Lampucera

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Bericht door BertDB »

in een SRPP wordt de spanningsversterking enkel en alleen door de buis bepaald, en die ligt VAST op -mu/2 (de - duidt op inversie).

6N6P buizen hebben een mu van 22, spanningsversterking is dus -11x ;)
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Dat wordt dus een willekeurige buis nemen (de 6SN7 werd mij reeds aanbevolen) en vanuit de versterking weer gaan verzwakken aan de uitgang met zeer goeie weerstanden. Op deze manier wordt ook eventuele ruis vanuit de versterkertrap verzwakt.

Ik weet voldoende.

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Bericht door ray5150 »

Ik heb een paar vragen:

Ik heb de PDF van Josh bekeken en uitgeprint.

het schema geeft voor de transformator een anodestroom van 100 mA,
nu schrijft Xbake:
xbake schreef:
een SRPP van 6N6P met elke buishelft een kathodeweerstand van 68ohm.
Stroom staat ingesteld op 16mA.
Is dit per buishelft of per buis? als ik uitga van 2 buizen kom in het slechtse geval uit op 64 mA in totaal.

is 100 mA dan niet wat overgedimensioneerd?

Andere vraag:
ik heb nog enkele nieuwe ECC83 liggen waarmee ik een SRPP wil bouwen.
kan dat volgens het schema van Josh? en hoe bereken ik de juiste waarde's voor de weerstanden?

Ik heb die EXEL sheet bekeken maar daar wordt ik ook niet veel wijzer uit.

Sorry voor de vele vragen maar ik weet nog niet veel van buizentechniek.
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Als ik mij niet vergis loopt bij een SRPP dezelfde stroom door beide buishelften. Volgens mij heb je al voldoende aan 32mA totaal. Hoe er rekening mee dat dit een ruststroom is. Tijdens gebruik zal deze stroom variëren.

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Bericht door ray5150 »

Ik heb even een schematje in elkaar gezet.

wie kan mij vertellen of dit gaat werken en wat voor waardes er nodig zijn voor de weerstanden en condensatoren?
Bijlagen
2.PNG
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Bericht door RobertD »

R4 = 0 Ohm, dus daar kun je beter een draadje tekenen :wink:

R1 = R3 = 1k5 of 2k2. Beetje afhankelijk van de voedingsspanning. Meet de stroom door de buizen door de spanning over één van deze weerstanden te meten. Een stroom van 1 à 2 mA is goed.

R2 = 470k of 1M

R5 = 470k

De koppelcondensatoren kunnen iets van 470nF zijn.

Houdt er rekening mee dat de versterking van dit schakelingetje 50x is. Dat is erg veel. Ook zal de uitgangsimpedantie vrij hoog zijn. Ik weet niet precies hoe je dat moet uitrekenen, maar ik schat dat het iets van 20k zal zijn. Misschien dat een ander daar iets over kan zeggen?
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Bericht door BertDB »

de uitgangsweerstand van een SRPP wordt als volgt berekend:

CODE: Selecteer alles

Ruit,SRPP = 0,5 x [Ri + (µ+1) x Rk]
ingangsweerstand van een SRPP is oneindig.

mvg, bert
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Bericht door AatV »

De ingangsweerstand van de SRPP van een paar posts terug is gelijk aan R2! :lol:

groeten,
Aat
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Bericht door BertDB »

inderdaad, die had ik even niet in rekening genoemn :oops: :)
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Bericht door ray5150 »

Allemaal bedankt voor de hulp. daar kan ik iets mee.

De versterkingfactor, is daar een bepaalde weerstand voor verantwoordelijk of is dat door het type buis bepaalt?

Is het goed of niet goed als de uitgangsimpendatie hoog is en hoe kan ik dat naar beneden krijgen.?

Over R4, is die niet afhankelijk van de aangelegde spanning? en wat is de boven en ondergrens voor de anodespanning?
(ik zal eens een datasheet opzoeken...)
Bijlagen
3.PNG
3.PNG (14.05 KiB) 1817 keer bekeken
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Bericht door BertDB »

Zoals Robert reeds vermeldde schrap je R4 beter.
In een SRPP wordt de spanningsversterking énkel en alleen door de mu van de buis bepaald, en wel volgens:

CODE: Selecteer alles

Au,SRPP = -0,5 x µ
de (-) duidt op het inverterend karakter van de schakeling :wink:

Het is best dat de uitgangsimpedantie van een voorversterkende trap laag is. De ingangsimpedantie is dan weer best zo hoog mogelijk.

Hoe je daar invloed op hebt ?
kijk even naar de formule die ik je gaf. op welke factoren kan je überhaubt invloed hebben ? Ri en µ zijn buiseigenschappen, enkel Rk is dus te beïnvloeden.. daarmee heb je ook het antwoord op je vraag ;)

en inderdaad.. er bestaan nog steeds datasheets van buizen.. het kan best handig zijn deze even in te kijken. achteraf kan je voor vragen steeds hier terecht :D
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Datasheets kun je vinden op:

http://tdsl.duncanamps.com/tubesearch.php


Ik heb zelf met groot plezier een 12AY7 alias 6072 toegepast in een cd-speler. Schema gebruikt van de site van TriodeDick kopje Transissstor eliminator in de rubriek projecten.

R4 is gewoon echt nul. De voedingsspanning wordt dan verdeeld over de twee triodes, daarmee staat het punt waar je je signaal aftapt op nagenoeg de halve voedinggspanning. Daarmee heb je dus de grootste spanningszwaai die je maar kunt krijgen.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Bericht door ray5150 »

RobertD schreef:
Datasheets kun je vinden op: http://tdsl.duncanamps.com/tubesearch.php
Link geeft een foutmelding :cry: :cry: :?:

Ik ga eens even bij triode Dick rondneuzen. bedankt voor de tip.
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Bericht door BertDB »

hier gaat ie prima.
probeer anders even http://tdsl.duncanamps.com/index.php en klik door naar tube data.

De bovenste buis vormt in feite de belasting voor de onderste (en neemt dus de rol van de anodeweerstand over). Daarom mag R4 ook wegvallen.

Hou er wel rekening mee dat de aangelegde anodespanning niét hoger is dan de maximaal toegelaten van je buis (zie datasheet), aangezien deze rechtstreeks op de anode terecht komt :wink:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Bericht door ray5150 »

Hij doet het nog steeds niet. ik heb al iets anders gevonden.
http://www.google.nl/search?hl=nl&q=ecc ... heet&meta=
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Bericht door RobertD »

http://www.freewebs.com/valvewizard1/srpp.html

Goed stuk over SRPP ( in het Engels.. )
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

RobertD schreef:
http://www.freewebs.com/valvewizard1/srpp.html

Goed stuk over SRPP ( in het Engels.. )
Inderdaad een heel interessant stukje. Ook duidelijk uitgelegd, maar ik vraag me alleen af waar die Ra vandaan komt (60k). Is dat een waarde die uit de specs komt? In specs kom ik alleen maar Ri tegen, of is dat hetzelfde?

edit: Volgens mij heb ik het al op de site van Duncan gevonden. Hier staat voor de ecc83 een Ra van 62k5. Hiermee concludeer ik ook dat Ra en Ri door elkaar gebruikt wordt. Ik dacht dat Ra de weerstand was die tussen hoogspanning en anode kwam te zitten.

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Ik denk dat dat inderdaad door elkaar gebruikt wordt.

Overigens is S = mu * (1/Ri)

Waarbij S de steilheid in mA/V is.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Bericht door ray5150 »

Nog even over de 6N6P, met name de gloeispanning.
Ik zie in de datasheet dat beide gloeidraden intern paralel geschakel staan.
Hetgeen betekend dat hij dus niet op 12,6 kan gloeien?

Maar in het schema in deze post staat wel 12,6 volt aangegeven met de massa op pen 9.

Wie kan dit verduidelijken?. ik vind het zonde om gelijk een buis op te blazen met de verkeerde spanning.
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Waarschijnlijk worden de buizen voor de gloei in serie gezet.

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
gervenja
Berichten: 660
Lid geworden op: ma 25 feb 2008, 20:13
Locatie: Den Haag

Bericht door gervenja »

Volgens mij is het zo dat al dit soort russische buisjes een afscherming hebben tussen de twee triodes in en dat die aan massa gelegd moet worden. Dit is ook het geval voor de 6N1P, 6N2P, 6N23P en de 6N30P.
hilbren
Berichten: 259
Lid geworden op: vr 25 aug 2006, 9:11
Locatie: Oudewater

Bericht door hilbren »

Even heel wat anders, weet iemand of er in of om utrecht ergens ecc83 buisjes te krijgen zijn?

(ik heb voorkeur voor JJ buisjes)
audioot
In memoriam †
Berichten: 1242
Lid geworden op: za 21 mei 2005, 21:26
Locatie: eke belgie

Bericht door audioot »

mss bestellen bij AE-europ?
mvg
audioot
Paultjuhh
Berichten: 221
Lid geworden op: di 25 dec 2007, 12:45
Locatie: Amstelveen
Contacteer:

Bericht door Paultjuhh »

hilbren schreef:
Even heel wat anders, weet iemand of er in of om utrecht ergens ecc83 buisjes te krijgen zijn?

(ik heb voorkeur voor JJ buisjes)
Ik heb totaal geen verstand van buizen :oops: , maar heb je hier misschien iets aan?
http://www.baco-army-goods.nl/product_825.html
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Bericht door ray5150 »

dat is in ijmuiden, dan kan je net zo goed doorijden naar noord-holland.
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”