Hartstikke leuk en leerzaam om even bij Tony langs te gaan
Humble Homemade Hifi L' Orfeo
Moderator: Beheerdersteam
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: Humble Homemade Hifi L' Orfeo
voor de twijfelaars onder jullie: gewoon doen!
Hartstikke leuk en leerzaam om even bij Tony langs te gaan
Hartstikke leuk en leerzaam om even bij Tony langs te gaan
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Humble Homemade Hifi L' Orfeo
Houd het carpool topic in de gatenGeenius schreef:Voor wie een reisje naar het pittoreske Monnickendam wil maken om de luidsprekers onder veel betere omstandigheden te kunnen beluisteren: de L' Orfeo en de koffie staan klaar!
- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Re: Humble Homemade Hifi L' Orfeo
DE L' Orfeo staat op tony's nieuwe Humble Homemade Hifi site.
Voor die genen die geen linkje hebben
http://www.humblehomemadehifi.com/index.html
Voor die genen die geen linkje hebben
http://www.humblehomemadehifi.com/index.html
- Geenius
- ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
- Berichten: 1810
- Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
- Contacteer:
Re: Humble Homemade Hifi L' Orfeo
Ik hoop volgende week het artikel over de L' Orfeo helemaal klaar te hebben. Het hoofdstuk met metingen moet nog geplaatst worden.
De laatste filteronderdelen staan nog in back-order, maar als alles goed gaat is de kit vanaf 1 Juli leverbaar.
De laatste filteronderdelen staan nog in back-order, maar als alles goed gaat is de kit vanaf 1 Juli leverbaar.
Re: Humble Homemade Hifi L' Orfeo
Hoi Tony, heb je nog plannen voor een versie met dubbele woof? Kom je een end mooier uit met het rendement en kan je een d'appo configuratie kiezen. Eerlijk gezegt is dat voor mij nu onderwerp van dromerij 
Re: Humble Homemade Hifi L' Orfeo
Ik hoor daar wat meer mensen over, die dubbele woof. Maar waar zou je die , behalve dat je een d'appolito-opstelling gaat betrachten, voor willen gebruiken? Meer basweergave? Ik zou daar dan een paar goede subs voor gebruiken.
Overigens vond ik de laagweergave héél erg fraai, al was ie niet afgrondlaag zoals een zyklop.
Jan
Overigens vond ik de laagweergave héél erg fraai, al was ie niet afgrondlaag zoals een zyklop.
Jan
Re: Humble Homemade Hifi L' Orfeo
Eenvoudiger filtering? Ik hoef de tweet niet af te zwakken, verhoog dus rendement/resolutie?
- Geenius
- ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
- Berichten: 1810
- Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
- Contacteer:
Re: Humble Homemade Hifi L' Orfeo
Twee woofers in MTM geeft inderdaad meer rendement, maar maakt van de huidige gezonde 8 ohm impedantie (met een minimum van 7 ohm) een 4 ohm systeem (minimum 3,5 ohm). Op zich geen probleem voor de meeste wat zwaardere versterkers maar de tweeter moet alsnog 4dB worden gedempt, dus of dat nu zoveel uitmaakt?
Het laag wordt in ieder geval niet dieper of sterker. Voor echt diep laag (ze gaan nu al tot 35Hz) zou ik een subwoofer erbij nemen.
Voor een 8-ohm systeem met meer rendement zit ik met een schuin oog te kijken naar de Seas FA22RCZ maar dan alleen als woofer ingezet met een gewone tweeter voor alles boven de 2kHz.

http://www.seas.no/images/stories/prest ... asheet.pdf
Het laag wordt in ieder geval niet dieper of sterker. Voor echt diep laag (ze gaan nu al tot 35Hz) zou ik een subwoofer erbij nemen.
Voor een 8-ohm systeem met meer rendement zit ik met een schuin oog te kijken naar de Seas FA22RCZ maar dan alleen als woofer ingezet met een gewone tweeter voor alles boven de 2kHz.

http://www.seas.no/images/stories/prest ... asheet.pdf
- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Re: Humble Homemade Hifi L' Orfeo
Volgens mij liggen die al bij jouw thuis te wachten dat de hand van de meester er iets mee gaat doen.
Re: Humble Homemade Hifi L' Orfeo
Zou je de wizzer dan wegsnijden of laat je die gewoon zitten dan?
Lijkt me een interessant idee, alleen jammer om zo'n FR maar tot 2kHz in te zetten. Anderzijds, waarom ook niet he?
Lijkt me een interessant idee, alleen jammer om zo'n FR maar tot 2kHz in te zetten. Anderzijds, waarom ook niet he?
- Geenius
- ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
- Berichten: 1810
- Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
- Contacteer:
Re: Humble Homemade Hifi L' Orfeo
Grote breedbanders zijn wel mooi, maar ze bundelen nogal bij hoge frequenties, vandaar het idee van een gewone twee-weg.
Als je de FA22RCZ bekijkt als een gewone midwoofer, dan zijn de parameters erg interessant: lage mechanische verliezen, lichte bewegende massa, voldoende diep laag, fatsoenlijk rendement, 8 ohm impedantie, etc.
Als je de FA22RCZ bekijkt als een gewone midwoofer, dan zijn de parameters erg interessant: lage mechanische verliezen, lichte bewegende massa, voldoende diep laag, fatsoenlijk rendement, 8 ohm impedantie, etc.
Re: Humble Homemade Hifi L' Orfeo
Mwah... 4 dB temmen verlies je een stuk minder aan resolutie mee dan 10 dB. Heeft met ideale belasting te maken, gedrag van een unit is niet lineair over amplitude. Ik heb wel vaker de discussie of dat merkbaar is... Mijn ervaring zegt ja, als het oplossend vermogen van de unit maar groot genoeg is. Overigens is 4 ohm met een dip op 3,2 nog niet dramatisch... Wel wordt het project gewoon erg veel duurder 
Re: Humble Homemade Hifi L' Orfeo
Ben benieuwd wat de prijs gaat worden! Hij ziet er wel erg mooi uit; een mooi gebalanceerd systeem. Hij is qua fysieke afmetingen niet te groot, maar wel een mooie bezetting voor een groots geluid 
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Humble Homemade Hifi L' Orfeo
Ik vind alleen die whizzer cone 'not done'. Dat ziet er echt niet uit.
- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Re: Humble Homemade Hifi L' Orfeo
OOhhh jawel , lekker een ander kleurtje als het membraam.Vinculum schreef:Ik vind alleen die whizzer cone 'not done'. Dat ziet er echt niet uit.
WE GAAN OFFTOPIC LANGZAAM AAN.
- Geenius
- ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
- Berichten: 1810
- Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
- Contacteer:
Re: Humble Homemade Hifi L' Orfeo
Het artikel over de L' Orfeo is nu aangevuld met metingen en online:
http://www.humblehomemadehifi.com/01_measurements.html
http://www.humblehomemadehifi.com/01_measurements.html
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: Humble Homemade Hifi L' Orfeo
Als alternatief voor een FA22RCZ zou je naar de JA8008 kunnen kijken. Die is dan wel 6 ohm.
- Geenius
- ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
- Berichten: 1810
- Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
- Contacteer:
Re: Humble Homemade Hifi L' Orfeo
Die had ik al bekeken inderdaad, maar hij heeft een behoorlijke hoge Rms waarde, dus voor mij onbruikbaar.Leon schreef:Als alternatief voor een FA22RCZ zou je naar de JA8008 kunnen kijken. Die is dan wel 6 ohm.
- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Re: Humble Homemade Hifi L' Orfeo
Een verduidelijking over RMS waarden .Geenius schreef:Die had ik al bekeken inderdaad, maar hij heeft een behoorlijke hoge Rms waarde, dus voor mij onbruikbaar.Leon schreef:Als alternatief voor een FA22RCZ zou je naar de JA8008 kunnen kijken. Die is dan wel 6 ohm.
RMS waarden moet je zien in verhouding tot membraam oppervlak .
Hogere RMS waarden die veroorzaakt worden door een alu spreekspoel zijn iets'je minder erg dan als ze worden veroorzaakt door te weinig openingen rond de spreekspoel , of een geinpregneerde surround.
De JA8008 is een mooie unit maar heeft een alu spreekspoel en een geipregneerde surround en daardoor een hoge RMS van +- 2,6 , helaas.
- Geenius
- ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
- Berichten: 1810
- Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
- Contacteer:
Re: Humble Homemade Hifi L' Orfeo
Een Rms van 2,6 voor een 8" is aan de hoge kant. Zo hebben de 18" woofers van mijn eigen system (voor in het nieuwe huis - ga ik pas daar bouwen) een Rms van 1,16.
Omgerekend naar een 8" zou dat een Rms waarde van rond de 0,52 zijn.
Omgerekend naar een 8" zou dat een Rms waarde van rond de 0,52 zijn.
Re: Humble Homemade Hifi L' Orfeo
Ik ben ook naar deze tweeter aan het kijken.. Heb je wat metingen van alleen de tweeter toevallig? Ben benieuwd hoe hij zich houdt met xo's van rond de 1100 Hz. (24 of 48dB/octaaf) Zou dat mogelijk zijn met deze tweeter?
Re: Humble Homemade Hifi L' Orfeo
Martijn, je hebt email!
Volgens mij kun je die 2510 wel tot haast 1 khz inzetten.
Volgens mij kun je die 2510 wel tot haast 1 khz inzetten.
