6N6P buizen hebben een mu van 22, spanningsversterking is dus -11x
Lampucera
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
Ik heb een paar vragen:
Ik heb de PDF van Josh bekeken en uitgeprint.
het schema geeft voor de transformator een anodestroom van 100 mA,
nu schrijft Xbake:
is 100 mA dan niet wat overgedimensioneerd?
Andere vraag:
ik heb nog enkele nieuwe ECC83 liggen waarmee ik een SRPP wil bouwen.
kan dat volgens het schema van Josh? en hoe bereken ik de juiste waarde's voor de weerstanden?
Ik heb die EXEL sheet bekeken maar daar wordt ik ook niet veel wijzer uit.
Sorry voor de vele vragen maar ik weet nog niet veel van buizentechniek.
Ik heb de PDF van Josh bekeken en uitgeprint.
het schema geeft voor de transformator een anodestroom van 100 mA,
nu schrijft Xbake:
Is dit per buishelft of per buis? als ik uitga van 2 buizen kom in het slechtse geval uit op 64 mA in totaal.xbake schreef:een SRPP van 6N6P met elke buishelft een kathodeweerstand van 68ohm.
Stroom staat ingesteld op 16mA.
is 100 mA dan niet wat overgedimensioneerd?
Andere vraag:
ik heb nog enkele nieuwe ECC83 liggen waarmee ik een SRPP wil bouwen.
kan dat volgens het schema van Josh? en hoe bereken ik de juiste waarde's voor de weerstanden?
Ik heb die EXEL sheet bekeken maar daar wordt ik ook niet veel wijzer uit.
Sorry voor de vele vragen maar ik weet nog niet veel van buizentechniek.
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
R4 = 0 Ohm, dus daar kun je beter een draadje tekenen
R1 = R3 = 1k5 of 2k2. Beetje afhankelijk van de voedingsspanning. Meet de stroom door de buizen door de spanning over één van deze weerstanden te meten. Een stroom van 1 à 2 mA is goed.
R2 = 470k of 1M
R5 = 470k
De koppelcondensatoren kunnen iets van 470nF zijn.
Houdt er rekening mee dat de versterking van dit schakelingetje 50x is. Dat is erg veel. Ook zal de uitgangsimpedantie vrij hoog zijn. Ik weet niet precies hoe je dat moet uitrekenen, maar ik schat dat het iets van 20k zal zijn. Misschien dat een ander daar iets over kan zeggen?
R1 = R3 = 1k5 of 2k2. Beetje afhankelijk van de voedingsspanning. Meet de stroom door de buizen door de spanning over één van deze weerstanden te meten. Een stroom van 1 à 2 mA is goed.
R2 = 470k of 1M
R5 = 470k
De koppelcondensatoren kunnen iets van 470nF zijn.
Houdt er rekening mee dat de versterking van dit schakelingetje 50x is. Dat is erg veel. Ook zal de uitgangsimpedantie vrij hoog zijn. Ik weet niet precies hoe je dat moet uitrekenen, maar ik schat dat het iets van 20k zal zijn. Misschien dat een ander daar iets over kan zeggen?
de uitgangsweerstand van een SRPP wordt als volgt berekend:
ingangsweerstand van een SRPP is oneindig.
mvg, bert
CODE: Selecteer alles
Ruit,SRPP = 0,5 x [Ri + (µ+1) x Rk]mvg, bert
Allemaal bedankt voor de hulp. daar kan ik iets mee.
De versterkingfactor, is daar een bepaalde weerstand voor verantwoordelijk of is dat door het type buis bepaalt?
Is het goed of niet goed als de uitgangsimpendatie hoog is en hoe kan ik dat naar beneden krijgen.?
Over R4, is die niet afhankelijk van de aangelegde spanning? en wat is de boven en ondergrens voor de anodespanning?
(ik zal eens een datasheet opzoeken...)
De versterkingfactor, is daar een bepaalde weerstand voor verantwoordelijk of is dat door het type buis bepaalt?
Is het goed of niet goed als de uitgangsimpendatie hoog is en hoe kan ik dat naar beneden krijgen.?
Over R4, is die niet afhankelijk van de aangelegde spanning? en wat is de boven en ondergrens voor de anodespanning?
(ik zal eens een datasheet opzoeken...)
- Bijlagen
-
- 3.PNG (14.05 KiB) 1819 keer bekeken
Zoals Robert reeds vermeldde schrap je R4 beter.
In een SRPP wordt de spanningsversterking énkel en alleen door de mu van de buis bepaald, en wel volgens:
de (-) duidt op het inverterend karakter van de schakeling 
Het is best dat de uitgangsimpedantie van een voorversterkende trap laag is. De ingangsimpedantie is dan weer best zo hoog mogelijk.
Hoe je daar invloed op hebt ?
kijk even naar de formule die ik je gaf. op welke factoren kan je überhaubt invloed hebben ? Ri en µ zijn buiseigenschappen, enkel Rk is dus te beïnvloeden.. daarmee heb je ook het antwoord op je vraag
en inderdaad.. er bestaan nog steeds datasheets van buizen.. het kan best handig zijn deze even in te kijken. achteraf kan je voor vragen steeds hier terecht
In een SRPP wordt de spanningsversterking énkel en alleen door de mu van de buis bepaald, en wel volgens:
CODE: Selecteer alles
Au,SRPP = -0,5 x µHet is best dat de uitgangsimpedantie van een voorversterkende trap laag is. De ingangsimpedantie is dan weer best zo hoog mogelijk.
Hoe je daar invloed op hebt ?
kijk even naar de formule die ik je gaf. op welke factoren kan je überhaubt invloed hebben ? Ri en µ zijn buiseigenschappen, enkel Rk is dus te beïnvloeden.. daarmee heb je ook het antwoord op je vraag
en inderdaad.. er bestaan nog steeds datasheets van buizen.. het kan best handig zijn deze even in te kijken. achteraf kan je voor vragen steeds hier terecht
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Datasheets kun je vinden op:
http://tdsl.duncanamps.com/tubesearch.php
Ik heb zelf met groot plezier een 12AY7 alias 6072 toegepast in een cd-speler. Schema gebruikt van de site van TriodeDick kopje Transissstor eliminator in de rubriek projecten.
R4 is gewoon echt nul. De voedingsspanning wordt dan verdeeld over de twee triodes, daarmee staat het punt waar je je signaal aftapt op nagenoeg de halve voedinggspanning. Daarmee heb je dus de grootste spanningszwaai die je maar kunt krijgen.
http://tdsl.duncanamps.com/tubesearch.php
Ik heb zelf met groot plezier een 12AY7 alias 6072 toegepast in een cd-speler. Schema gebruikt van de site van TriodeDick kopje Transissstor eliminator in de rubriek projecten.
R4 is gewoon echt nul. De voedingsspanning wordt dan verdeeld over de twee triodes, daarmee staat het punt waar je je signaal aftapt op nagenoeg de halve voedinggspanning. Daarmee heb je dus de grootste spanningszwaai die je maar kunt krijgen.
Link geeft een foutmeldingRobertD schreef:Datasheets kun je vinden op: http://tdsl.duncanamps.com/tubesearch.php
Ik ga eens even bij triode Dick rondneuzen. bedankt voor de tip.
hier gaat ie prima.
probeer anders even http://tdsl.duncanamps.com/index.php en klik door naar tube data.
De bovenste buis vormt in feite de belasting voor de onderste (en neemt dus de rol van de anodeweerstand over). Daarom mag R4 ook wegvallen.
Hou er wel rekening mee dat de aangelegde anodespanning niét hoger is dan de maximaal toegelaten van je buis (zie datasheet), aangezien deze rechtstreeks op de anode terecht komt
probeer anders even http://tdsl.duncanamps.com/index.php en klik door naar tube data.
De bovenste buis vormt in feite de belasting voor de onderste (en neemt dus de rol van de anodeweerstand over). Daarom mag R4 ook wegvallen.
Hou er wel rekening mee dat de aangelegde anodespanning niét hoger is dan de maximaal toegelaten van je buis (zie datasheet), aangezien deze rechtstreeks op de anode terecht komt
Hij doet het nog steeds niet. ik heb al iets anders gevonden.
http://www.google.nl/search?hl=nl&q=ecc ... heet&meta=
http://www.google.nl/search?hl=nl&q=ecc ... heet&meta=
Inderdaad een heel interessant stukje. Ook duidelijk uitgelegd, maar ik vraag me alleen af waar die Ra vandaan komt (60k). Is dat een waarde die uit de specs komt? In specs kom ik alleen maar Ri tegen, of is dat hetzelfde?RobertD schreef:
edit: Volgens mij heb ik het al op de site van Duncan gevonden. Hier staat voor de ecc83 een Ra van 62k5. Hiermee concludeer ik ook dat Ra en Ri door elkaar gebruikt wordt. Ik dacht dat Ra de weerstand was die tussen hoogspanning en anode kwam te zitten.
Groeten,
Mischa
Nog even over de 6N6P, met name de gloeispanning.
Ik zie in de datasheet dat beide gloeidraden intern paralel geschakel staan.
Hetgeen betekend dat hij dus niet op 12,6 kan gloeien?
Maar in het schema in deze post staat wel 12,6 volt aangegeven met de massa op pen 9.
Wie kan dit verduidelijken?. ik vind het zonde om gelijk een buis op te blazen met de verkeerde spanning.
Ik zie in de datasheet dat beide gloeidraden intern paralel geschakel staan.
Hetgeen betekend dat hij dus niet op 12,6 kan gloeien?
Maar in het schema in deze post staat wel 12,6 volt aangegeven met de massa op pen 9.
Wie kan dit verduidelijken?. ik vind het zonde om gelijk een buis op te blazen met de verkeerde spanning.
Ik heb totaal geen verstand van buizenhilbren schreef:Even heel wat anders, weet iemand of er in of om utrecht ergens ecc83 buisjes te krijgen zijn?
(ik heb voorkeur voor JJ buisjes)
http://www.baco-army-goods.nl/product_825.html
