Build topic LM4780 versterker
Moderator: Beheerdersteam
- Boerenterprise
Re: Build topic LM4780 versterker
uh, kan ik de versterker nog wel als meet versterker gebruiken als ik de parallel schakeling ga toepassen?
Chris
Chris
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Zolang de min als ground is (en niet zwevend zoals bij gebrugde versterker) is het geen probleem om impedanties te meten.
Ik zag in de app note van National dat bij brugschakeling en parallelschakeling een Boucherotnetwerkje wordt aanbevolen. Ook kwam ik nog een uitgangsspoeltje tegen (parallel aan 10Ohm). Is het verstandig om zulke voorzorgsmaatregelen te nemen bij normaal gebruik van de LM4780?
[Edit]het Boucherotnetwerk zit er natuurlijk in. Ff niet goed gekeken. Any comments on het spoeltje?
[Edit]het Boucherotnetwerk zit er natuurlijk in. Ff niet goed gekeken. Any comments on het spoeltje?
In de datasheet staat geen spoeltje vermeld bij normaal, gebrugd en parallel gebruik. Lijkt mij dus niet nodig.
Nee, maar op p7 komt de bekende constructie van 10-15 wikkelingen om een 1W/10Ohm-koolweerstand wél naar voren. Volgens mij is het alleen een extra filter tegen HF-componenten, maar baat het niet dan schaadt het ook zeker niet.
Dit staat inderdaad bij het schema Auxiliary Amplifier Application Circuit. Ik weet alleen niet wat bedoeld wordt met Auxiliary Amplifier.
Bij de toelichting staat:
Bij de toelichting staat:
Provides high impedance at high frequencies so that R may decouple a highly capacitive load and reduce the Q of the series resonant circuit. Also provides a low impedance at low frequencies to short out R and pass audio signals to the load.
Wat ik ervan begrijp (ook bij eerdere ontwerpen) is dat zulke spoeltjes versterkeroscillaties als gevolg van HF-componenten op de uitgang tegengaan. Bij capacitieve belastingen kan ik me zulke verschijnselen wel voorstellen en ik heb al eens eerder een versterker zien oscilleren...
Het gaat er mij meer om dat ik altijd heb begrepen dat je de bandbreedte van een versterker het best (passief) kun begrenzen aan de uiteinden (en niet moet gaan wachten op interne begrenzingen...). Je kunt misschien in je tegenkoppellus ook een klein C-tje parallel aan de R opnemen (wel een goeie kwaliteit) om de versterking bij hoge frequenties terug te brengen. Maar ik vraag me af of zulke zaken voor dit type chipamp überhaupt van enig nut zijn. Evengoed staat bij de app note niet alleen 'auxiliary amplifier' maar ook 'audio amplifier', vandaar mijn vraag.
[Edit] Zie dat er in de app note ook nog sprake is van dat C-tje in de tegenkoppellus. Hmmm....
Het gaat er mij meer om dat ik altijd heb begrepen dat je de bandbreedte van een versterker het best (passief) kun begrenzen aan de uiteinden (en niet moet gaan wachten op interne begrenzingen...). Je kunt misschien in je tegenkoppellus ook een klein C-tje parallel aan de R opnemen (wel een goeie kwaliteit) om de versterking bij hoge frequenties terug te brengen. Maar ik vraag me af of zulke zaken voor dit type chipamp überhaupt van enig nut zijn. Evengoed staat bij de app note niet alleen 'auxiliary amplifier' maar ook 'audio amplifier', vandaar mijn vraag.
[Edit] Zie dat er in de app note ook nog sprake is van dat C-tje in de tegenkoppellus. Hmmm....
Hallo,
Heb inmiddels de versterker gebouwd in parallel opstelling, voor het solderen van het ic alles nagemeten. Nu heb ik echter het ic erop zitten en lijkt de versterker nog een kortsluiting te hebben, tenminste tijdens de test met de gloeilamp in serie blijft de lamp branden.
Ik maak gebruik van de 18v conrad trafo, heeft iemand tips of ideen waar het probleem kan zitten?
Gr Joris
Heb inmiddels de versterker gebouwd in parallel opstelling, voor het solderen van het ic alles nagemeten. Nu heb ik echter het ic erop zitten en lijkt de versterker nog een kortsluiting te hebben, tenminste tijdens de test met de gloeilamp in serie blijft de lamp branden.
Ik maak gebruik van de 18v conrad trafo, heeft iemand tips of ideen waar het probleem kan zitten?
Gr Joris
Misschien maakt de achterkant van het IC (elektrisch) contact met de heatsink? Heb je een warmtepad of andere isolator gebruikt?
Zo, sinds lang geleden vanavond de soldeerbout weer eens warm gestookt, met dit als resultaat...
Scherp! Dat klopt... maar die moeten nog met een volgende bestelling mee komen...
Was je zakgeld weer op ??vigier schreef:Scherp! Dat klopt... maar die moeten nog met een volgende bestelling mee komen...
Whahaha nee
Ik had een bestelling bij Reichelt gedaan, dan kun je mooi een CSV file inlezen, maar bij het maken van de CSV waren een paar regels weggevallen. Dus er misten wat componenten. Maar net naar de electronicaboer geweest en ze ff gehaald + een mini luidsprekertje om even te testen. Zou toch zonde zijn als er dikke DC op staat en een woofer schiet tegen de muur...
Inmiddels ook het printje gesoldeerd, spanningen gemeten etc. Ik meette 28,5 volt bij het IC (18V trafo van Conrad).
Na alles aangesloten te hebben, bron, oude luidspreker etc, meet ik nog steeds 28,2 volt. Is dit oke?
Na alles aangesloten te hebben, bron, oude luidspreker etc, meet ik nog steeds 28,2 volt. Is dit oke?
28,2 volt is dan wat aan de hoge kant. Ik verwacht met 18V op de ingang 25V gelijkgericht. Aan de andere kant is de spanning (nagenoeg) onbelast natuurlijk een stuk hoger. Als je nu eens een paar dikke weerstanden tussen de voedingslijnen en de 0 zet zodat er wat meer belasting op zit? Dan kun je zien of de spanning daalt... Aan de andere kant kan het IC het gewoon hebben hoor, dus daar hoef je je niet zo druk over te maken.
Durf het bijna niet te vragen, maar hoe nauwkeurig is je meter? En wat meet je aan de trafo?clrs schreef:Inmiddels ook het printje gesoldeerd, spanningen gemeten etc. Ik meette 28,5 volt bij het IC (18V trafo van Conrad).
Ik meet met een 18V trafo onbelast 27,2V aan het IC. Dus ik zou mij hier verder geen zorgen over maken.
bedankt voor de antwoorden! Het speelt allemaal naar behoren verder, zonder ruis, brom etc.
- Boerenterprise
Hmmm, ik ben druk aan het zoeken op de site van Conrad naar de onderdelen voor een parallel schakeling.
De meeste onderdelen kan ik wel vinden:
Metaalfilmweerstand 0,6W 1kOhm Bestnr.: 423360 8A - (R3 & R4)
Draadweerstand 5W 0,10Ohm Bestelnr.: 401650 8A
De onderstaanden kan ik niet vinden.
R1 & R2 (20kOhm) kan ik niet vinden. Heeft Corad deze wel, of kijk ik er steeds overheen??
Kan iemand mij een linkje geven? Of bevestigen dat Conrad ze niet heeft?
Alvast bedankt.
Chris
De meeste onderdelen kan ik wel vinden:
Metaalfilmweerstand 0,6W 1kOhm Bestnr.: 423360 8A - (R3 & R4)
Draadweerstand 5W 0,10Ohm Bestelnr.: 401650 8A
De onderstaanden kan ik niet vinden.
R1 & R2 (20kOhm) kan ik niet vinden. Heeft Corad deze wel, of kijk ik er steeds overheen??
Kan iemand mij een linkje geven? Of bevestigen dat Conrad ze niet heeft?
Alvast bedankt.
Chris
Die hebben ze niet in 0.1%.
Maar je kunt ook 2K2 en 47K nemen ipv. 1K en 20K.
2K2: 423408
47K: 423564
Maar je kunt ook 2K2 en 47K nemen ipv. 1K en 20K.
2K2: 423408
47K: 423564
- Boerenterprise
Hallo Peter,
Bedankt voor je antwoord.
Dus 2k2 ipv 1K (R3 en R4) & 47K ipv 20K (R1 en R2)? Heb ik dat goed gesnapt?
Chris
Bedankt voor je antwoord.
Dus 2k2 ipv 1K (R3 en R4) & 47K ipv 20K (R1 en R2)? Heb ik dat goed gesnapt?
Chris
Chris, klopt helemaal. Sorry dat ik het een beetje onduidelijk heb gezegd.
- Boerenterprise
Geen probleem, je hebt het wel correct opgescheven in ieder geval. Daar heb ik het uit gehaald. Ik heb het probleem niet electronisch onderlegd te zijn. Das best lastig hoor. Ik vraag dan liever een keertje extra voordat ik onderdelen frituur.