Humble Homemade Hifi L' Orfeo

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Humble Homemade Hifi L' Orfeo

Bericht door MechanicalAnimal »

voor de twijfelaars onder jullie: gewoon doen!

Hartstikke leuk en leerzaam om even bij Tony langs te gaan :D
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Humble Homemade Hifi L' Orfeo

Bericht door wouter »

Geenius schreef:
Voor wie een reisje naar het pittoreske Monnickendam wil maken om de luidsprekers onder veel betere omstandigheden te kunnen beluisteren: de L' Orfeo en de koffie staan klaar! :wink:
Houd het carpool topic in de gaten :lol:
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Humble Homemade Hifi L' Orfeo

Bericht door bas focal m180 »

DE L' Orfeo staat op tony's nieuwe Humble Homemade Hifi site.
Voor die genen die geen linkje hebben
http://www.humblehomemadehifi.com/index.html
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Re: Humble Homemade Hifi L' Orfeo

Bericht door Geenius »

Ik hoop volgende week het artikel over de L' Orfeo helemaal klaar te hebben. Het hoofdstuk met metingen moet nog geplaatst worden.
De laatste filteronderdelen staan nog in back-order, maar als alles goed gaat is de kit vanaf 1 Juli leverbaar. :)
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Humble Homemade Hifi L' Orfeo

Bericht door dre »

zal een mooie aanwinst worden! 8)
Gebruikersavatar
Porcino
Berichten: 699
Lid geworden op: zo 19 feb 2006, 10:54
Locatie: Arnhem

Re: Humble Homemade Hifi L' Orfeo

Bericht door Porcino »

Hoi Tony, heb je nog plannen voor een versie met dubbele woof? Kom je een end mooier uit met het rendement en kan je een d'appo configuratie kiezen. Eerlijk gezegt is dat voor mij nu onderwerp van dromerij ;-)
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: Humble Homemade Hifi L' Orfeo

Bericht door Wowly »

Ik hoor daar wat meer mensen over, die dubbele woof. Maar waar zou je die , behalve dat je een d'appolito-opstelling gaat betrachten, voor willen gebruiken? Meer basweergave? Ik zou daar dan een paar goede subs voor gebruiken.

Overigens vond ik de laagweergave héél erg fraai, al was ie niet afgrondlaag zoals een zyklop.

Jan
Gebruikersavatar
Porcino
Berichten: 699
Lid geworden op: zo 19 feb 2006, 10:54
Locatie: Arnhem

Re: Humble Homemade Hifi L' Orfeo

Bericht door Porcino »

Eenvoudiger filtering? Ik hoef de tweet niet af te zwakken, verhoog dus rendement/resolutie?
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Re: Humble Homemade Hifi L' Orfeo

Bericht door Geenius »

Twee woofers in MTM geeft inderdaad meer rendement, maar maakt van de huidige gezonde 8 ohm impedantie (met een minimum van 7 ohm) een 4 ohm systeem (minimum 3,5 ohm). Op zich geen probleem voor de meeste wat zwaardere versterkers maar de tweeter moet alsnog 4dB worden gedempt, dus of dat nu zoveel uitmaakt? :?
Het laag wordt in ieder geval niet dieper of sterker. Voor echt diep laag (ze gaan nu al tot 35Hz) zou ik een subwoofer erbij nemen.

Voor een 8-ohm systeem met meer rendement zit ik met een schuin oog te kijken naar de Seas FA22RCZ maar dan alleen als woofer ingezet met een gewone tweeter voor alles boven de 2kHz.

Afbeelding

http://www.seas.no/images/stories/prest ... asheet.pdf
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Humble Homemade Hifi L' Orfeo

Bericht door bas focal m180 »

Volgens mij liggen die al bij jouw thuis te wachten dat de hand van de meester er iets mee gaat doen.
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Re: Humble Homemade Hifi L' Orfeo

Bericht door rho »

Zou je de wizzer dan wegsnijden of laat je die gewoon zitten dan?
Lijkt me een interessant idee, alleen jammer om zo'n FR maar tot 2kHz in te zetten. Anderzijds, waarom ook niet he? :)
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Re: Humble Homemade Hifi L' Orfeo

Bericht door Geenius »

Grote breedbanders zijn wel mooi, maar ze bundelen nogal bij hoge frequenties, vandaar het idee van een gewone twee-weg.

Als je de FA22RCZ bekijkt als een gewone midwoofer, dan zijn de parameters erg interessant: lage mechanische verliezen, lichte bewegende massa, voldoende diep laag, fatsoenlijk rendement, 8 ohm impedantie, etc.
Gebruikersavatar
Porcino
Berichten: 699
Lid geworden op: zo 19 feb 2006, 10:54
Locatie: Arnhem

Re: Humble Homemade Hifi L' Orfeo

Bericht door Porcino »

Mwah... 4 dB temmen verlies je een stuk minder aan resolutie mee dan 10 dB. Heeft met ideale belasting te maken, gedrag van een unit is niet lineair over amplitude. Ik heb wel vaker de discussie of dat merkbaar is... Mijn ervaring zegt ja, als het oplossend vermogen van de unit maar groot genoeg is. Overigens is 4 ohm met een dip op 3,2 nog niet dramatisch... Wel wordt het project gewoon erg veel duurder :-(
Gebruikersavatar
Fokko
Berichten: 605
Lid geworden op: zo 22 jul 2007, 18:44
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Humble Homemade Hifi L' Orfeo

Bericht door Fokko »

Ben benieuwd wat de prijs gaat worden! Hij ziet er wel erg mooi uit; een mooi gebalanceerd systeem. Hij is qua fysieke afmetingen niet te groot, maar wel een mooie bezetting voor een groots geluid ;-)
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Humble Homemade Hifi L' Orfeo

Bericht door Vinculum »

Ik vind alleen die whizzer cone 'not done'. Dat ziet er echt niet uit.
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Humble Homemade Hifi L' Orfeo

Bericht door bas focal m180 »

Vinculum schreef:
Ik vind alleen die whizzer cone 'not done'. Dat ziet er echt niet uit.
OOhhh jawel , lekker een ander kleurtje als het membraam.
WE GAAN OFFTOPIC LANGZAAM AAN.
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Re: Humble Homemade Hifi L' Orfeo

Bericht door Geenius »

Het artikel over de L' Orfeo is nu aangevuld met metingen en online:

http://www.humblehomemadehifi.com/01_measurements.html
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Humble Homemade Hifi L' Orfeo

Bericht door MechanicalAnimal »

Orfeo small.jpg
Ding hing in de bungalow in Normandie :lol:
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Re: Humble Homemade Hifi L' Orfeo

Bericht door Geenius »

Dank, misschien komt het nog van pas!
Leon
Berichten: 401
Lid geworden op: do 29 apr 2010, 20:09

Re: Humble Homemade Hifi L' Orfeo

Bericht door Leon »

Als alternatief voor een FA22RCZ zou je naar de JA8008 kunnen kijken. Die is dan wel 6 ohm.
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Re: Humble Homemade Hifi L' Orfeo

Bericht door Geenius »

Leon schreef:
Als alternatief voor een FA22RCZ zou je naar de JA8008 kunnen kijken. Die is dan wel 6 ohm.
Die had ik al bekeken inderdaad, maar hij heeft een behoorlijke hoge Rms waarde, dus voor mij onbruikbaar.
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Humble Homemade Hifi L' Orfeo

Bericht door bas focal m180 »

Geenius schreef:
Leon schreef:
Als alternatief voor een FA22RCZ zou je naar de JA8008 kunnen kijken. Die is dan wel 6 ohm.
Die had ik al bekeken inderdaad, maar hij heeft een behoorlijke hoge Rms waarde, dus voor mij onbruikbaar.
Een verduidelijking over RMS waarden .
RMS waarden moet je zien in verhouding tot membraam oppervlak .
Hogere RMS waarden die veroorzaakt worden door een alu spreekspoel zijn iets'je minder erg dan als ze worden veroorzaakt door te weinig openingen rond de spreekspoel , of een geinpregneerde surround.

De JA8008 is een mooie unit maar heeft een alu spreekspoel en een geipregneerde surround en daardoor een hoge RMS van +- 2,6 , helaas.
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Re: Humble Homemade Hifi L' Orfeo

Bericht door Geenius »

Een Rms van 2,6 voor een 8" is aan de hoge kant. Zo hebben de 18" woofers van mijn eigen system (voor in het nieuwe huis - ga ik pas daar bouwen) een Rms van 1,16.
Omgerekend naar een 8" zou dat een Rms waarde van rond de 0,52 zijn. :twisted:
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Re: Humble Homemade Hifi L' Orfeo

Bericht door Martijn H »

Ik ben ook naar deze tweeter aan het kijken.. Heb je wat metingen van alleen de tweeter toevallig? Ben benieuwd hoe hij zich houdt met xo's van rond de 1100 Hz. (24 of 48dB/octaaf) Zou dat mogelijk zijn met deze tweeter?
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Re: Humble Homemade Hifi L' Orfeo

Bericht door Martijn M »

Martijn, je hebt email!

Volgens mij kun je die 2510 wel tot haast 1 khz inzetten.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”