EL84PP HF10 Verbouwen.

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: EL84PP HF10

Bericht door TheoK »

Dan gaat die trafo op zijn tenen staan te draaien toch?
Of zie ik dat verkeerd?
Gebruikersavatar
VT4C
Berichten: 248
Lid geworden op: di 26 apr 2011, 22:43

Re: EL84PP HF10

Bericht door VT4C »

TheoK schreef:
Dan gaat die trafo op zijn tenen staan te draaien toch?
Of zie ik dat verkeerd?
Klopt; vandaar mijn tip extra 6,3 V. trafo'tje onder chassis voor de gelijkrichterbuizen.
Deze bijvoorbeeld:

Afbeelding....Afbeelding

(* Bron)
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: EL84PP HF10

Bericht door TheoK »

Die gaat jammer genoeg niet passen.
Heb er eentje liggen. Hij zou er anders bovenop moeten.
Maar dat lijkt niet mooi.
De trafo die er nu op staat kan het opzich wel doen maar op het einde van de dag is hij
toch erg warm. Ik denk dat het wel goed gaat.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: EL84PP HF10

Bericht door Ah!buis »

Je kunt bijv. bij DickB een 8W 2x6V 667mA vinden,die is meen ik 3,5cm hoog.Daarmee de ECC83 's van stroom voorzien.
Blijft er voor dendikke 5,04A te doen :) .
Voor feestverlichting kun je er nog zo een bijzetten,van onder plaats genoeg :roll: ,en twee kleine nemen minder hoogte dan een zwaarder.
Anne
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: EL84PP HF10

Bericht door TheoK »

Zal er over nadenken wat ik ga doen heren.
Wat ook nog een optie is , is dat ik nog een klein los voedinkje
kan gaan maken.

Ben vandaag met de trafokap bezig geweest.
Is redelijk gelukt moet ik zeggen.
De HF10 ziet er nu prachtig uit. Al zeg ik hetzelf :sure:
Nu nog even wachten totdat mijn ledjes binnen zijn.
Bijlagen
P1030751.JPG
P1030752.JPG
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: EL84PP HF10

Bericht door Ah!buis »

Ledjes binnen :? benieuwd waar die gaan komen :roll: .
Heb je daar wel stroom voor :shock: .
Anne
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: EL84PP HF10

Bericht door TheoK »

Er komen blauwe ledjes onder de buisvoetjes Anne.

Er zit nog een 5 volt aansluiting op de trafo
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: EL84PP HF10

Bericht door Ah!buis »

Rooie buizen op een blauw vuurtje , moeder zijn de wortels gaar :mrgreen:
Om stroom en onderdelen te sparen misschien zo :?:
Anne
Bijlagen
LED.JPG
LED.JPG (16.08 KiB) 238 keer bekeken
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: EL84PP HF10

Bericht door TheoK »

Bedankt voor de tip Anne.
Er komen 8 ledjes op. Kan ik jou manier mooi op toepassen.
Gebruikersavatar
VT4C
Berichten: 248
Lid geworden op: di 26 apr 2011, 22:43

Re: EL84PP HF10

Bericht door VT4C »

TheoK schreef:
Er zit nog een 5 volt aansluiting op de trafo
Dat wis ik niet. :? Daar kun je een GZ34 (5V./1,9 Amp.) mee voeden. :P
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: EL84PP HF10

Bericht door TheoK »

VT4C schreef:
TheoK schreef:
Er zit nog een 5 volt aansluiting op de trafo
Dat wis ik niet. :? Daar kun je een GZ34 (5V./1,9 Amp.) mee voeden. :P
Dus op de plek van 2 keer de EZ81 had ook 1 GZ34 gekund :?: :?:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: EL84PP HF10

Bericht door Ah!buis »

Had kunnen geweest zijn :? .Vond die 5V ineens ook eigenaardig :shock: .
't Is toch de trafo van bij DB , daar zie ik geen 5V :o .
Anne
Gebruikersavatar
VT4C
Berichten: 248
Lid geworden op: di 26 apr 2011, 22:43

Re: EL84PP HF10

Bericht door VT4C »

TheoK schreef:
Dus op de plek van 2 keer de EZ81 had ook 1 GZ34 gekund :?: :?:
Ja. Volgens datasheet 5AR4/GZ34 kan deze buis maximaal 250 mA verwerken, en daar kom je met een balans EL-84 amp. niet aan (rond de 200 mA).
Daarnaast is de spanningsval/voltagedrop in de GZ34 minder (2x 215R) dan de EZ81 (2x240R) en heb je ook iets meer B+ (output).

Voordat je aan bouw/ontwerp van een buizenversterker begint, eerst de buizendatasheets raadplegen. :idea:

PS1
Die 5 Volt tap zie ik niet op de trafo van Dick Best staan...
(en '5A' betekent 5 Ampère)

PS2
Tip: leesvoer:
Bijlagen
2e buizenboek van Rainer zur Linde (dit keer vertaald)
2e buizenboek van Rainer zur Linde (dit keer vertaald)
1e buizenboek van Rainer zur Linde (niet vertaald)
1e buizenboek van Rainer zur Linde (niet vertaald)
Laatst gewijzigd door VT4C op ma 20 jun 2011, 8:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: EL84PP HF10

Bericht door TheoK »

De trafo die er nu opstaat is de trafo die erop stond
van de versterker die ik gesloopt heb. Staat in het begin van deze draad.
Zie foto.

De oude versterker draaide ook op de GZ34.
Maar geeft niet. Ik ga dit veranderen. Want de trafo is best heet aan het einde van de dag.
Het is allemaal weer leerzaam. Het idd heel veel werk weer maar dat komt wel weer goed.
Bijlagen
P1030508.JPG
Gebruikersavatar
VT4C
Berichten: 248
Lid geworden op: di 26 apr 2011, 22:43

Re: EL84PP HF10

Bericht door VT4C »

@TheoK
Duidelijk; ik had eerst begrepen, dat je die D.B. trafo gebruikt had, maar die ziet er ook anders uit (met trafokap).

Nu zou ik zeker die 5 Volt 5AR4/GZ34 gelijkrichter gebruiken. Trafo zal ook minder heet worden.
Eén noval buisopening moet je opboren naar octal. Tweede, vrijgekomen noval buisvoet zou je tzt voor 2 kanaals VU meter (EMM801, EM83, etc.) kunnen gebruiken. (Deze buizen zijn 6,3V./0,3 Amp.)

Zou die vintage, 220V. voedingdstrafo wel op kraanleertjes/rubberen tules monteren tegen overdracht trillen op chassis. De buizen zullen je dankbaar zijn en je tracteren op een rustiger, gedetailleerder klankbeeld. :D

Foto-impressie voed. trafo op kraanleertjes (bron foto: DHT Rob):
Afbeelding
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: EL84PP HF10

Bericht door TheoK »

Leuk idee VT4C.

Wat ook nog een optie is dat ik op de plaats van de EZ81
2 EM84 kan plaatsen. Die heb ik nog liggen.
En dat ik er een extra gat in maak voor GZ34.
Volgens mij moet de trafo dat wel kunnen doen. Volgens de specs trekt de EM84 niet zoveel.
Aangezien ik geen gegevens van de trafo heb blijft het toch een beetje een gok.
Er zit ook nog een 23 volt aansluiting op de trafo.
Bijlagen
em84_1.png
em84_1.png (53.2 KiB) 181 keer bekeken
Gebruikersavatar
VT4C
Berichten: 248
Lid geworden op: di 26 apr 2011, 22:43

Re: EL84PP HF10

Bericht door VT4C »

TheoK schreef:
Wat ook nog een optie is dat ik op de plaats van de EZ81
2 EM84 kan plaatsen. Die heb ik nog liggen.
En dat ik er een extra gat in maak voor GZ34.
Volgens mij moet de trafo dat wel kunnen doen. Volgens de specs trekt de EM84 niet zoveel.
Aangezien ik geen gegevens van de trafo heb blijft het toch een beetje een gok.
Er zit ook nog een 23 volt aansluiting op de trafo.
Ik zou eerst de GZ34 aansluiten en kijken of de trafo bij de huidige 6,3V. niet in elkaar zakt.
Dan zou je 2x EM84 (= 2x 6,3V./0,27 mA) op beide EZ81 plaatsen kunnen zetten.

Die 23 V. is tbv de n.r.s. (fixed bias) voor, in dit geval, de 4x EL84. Je wint daarmee B+, omdat de spanning over de kathodes via deze aparte voeding komt. Maar maakt e.a. ook complexer. Je moet dan 4x Scottkey diodes gebruiken in Graetzschakeling met de plus aan massa. De elko's (C-R-C) ook met de plus aan massa en dan 4 liniaire potmeters/trimmers om de n.r.s. per buis op ca. -11 Volt DC te zetten. Kathodeweerstanden worden dan 1 - 10 ohm om ruststroom door de EL84 te meten. Die n.r.s. is statisch, daar loopt nauwelijks stroom.
Maar houdt het nu maar bij je huidige kathode bias.
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: EL84PP HF10

Bericht door TheoK »

IK heb nu de GZ34 aangesloten.
Op de plek van de EZ81 staan nu de 2 EM84 te gloeien.
Op elke buisvoet staat nu netjes 6.3 volt.
Er staat nu rond de 300 volt op de 345 volt plek.
Heb achter de GZ34 een elko staan van 47 uF.
daarna opgesplitst naar beide versterker helften.
Zie plaatje. Ik hoop dat het te zien is.
Kan het zijn dat ik minder laag ervaar?

Op mijn eerste versterker heb ik zo'n printje gebouwd
voor de negatieve roosterspanning.
Bijlagen
P1030754.jpg
nrs.jpg
nrs.jpg (16.44 KiB) 168 keer bekeken
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: EL84PP HF10

Bericht door RobertD »

Je vergelijkt nu een oude GZ34 met twee nieuwe EZ81. Misschien dat daardoor je laag wat minder is?

Heb je de spanningen op B+ vergeleken?

Zo'n NRS printje kun je voor deze versterker eventueel ook gebruiken, maar let er daarbij op dat je dan niet teveel spanning op de EL84's zet.
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: EL84PP HF10

Bericht door TheoK »

Heb ze niet vergeleken Robert.
Er staat op dit moment 290 volt op.
Dat printje ga ik hier niet opzetten.
Vind het wel jammer dat ik nu minder laag heb.
Zal hem vandaag zo laten spelen.
Gebruikersavatar
VT4C
Berichten: 248
Lid geworden op: di 26 apr 2011, 22:43

Re: EL84PP HF10

Bericht door VT4C »

TheoK schreef:
Kan het zijn dat ik minder laag ervaar?
Ja. De 5AR4/GZ34 is nooit mijn fav gelijkrichter geweest, quote: 'dull soundstage'.
Effect van deze buis tov vele andere gelijkrichterbuizen is o.a. dat ie minder 'body' heeft, en dat merk je vooral in het laag.

Je hebt ook minder B+ dan met 2x EZ81; mijn vermoeden is ook, dat de GZ34 niet meer 100% meet.
Hoeveel wisselspanning biedt je deze buis aan?
Weet niet hoeveel Amp. die 5 Volt wikkeling heeft, want dan zou ik de 5U4G (5 V./3 Amp.) proberen, die is veel muzikaler en pittiger (los van de hogere B+). Of de 5V4GT (5 V./2 Amp.). Nadeel: 1e C max. 32uF, maar met 47uF nooit problemen gehad.
Bijlagen
Data 5U4G
Data 5U4G
Dats 5V4GT
Dats 5V4GT
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: EL84PP HF10

Bericht door TheoK »

De GZ34 krijgt van de trafo 255 volt.

Hij speelt nu een poosje en idd ik mis laag.
Zit er aan te denken om een zwaardere trafo aan te schaffen
die ook de EZ81 kan trekken.
Gebruikersavatar
VT4C
Berichten: 248
Lid geworden op: di 26 apr 2011, 22:43

Re: EL84PP HF10

Bericht door VT4C »

TheoK schreef:
De GZ34 krijgt van de trafo 255 volt. Hij speelt nu een poosje en idd ik mis laag.
B+ (Ub) zou dan rond de 320 V. moeten liggen.
Twee factoten kunnen nu rol spelen: conditie buis en klank buis.
Heb je maar 1 GZ34 ter beschikking?

Anders toch extra trafo'tje laten wikkelen voor de gelijkrichterbuizen of buis. Ik zou dan gaan voor secundair: 3,15-2,5-0-2,5-3,15 V./3 Amp. continu.
Of die kleine 6,3 V./ 2Amp. Amroh trafo's.
Laatst gewijzigd door VT4C op ma 20 jun 2011, 13:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: EL84PP HF10

Bericht door TheoK »

VT4C schreef:
TheoK schreef:
De GZ34 krijgt van de trafo 255 volt. Hij speelt nu een poosje en idd ik mis laag.
B+ (Ub) zou dan rond de 320 V. moeten liggen.
Twee factoten kunnen nu rol spelen: conditie buis en klank buis.
Heb je maar 1 GZ34 ter beschikking?
Ja heb er maar eentje.
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: EL84PP HF10

Bericht door TheoK »

Wat is beter? de 5V4GT of 2 keer EZ81?
Plaats reactie