signaal schuift dat heen en weer (anders komt er niks uit) en omdat een buis niet lineair is klopt die balans op dat ogenblik niet.Gevolg,die veronderstelde storing zit op het geluid en verdwijnt als er stilte is.
Dan de uitgangscondensator.De uitgangs-impedantie van de buizenschakeling is ongeveer 700ohm,als je die tot aan de aansluiting en in het laag wil behouden is 47µF niks te veel.Maar als er een versterker volgt met bijv.100k-in dan is 0,47µF wel genoeg.
De voeding voor de gloeidraden met LM317 ja,maar dan wel twee.De twee buizen van één voorversterker vragen samen 1,35A (max voor LM317 is 1,5A).
Voor de 220V voeding kun je gewoon de 250V van de trafo gelijkrichten en dan C-L-C-R-C.Bezwaar,je moet rekening houden met de verliesweerstand van de trafo en misschien serieweerstanden(tussen trafo en anodes)toevoegen.De optredende stroompieken zijn ook niet erg welkom in de buurt van een voorversterker.
Een betere manier is na de gelijkrichter eerst de smoorspoel,dus L-C-R-C.Jammer genoeg heb je daarvoor een hogere trafospanning nodig.Een tussenoplossing is de eerste C klein kiezen.De waarde bepaald nml. de opgeleverde spanning.Met 47µF richting 300V (eerste oplossing met serieweerstanden) zonder C eerder 200V (= L-in).Ik heb een tekening gemaakt,is hopelijk duidelijker.De C van 4,7µF is een vermoedelijk geschikte waarde,moet een stabiele zijn (geen elko),uit te proberen.

Dan nog even over de nutteloze weerstanden,mag wel heeft alleen geen zin.Leuk om het ingewikkelder te maken :lol: .
Molekuul,je moet niet alle onzin op het net geloven :o .
Als de linkse buis eruit ligt komt het rooster van rechtsboven zwevend en krijgt dan een negatieve lading van de elektronenwolk rond de kathode maar kan die niet kwijt.Gevolg,die buis zit potdicht en de buis rechtsonder trekt de uitgang ver naar beneden,niks hoge spanning.
De buis rechtsonder eruit :?: zit samen met rechtsboven bijeen :? kan er niet alleen uit.Maar goed laten we veronderstellen dat rechtsonder er alleen de brui aan geeft.De uitgang zit aan de buis rechtsboven,een kathodevolger.Dwz z'n kathode volgt het rooster en die zit op 110V,alweer niks hoge spanning :shock:
Anne
Bijlagen
AVDG.JPG
democles

Bericht door democles »

Allereerst bedankt ,Anne

Hier kan ik wat mee :mrgreen: [Althans ,de tekening, Ben een vent en kijk alleen plaatjes :D ]

De trafo die ik gebruik heeft nog een 14v[1,5A] aftakking,genoeg om er 12,6v van te maken en de 2 , toe te voegen buizen, te gloeien.......[LM350?]

Alleen ,snap ik van die ,,gloeidraad polarisatie,, niets :?

[eerste condensator,misschien PIO,of MKV?]
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Anne bedoelt dat je de gloeispanning in zijn geheel zo'n 55 volt moet "optillen".

De spanning tussen de kathode en de gloeidraad mag bij indirect verhitte buizen een bepaalde waarde niet overstijgen.
In een SRPP trapje zit de kathode van de bovenste triode op ongeveer de halve voedingsspanning.
Je moet dan de gloeivoeding een potentiaal meegeven. Volgens het schema van Anne dus 55V.

Stel je hebt een voedingsspanning van 250V. Dan neem je twee weerstanden van bijvoorbeeld 56k en 200k. Die zet je in serie tussen de voedingsplus en de massa. De 56k aan de massakant. Je verbindt dan het knooppunt tussen de twee weerstanden ( = een spanningsdeler ) met de min van de gloei. Je tilt daarmee de gloeispanning zo'n 55 volt omhoog. ( De min van de gloei is dan op 55V en de plus op 55+12,6 = 67,6 volt )

Vergeet niet om die 56k weerstand ( de onderste weerstand uit de spanningsdeler, die aan één kant is verbonden met massa ) te ontkoppelen met een condensator. Anders kun je een flinke brom verwachten.
democles

Bericht door democles »

Dus als ik het goed begrijp de min van de gloei spanning met de ,,polarisatie,, verbinden???

En hoe zit het dan met die andere twee buizen,die ieder op 6,3v draaien??

En wat voor spanningsdeler te gebruiken?????

:?: :?: :?: :?:
democles

Bericht door democles »

Dus voor de goede orde een plaatje graag. :sure:

2 buizen worden individueel voorzien van 6,3v dc gloei spanning en twee buizen gloeien op 12,6v dc in serie..................................

Het plaatje van Anne is volledig te volgen op de polarisatie na........................................

Robert, mooi verhaal,klinkt allemaal logisch,maar ik snap het niet.....................

In de simulatie van Duncan Amp,kan ik ook niets vinden over dit ,,,optillen,,, of hoe dit te simuleren........

Allemaal heel erg bedankt voor de reacties,maar heb het gevoel weer bij af te zijn.............
Plaats reactie