Bouw 300B Single Ended versterker 'VOYAGER'

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Bouw 300B Single Ended versterker

Bericht door audiomanics »

Of een bestaande versterker bijpassend maken..
(pimpen in de volksmond)
Kees
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Bouw 300B Single Ended versterker

Bericht door RobertD »

O, er borrelt nog wel iets in mijn achterhoofd Kees. Ik weet alleen nog niet wat voor eindbuizen ik ga gebruiken.
Komt nog wel een topic over.
Gebruikersavatar
VT4C
Berichten: 248
Lid geworden op: di 26 apr 2011, 22:43

Re: Bouw 300B Single Ended versterker

Bericht door VT4C »

RobertD schreef:
Dat wil ik ook.....
Probeer dan ook eens deze. :roll:
Bijlagen
McIntosh vs Meters
McIntosh vs Meters
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15175
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Bouw 300B Single Ended versterker

Bericht door Barry2001 »

Die kwam al eerder voorbij in de afdeling Hifi Humor. Want samen met de prijs voor dit ding kun je er ook niet meer van maken :D
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15175
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Bouw 300B Single Ended versterker

Bericht door Barry2001 »

En monoblok nr 2. Ze zijn mechanisch opgebouwd nu, het betere werk kan beginnen, de binnenkant. Het lijkt mooi weer te worden van de week dus we gaan er even tussenuit, dat is ook wel eens lekker zo tussen de bouwwerkzaamheden door.
Bijlagen
IMG_2847.JPG
IMG_2849.JPG
IMG_2853.JPG
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8119
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Bouw 300B Single Ended versterker

Bericht door Kappa7 »

Dat ziet er wel heeel erg mooi uit.
Als ze ook zo zullen gaan klinken zal een gelukkig man zijn.

Groetjes George
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: Bouw 300B Single Ended versterker

Bericht door TubeHead »

:shock: Sjiek de friemel !! :rock:
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: Bouw 300B Single Ended versterker

Bericht door TheoK »

Just WAUWWWWW.

Man man man . Wat mooi zeg.
Ook de elco's zijn geweldig geworden.
IJsbier
Berichten: 186
Lid geworden op: za 01 mei 2010, 0:08

Re: Bouw 300B Single Ended versterker

Bericht door IJsbier »

Die zien er zeer strak uit inderdaad.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15175
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Bouw 300B Single Ended versterker

Bericht door Barry2001 »

Dank allen, ben er zelf ook tevreden over. Het was al met al toch aardig wat werk. Die stalen kappen glad krijgen, dat doe ik van m'n leven niet weer :mrgreen:

Het zijn geen elco's die je ziet Theo, maar papier in olie condensatoren, Polyproyleen, die je ook hoort klotsen als je schudt. Een beetje glorie van weleer denk ik. Heb niet de illusie dat het de beste condensatoren verkrijgbaar zijn voor dit doel hoor, maar ik laat ze eerst maar eens zitten, kan altijd nog wat anders in.

Wat nu nog moet gebeuren (nu ik de foto's zie) zijn de voetjes zwart maken, maar dat is een detail. Het betere werk komt er nu aan, bringing the beast alive!
Bijlagen
X386S.pdf
(118.37 KiB) 83 keer gedownload
Gebruikersavatar
VT4C
Berichten: 248
Lid geworden op: di 26 apr 2011, 22:43

Re: Bouw 300B Single Ended versterker

Bericht door VT4C »

Barry2001 schreef:
Het was al met al toch aardig wat werk. Die stalen kappen glad krijgen, dat doe ik van m'n leven niet weer :mrgreen:
Kijk eens hier onder link: Transformer protect covers. (2 pagina's) :idea: , :kwijl:
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15175
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Bouw 300B Single Ended versterker

Bericht door Barry2001 »

VT4C schreef:
Barry2001 schreef:
Het was al met al toch aardig wat werk. Die stalen kappen glad krijgen, dat doe ik van m'n leven niet weer :mrgreen:
Kijk eens hier onder link: Transformer protect covers. (2 pagina's) :idea: , :kwijl:
Komt 'ie nou mee :mrgreen: Nee flauwekul, erg mooi spul, en aantrekkelijk geprijsd. Heb er een bookmarkje van gemaakt, zeker iets om te onthouden.
Gebruikersavatar
VT4C
Berichten: 248
Lid geworden op: di 26 apr 2011, 22:43

Re: Bouw 300B Single Ended versterker

Bericht door VT4C »

Barry2001 schreef:
VT4C schreef:
Barry2001 schreef:
Het was al met al toch aardig wat werk. Die stalen kappen glad krijgen, dat doe ik van m'n leven niet weer :mrgreen:
Kijk eens hier onder link: Transformer protect covers. (2 pagina's) :idea: , :kwijl:
Komt 'ie nou mee :mrgreen: Nee flauwekul, erg mooi spul, en aantrekkelijk geprijsd. Heb er een bookmarkje van gemaakt, zeker iets om te onthouden.
Kwam onlangs op dat adres uit toen ik op zoek was naar chassis voor 2 monoblokken. Zie hieronder. $ 15 per prefab-chassis is wel erg goedkoop! Daar heb je bij Conrad nog geen ALPS voor.
(Ze zijn ook bereikbaar via Skype.)
Bijlagen
Zeer betaalbare chassis
Zeer betaalbare chassis
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15175
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Bouw 300B Single Ended versterker

Bericht door Barry2001 »

Dit is dus compleet begrijp ik, met terminals/switches e.d.? Dat is wel heel goedkoop ja. En het ziet er goed uit zo op het plaatje.

Heb je het goed hiernaartoe kunnen krijgen, ik bedoel douane e.d.? heb zelf nu (ik dacht) 3 x bij Dealextreme wat besteld, was ook nooit een probleem. "Dear Mr Barry, Happy Birthday" dat werk :mrgreen:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Bouw 300B Single Ended versterker

Bericht door Ah!buis »

Met die kant en klare dingen krijg je toch niet zo'n grappig spiegelbeeld effekt 8) .
Elke ingang een eigen kleur,bang dat we anders denken dat je er maar één heb gebouwd :?: :lol:
(met een spiegel)
Anne
Gebruikersavatar
VT4C
Berichten: 248
Lid geworden op: di 26 apr 2011, 22:43

Re: Bouw 300B Single Ended versterker

Bericht door VT4C »

Barry2001 schreef:
Dit is dus compleet begrijp ik, met terminals/switches e.d.? Dat is wel heel goedkoop ja. En het ziet er goed uit zo op het plaatje.
:
Ja, chassis zijn voorbereid. Met Hammond trafo's scheelt grote gaten maken. Grootste gaten zijn 2,7 cm. diameter voor de octalbuisvoeten (bouw al decennia niet meer amps. met novalbuizen) en JJ elko's.
(Uiteraard kun je ook bovenzijde in spiegelbeeld opzetten.)
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15175
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Bouw 300B Single Ended versterker

Bericht door Barry2001 »

VT4C schreef:
Barry2001 schreef:
Dit is dus compleet begrijp ik, met terminals/switches e.d.? Dat is wel heel goedkoop ja. En het ziet er goed uit zo op het plaatje.
:
Ja, chassis zijn voorbereid. Met Hammond trafo's scheelt grote gaten maken. Grootste gaten zijn 2,7 cm. diameter voor de octalbuisvoeten (bouw al decennia niet meer amps. met novalbuizen) en JJ elko's.
(Uiteraard kun je ook bovenzijde in spiegelbeeld opzetten.)
Maar heb je ze gekocht, zoja problemen met de douane gehad?
Pcdg
Berichten: 891
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 14:24
Locatie: Den Haag

Re: Bouw 300B Single Ended versterker

Bericht door Pcdg »

Het ziet er prachtig uit, maar die prijs kán bijna niet voor wat je er voor krijgt. Wat is de geheime productiefactor? Dwangarbeid? Of wordt er fors verdiend op de verzendkosten? Je wordt hierdoor wel ontmoedigd om zelf te gaan zagen en vijlen. Maar mooi is het zeker...
Gebruikersavatar
VT4C
Berichten: 248
Lid geworden op: di 26 apr 2011, 22:43

Re: Bouw 300B Single Ended versterker

Bericht door VT4C »

pcdegoede schreef:
Het ziet er prachtig uit, maar die prijs kán bijna niet voor wat je er voor krijgt. Wat is de geheime productiefactor? Dwangarbeid? Of wordt er fors verdiend op de verzendkosten? Je wordt hierdoor wel ontmoedigd om zelf te gaan zagen en vijlen. Maar mooi is het zeker...
Sinds invoer van de € zijn de prijzen hier extreem hoog; in Fl. tijdperk hadden we niet over de prijzen gezeurd.
En de meeste tussenhandel is ertussenuit; portobijdrage valt ook erg mee. Levertijd doorgaans 4 werkdagen.
Kwaliteit is excellent (en nu meer tijd voor tweaken). :D
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: Bouw 300B Single Ended versterker

Bericht door Wowly »

wat zijn de verzendkosten eigenlijk? of zitten die inbegrepen?
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15175
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Bouw 300B Single Ended versterker

Bericht door Barry2001 »

Eigenlijk zijn de monoblokken ondingen om aan te werken, de binnenkant bedoel ik dan. Bij de vorige buizenbak, de KT88 PP was dit veel eenvoudiger omdat ik die gewoon op de kop op de trafokappen kon leggen, de KT88's komen niet boven de trafohoogte uit.

De trafohoogte bij deze monoblokken is verschillend, en dan steekt de 300B ook nog eens boven de hoogste trafokap uit. Op de zijkant leggen kan, maar erg fijn werkt dit niet plus dat de kans op beschadigen ook weer aanwezig is. En het is prettig om bij het tweaken/meten straks goed de ruimte te hebben.

Geinspireerd door een Star Trek 'Voyager Drydock' heb ik van afvalhout 2 'workstations' gemaakt, dusdanig dat de buizen vrij staan. Stukje tapijt erop gelijmd tegen het beschadigen, voila.

Daarmee heeft het project gelijk een naam gekregen: 'VOYAGER'.
Bijlagen
Voyager_in_drydock.jpg
IMG_2863.JPG
IMG_2864.JPG
IMG_2865.JPG
Gebruikersavatar
VT4C
Berichten: 248
Lid geworden op: di 26 apr 2011, 22:43

Re: Bouw 300B Single Ended versterker 'VOYAGER'

Bericht door VT4C »

@Barry2001. Waarom 3 mooie buizen verstopt achter de trafo's? :o
Waren ze niet in het zicht te plaatsen?
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15175
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Bouw 300B Single Ended versterker 'VOYAGER'

Bericht door Barry2001 »

VT4C schreef:
@Barry2001. Waarom 3 mooie buizen verstopt achter de trafo's? :o
Waren ze niet in het zicht te plaatsen?
2 bedoel je, nee. Het moet compact blijven, en het is eens wat anders dan conventionele bouw met altijd de buisjes voor de trafo. Daarbij is het maar net van welke kant je er tegen aan kijkt.
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Bouw 300B Single Ended versterker 'VOYAGER'

Bericht door AatV »

De versterker lijkt nu op de eindbakken van weleer, waarbij routing en compactheid boven uiterlijk ging. (de versterker werd over het algemeen toch in een kast o.i.d. gestopt.
Ik vindt het wel passend, zo'n vintage look.

groet,
AatV
Pcdg
Berichten: 891
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 14:24
Locatie: Den Haag

Re: Bouw 300B Single Ended versterker 'VOYAGER'

Bericht door Pcdg »

briljante oplossing met die steunen. Ik had ook zoiets in de planning totdat bleek dat de versterker ook uitstekend bleef staan wanneer er aan de voorkant een trafo met dezelfde hoogte als de UGT's werd ondergezet (stukje binnenband eroverheen tegen het krassen).

Mooie naam hoor Voyager. Toch vind ik de echte Voyager eleganter en je monoblokken zien er ook niet bepaald uit alsof ze warp 9,3 gaan halen ;-). Maar aan de andere kant: wat is de functie van stroomlijn in het luchtledige?
Plaats reactie