Build topic LM4780 versterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Boerenterprise
Berichten: 522
Lid geworden op: di 27 jun 2006, 21:58
Locatie: Epe

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door Boerenterprise »

uh, kan ik de versterker nog wel als meet versterker gebruiken als ik de parallel schakeling ga toepassen?

Chris
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door knuisje »

No problemo! :D
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door b_force »

Zolang de min als ground is (en niet zwevend zoals bij gebrugde versterker) is het geen probleem om impedanties te meten.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door markbakk »

Ik zag in de app note van National dat bij brugschakeling en parallelschakeling een Boucherotnetwerkje wordt aanbevolen. Ook kwam ik nog een uitgangsspoeltje tegen (parallel aan 10Ohm). Is het verstandig om zulke voorzorgsmaatregelen te nemen bij normaal gebruik van de LM4780?

[Edit]het Boucherotnetwerk zit er natuurlijk in. Ff niet goed gekeken. Any comments on het spoeltje?
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door knuisje »

In de datasheet staat geen spoeltje vermeld bij normaal, gebrugd en parallel gebruik. Lijkt mij dus niet nodig.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door markbakk »

Nee, maar op p7 komt de bekende constructie van 10-15 wikkelingen om een 1W/10Ohm-koolweerstand wél naar voren. Volgens mij is het alleen een extra filter tegen HF-componenten, maar baat het niet dan schaadt het ook zeker niet.
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door knuisje »

Dit staat inderdaad bij het schema Auxiliary Amplifier Application Circuit. Ik weet alleen niet wat bedoeld wordt met Auxiliary Amplifier.

Bij de toelichting staat:
Provides high impedance at high frequencies so that R may decouple a highly capacitive load and reduce the Q of the series resonant circuit. Also provides a low impedance at low frequencies to short out R and pass audio signals to the load.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door markbakk »

Wat ik ervan begrijp (ook bij eerdere ontwerpen) is dat zulke spoeltjes versterkeroscillaties als gevolg van HF-componenten op de uitgang tegengaan. Bij capacitieve belastingen kan ik me zulke verschijnselen wel voorstellen en ik heb al eens eerder een versterker zien oscilleren...

Het gaat er mij meer om dat ik altijd heb begrepen dat je de bandbreedte van een versterker het best (passief) kun begrenzen aan de uiteinden (en niet moet gaan wachten op interne begrenzingen...). Je kunt misschien in je tegenkoppellus ook een klein C-tje parallel aan de R opnemen (wel een goeie kwaliteit) om de versterking bij hoge frequenties terug te brengen. Maar ik vraag me af of zulke zaken voor dit type chipamp überhaupt van enig nut zijn. Evengoed staat bij de app note niet alleen 'auxiliary amplifier' maar ook 'audio amplifier', vandaar mijn vraag.

[Edit] Zie dat er in de app note ook nog sprake is van dat C-tje in de tegenkoppellus. Hmmm....
Lepel
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 25 apr 2011, 13:28

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door Lepel »

Hallo,

Heb inmiddels de versterker gebouwd in parallel opstelling, voor het solderen van het ic alles nagemeten. Nu heb ik echter het ic erop zitten en lijkt de versterker nog een kortsluiting te hebben, tenminste tijdens de test met de gloeilamp in serie blijft de lamp branden.
Ik maak gebruik van de 18v conrad trafo, heeft iemand tips of ideen waar het probleem kan zitten?

Gr Joris
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door knuisje »

Misschien maakt de achterkant van het IC (elektrisch) contact met de heatsink? Heb je een warmtepad of andere isolator gebruikt?
vigier
Berichten: 677
Lid geworden op: zo 12 sep 2004, 14:07
Locatie: Het reservaat

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door vigier »

Zo, sinds lang geleden vanavond de soldeerbout weer eens warm gestookt, met dit als resultaat...
Bijlagen
IMAG0292.jpg
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door knuisje »

Keurig, maar je mist nog een paar weerstanden. :wink:
vigier
Berichten: 677
Lid geworden op: zo 12 sep 2004, 14:07
Locatie: Het reservaat

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door vigier »

Scherp! Dat klopt... maar die moeten nog met een volgende bestelling mee komen...
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door hannesie »

vigier schreef:
Scherp! Dat klopt... maar die moeten nog met een volgende bestelling mee komen...
Was je zakgeld weer op ?? :lol: :mrgreen:
vigier
Berichten: 677
Lid geworden op: zo 12 sep 2004, 14:07
Locatie: Het reservaat

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door vigier »

Whahaha nee :) Ik had een bestelling bij Reichelt gedaan, dan kun je mooi een CSV file inlezen, maar bij het maken van de CSV waren een paar regels weggevallen. Dus er misten wat componenten. Maar net naar de electronicaboer geweest en ze ff gehaald + een mini luidsprekertje om even te testen. Zou toch zonde zijn als er dikke DC op staat en een woofer schiet tegen de muur...
clrs
Berichten: 131
Lid geworden op: wo 08 dec 2010, 12:48
Locatie: Den Bosch

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door clrs »

Inmiddels ook het printje gesoldeerd, spanningen gemeten etc. Ik meette 28,5 volt bij het IC (18V trafo van Conrad).
Na alles aangesloten te hebben, bron, oude luidspreker etc, meet ik nog steeds 28,2 volt. Is dit oke?
vigier
Berichten: 677
Lid geworden op: zo 12 sep 2004, 14:07
Locatie: Het reservaat

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door vigier »

28,2 volt is dan wat aan de hoge kant. Ik verwacht met 18V op de ingang 25V gelijkgericht. Aan de andere kant is de spanning (nagenoeg) onbelast natuurlijk een stuk hoger. Als je nu eens een paar dikke weerstanden tussen de voedingslijnen en de 0 zet zodat er wat meer belasting op zit? Dan kun je zien of de spanning daalt... Aan de andere kant kan het IC het gewoon hebben hoor, dus daar hoef je je niet zo druk over te maken.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door markbakk »

clrs schreef:
Inmiddels ook het printje gesoldeerd, spanningen gemeten etc. Ik meette 28,5 volt bij het IC (18V trafo van Conrad).
Durf het bijna niet te vragen, maar hoe nauwkeurig is je meter? En wat meet je aan de trafo?
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door knuisje »

Ik meet met een 18V trafo onbelast 27,2V aan het IC. Dus ik zou mij hier verder geen zorgen over maken.
clrs
Berichten: 131
Lid geworden op: wo 08 dec 2010, 12:48
Locatie: Den Bosch

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door clrs »

bedankt voor de antwoorden! Het speelt allemaal naar behoren verder, zonder ruis, brom etc.
Gebruikersavatar
Boerenterprise
Berichten: 522
Lid geworden op: di 27 jun 2006, 21:58
Locatie: Epe

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door Boerenterprise »

Hmmm, ik ben druk aan het zoeken op de site van Conrad naar de onderdelen voor een parallel schakeling.
De meeste onderdelen kan ik wel vinden:

Metaalfilmweerstand 0,6W 1kOhm Bestnr.: 423360 8A - (R3 & R4)
Draadweerstand 5W 0,10Ohm Bestelnr.: 401650 8A

De onderstaanden kan ik niet vinden.
R1 & R2 (20kOhm) kan ik niet vinden. Heeft Corad deze wel, of kijk ik er steeds overheen??

Kan iemand mij een linkje geven? Of bevestigen dat Conrad ze niet heeft?

Alvast bedankt.

Chris
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door knuisje »

Die hebben ze niet in 0.1%. :?

Maar je kunt ook 2K2 en 47K nemen ipv. 1K en 20K.

2K2: 423408
47K: 423564
Gebruikersavatar
Boerenterprise
Berichten: 522
Lid geworden op: di 27 jun 2006, 21:58
Locatie: Epe

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door Boerenterprise »

Hallo Peter,

Bedankt voor je antwoord.
Dus 2k2 ipv 1K (R3 en R4) & 47K ipv 20K (R1 en R2)? Heb ik dat goed gesnapt?

Chris
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door knuisje »

Chris, klopt helemaal. Sorry dat ik het een beetje onduidelijk heb gezegd.
Gebruikersavatar
Boerenterprise
Berichten: 522
Lid geworden op: di 27 jun 2006, 21:58
Locatie: Epe

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door Boerenterprise »

Geen probleem, je hebt het wel correct opgescheven in ieder geval. Daar heb ik het uit gehaald. Ik heb het probleem niet electronisch onderlegd te zijn. Das best lastig hoor. Ik vraag dan liever een keertje extra voordat ik onderdelen frituur.
Plaats reactie