EL84PP HF10 Verbouwen.
Moderator: Beheerdersteam
Re: EL84PP HF10
Dan gaat die trafo op zijn tenen staan te draaien toch?
Of zie ik dat verkeerd?
Of zie ik dat verkeerd?
Re: EL84PP HF10
Klopt; vandaar mijn tip extra 6,3 V. trafo'tje onder chassis voor de gelijkrichterbuizen.TheoK schreef:Dan gaat die trafo op zijn tenen staan te draaien toch?
Of zie ik dat verkeerd?
Deze bijvoorbeeld:
....
(* Bron)
Re: EL84PP HF10
Die gaat jammer genoeg niet passen.
Heb er eentje liggen. Hij zou er anders bovenop moeten.
Maar dat lijkt niet mooi.
De trafo die er nu op staat kan het opzich wel doen maar op het einde van de dag is hij
toch erg warm. Ik denk dat het wel goed gaat.
Heb er eentje liggen. Hij zou er anders bovenop moeten.
Maar dat lijkt niet mooi.
De trafo die er nu op staat kan het opzich wel doen maar op het einde van de dag is hij
toch erg warm. Ik denk dat het wel goed gaat.
Re: EL84PP HF10
Je kunt bijv. bij DickB een 8W 2x6V 667mA vinden,die is meen ik 3,5cm hoog.Daarmee de ECC83 's van stroom voorzien.
Blijft er voor dendikke 5,04A te doen
.
Voor feestverlichting kun je er nog zo een bijzetten,van onder plaats genoeg
,en twee kleine nemen minder hoogte dan een zwaarder.
Anne
Blijft er voor dendikke 5,04A te doen
Voor feestverlichting kun je er nog zo een bijzetten,van onder plaats genoeg
Anne
Re: EL84PP HF10
Zal er over nadenken wat ik ga doen heren.
Wat ook nog een optie is , is dat ik nog een klein los voedinkje
kan gaan maken.
Ben vandaag met de trafokap bezig geweest.
Is redelijk gelukt moet ik zeggen.
De HF10 ziet er nu prachtig uit. Al zeg ik hetzelf
Nu nog even wachten totdat mijn ledjes binnen zijn.
Wat ook nog een optie is , is dat ik nog een klein los voedinkje
kan gaan maken.
Ben vandaag met de trafokap bezig geweest.
Is redelijk gelukt moet ik zeggen.
De HF10 ziet er nu prachtig uit. Al zeg ik hetzelf
Nu nog even wachten totdat mijn ledjes binnen zijn.
Re: EL84PP HF10
Ledjes binnen
benieuwd waar die gaan komen
.
Heb je daar wel stroom voor
.
Anne
Heb je daar wel stroom voor
Anne
Re: EL84PP HF10
Er komen blauwe ledjes onder de buisvoetjes Anne.
Er zit nog een 5 volt aansluiting op de trafo
Er zit nog een 5 volt aansluiting op de trafo
Re: EL84PP HF10
Rooie buizen op een blauw vuurtje , moeder zijn de wortels gaar
Om stroom en onderdelen te sparen misschien zo
Anne
Om stroom en onderdelen te sparen misschien zo
Anne
- Bijlagen
-
- LED.JPG (16.08 KiB) 239 keer bekeken
Re: EL84PP HF10
Bedankt voor de tip Anne.
Er komen 8 ledjes op. Kan ik jou manier mooi op toepassen.
Er komen 8 ledjes op. Kan ik jou manier mooi op toepassen.
Re: EL84PP HF10
Dat wis ik niet.TheoK schreef:Er zit nog een 5 volt aansluiting op de trafo
Re: EL84PP HF10
Dus op de plek van 2 keer de EZ81 had ook 1 GZ34 gekundVT4C schreef:Dat wis ik niet.TheoK schreef:Er zit nog een 5 volt aansluiting op de trafoDaar kun je een GZ34 (5V./1,9 Amp.) mee voeden.
Re: EL84PP HF10
Had kunnen geweest zijn
.Vond die 5V ineens ook eigenaardig
.
't Is toch de trafo van bij DB , daar zie ik geen 5V
.
Anne
't Is toch de trafo van bij DB , daar zie ik geen 5V
Anne
Re: EL84PP HF10
Ja. Volgens datasheet 5AR4/GZ34 kan deze buis maximaal 250 mA verwerken, en daar kom je met een balans EL-84 amp. niet aan (rond de 200 mA).TheoK schreef:Dus op de plek van 2 keer de EZ81 had ook 1 GZ34 gekund![]()
Daarnaast is de spanningsval/voltagedrop in de GZ34 minder (2x 215R) dan de EZ81 (2x240R) en heb je ook iets meer B+ (output).
Voordat je aan bouw/ontwerp van een buizenversterker begint, eerst de buizendatasheets raadplegen.
PS1
Die 5 Volt tap zie ik niet op de trafo van Dick Best staan...
(en '5A' betekent 5 Ampère)
PS2
Tip: leesvoer:
- Bijlagen
Laatst gewijzigd door VT4C op ma 20 jun 2011, 8:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: EL84PP HF10
De trafo die er nu opstaat is de trafo die erop stond
van de versterker die ik gesloopt heb. Staat in het begin van deze draad.
Zie foto.
De oude versterker draaide ook op de GZ34.
Maar geeft niet. Ik ga dit veranderen. Want de trafo is best heet aan het einde van de dag.
Het is allemaal weer leerzaam. Het idd heel veel werk weer maar dat komt wel weer goed.
van de versterker die ik gesloopt heb. Staat in het begin van deze draad.
Zie foto.
De oude versterker draaide ook op de GZ34.
Maar geeft niet. Ik ga dit veranderen. Want de trafo is best heet aan het einde van de dag.
Het is allemaal weer leerzaam. Het idd heel veel werk weer maar dat komt wel weer goed.
Re: EL84PP HF10
@TheoK
Duidelijk; ik had eerst begrepen, dat je die D.B. trafo gebruikt had, maar die ziet er ook anders uit (met trafokap).
Nu zou ik zeker die 5 Volt 5AR4/GZ34 gelijkrichter gebruiken. Trafo zal ook minder heet worden.
Eén noval buisopening moet je opboren naar octal. Tweede, vrijgekomen noval buisvoet zou je tzt voor 2 kanaals VU meter (EMM801, EM83, etc.) kunnen gebruiken. (Deze buizen zijn 6,3V./0,3 Amp.)
Zou die vintage, 220V. voedingdstrafo wel op kraanleertjes/rubberen tules monteren tegen overdracht trillen op chassis. De buizen zullen je dankbaar zijn en je tracteren op een rustiger, gedetailleerder klankbeeld.
Foto-impressie voed. trafo op kraanleertjes (bron foto: DHT Rob):

Duidelijk; ik had eerst begrepen, dat je die D.B. trafo gebruikt had, maar die ziet er ook anders uit (met trafokap).
Nu zou ik zeker die 5 Volt 5AR4/GZ34 gelijkrichter gebruiken. Trafo zal ook minder heet worden.
Eén noval buisopening moet je opboren naar octal. Tweede, vrijgekomen noval buisvoet zou je tzt voor 2 kanaals VU meter (EMM801, EM83, etc.) kunnen gebruiken. (Deze buizen zijn 6,3V./0,3 Amp.)
Zou die vintage, 220V. voedingdstrafo wel op kraanleertjes/rubberen tules monteren tegen overdracht trillen op chassis. De buizen zullen je dankbaar zijn en je tracteren op een rustiger, gedetailleerder klankbeeld.
Foto-impressie voed. trafo op kraanleertjes (bron foto: DHT Rob):

Re: EL84PP HF10
Leuk idee VT4C.
Wat ook nog een optie is dat ik op de plaats van de EZ81
2 EM84 kan plaatsen. Die heb ik nog liggen.
En dat ik er een extra gat in maak voor GZ34.
Volgens mij moet de trafo dat wel kunnen doen. Volgens de specs trekt de EM84 niet zoveel.
Aangezien ik geen gegevens van de trafo heb blijft het toch een beetje een gok.
Er zit ook nog een 23 volt aansluiting op de trafo.
Wat ook nog een optie is dat ik op de plaats van de EZ81
2 EM84 kan plaatsen. Die heb ik nog liggen.
En dat ik er een extra gat in maak voor GZ34.
Volgens mij moet de trafo dat wel kunnen doen. Volgens de specs trekt de EM84 niet zoveel.
Aangezien ik geen gegevens van de trafo heb blijft het toch een beetje een gok.
Er zit ook nog een 23 volt aansluiting op de trafo.
- Bijlagen
-
- em84_1.png (53.2 KiB) 182 keer bekeken
Re: EL84PP HF10
Ik zou eerst de GZ34 aansluiten en kijken of de trafo bij de huidige 6,3V. niet in elkaar zakt.TheoK schreef:Wat ook nog een optie is dat ik op de plaats van de EZ81
2 EM84 kan plaatsen. Die heb ik nog liggen.
En dat ik er een extra gat in maak voor GZ34.
Volgens mij moet de trafo dat wel kunnen doen. Volgens de specs trekt de EM84 niet zoveel.
Aangezien ik geen gegevens van de trafo heb blijft het toch een beetje een gok.
Er zit ook nog een 23 volt aansluiting op de trafo.
Dan zou je 2x EM84 (= 2x 6,3V./0,27 mA) op beide EZ81 plaatsen kunnen zetten.
Die 23 V. is tbv de n.r.s. (fixed bias) voor, in dit geval, de 4x EL84. Je wint daarmee B+, omdat de spanning over de kathodes via deze aparte voeding komt. Maar maakt e.a. ook complexer. Je moet dan 4x Scottkey diodes gebruiken in Graetzschakeling met de plus aan massa. De elko's (C-R-C) ook met de plus aan massa en dan 4 liniaire potmeters/trimmers om de n.r.s. per buis op ca. -11 Volt DC te zetten. Kathodeweerstanden worden dan 1 - 10 ohm om ruststroom door de EL84 te meten. Die n.r.s. is statisch, daar loopt nauwelijks stroom.
Maar houdt het nu maar bij je huidige kathode bias.
Re: EL84PP HF10
IK heb nu de GZ34 aangesloten.
Op de plek van de EZ81 staan nu de 2 EM84 te gloeien.
Op elke buisvoet staat nu netjes 6.3 volt.
Er staat nu rond de 300 volt op de 345 volt plek.
Heb achter de GZ34 een elko staan van 47 uF.
daarna opgesplitst naar beide versterker helften.
Zie plaatje. Ik hoop dat het te zien is.
Kan het zijn dat ik minder laag ervaar?
Op mijn eerste versterker heb ik zo'n printje gebouwd
voor de negatieve roosterspanning.
Op de plek van de EZ81 staan nu de 2 EM84 te gloeien.
Op elke buisvoet staat nu netjes 6.3 volt.
Er staat nu rond de 300 volt op de 345 volt plek.
Heb achter de GZ34 een elko staan van 47 uF.
daarna opgesplitst naar beide versterker helften.
Zie plaatje. Ik hoop dat het te zien is.
Kan het zijn dat ik minder laag ervaar?
Op mijn eerste versterker heb ik zo'n printje gebouwd
voor de negatieve roosterspanning.
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: EL84PP HF10
Je vergelijkt nu een oude GZ34 met twee nieuwe EZ81. Misschien dat daardoor je laag wat minder is?
Heb je de spanningen op B+ vergeleken?
Zo'n NRS printje kun je voor deze versterker eventueel ook gebruiken, maar let er daarbij op dat je dan niet teveel spanning op de EL84's zet.
Heb je de spanningen op B+ vergeleken?
Zo'n NRS printje kun je voor deze versterker eventueel ook gebruiken, maar let er daarbij op dat je dan niet teveel spanning op de EL84's zet.
Re: EL84PP HF10
Heb ze niet vergeleken Robert.
Er staat op dit moment 290 volt op.
Dat printje ga ik hier niet opzetten.
Vind het wel jammer dat ik nu minder laag heb.
Zal hem vandaag zo laten spelen.
Er staat op dit moment 290 volt op.
Dat printje ga ik hier niet opzetten.
Vind het wel jammer dat ik nu minder laag heb.
Zal hem vandaag zo laten spelen.
Re: EL84PP HF10
Ja. De 5AR4/GZ34 is nooit mijn fav gelijkrichter geweest, quote: 'dull soundstage'.TheoK schreef:Kan het zijn dat ik minder laag ervaar?
Effect van deze buis tov vele andere gelijkrichterbuizen is o.a. dat ie minder 'body' heeft, en dat merk je vooral in het laag.
Je hebt ook minder B+ dan met 2x EZ81; mijn vermoeden is ook, dat de GZ34 niet meer 100% meet.
Hoeveel wisselspanning biedt je deze buis aan?
Weet niet hoeveel Amp. die 5 Volt wikkeling heeft, want dan zou ik de 5U4G (5 V./3 Amp.) proberen, die is veel muzikaler en pittiger (los van de hogere B+). Of de 5V4GT (5 V./2 Amp.). Nadeel: 1e C max. 32uF, maar met 47uF nooit problemen gehad.
Re: EL84PP HF10
De GZ34 krijgt van de trafo 255 volt.
Hij speelt nu een poosje en idd ik mis laag.
Zit er aan te denken om een zwaardere trafo aan te schaffen
die ook de EZ81 kan trekken.
Hij speelt nu een poosje en idd ik mis laag.
Zit er aan te denken om een zwaardere trafo aan te schaffen
die ook de EZ81 kan trekken.
Re: EL84PP HF10
B+ (Ub) zou dan rond de 320 V. moeten liggen.TheoK schreef:De GZ34 krijgt van de trafo 255 volt. Hij speelt nu een poosje en idd ik mis laag.
Twee factoten kunnen nu rol spelen: conditie buis en klank buis.
Heb je maar 1 GZ34 ter beschikking?
Anders toch extra trafo'tje laten wikkelen voor de gelijkrichterbuizen of buis. Ik zou dan gaan voor secundair: 3,15-2,5-0-2,5-3,15 V./3 Amp. continu.
Of die kleine 6,3 V./ 2Amp. Amroh trafo's.
Laatst gewijzigd door VT4C op ma 20 jun 2011, 13:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: EL84PP HF10
Ja heb er maar eentje.VT4C schreef:B+ (Ub) zou dan rond de 320 V. moeten liggen.TheoK schreef:De GZ34 krijgt van de trafo 255 volt. Hij speelt nu een poosje en idd ik mis laag.
Twee factoten kunnen nu rol spelen: conditie buis en klank buis.
Heb je maar 1 GZ34 ter beschikking?
