Subwoofer Unknown!

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
mark
Berichten: 23
Lid geworden op: ma 08 feb 2010, 19:27
Locatie: bussum

Subwoofer Unknown!

Bericht door mark »

hallo allemaal

ik heb een vraag ik wil een subwoofer maken .
versterker is een sub-100a volgens mij van conrad.
100 W RMS aan 8 ohm
150 W RMS aan 4 ohm
ik heb nog geen woofer,ik wil het liefst een 10inch.
dacht zelf aan een Peerless SLS-263 die is niet al te duur.
wil ook niet een hele grote kast 30 a 40 liter
maar moet ik dat een gesloten kast maken of een gepoorte?
met winisd kom ik er niet uit!

zou graag wat tips ontvangen
of andere suggesties qua sub

Alvast allemaal bedankt

groet mark

groet Mark
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12448
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Subwoofer Unknown!

Bericht door b_force »

Wat is het budget, is dan de eerst vraag :)
Gebruikersavatar
mark
Berichten: 23
Lid geworden op: ma 08 feb 2010, 19:27
Locatie: bussum

Re: Subwoofer Unknown!

Bericht door mark »

mij budget is rond de 100 a150 Euro voor de speaker alleen.
rest heb ik wel in huis mdf,vulling,fineer etc

heb vorig jaar deze center gemaakt frontje is wat te dik.komt nog een ander op.
is gemaakt met speakers van een mission 761 was leuk om te maken.
Bijlagen
DSC05971.JPG
DSC05967.JPG
zzpeaker %285%29.jpg
zzpeaker %285%29.jpg (30.31 KiB) 982 keer bekeken
07022010066.jpg
07022010066.jpg (46.71 KiB) 982 keer bekeken
Laatst gewijzigd door mark op do 23 jun 2011, 21:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12448
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Subwoofer Unknown!

Bericht door b_force »

Dan zou ik persoonlijk een Peerless XLS10 nemen

http://www.bkelec.com/HiFi/Drive_Units/ ... /XLS10.htm

Hier te krijgen voor 91 pond, shipping is iets van 15 pond dacht ik.
Hij accepteert pay-pal.

Voor dat bedrag kun je volgens mij niks (weinig) beters krijgen.

Persoonlijk zou ik die dan 18 liter gesloten doen, tenzij je echt een film liefhebber bent.
Gebruikersavatar
mark
Berichten: 23
Lid geworden op: ma 08 feb 2010, 19:27
Locatie: bussum

Re: Subwoofer Unknown!

Bericht door mark »

ok, ik ga daar is even naar kijken en hoe ik die evt moet bestellen
bedankt :D

En film kijken doe ik wel graag ja heb een sony DA3200ES mijn speeltje.

als iemand nog een ander idee heb hoor ik dat graag
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12448
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Subwoofer Unknown!

Bericht door b_force »

Een ander alternatief is de Dayton RSS265HF-4
Die kost in NL alweer 165 euro excl verzendkosten

De rest is allemaal stuk duurder (Seas L26Roy voor 185) of heeft veeeeeel mindere specs (xmax met name)
Een Mivoc AWM104 zou nog kunnen, maar gezien je budget zou ik dan ook de XLS10 nemen.
Gebruikersavatar
Boppo84
Berichten: 699
Lid geworden op: za 07 mei 2005, 22:28
Locatie: Zevenhuizen

Re: Subwoofer Unknown!

Bericht door Boppo84 »

jeetje, wat zijn die dingen duur geworden....

Ben ik even blij dat ik 2 Seas L26ROY én zo'n RSS265HF heb :-P (én een 12" monolith én een 18" Maelstrom :twisted:)

De Seas' L26ROY staan te spelen in 30L gesloten en doen dat fantastisch en de RSS265HF moet ik nog een kastje voor bedenken, maar doet het free-air beter dan wat ik tot nu toe free air geprobeerd heb :-P Doet het 't zelfde als de SDX10 in 30L gesloten, alleen de Xmax is minder, daarentegen ziet de Dayton er veel beter uit.

OT - Een gepoorte kast wordt al snel groot en de SLS-263 wil volgens mij niet in een kleine kast. Als ik zou moeten kiezen tussen de RSS en De ROY, dan zou ik dat puur op looks doen, je kunt ook 2 (of3) keer een Tangband W6-1139 krijgen voor minder pieken, heb je alleen wat minder output. 1x een 10" gesloten geeft wat mij betreft al genoeg laag (ook op wat luider volume) voor bij muziek. Alleen Basstestmuziek kan niet te hard en met films vervormt het af en toe iets. Maar dan staat het al luider dan ' normaal'
Laatst gewijzigd door Boppo84 op do 23 jun 2011, 23:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12448
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Subwoofer Unknown!

Bericht door b_force »

CSS SDX10, helemaal vergeten! (sorry Henkjan :P )

Ook een vrij aardige subwoofer voor 160 euro
http://www.juoiga.nl/

Is trouwens wel hongerig en heeft best wel een versterker nodig.
(in een kleine behuizing)
Gebruikersavatar
mark
Berichten: 23
Lid geworden op: ma 08 feb 2010, 19:27
Locatie: bussum

Re: Subwoofer Unknown!

Bericht door mark »

De CSS SDX 10 lijkt me een geschikte kandidaat maar is de versterker wel zwaar genoeg?
heb deze data gevonden.

Vented: 43 liters net volume. Stuff with 16 ounces of polyfill. Then
use a 3” flared port, 17” long for 24.5 Hz tuning. Will handle 300W
continuous above 20 Hz, and in-room have extension to the 22-23 Hz
range. More than 108 dB SPL from 20 Hz and up, in room!

deze speaker kan ik qua maat wel kwijt gaat ook dieper dan een gesloten kast.
Alleen wel een lange poort !

en anders
Sealed: 24 liters net stuffed with 16 ounces of polyfill. Qtc of 0.7, F3 of
44 Hz, in-room extension to 30 Hz. Will handle 250W+ above 20 Hz,
and provide more than 103 dB SPL from 20 Hz and up, in room.

maar kan mijn versterker dat aan ???????
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33827
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Subwoofer Unknown!

Bericht door Henkjan »

die versterker van je is toch 150W, zou je toch een aardige bak herrie mee moeten kunnen maken?
Gebruikersavatar
mark
Berichten: 23
Lid geworden op: ma 08 feb 2010, 19:27
Locatie: bussum

Re: Subwoofer Unknown!

Bericht door mark »

100 W RMS aan 8 ohm
150 W RMS aan 4 ohm

Zal ik dan een gesloten of een gepoorte maken?
liefst een gepoorte kist gaat lager maar hoe los ik die lange poort dan op ?

of kan iemand een andere kast bereken?

als ik niet te lastig ben!
Gebruikersavatar
Boppo84
Berichten: 699
Lid geworden op: za 07 mei 2005, 22:28
Locatie: Zevenhuizen

Re: Subwoofer Unknown!

Bericht door Boppo84 »

wanneer je je kast 50cm lang maakt (binnenmaat), kun je die poort gewoon kwijt.
Een bocht erin kan ook wel, dan kan de diameter misschien nog wel wat groter. Je zit dan alleen met een kast die 2x zo groot is als een gesloten variant (de inhoud van de poort komt nog op bij de inhoud, tenzij je een externe poort hebt.

Als je op zoek bent naar extreme bass stelt een 10" met 100Watt teleur. Mijn eerste sub was daarom ook een Eminence Delta15LF (maximale luchtverplaatsing voor een minimale prijs) in een kist van 240L getuned op 24Hz (ik had aan 100Watt meer dan voldoende). Voor muziek is 1 10"sub meer dan voldoende*.

*ligt eraan wat je definitie van voldoende is. Ik heb, ook bij rap/R&B, voldoende aan 1 10" L26ROY, ook bij meer dan normaal volume.

Een SDX10 stelt sowieso niet teleur. Je kunt altijd nog sparen voor een versterker-upgrade en de tijd nemen om ook een gepoorte kast te bouwen.
Gebruikersavatar
mark
Berichten: 23
Lid geworden op: ma 08 feb 2010, 19:27
Locatie: bussum

Re: Subwoofer Unknown!

Bericht door mark »

ok ga de SDX10 bestellen,
Ik ga toch de gepoorte kast maken,qua grote kan ik de speaker wel kwijt ruimte naast het dressoir is 40x50x50.
Als de versterker toch te licht is kan ik later altijd een zwaardere aanschaffen


zal proberen een bouwverslag te toen.

bedankt :lol:
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12448
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Subwoofer Unknown!

Bericht door b_force »

Als je BR gaat heb je aan 150W sowieso meeeeeeeer dan genoeg.
Gebruikersavatar
mark
Berichten: 23
Lid geworden op: ma 08 feb 2010, 19:27
Locatie: bussum

Re: Subwoofer Unknown!

Bericht door mark »

Een peerles xls-10 voor 170 euro is wel een beetje duur of niet bij pls audio?
Gebruikersavatar
Speakerland
Ook commercieel actief
Berichten: 144
Lid geworden op: do 30 nov 2006, 15:15
Contacteer:

Re: Subwoofer Unknown!

Bericht door Speakerland »

Hallo Mark,

Een Peerless SLS 263 is een prima woofer voor in een gesloten kast van tussen de 35 en de 40 liter. Deze woofer kun je uitstekend gebruiken voor de aansturing met de versterker die je hebt.

Een XLS-10 is absoluut niet geschikt voor een gesloten kast en komt alleen goed tot z'n recht in combinatie met een passende passieve radiator. Je Conrad subamp is hiervoor te mager, die houdt deze combinatie niet goed onder controle.

Met riendelijke groet

Ruud Jansen
Speakerland
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12448
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Subwoofer Unknown!

Bericht door b_force »

Waarom zou een XLS10 (830452 om precies te zijn) in hemelsnaam niet werken in een gesloten kast? :-s
Er zijn genoeg succesvolle gesloten ontwerpen met deze subwoofer gemaakt.
Een XLS10 is prima geschikt voor een gesloten systeem.
15-18 liter is een mooi uitgangspunt.

Daarnaast heb je in een BR systeem meestal minder vermogen nodig doordat het volume groter is
Net als een systeem met passieve radiator.
Wel moet je highpass (subsonic) filter goed instellen omdat conus uitwijking onder de Fs flink gaat toenemen!
Daar wordt overigens in heel veel gevallen niet over nagedacht en in nagenoeg alle sub-amps (ook die van Hypex) staat die highpass niet handig ingesteld.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Subwoofer Unknown!

Bericht door Walt »

Hallo Bart,

15-18 liter gesloten geeft -3dB op ongeveer 50Hz, dat is natuurlijk niet echt laag voor een sibwoofer, flink wat EQ nodig om hem verder door te laten lopen. De BR/passieve radiator variant gaat van nature al veel lager. Ik moet wel zeggen, ik heb zelf eens XLS 10 plus radiator gehad met een Hypex 4.0 maar vond dat eigenlijk tegenvallen. Later 2 stuks Tangband W6-1108 die speelden die XLS 10 compleet weg.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
blueznl
Berichten: 469
Lid geworden op: vr 21 sep 2007, 21:40

Re: Subwoofer Unknown!

Bericht door blueznl »

100W in BR moet zat zijn bij een speaker met enig rendement... (M'n huidige Vifa ca. 100W in 50 liter blaast de vullingen uit m'n kiezen, en is eigenlijk niet zo'n heel bijzonder ding vergeleken met al het moois wat hier op het forum voorbij komt... Ik denk wel dat sommige mensen ergens midden op de hei moeten wonen om hun setjes ook maar half open te draaien...)

Ik kan alleen nog toevoegen dat mijn ervaring maar beperkt is, maar dat downward en BR meer bij HT lijken te passen, en forward en gesloten meer bij muziek, maar ja, er zijn natuurlijk weer een miljoen uitzonderingen :-)

Edit: nadeel van BR is dat het wel eens tot een 'wat' grotere kast kan leiden, maar ja, daar bespaar je dan weer wat actieve filtering mee... Elk nadeel heb ze' voordeel...

Heeft de 3200ES overigens een versterkte sub uitgang? (Heb zelf een 1200ES, daar past alleen een actieve sub op, geen passieve).
Laatst gewijzigd door blueznl op za 25 jun 2011, 17:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Speakerland
Ook commercieel actief
Berichten: 144
Lid geworden op: do 30 nov 2006, 15:15
Contacteer:

Re: Subwoofer Unknown!

Bericht door Speakerland »

De parameters van de XLS-10 zijn afgestemd op een laag afgestemde BR of een passieve radiator. Een poort is in een kleine kast geen optie, die wordt dan te lang of te klein in diameter.
In een gesloten kast heb je dus bijna geen laagopbrengst. Zinloos dus om deze woofer in een gesloten kast te stoppen (en dat geldt ook voor de XLS-12).
De XXLS-10 is veel beter geschikt voor een gesloten kast, hoewel deze ook in een BR toegepast kan worden.
Daarnaast heb je in een BR systeem meestal minder vermogen nodig doordat het volume groter is
Wat bedoel je daarmee??


Bijgaand een vergelijk tussen de XLS-10 en de XXLS 10, beiden in 18 liter gesloten.

Met vriendelijke groet

Ruud Jansen
Speakerland
Bijlagen
XLS-10-versus-XXLS-10.jpg
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12448
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Subwoofer Unknown!

Bericht door b_force »

Naar een simulatie kijken zonder actieve filters heeft niet zoveel zin.

Een XLS10 haalt zo'n 30Hz -3dB met een maxSPL van 102dB
Lager kan ook nog wel, maar dan kun je uiteraard niet meer zo hard.
Voor dat verhaal zie: http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 4#p1508084
Een schatting is al te maken met Sd * xmax. Is die uitkomst bij twee verschillende drivers -min of meer- even groot, dan kunnen ze wat dat betreft hetzelfde. (uiteraard vervorming niet meegenomen)

Voor de meeste muziek is dat laag zat!
Naar mijn mening ook wel voor films, tenzij je echt dat subsonische gebulder wil.
Of het hard genoeg is hangt nogal van de luisteraar af.
Ik ken mensen die dit veel te hard vinden.
Ik ken ook mensen die het voor elkaar krijgen dit te weinig te vinden.
Dat hangt ook enigszins af van de grote van de kamer.

Wat betreft vermogen.
Het benodigde elektrisch vermogen hangt samen met het (akoestisch) volume.
Hoe groter het volume, hoe minder elektrische vermogen nodig en vice versa.
Een reden waarom een Linkwitz-Transform vaak ook zoveel vermogen kost als deze wordt toegepast voor een woofer in een (te) kleine kast.

Door (een juiste keuze van) de resonantie dip -die je krijgt bij een BR- is het vermogen ook veel lager (immers is de xmax ook veel lager).
Zeker wanneer je deze dip in combinatie met een highpass goed weet af te stellen, kun je behoorlijk hard spelen met relatief weinig elektrisch vermogen.

Grote nadeel aan een PR vind ik dat die meestal als eerste zijn xmax bereikt en dus de bepalende factor is.
Dat was iig het geval bij de Peerless PR, maar ook nog heel wat andere combinaties die ik door de jaren heen heb gesimuleerd/bekeken/berekend.
Meestal is daardoor de maxSPL van zo'n systeem niet veel hoger en -3dB puint niet veel lager tov een gesloten systeem.
De enige winst die je dan hebt is dat je dus een minder grote versterker nodig hebt en geen lange BR nodig hebt.
Nadeel is een dure PR en minder vrijheid in ontwerp.
Het hangt heel erg van de wensen af wat daar de voor- en nadelen zijn.
Gebruikersavatar
mark
Berichten: 23
Lid geworden op: ma 08 feb 2010, 19:27
Locatie: bussum

Re: Subwoofer Unknown!

Bericht door mark »

ik vind het nu wel heel lastig worden.
ik heb er niet zo heel veel verstand van,het is hobby.
heb vanmiddag een kast besteld bij de doeland staat maandag klaar, 38 liter voor de peerless sls 263,ga deze gewoon eerst maken en beluisteren,heb nu een standaard sony subwoofer slechter kan het nooit worden.
budget kan ik later altijd nog opschroeven!
ik moet nog veel leren ,maar maakt niet uit.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12448
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Subwoofer Unknown!

Bericht door b_force »

Je ging toch al voor de SDX10? :-s
Prima subwoofer hoor!

De Peerless SLS is een prima woofer, daar niet van, maar heeft een geringe xmax.
piet1955
Berichten: 577
Lid geworden op: wo 17 mar 2010, 19:23
Locatie: Best

Re: Subwoofer Unknown!

Bericht door piet1955 »

b_force schreef:
Je ging toch al voor de SDX10? :-s
Prima subwoofer hoor!
Gokje Peerles ~67 Euro tegen 160 voor die SDX10..............
Ronkel
Berichten: 2181
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 23:46
Locatie: Arnhem

Re: Subwoofer Unknown!

Bericht door Ronkel »

Persoonlijk was ik dan voor de XLS10 gegaan. Meer dan genoeg xmax, wat duurder dan de SLS10, maar m.i. dat verschil zeker waard.

Maar goed, die SLS10 is een prima driver en erg betaalbaar. Ik ben benieuwd wat je ervan maakt! :D
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”