5.1 Voorversterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
MxTheo
Berichten: 119
Lid geworden op: wo 11 jul 2007, 21:44
Locatie: Hardegarijp

Re: 5.1 Voorversterker

Bericht door MxTheo »

Tijdje stil geweest maar de donkere dagen komen er weer aan dus...... :mrgreen:
Behoorlijk aan het experimenteren geweest met voedingschakelingen, printontwerpen ed.
Het signaalpad van de versterker wordt opgebouwd volgens onderstaand schema.
Ik teken dit met een oud DOS programma dus ff ingescand, lijkt wel een beetje oud Elektuur.
Relais K1 t/m K9 zijn de ingangsrelais.
K10, 13 en 14 zijn de mute relais tbv opwarmen van de buizen.
K12 schakelt de subwoofer bij stereosignaal.
K11 schakelt de rearkanalen bij stereosignaal.
Binnenkort meer...

Groet Theo
Bijlagen
Schema relais.gif
Gebruikersavatar
MxTheo
Berichten: 119
Lid geworden op: wo 11 jul 2007, 21:44
Locatie: Hardegarijp

Re: 5.1 Voorversterker

Bericht door MxTheo »

En nog een schema van de anodespanning voeding.
Is een elektuurschakeling maar de serietransistor is vervangen door een FET BUZ80A
Verder zijn er nog twee spanningsdelers op de uitgang waarvan er één de gloeispanning optilt.
De andere 'sens' gaat naar een beveiligingschakeling die de trafo afschakeld als de anodespanning te hoog wordt.
Bijlagen
Anodevoeding.gif
Gebruikersavatar
MxTheo
Berichten: 119
Lid geworden op: wo 11 jul 2007, 21:44
Locatie: Hardegarijp

Re: 5.1 Voorversterker

Bericht door MxTheo »

Je hebt van die periodes dat je eigenlijk niet aan je hobby toekomt.
Maar de laatste tijd toch de draad weer kunnen oppakken en verder bouwen aan dit project.
De anode-voeding van het schema is klaar en zit op een print.
Ook de netspannings voeding zit op een print.
Deze voeding levert 5 volt voor de besturing en 12 volt voor de relais.
Het relais aan de linker kant schakelt de gloeistroom voeding in, en het relais aan de rechter kant schakelt de trafo in voor de anode voeding. (nadat de buizen opgewarmd zijn)
Het wordt wel een versterker met veel relais :)

Groet Theo
Bijlagen
Layout anodevoeding
Layout anodevoeding
Anode voeding
Anode voeding
Anode voeding
Anode voeding
Netspanningsvoeding
Netspanningsvoeding
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: 5.1 Voorversterker

Bericht door TheoK »

Hallo naamgenoot. :wink:
Dat ziet er even strak uit zeg.
Blijf het volgen.
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: 5.1 Voorversterker

Bericht door mischa72 »

TheoK schreef:
Hallo naamgenoot. :wink:
Dat ziet er even strak uit zeg.
Blijf het volgen.
Dat ben ik volledig met je eens Theo !! Toch maar eens een volgertje op dit topic :wink: .

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: 5.1 Voorversterker

Bericht door ray5150 »

Zo,zo. Da's niet verkeerd. =D>
Zeg Theo, ik zag dat je mooie aluminium scheidingschotten in je kast had gemaakt, ben je niet bang voor te weinig ventilatie? met 6 buizen en die voedingen komt daar heel wat warmte af.
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: 5.1 Voorversterker

Bericht door mischa72 »

ray5150 schreef:
Zeg Theo, ik zag dat je mooie aluminium scheidingschotten in je kast had gemaakt, ben je niet bang voor te weinig ventilatie? met 6 buizen en die voedingen komt daar heel wat warmte af.
Zo'n mooie setup van componenten vraagt natuurlijk om een geperforeerde middensectie in de deksel :wink: Die mooie gloed mag niet in een zwarte kast opgesloten worden.

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
MxTheo
Berichten: 119
Lid geworden op: wo 11 jul 2007, 21:44
Locatie: Hardegarijp

Re: 5.1 Voorversterker

Bericht door MxTheo »

Onder de buizenprint heb ik behoorlijk wat gaten in de bodemplaat geboord.
Voor de bovenplaat moet ik nog iets verzinnen, denk zelf aan een 6 tal gaten of één gleuf waar de buizen doorheen steken.
Maar zoals Ray al zegt produceren de 6 buizen behoorlijk wat warmte.
Gebruikersavatar
MxTheo
Berichten: 119
Lid geworden op: wo 11 jul 2007, 21:44
Locatie: Hardegarijp

Re: 5.1 Voorversterker

Bericht door MxTheo »

Zo, weer een print klaar.
Deze print zorgt oa voor de inschakelvertraging van de gloeistroom.
Waneer alle buizen direct aan de gloeistroomvoeding worden gehangen dan begint de voeding eerst een paar te hikken voordat de spanning zich stabiliseert.
De inschakelstroom is in koude toestand veel te hoog waardoor de voeding dit helaas niet kan trekken en in beveiliging gaat, kan misschien geen kwaad maar mooi vond ik het niet.
De gloeidraden staan nu eerst in serie met de 'dikke' weerstanden, en deze weerstanden worden na ongeveer 10 seconden door een relais overbrugd.
Bovenste 2 weerstanden zijn voor de front kanalen en de onderste 4 voor de rear-, center en subwoofer kanalen.
Ik heb de aansluitingen naar de buizen zo gemaakt dat deze gemakkelijk parallel of in serie aangesloten kunnen worden, handig bij het experimenteren.
Ook zit er nog een tijdschakeling op die de hoogspanning pas inschakeld als de buizen opgewarmd zijn.
En als laatste zit er een overspanningsbeveiliging op die de hoogspanning afschakelt als deze boven de 210V komt.
Bijlagen
IMG_4487_3_1.JPG
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: 5.1 Voorversterker

Bericht door ray5150 »

Ik zeg vakwerk! :D
Gebruikersavatar
MxTheo
Berichten: 119
Lid geworden op: wo 11 jul 2007, 21:44
Locatie: Hardegarijp

Re: 5.1 Voorversterker

Bericht door MxTheo »

Weer een tweetal printjes klaar. :D
Het besturingsgedeelte van de versterker.
De diverse schakelingen zijn met behoorlijk veel logische ic's opgebouwd.
Het gedoe met microprossessors, PIC's ed gaat mij hiervoor nog wat te ver.
Nadeel is wel dat het even duurt voordat je een werkend schema op papier hebt, hoewel het schrijven van een programma ook veel tijd kost.
Wat zit er op deze printen:
1, Afstandbediening sturing voor alle functies.
2, Bronkeuze relais worden bediend door een rotary-encoder
3, Aangesloten eindversterkers worden met de voorversterker ingeschakeld.
Referentiespanning naar de rear, center en subwoofer versterker zodat het volume
per bron ingesteld kan worden.
4, Het audiosignaal naar de eindversterkers wordt gemuted zodra wordt omgeschakeld naar een ander bron, en bij
functies die schakelploppen kunnen veroorzaken.
5, Per bron kan worden ingesteld of bij stereosignaal de subwoofer en/of de rear speakers bijgeschakeld moeten worden.
6, Wordt alleen stereo gebruikt dan kunnen de overige 4 buizen uitgeschakeld worden (Ik noem dit "Optimum" )
de voeding wordt dan minder belast en minder onnodige warmte ontwikkeling.
Er rest nog een print voor het voorfront voor de indicatie van bronkeuze ed.
Bijlagen
De beide printen
De beide printen
Gebruikersavatar
MxTheo
Berichten: 119
Lid geworden op: wo 11 jul 2007, 21:44
Locatie: Hardegarijp

Re: 5.1 Voorversterker

Bericht door MxTheo »

Voor het voorfront is het mooier om een VFD display te gebruiken dan een LCD.
Nadeel is wel dat ze behoorlijk aan de prijs zijn.
Maar het oog wil ook wat dus een VFD aangeschaft met een segmenthoogte van 4,5mm.
Erg leuk maar op afstand is het moeilijk afleesbaar :(
Tja, na lang overwegen dan toch maar een groter display aangeschaft met een segmenthoogte van 9mm.
Nog duurder :-s maar het is dan ook veel beter, en past verhoudinggewijs ook mooier bij het voorfront.
Het display wordt aangestuurd door een PIC processor, die eigenlijk alleen wordt gebruikt om via een aantal ingangen de juiste
text te genereren.
Bijlagen
Goot en Klein.JPG
Displaytest.JPG
Gebruikersavatar
MxTheo
Berichten: 119
Lid geworden op: wo 11 jul 2007, 21:44
Locatie: Hardegarijp

Re: 5.1 Voorversterker

Bericht door MxTheo »

Dan het voorfront.
Het blijkt dat aluminium prima met een houtfrees te bewerken is, als je maar rustig aandoet.
Je wilt alleen niet weten van de hoeveelheid spanen die daar bij vrijkomen :shock:
De 40mm gaten zijn met een simpele gatenzaag gezaagd, en ook hier weer rustig aan en veel snijolie :mrgreen:
Knoppen zijn bij 8-audio in Hong Kong besteld en waren verassend snel in huis.
Ze zijn wel van een goedkope aluminiumlegering en daardoor erg licht, maar ze zien er wel erg mooi uit.
Bijlagen
IMG_5321_2_1.JPG
IMG_5322_3_2_1.JPG
IMG_5323_4_2_1.JPG
IMG_5320_1_1.JPG
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: 5.1 Voorversterker

Bericht door Zweitse »

Heb je dat gewoon met de bovenfrees gedaan :shock:
Gebruikersavatar
MxTheo
Berichten: 119
Lid geworden op: wo 11 jul 2007, 21:44
Locatie: Hardegarijp

Re: 5.1 Voorversterker

Bericht door MxTheo »

Jawel :mrgreen:
Eerst de 40mm gaten geboord en daarna met de decupeer het rechte stuk tussen deze gaten gezaagd.
Vervolgens met de bovenfrees het rechte stuk mooi recht frezen.
Het lastigste was de verdiepte achterkant voor het display.
Maar het gaat prima met een houtfrees als je maar veel smeert en vooral niet te snel.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: 5.1 Voorversterker

Bericht door Kappa7 »

Petje af keurig vakwerk :goedzo:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: 5.1 Voorversterker

Bericht door ray5150 »

:goeie: :goeie: :goeie:
Gebruikersavatar
MxTheo
Berichten: 119
Lid geworden op: wo 11 jul 2007, 21:44
Locatie: Hardegarijp

Re: 5.1 Voorversterker

Bericht door MxTheo »

Print voor displayaansturing eindelijk klaar.
Valt niet mee om een VFD toe te voegen.
Stroomverbruik is vrij fors en dit trekt de stand-by voeding niet :?
Als de versterker uit staat wordt door een klein printtrafootje de elektronica voorzien van 5V om alle instellingen
te behouden en de IR-ontvanger van spanning te voorzien.
Wordt de versterker ingeschakeld dan neemt één van de ringkerntrafo's wegens het hogere stroomverbruik de 5V stroomvoorziening over.
En dat gaat net te traag, de 5V zakt even in en alle flip-flopjes worden gereset waardoor de versterker gelijk weer uitgeschakeld wordt.
Doe je dit een aantal keren achter elkaar dan schakelt de versterker wel in maar werkt het display niet meer.
Phoe, op papier lijkt het te werken maar de praktijk.......
Eens kijken of ik daar iets voor kan verzinnen. :-s
Bijlagen
IMG_5324_1_1.JPG
Display1.JPG
Display 2.JPG
Test 1.JPG
Test 2.JPG
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: 5.1 Voorversterker

Bericht door mischa72 »

Ik weet niet hoe je de 5V gemaakt hebt, maar als je dat met 7805's gedaan hebt, kun je in de nulaansluiting een diode in geleidingsrichting aansluiten. Hiermee verhoog je de uitgangsspanning met 0,7V naar 5,7V. Als je nu in plaats van de 5V te schakelen deze 2 afzonderlijke voedingen via 2 diodes met elkaar verbindt, heb je geen spanningsdrop, maar komt er alleen een meer stabiele voeding bij. Door de diodes in serie met de voedingslijnen zakt je spanning weer mooi naar 5V. :wink:

Een andere optie zou zijn om grotere elco's in de standby-voeding te plaatsen waardoor deze meer overbruggingsbuffering heeft.

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: 5.1 Voorversterker

Bericht door Barry2001 »

Allereerst complimenten, wat een fantastisch project!

Wat Mischa zegt zou inderdaad de oplossing van je probleem kunnen zijn. Misschien is het te overwegen de standbye voeding iets later te laten afschakelen om de drop te overbruggen. Het met capaciteiten oplossen kan natuurlijk ook, wordt ook oa in vliegtuigen toegepast. Wel is het misschien in dit geval jammer dat er steeds een elco opgeladen moet worden voordit doel, en je zult even moeen experimenteren welke waarde voldoet. Is de eerste optie misschien een betere.

Maar nogmaals erg fraai dit, blijf het met plezier volgen.
Gebruikersavatar
MxTheo
Berichten: 119
Lid geworden op: wo 11 jul 2007, 21:44
Locatie: Hardegarijp

Re: 5.1 Voorversterker

Bericht door MxTheo »

Voeding volgens het onderste plaatje.
Stand-by voeding blijft continu onder spanning en zodra het relais inkomt wordt de 5V regelaar gevoed door de ringkern.
Immers de spanning is hoger dan de stand-by voeding.
Het VFD krijgt zijn 5V via een reedrelais wat iets vertraagd inkomt als de versterker wordt ingeschakeld (het zwarte blokje aan de linkerkant op de foto)
Maar op de een of andere manier werkt dat niet helemaal.
Het reedrelais valt ook iets vertraagd af, trager dan de hoofdvoeding, dus bij uitschakelen duikt de spanning ook naar beneden.
Het display vraagt echt teveel stroom :(
Zonder VFD werkt de aan/uit schakeling perfect.
Bijlagen
Voeding.gif
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: 5.1 Voorversterker

Bericht door mischa72 »

Wat zou er gebeuren als je de standby voeding wat zwaarder zou maken? Je zou eens kunnen testen of dat wel werkt.

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
MxTheo
Berichten: 119
Lid geworden op: wo 11 jul 2007, 21:44
Locatie: Hardegarijp

Re: 5.1 Voorversterker

Bericht door MxTheo »

Een zwaardere voeding zou misschien wel helpen maar de stand-by trafo zit op de print.
Een grotere trafo zal niet passen en dat zou betekenen dat de voedingsprint opnieuw moet.
Bovendien wou ik het stroomverbruik tijdens stand-by zo laag mogelijk houden.
Ik had daarvoor een printtrafo genomen met een vermogen van 1,5 VA.
Het is bovendien een eco trafootje :sure: speciaal voor stand-by gebruik.
Bijlagen
IMG_4485_1_1.JPG
Gebruikersavatar
MxTheo
Berichten: 119
Lid geworden op: wo 11 jul 2007, 21:44
Locatie: Hardegarijp

Re: 5.1 Voorversterker

Bericht door MxTheo »

Nou, de oplossing is gevonden.
Het bleek dat het contact in het reedrelais vastgeplakt was, waarschijnlijk door de hoge stroom van het VFD.
Bij vervangen door een zwaarder relais werkt het inschakelen goed, ringkerntrafo komt in en na ongeveer 1 seconde komt het relais in en dus ook het VFD.
Echter bij uitschakelen valt het relais net iets trager af dan de hoofdvoeding en dus zakt de 5V voeding alsnog in. :evil:
Dan maar iets anders bedenken wat wel betrouwbaar werkt.
Na wat denkwerk het onderstaande schakelingetje bedacht. (voor degene die het interesseerd :) )
In standby is uitgang Q van de flip-flop laag en hierdoor is de transistor met aan de collector de 10 Ohm weerstand in geleiding.
Deze sluit dus de elko van 22u via de 10 Ohm kort.
Wordt de drukknop bedient dan wordt uitgang Q hoog en is de transistor (met 10 Ohm) uit geleiding.
De 12 V is bij inschakelen aanwezig en hiermee laad de elko via de weerstand van 82K op, en na ongeveer 1 seconde komt het relais in en dus ook het VFD.
Bij uitschakelen worden de uitgangen van de versterker eerst afgeschakeld (mute) en daarna (ong. 1 sec) valt de 12V voeding af. (voorkomt schakelklikken)
Maar bij uitschakelen komt ook de transistor met de 10 Ohm gelijk in geleiding en sluit onmiddelijk de elko kort.
Het relais valt hiermee gelijk af, nu sneller dan de hoofdvoeding.
En dit werkt perfect. :rock:
Nadeel is wel dat ik de complete displayprint opnieuw heb moeten maken, maar het reedrelais moest toch al anders.
Fotootjes volgen.
Bijlagen
Display.jpg
Gebruikersavatar
MxTheo
Berichten: 119
Lid geworden op: wo 11 jul 2007, 21:44
Locatie: Hardegarijp

Re: 5.1 Voorversterker

Bericht door MxTheo »

Fotoos.....
Bij foto 4 brandt de blauwe led wat inhoud dat alleen de 2 frontversterkers zijn ingeschakeld (stereo)
Bij foto 6 is de blauwe led uit en worden de overige versterkers ingeschakeld.
Bij foto 7 zijn alle 6 versterkers ingeschakeld (surround)
Bijlagen
Programmeren van display
Programmeren van display
IMG_5367_1_1.JPG
Inschakelen en opwarmen van de buizen.
Inschakelen en opwarmen van de buizen.
Bron Compact Disk
Bron Compact Disk
Bron Bluray
Bron Bluray
Opwarmen van de rear, center en subwoofer buizen
Opwarmen van de rear, center en subwoofer buizen
6 kanalen gereed.
6 kanalen gereed.
Plaats reactie