Bert,bert stoltenborg schreef:Ruig betoog, Tom!
Nu snappen we het.
Ik zou wensen hier dat mensen jouw specifieke taal hier beter begrepen .... of dat jij je duidelijker zou uitdrukken.
Moderator: Beheerdersteam
Bert,bert stoltenborg schreef:Ruig betoog, Tom!
Nu snappen we het.
Hoe zit het eigenlijk met de reflectie aan de achterwand? De eerste reflectie aan de achterzijde valt wel vrijwel loodrecht binnen.EricDesart schreef:1) Ja dat bestaat: Deze Excel files zijn gemaakt op basis van het boek van Trevor Cox en Peter D'Antonio met duidelijke referenties (respect bronnen)markbakk schreef:2) Bij absorbers o.b.v. poreuze absorptiematerialen geldt als vuistregel dat ze optimaal gaan werken wanneer de dikte (of de afstand van een laag tot een akoestisch harde wand) groter is dan 1/4 van de golflengte.studiostevus schreef:1) Is er ergens een formule/calculator om het effect hiervan te berekenen (bijvoorbeeld tot hoe laag de demping gaat?
http://www.whealy.com/acoustics/Porous.html
2) En dit klopt niet maar is een typisch netaxioma. Dit is geldig voor een RECHT invallende VLAKKE golf en iets dat in cursussen staat om basisprincipes uit te leggen.
Gewoon een berekening van massa's absorpties uit nagalmkamers toont dat dit onjuist is.
Een reëel geluidsveld is veel complexer dan die basisfiguren.
In feite is het percentage vlakke golven in een ruimte behoorlijk klein en theoretisch hoofdzakelijk gekoppeld aan axiale ruimtemodes (en het zeer beperkte deel dat recht naar muren gaat bij geometrische akoestiek).
Met 1/8 golflengte bereik je meestal al een zeer degelijke absorptie.
Die 1/4 golflengte is dus zeker geen vuistregel voor pro's en zou het ook niet mogen zijn voor DHZers.
Het was maar een simpel antwoord op de vraag of die informatie afkomstig was van één of andere website... Nee dus.bert stoltenborg schreef:Nou ja, ik kan het mis hebben, maar op mij komt het over als wanneer ik, als me wordt gevraagd hoe een absorber werkt, zeg dat je Beranek, Olson, Pierce en Morse & Ingard moet lezen en als je dat uit hebt kunt beginnen aan d'Antonio, Cox en Arrauw.
Met andere woorden, het zou leuk zijn als er iets gerichtere uitleg wordt gegeven.
Maar dat is mijn mening.
Don't forget no.1Tom Magchielse schreef:1. Ik dacht dat we na aan het denken waren over een geschikte aankleding voor een ongebruikte kamer, van beperkte omvang. Ik krijg het idee dat we nu de hele adviesbureau-wereld over ons heen krijgen.
2. Er is op het web ontzettend veel te vinden, dat niet in een echt boek of tijdschrift wordt gepubliceerd, omdat het daar niet goed genoeg voor is. Dus maar in eigen beheer op een website. Liefst vol partiële differentiaalvergelijkingen, en grafieken zonder eenheden bij de assen. Meestal pseudo-wetenschap. In ieder geval nooit serieus door iemand bekeken.Laten we daarin een beetje kritischer zijn,ja?
Tom
Je bedoelt vast deze http://downloads.bbc.co.uk/rd/pubs/reports/1992-11.pdf!Tom Magchielse schreef:Als daar belangstelling voor is wil wel opzoeken waar dat gepubliceerd is, maar het was in ieder geval in de BBC Engineering Reports.
Deze vele BBC rapporten zijn ZEER waardevolTom Magchielse schreef:Bij de omroep maakten we heel dikwijls gebruik van houtvezelplaat, met de merknaam Treetex.
Het is me nog steeds niet duidelijk wat specifiek is aan deze vezelplaat noch welke dikte hier bedoeld werd. Ik vind het merk niet terug op het net:Bij de omroep maakten we heel dikwijls gebruik van houtvezelplaat, met de merknaam Treetex.
Het wordt geduid als zijnde de oplossing voor de plafond demping met meerdere strukturen.EricDesart schreef:hannesie
Bedankt voor de links, maar ik zie nog steeds de relatie niet met mijn vraag ter zake, noch het mogelijk bedoelde materiaal.
Is dit wel de bedoelde fabrikant of firma?
Ik schaam mij diep, maar ik heb me vergist in de merknaam. Het spul heette "Tectum", het was een 25 mm dikke houtvezelplaat. En Treetex? Dat was een houten strook materiaal met kleine gleufjes, dat absorbeerde in het middengebied, en veel werd gebruikt in spreekcellen. Het is al zeker 10 jaar niet meer leverbaar, Tectum wel. zie http://www.tectumplafonds.nlEricDesart schreef:hannesie
.
Is dit wel de bedoelde fabrikant of firma?
CODE: Selecteer alles
125Hz 250Hz 500Hz 1kHz 2kHz 4kHz
Tectum100 1 0.9 0.95 1 1 1
Tectum70 0.4 0.65 0.95 0.95 0.8 0.8
Tectum50 0.18 0.53 0.96 0.9 0.88 0.9
Tectum0 008 0.14 0.27 0.57 0.59 0.63