Mijn eerste buizenversterker de HF10 !! EL84 PP

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

bcvdb

Mijn eerste buizenversterker de HF10 !! EL84 PP

Bericht door bcvdb »

Hallo allemaal!

Aller eerst complimenten voor dit geweldige forum! Ik heb al zo veel geleerd in 2 dagen tijd!

Maar waarom ik dit topic begin:
Ik wil graag zelf een buizenversterker bouwen, een niet heel erg bijzonder verlangen. Ik heb hier geen ervaring mee, wel veel ervaring met elektrotechniek (doe HBO eletrotechniek). Ik ben mezelf in gaan lezen, heb informatie opgezocht over verschillende soorten buizen en verschillende uit en ingangstrafo's.

Het probleem is echter dat zolang ik geen idee heb welke versterker ik ga bouwen, ik niet echt heel gericht informatie kan zoeken. En er zijn zooooooooveel eenvoudige versterkertjes dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Hier hoop ik gebruik te maken van jullie expertise!

De voorwaarden/wensen:
- Stereo versterker
- 2 x 7 tot 10W rms ongeveer bij 8 ohm
- Eindversterking door EL34 voorversterking door ECC8

Versterkers die hieraan voldoen kan ik genoeg vinden... de rest:
- gelijkrichting doormiddel van een buis
- classe A versterker

Heeft er iemand een idee? Een schema voor mij? Of een project al zelf ooit gemaakt naar deze voorwaarden?

Ik hoor het graag van jullie!!

Mvg Bart

p.s. Ik had de Aurexx Crystal 1 gezien. Een voor zijn budget goed klinkende versterker. Ik hoopte iets in die categorie te bouwen qwa kwaliteit en prijsklasse. Maar dan met iets meer vermogen!
Laatst gewijzigd door bcvdb op ma 25 jul 2011, 21:58, 1 keer totaal gewijzigd.
TheoK

Re: Mijn eerste buizenversterker

Bericht door TheoK »

Hallo Bart.

Welkom. En idd dit is een geweldig forum. Iedereen is erg behulpzaam.
Om te beginnen is de HF10 die ik gebouwd heb een mooi beginners project.
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =7&t=13695

Ik gebruik als gelijkrichting de GZ34. Het is een EL84 PP versterker.

De aurex is ook mooi.

Succes met je bouw en ik zal het volgen.
Heb nog even het schema van de HF10 bijgevoegd.
Bijlagen
Philips HF10 mod. schema, 2011.gif
bcvdb

Bericht door bcvdb »

Die ziet er iid wel leuk uit. Als hij kwalitatief ook zo goed is dan gaat hem dit worden :D
TheoK

Bericht door TheoK »

Hij klinkt echt heel erg goed.
Hij speelt hier nu dagelijks op dit moment.
Vermogen 2 keer 10 watt. Voor in de huiskamer meer dan genoeg.
bcvdb

Bericht door bcvdb »

Oke, dan is het beslist! Het wordt de gemodde versie van de HF10!
Fijn, dat maakt het een stuk makkelijker. Zeker voor een NOOB als ik:D:D

Vandaag de hele dag naar een festival in de buurt (Open Ary, te eersel) waar ik ook moet optreden, en dan zondag de hele dag werken. Dus hopelijk kan ik me maandag gaan verdiepen in de materialen die ik nodig heb, en dan kan ik misschien dinsdag of woensdag al bestellen!! Dat zou tegek zijn! :D

Ik zit alleen met het dillema, eerste een proefopstelling, of meteen voor het echie proberen? Ik kan goed solderen en het is een beproefd recept, dus is het maken van een proefopstelling dan niet onnodig veel werk? Alle componenten 3-4 keer extra heet stoken. Wat zouden jullie doen? :?:

Verder ben ik benieuwd waar jullie spullen bestellen als voedingstrafo's en UGT's. En in welke prijsklasse ik die moet zoeken, zodat de trafo wel goed genoeg is voor het type versterker dat ik bouw, maar niet overdreven goed en daarmee overdreven duur. Snappen jullie wat ik bedoel? Ik zelf maar amper iig :D

Hoor het graag!
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Bart,

Je kunt het beste gewoon direkt een chassis maken, kopen, wat dan ook, gebruiken. Het gaat toch om de buizen, de instellingen eronder kun je altijd zo weer aanpassen.

Heel belangrijk, loop niet te hard van stapel. Lees je eerst goed in, kijk bv eens bij de goed gedocumenteerde projecten van Triode Dick: http://www.triodedick.com/ . Hoe bouw je de voeding op, waarom is een ster- massapunt belangrijk, wat kun je doen tegen brom. Stel je geen ultimatum, dan bestellen, dan versterker klaar, denk eerst goed na voor je besteld en je chassis bouwt, die 2 dingen doe je bij voorkeur maar 1 keer. Let op veiligheid met die hoge spanningen!

Bestellen, bv AE Europe: http://www.ae-europe.nl/audio.htm

veel succes in elk geval!
Bas Horneman
Contacteer:

Bericht door Bas Horneman »

el34, ecc88 dan is de pp1c precies wat je zoekt.

Jaren geleden heeft Allen Wright die versterker meegenomen naar het triodefest in Arhus of zo. En bijna iedereen aanwezig vond het de beste versterker. Later heeft hij ook de uitgangstrap differentieel gemaakt.
Bijlagen
pp_1c_s.gif
pp_1c_ps_s.gif
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

Hoi Bas mooi schema maar mis ik hier niet iets van een fasedraaier?
Er staat dat je bij een singele ended input de ingang aan de aarde kan leggen maar dat lijkt mij op een of andere manier toch weer niet optimaal.

Groetjes George
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Ik zou het voor een eerste versterker toch ook wat minder complex maken, Bas.
Verder springen we in één keer van Single Ended naar een push-pull ontwerp. Er ontbreken nog wat belangrijke vragen:

- Wat voor muziek beluister je het meest?
- Wat voor luidsprekers ga je met de versterker aansturen?
- Wat ga je voor bron gebruiken?
- Hoe hoog is je budget?

Ik moet wel zeggen dat een EL84 push-pull niet te versmaden is hoor. Die van Theo heb ik pas gehoord en dat is echt een krachtpatsertje.

Wat je ook kunt doen is proberen op marktplaats een oud versterkertje op de kop te tikken en dat als basis te gebruiken.
Via Ebay kun je voldoende uitgangstransformatoren scoren.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Eerst maar even de vraag van George over de schakeling waar Bas mee is komen aanzetten.
De twee kathodes van de voorversterker krijgen stroom van een (konstante)stroombron.Daardoor gaat,bij verandering,er evenveel meer stroom door een buis dan dat er minder door de ander,zelfde spanningsverandering over de anodeweerstanden maar wel tegengesteld -> fasedraaier :-s .
De stroomverdeling wordt gestuurd vanuit de roosters,je kunt kiezen welke je wil als ingang.De ander kan dan stil blijven of tegenkoppeling vanuit de uitgang krijgen :o .
Terug naar Bart z'n versterkerplannen :D .
De HF-10 waar Theo zoveel plezier aan beleeft is idd een simpele edoch mooie versterker.Maar ja als je alles bijelkaar nieuw moet kopen niet echt goedkoop :-$ .
Na wat rondneuzen en prijzen bekeken,een gekrompen HF-10 bedacht.Met een ECL82 heb je er vanzelf een triode bij en hij doet het met wat lagere spanning,toch nog 10W uit volgens Philipsdata.
De uitgangstrafo moet een Raa van ongeveer 7kohm hebben en natuurlijk voor minstens 10W geschikt zijn.
Bij TubeTown gevonden,matig en niet duur de 125D (Raa=6,8kohm) 19€30 maar ook de betere Hammond1608 (Raa=9k)wel 48€50 :( .
Een goeie smoorspoel vond ik bij AskJanFirst de D10-200 voor 19€01 :) .
De voedingstrafo komt van bij DickBest , 49€ die heeft ook nog een elko 330µF 400V te gebruiken ipv de 470µ in de voeding.
Je ziet,ik heb m'n best gedaan,trek er uw plan mee zoals ze hier zeggen :lol: .
Anne

Oeps foutje,de Hammond1608 is Raa=8k ,geen 9 :) .
Bijlagen
ECL82-PP.JPG
Laatst gewijzigd door Ah!buis op zo 24 jul 2011, 16:03, 1 keer totaal gewijzigd.
TheoK

Bericht door TheoK »

Kun je het schema wat Anne heeft gemaakt ook gebruiken voor de ECL86?
Daar heb ik nog eentje van liggen.
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

Ah!buis schreef:
Eerst maar even de vraag van George over de schakeling waar Bas mee is komen aanzetten.
De twee kathodes van de voorversterker krijgen stroom van een (konstante)stroombron.Daardoor gaat,bij verandering,er evenveel meer stroom door een buis dan dat er minder door de ander,zelfde spanningsverandering over de anodeweerstanden maar wel tegengesteld -> fasedraaier :-s .
De stroomverdeling wordt gestuurd vanuit de roosters,je kunt kiezen welke je wil als ingang.De ander kan dan stil blijven of tegenkoppeling vanuit de uitgang krijgen :o .
Duidelijk :D
Bedankt voor de uitleg.
Misschien ga ik het nog wel eens snappen zo.

Groetjes George
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

TheoK schreef:
Kun je het schema wat Anne heeft gemaakt ook gebruiken voor de ECL86?
Daar heb ik nog eentje van liggen.
3 ECL86 buizen zullen nauwelijks minder kosten dan 4 ECL82 buizen, Theo.
Elk EL84 schema met een ECC83 als stuurbuis kun je ook voor de ECL86 gebruiken. Een ECL86 heeft in één glaskolf een halve ECC83 en een lichte EL84 zitten. Het HF10 schema kun je met 4 stuks ECL86 bouwen. Komt iets minder power uit, maar dat maakt niet uit.

Ik heb ook een keer een ECL82 pushpull gebouwd. Echt heel leuk en compact op te bouwen.

Speur ook eens op Ebay voor transformatoren en buizen. Ik heb destijds een setje ECL82's van Mullard gekocht voor belachelijk weinig geld. En later ook nog Russische equivalenten van de ECL82. Met één EZ81 kun je deze al voeden.
bcvdb

Bericht door bcvdb »

Lezen, lezen, lezen.

Mooi project zeg theo! Trial and error is altijd mooi. Al hoop ik dat bij mijn eerste project niet teveel te hoeven :D

Morgen eens het een en ander op papier zetten en dan kan het grote vragenstellen beginnen:D

Mvg Bart
TheoK

Bericht door TheoK »

Hoi Bart.

Tja ik was gewoon aan het testen welk ontwerp het beste bij mij past.
Ik had 3 ontwerpen getest en voor mijn gevoel vond ik de HF10 het mooiste klinken.
Ook RobertD vond hem zeer goed klinken.
En daardoor vielen de andere af.

En dan moet je zien om hem bromvrij te krijgen.
Omdat ik mijn frame heel laag wou hebben was een smoorspoel voor mij geen optie.
Hij had er bovenop gekund maar dat vond ik niet mooi .Ik heb hem met draadgewonden weerstanden bromvrij gekregen.
Als je deze gaat bouwen dan krijg je daar geen spijt van.
Verder zou ik gaan voor buizengelijkrichting.
Door deze testen met gelijkrichtbuis en met diodes vind ik gelijkrichtbuis toch voller klinken.
IK heb er dan een GZ34 op staan maar 2 keer EZ81 klinkt ook geweldig.
ALs je een trafo hebt die 2 keer een EZ81 kan doen dan zou ik daarvoor gaan.
Met de EZ81 is het laag toch wat ronder en voller vind ik. Met de GZ34 is het ronde wat minder.
Moeilijk uit te leggen hoor. Je moet het eigenlijk zelf ervaren wat in jou oren het mooiste klinkt.

Succes met het bouwen. Zal het blijven volgen.
bcvdb

Bericht door bcvdb »

Het is voor mij toch nog lastig om straks de subtiele verschillen eruit te halen. Aangezien ik toch ook niet de luidsprekers heb die ik graag ga willen. (ben nog student, dus moet eerst nog ff sparen voor schoolboeken en zo :sure: )

Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik die 2 x EZ81 ook wel mooi eruit vond zien :oops: Nu is dit natuurlijk niet altijd een reden. Maar ik kan het straks nog altijd omwisselen als ik mijn luidsprekers ooit heb :D

Dit eerste project is echt ter kennismaking.
En aangezien ik niet al dozen reserve spullen heb, (of ook maar 1 weerstand for that matter) hoopte ik eigenlijk toch wel alles redelijk in 1 keer te kunnen maken zonder steeds weer opnieuw voor 1 onderdeeltje iets te hoeven bestellen, nu ga iuk hier natuurlijk toch niet onderuit komen, maar het streven is iig in 1 keer goed :lol: . Al is het natuurlijk wel het mooiste om het te doen zoals jij het hebt gedaan. Dan weet je zeker dat je het beste geluid hebt.

Ik ben de berekeningen een beetje uit het oog verloren in jou project. hoeveel amp moet ik voor de gloeistroom hebben als ik 4x de EL84 gebruik, 2x de ECC83, en dan 2 keer de EZ81? Anders zou ik deze trafo kunnen bestellen. Dan heb ik dat probleem al getackeld

Ik las ook dat ik beter koolweerstanden kon gebruiken als kathodeweerstand, en dat die iig niet 11 watt hoeven zijn. Ik vond dan de optie van 2 weestandjes parallel wel geschikt. Die kan ik zo bestellen bij hem

Verder vroeg ik me nog af hoeveel vermogen die andere weerstanden moeten kunnen hebben, ik zag op jou foto's dat het allemaal gewonen weerstandjes zijn, ik gok 0,5 of 0,25 watt. En welke tolerantie hanteren jullie maximaal meestal?

Vragen vragen vragen :D

Maar alvast bedankt!

Bart
bcvdb

Bericht door bcvdb »

Ah!buis schreef:
Terug naar Bart z'n versterkerplannen :D .
De HF-10 waar Theo zoveel plezier aan beleeft is idd een simpele edoch mooie versterker.Maar ja als je alles bijelkaar nieuw moet kopen niet echt goedkoop :-$ .
Na wat rondneuzen en prijzen bekeken,een gekrompen HF-10 bedacht.Met een ECL82 heb je er vanzelf een triode bij en hij doet het met wat lagere spanning,toch nog 10W uit volgens Philipsdata.
De uitgangstrafo moet een Raa van ongeveer 7kohm hebben en natuurlijk voor minstens 10W geschikt zijn.
Bij TubeTown gevonden,matig en niet duur de 125D (Raa=6,8kohm) 19€30 maar ook de betere Hammond1608 (Raa=9k)wel 48€50 :( .
Een goeie smoorspoel vond ik bij AskJanFirst de D10-200 voor 19€01 :) .
De voedingstrafo komt van bij DickBest , 49€ die heeft ook nog een elko 330µF 400V te gebruiken ipv de 470µ in de voeding.
Je ziet,ik heb m'n best gedaan,trek er uw plan mee zoals ze hier zeggen :lol: .
Anne

Oeps foutje,de Hammond1608 is Raa=8k ,geen 9 :) .
Super bedankt. Maar het budget is niet echt een mega probleem. Het mag 250 euro kosten. Dus dat haal ik dan toch wel? Ik vind het niet zo erg om bij deze eerste versterker wat meer inkopen te moeten doen. Als ik het leuk vindt ga ik meer bouwen en kan ik het evt weer hergebruiken :D

Die trafo had ik ook naar zitten kijken. Die is gewoon geschikt lijkt me als ik het model van Theo hanteer, met 2x de EZ81, en dan 2x ECC83 en 4x EL84

Nogmaals bedankt voor de moeite! Ik ga jullie hulp nog veel nodig hebben :D Dus schroom de kritiek niet!! !
bcvdb

Bericht door bcvdb »

RobertD schreef:
Ik zou het voor een eerste versterker toch ook wat minder complex maken, Bas.
Verder springen we in één keer van Single Ended naar een push-pull ontwerp. Er ontbreken nog wat belangrijke vragen:

- Wat voor muziek beluister je het meest?
- Wat voor luidsprekers ga je met de versterker aansturen?
- Wat ga je voor bron gebruiken?
- Hoe hoog is je budget?

Ik moet wel zeggen dat een EL84 push-pull niet te versmaden is hoor. Die van Theo heb ik pas gehoord en dat is echt een krachtpatsertje.

Wat je ook kunt doen is proberen op marktplaats een oud versterkertje op de kop te tikken en dat als basis te gebruiken.
Via Ebay kun je voldoende uitgangstransformatoren scoren.
Ik luister vooral classic rock/pop. Af en toe een lekker nummertje blouse. En de speakers die erop gaan komen heb ik nog niet. Ik heb een setje BenW speakers staan. Niet veel bijzonder, maar wel gewoon goed. Later moeten hier wel betere speakers aan komen, maar daar is het geld nog niet voor. Wie weet een zelfbouwproject voor later.

Qua bron bedoel je wss cd speler/ipod/radio? In dat geval waarschijnlijk iets digitaals alsin mijn Ipod, of een CD speler. Eventueel mijn laptop. (ik heb trouwens goede geluiden gehoord over een DAC tussen je laptop en je amp,)

En het budget is ongeveer 250. En dat is dan maximaal, maar zonder de buizen. In het model van Theo zitten er 6, en dan nog voor de gelijkrichting, wat ik wel wil doen met 2x EZ81. Dus dan zit je al aan 8 buizen. Dat is al snel 100 euro.
TheoK

Bericht door TheoK »

Je kunt beter de specs van de buizen even zoeken op google.
Dan kom je ze allemaal tegen.
Ik ben ook lerende en weet nog niet zoveel.
Voor de EZ81 ben je al 1 ampère per buis kwijt.
Volgens mij voor de EL82 0,7 en voor de ECC83 0,3 dacht ik.
Tel maar op en dan weet je wat je totaal aan gloei ongeveer kwijt bent.
Denk erom dat je niet een te kleine trafo uitzoekt wat mij is overkomen.
Die gaat dan best wel heet worden.
Anne en RobertD en Vt4C weten enorm veel van buizen.
bcvdb

Bericht door bcvdb »

TheoK schreef:
Je kunt beter de specs van de buizen even zoeken op google.
Dan kom je ze allemaal tegen.
Ik ben ook lerende en weet nog niet zoveel.
Voor de EZ81 ben je al 1 ampère per buis kwijt.
Volgens mij voor de EL82 0,7 en voor de ECC83 0,3 dacht ik.
Tel maar op en dan weet je wat je totaal aan gloei ongeveer kwijt bent.
Denk erom dat je niet een te kleine trafo uitzoekt wat mij is overkomen.
Die gaat dan best wel heet worden.
Anne en RobertD en Vt4C weten enorm veel van buizen.
Oke, ik heb ff gezocht.

Ik kom op 0,75A per EL84, 0,3A per ECC83, en 1A per EZ81.
Een snelle rekensom brengt de totale gloeistroom op 5,6A. Dat ga ik dus niet halen met die trafo van DickBest.
Beste eenvoudig te vinden eigenlijk :sure: leren is leuk!

Ik weet alleen waar ik moet zoeken om de stroom te vinden die elke buis continu gebruikt. Dus de stroom van 250 mA die de trafo van Dick best levert. Ik las dat VT4C 45 mA telde per EL84, en dan nog 5mA per EEC83. Maar die van EZ81 kan ik dan niet vinden. En ik vind die waardes van VT4C ook niet in de datasheet :S Hoe word die stroom aangeduid? Hoe heet die?

P.s. wel een schandalige fout in de datasheet van de EL84 van JJ Electronics. Die geven de gloeistroom van hun buis op 0,75 mA ipv A :mrgreen:
Ah!buis

Re: Mijn eerste buizenversterker de HF10 !! EL84 PP

Bericht door Ah!buis »

Vragen,vragen,waar zal ik 's beginnen :?: (om niet te zeggen,wat ben ik begonnen :lol: )
De DB-trafo haalt het idd niet,kan met een extra 6V-1A trafo voor de ECCtjes.Of anders die van TubeTown-T139 (58€80),moet wel de 2xEZ81 vervangen door een GZ34 wegens de 5V gloei.
De gegevens van de buizen leveren voorbeelden van instellingen,bij Philips met gemeenschappelijke kathodeweerstand (werd vroeger meer gedaan)te vervangen door elk één van dubbele waarde.
Een gelijkrichtbuis verbruikt geen stroom maar laat die door en verliest daarbij spanning zodat er uiteindelijk minder uitkomt dan met bijv.Si-diodes.Van beide hieronder een uittreksel.
Dan zie je dat er een uitgangstrafo nodig is met Raa=8k en minstens 15W,probeer er maar (2) te vinden binnen je budget :o .(AskJanFirst type ATH131 , 97€32 :( )
Elektrisch vermogen is spanning(V) maal stroom(A) in Watt.Hoeveel een weerstand kan hebben hangt af van oppervlakte en materiaal.Hoe groter hoe meer warmte ie kwijt kan en stijgt de temperatuur minder.Om niet te heet te worden is het veilig om de weerstand te kiezen met 2 a 3x de berekende waarde.
Bijv.kathodeweerstand van 270ohm en stroom door buis 40mA geeft een spanning 270x40/1000=10,8V rond af 11V.Vermogen 11x40/1000=0,44W dan neem je 1 a 2W.

@Theo,aan de versterker alleen heeft Bart niet veel,een goei versterker begint bij een beste voeding :-s .
Ik vermoed wel ongeveer hoe je het gedaan :sure: heb maar Bart zou wel een tekening kunnen gebruiken :o .
Anne
Bijlagen
EL84-PP.JPG
EZ81-gedrag.JPG
Pcdg

Bericht door Pcdg »

Voor mijn vorige EL84 PP versterker heb ik deze UGT's gebruikt: http://sklep.lampyelektronowe.pl/?9,tgl ... 4%29-indel

Het zijn best flinke 20 watt exemplaren en er komt een prachtig geluid uit. Kosten nog geen 30 euro per trafo. Je kan met de Poolse eigenaar goed in het duits communiceren en hij reageert adequaat en levert snel. Met de voedingstrafo van hetzelfde merk heb ik minder goede ervaringen. Daar zat een mechanische brom in. Volgens mij heeft hij ook een betaalbaar ringkernexemplaar. De versterker heeft ook een avondje gedraaid in het audiorek van RobertD en hij was er erg over te spreken.

Succes met verder sprokkelen.

Paul
bcvdb

Bericht door bcvdb »

Ah!buis schreef:
Vragen,vragen,waar zal ik 's beginnen :?: (om niet te zeggen,wat ben ik begonnen :lol: )
De DB-trafo haalt het idd niet,kan met een extra 6V-1A trafo voor de ECCtjes.Of anders die van TubeTown-T139 (58€80),moet wel de 2xEZ81 vervangen door een GZ34 wegens de 5V gloei.
De gegevens van de buizen leveren voorbeelden van instellingen,bij Philips met gemeenschappelijke kathodeweerstand (werd vroeger meer gedaan)te vervangen door elk één van dubbele waarde.
Een gelijkrichtbuis verbruikt geen stroom maar laat die door en verliest daarbij spanning zodat er uiteindelijk minder uitkomt dan met bijv.Si-diodes.Van beide hieronder een uittreksel.
Dan zie je dat er een uitgangstrafo nodig is met Raa=8k en minstens 15W,probeer er maar (2) te vinden binnen je budget :o .(AskJanFirst type ATH131 , 97€32 :( )
Elektrisch vermogen is spanning(V) maal stroom(A) in Watt.Hoeveel een weerstand kan hebben hangt af van oppervlakte en materiaal.Hoe groter hoe meer warmte ie kwijt kan en stijgt de temperatuur minder.Om niet te heet te worden is het veilig om de weerstand te kiezen met 2 a 3x de berekende waarde.
Bijv.kathodeweerstand van 270ohm en stroom door buis 40mA geeft een spanning 270x40/1000=10,8V rond af 11V.Vermogen 11x40/1000=0,44W dan neem je 1 a 2W.

@Theo,aan de versterker alleen heeft Bart niet veel,een goei versterker begint bij een beste voeding :-s .
Ik vermoed wel ongeveer hoe je het gedaan :sure: heb maar Bart zou wel een tekening kunnen gebruiken :o .
Anne
Bedankt Anne!
Ik vond idd 11watt al veel, had ergens in theo zijn topic gelezen dat 6 of 9 watt ook goed is. Maar dan hou ik het lekker op 2-3 watt.

Over de gelijkrichting had ik nog een vraagje, je schrijft dat ik dan moet wisselen naar de GZ34 ivm 5 volt gloei? De EZ81 heeft een gloeispanning van 6,3 volt begreep ik uit de datasheet Theo was zo ontzettend te spreken over het geluid met de 2xEZ81, dus dat leek me wel een goed plan. Maar als dit niet haalbaar is houdt het op natuurlijk. Ik zou dan kijken voor een trafo met een grotere gloeistroom, of idd een extra trafootje, maar kan ik die dan niet beter die EZ81s laten voeden, en die DB trafo de andere buizen?

Verder had ik bij AJF ff gekeken, en dat is idd wel een dure zeg!! Maar moet hij perse 15 watt zijn? Is 10 watt niet al meer dan genoeg? Ik dacht dat ik maar maximaal 10 watt eruit kon trekken. En hoeveel mag de Raa afwijken? Want voor 49,50 heb je de ATRA0427. 9k Raa, 10watt. Of worden mijn UGT's dan echt te heet?

Deze zin snap ik niet helemaal :D :De gegevens van de buizen leveren voorbeelden van instellingen,bij Philips met gemeenschappelijke kathodeweerstand (werd vroeger meer gedaan)te vervangen door elk één van dubbele waarde.

En tot slot :D een schema van een voeding zou wel tegek zijn. Ik heb al gezocht maar kon er geen vinden. Ik had Theo al een PM gestuurd, maar hij had ook geen schema, hij heeft het op de gok goed gedaan :D met wat hulp van jullie natuurlijk :D Misschien kan hij mijn een schetsje sturen van hoe zijn voeding eruit zag met de 2xEZ81

Iig weer super bedankt!! Ik ben weer wijzer! Als die andere UGT's van AJF niet kunnen dan ga ik mijn woordenboek NL-Duits er maar eens bij pakken :D

Voor nu: weltruste! Morgen weer een dag!! Ik ben helemaal los :rock:
bcvdb

Bericht door bcvdb »

Oke, ik kan nog niet gaan slapen na deze nieuwe info.
Zou de TRA300 van AJF een optie zijn? Ik denk zelf van niet, maar ik wil het even zeker weten van jullie. Die 0,12A is te weinig. Aangezien ik dat alleen al nodig heb voor mijn 4 EL84 buizen :D

Primary : 100/127/230 V, can be used worldwide.

Secondaries: 2*270 V 0,12 A
2* 50 V 0,12 A
6,3 V 2 A
6,3 V 5 A

Anders dacht ik aan deze Ik neem aan dat als ik die van 275-275 pak ipv 300-300 dat ik alleen vermogensverlies heb? Of heb ik dan het zelfde als TheoK dat hij veel te heet wordt? Dat is toch alleen als hij teveel stroom verbruikt? En mocht het vermogen dan minden worden kan ik altijd de 10watt UGT;s bestellen :D:D

nogmaals! Weltruste!
VT4C

Bericht door VT4C »

Deze Hammond lijkt mij een geschikte trafo voor stereo PP-EL84. Voldoende DC- en gloeistroomreserve, en je kunt ook de 5U4G als gelijkrichter gebruiken.

Eventueel te hoge B+ kan nooit een punt zijn, integendeel, de superieur klinkende choke-input (LCRC of RCRC) is dan zelfs mogelijk. Met een C (MKP) tussen 1,0-2,7uF kun je dan eventueel tweaken tot de gewenste B+.
B+ smoorspoel input is in principe AC x 0,9.
Plaats reactie