ongebruikte ruimte... luisterruimte?
Moderator: Beheerdersteam
-
studiostevus
- Berichten: 311
- Lid geworden op: vr 08 jan 2010, 14:31
ongebruikte ruimte... luisterruimte?
Hallo,
Wij hebben een ongebruikte ruimte in huis (wat een luxe), die ik evt zou kunnen gebruiken als luisterruimte, indien dit voordeel oplevert tov huidige luisterruimte (zitkamer).
De ratio's van de ruimte lijken goed, volgens de online calculators (4.40x3.65x2.75), alleen er zijn zoals in elke bestaande ruimtes wat mitsen en maren:
1. Er zit in open haard en schouw in de ruimte. Dit maakt de ruimte niet symmetrisch (afhankelijk van opstelling)
2. Er zit een deur in (anders zou ik nooit binnenkomen)
3. Er zitten open slaande deuren naar het balkon in
4. Ruimte is niet geweldig groot, wat me wat probleempjes geeft met de opstelling omdat ik lastiger van de muur af kan zitten.
5. Mijn vriendin wil het liefste de mogelijkheid om onze oude bank (2.8 meter breed, leer) in de ruimte te plaatsen, al dan niet als luisterpositie.
Ik heb een plaatje bijgevoegd. Mijn primaire vragen zijn:
1. Zou dit een geschikte ruimte kunnen zijn/worden?
2. Wat is de ideale opstelling? Waar is de zitpositie en waar staan de speakers?
3. Any ideas over aanvullende aankleding van de kamer?
Alvast dank!!
Oh ja, ik luister puur en alleen stereo!
Wij hebben een ongebruikte ruimte in huis (wat een luxe), die ik evt zou kunnen gebruiken als luisterruimte, indien dit voordeel oplevert tov huidige luisterruimte (zitkamer).
De ratio's van de ruimte lijken goed, volgens de online calculators (4.40x3.65x2.75), alleen er zijn zoals in elke bestaande ruimtes wat mitsen en maren:
1. Er zit in open haard en schouw in de ruimte. Dit maakt de ruimte niet symmetrisch (afhankelijk van opstelling)
2. Er zit een deur in (anders zou ik nooit binnenkomen)
3. Er zitten open slaande deuren naar het balkon in
4. Ruimte is niet geweldig groot, wat me wat probleempjes geeft met de opstelling omdat ik lastiger van de muur af kan zitten.
5. Mijn vriendin wil het liefste de mogelijkheid om onze oude bank (2.8 meter breed, leer) in de ruimte te plaatsen, al dan niet als luisterpositie.
Ik heb een plaatje bijgevoegd. Mijn primaire vragen zijn:
1. Zou dit een geschikte ruimte kunnen zijn/worden?
2. Wat is de ideale opstelling? Waar is de zitpositie en waar staan de speakers?
3. Any ideas over aanvullende aankleding van de kamer?
Alvast dank!!
Oh ja, ik luister puur en alleen stereo!
Re: ongebruikte ruimte... luisterruimte?
Zet je boxen links of rechts van het plaatje. Je "heilige stoel" op ca 3 mtr er tegenover. Werkt prima bij mij. Mijn luisterkamer(woonkamer) is ook 3,6 mtr breed.
Re: ongebruikte ruimte... luisterruimte?
Als het een flink grote haard+schouw is en je gebruikt het niet: Kan je die dan niet ombouwen tot ruimte voor je apparatuur?
-
studiostevus
- Berichten: 311
- Lid geworden op: vr 08 jan 2010, 14:31
Re: ongebruikte ruimte... luisterruimte?
Nee dat lukt helaas niet... Is te klein en dichtgemetseld/afgestuct...Raymond schreef:Als het een flink grote haard+schouw is en je gebruikt het niet: Kan je die dan niet ombouwen tot ruimte voor je apparatuur?
-
studiostevus
- Berichten: 311
- Lid geworden op: vr 08 jan 2010, 14:31
Re: ongebruikte ruimte... luisterruimte?
Heb ik dan geen last van die schouw die de kamer in steekt? (ca 50cm)sietse schreef:Zet je boxen links of rechts van het plaatje. Je "heilige stoel" op ca 3 mtr er tegenover. Werkt prima bij mij. Mijn luisterkamer(woonkamer) is ook 3,6 mtr breed.
Het alternatief is natuurlijk de speakers aan weerszijden vam de schouw en de stoel tegende lange wand.... Wat is beter?
Re: ongebruikte ruimte... luisterruimte?
Als die schouw dicht zit, zou ik hem er uitbreken en de muur en het plafond glad maken, denk ik.
-
studiostevus
- Berichten: 311
- Lid geworden op: vr 08 jan 2010, 14:31
Re: ongebruikte ruimte... luisterruimte?
I'm afraid that's a no go... Door de schouw lopen nog de rookkanalen van beneden... Dus hij moet blijven zoals hij is.Raymond schreef:Als die schouw dicht zit, zou ik hem er uitbreken en de muur en het plafond glad maken, denk ik.
Re: ongebruikte ruimte... luisterruimte?
Ik zou de lengterichting als luisterrichting prefereren denk ik. De speakers 0,5-1 m van de achterwand en de bank ongeveer 1m van de wand. Speakers ongeveer 0.5m van de zijwand. Eventueel een laag demping achter de bank. Natuurlijk ook nog wat geschuif met de speakers en de bank om het perfect te krijgen. Ook lijkt me het de moeite waard om de kamer aan te kleden 
-
studiostevus
- Berichten: 311
- Lid geworden op: vr 08 jan 2010, 14:31
Re: ongebruikte ruimte... luisterruimte?
Lengterichting = van links/rechts in het plaatje boven bedoel je?
Re: ongebruikte ruimte... luisterruimte?
Ik zou de bank met de rug naar de 'lege' 440 muur doen en speakers links en rechts van de schouw. Balkondeuren 'afdekken' door er een (dik) gordijn voor te hangen en daarna beginnen met testen/luisteren of je hiermee ook tevreden bent. Gordijn zal geluid naar buiten dempen en reflecties/galm verminderen (als ik het zo goed zeg).
Zal denk ik een trial&error geval zijn, ik zit straks ook met 'hetzelfde' probleem in een kamer van +/- 4x3 meter op zolder. Kan zo even niet de juiste link vinden, maar in de hoeken van de kamer een scherm plaatsen om nog meer reflecties tegen te gaan kan ook helpen. Heb hier alleen geen ervaringen mee.
Heb hier wel een plaatje gevonden van wat misschien ter inspiratie kan worden gebruikt

Plaatje komt van http://www.soundscapes.nu/nagalm.htm
suc6
Zal denk ik een trial&error geval zijn, ik zit straks ook met 'hetzelfde' probleem in een kamer van +/- 4x3 meter op zolder. Kan zo even niet de juiste link vinden, maar in de hoeken van de kamer een scherm plaatsen om nog meer reflecties tegen te gaan kan ook helpen. Heb hier alleen geen ervaringen mee.
Heb hier wel een plaatje gevonden van wat misschien ter inspiratie kan worden gebruikt

Plaatje komt van http://www.soundscapes.nu/nagalm.htm
suc6
-
bert stoltenborg
- Ook commercieel actief
- Berichten: 471
- Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:52
Re: ongebruikte ruimte... luisterruimte?
Een controleruimte van een studio wordt geacht een optimale luisterervaring te bieden.
Waarom richt je je ruimte niet dusdanig in?
Kost je alleen wat minerale wol, plaatmateriaal en doek en wat werk en levert meer op dan interlinks of kabels van een paar honderd euri.
Waarom richt je je ruimte niet dusdanig in?
Kost je alleen wat minerale wol, plaatmateriaal en doek en wat werk en levert meer op dan interlinks of kabels van een paar honderd euri.
Re: ongebruikte ruimte... luisterruimte?
Wat je hier i.i.g. moet gaan doen is de wand achter je luisterplek behandelen. Zeker in de dwarsopstelling verstoren de reflecties via de achterwand je geluidsbeeld volledig. Via deze rubriek zijn wel de nodige links te vinden hoe je een breedbandige absorber kunt bouwen, maar het komt er in het kort op neer dat je een pakketje van circa 1,25 bij 2,50 bij 0,15 dik aan de achterwand moet gaan hangen.
-
studiostevus
- Berichten: 311
- Lid geworden op: vr 08 jan 2010, 14:31
Re: ongebruikte ruimte... luisterruimte?
Bedankt voor de adviezen. Bij opstelling van "boven naar beneden" wordt ik wel gedwongen om de bank tegen de wand te zetten. In hoeverre is dat nadelig voor de geluidsbeleving?
Lossen diffusers of absorbers tegen de wand direct achter de zitplaats (mijn hoofd) die problemen op?
Lossen diffusers of absorbers tegen de wand direct achter de zitplaats (mijn hoofd) die problemen op?
-
bert stoltenborg
- Ook commercieel actief
- Berichten: 471
- Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:52
Re: ongebruikte ruimte... luisterruimte?
Je kunt beter beginnen met rondom de luidsprekers te dempen. Daar worden de reflecties gegenereerd die kamfiltering van het totale signaal veroorzaken.
In zo'n vrij kleine ruimte zul je daarnaast waarschijnlijk meer moeten dempen, maar begin bij de bron.
Google maar eens op live end dead end room.
Als je met een paneel absorber een afgestemde, smalbandige absorber bedoelt, zou ik daar voorzichtig mee zijn.
Die dingen moeten zorgvuldig worden afgestemd en vaak resoneren ze harder dan dat ze absorberen, en als je ze dempt doen ze helemaal niks meer.
In zo'n vrij kleine ruimte zul je daarnaast waarschijnlijk meer moeten dempen, maar begin bij de bron.
Google maar eens op live end dead end room.
Als je met een paneel absorber een afgestemde, smalbandige absorber bedoelt, zou ik daar voorzichtig mee zijn.
Die dingen moeten zorgvuldig worden afgestemd en vaak resoneren ze harder dan dat ze absorberen, en als je ze dempt doen ze helemaal niks meer.
Re: ongebruikte ruimte... luisterruimte?
Nog een keer mijn advies en ik ben niet de enige.
Plaatje
Zet je boxen links of rechts in de hoeken zoals kp aangeeft, en je bank daar tegenover. Volgens boekwerken die ik heb is de "ideale" opstelling:
de boxen ca 3mtr uit elkaar en je heilige stoel ca 3 mtr daar voor. Komt echt niet op een cm aan.
Gewoon proberen en die schouw, die kun je eventueel ombouwen tot baskast als je daar behoefte aan zou krijgen. Dus gaan met die banaan, gewoon uit proberen.

Plaatje
Zet je boxen links of rechts in de hoeken zoals kp aangeeft, en je bank daar tegenover. Volgens boekwerken die ik heb is de "ideale" opstelling:
de boxen ca 3mtr uit elkaar en je heilige stoel ca 3 mtr daar voor. Komt echt niet op een cm aan.
Gewoon proberen en die schouw, die kun je eventueel ombouwen tot baskast als je daar behoefte aan zou krijgen. Dus gaan met die banaan, gewoon uit proberen.
-
studiostevus
- Berichten: 311
- Lid geworden op: vr 08 jan 2010, 14:31
Re: ongebruikte ruimte... luisterruimte?
Belangrijkste is om eerst de zit- en speakerpositie te bepalen voordat ik me wil storten in verdere verbetering van het geluid... lastige materie voor mij...
Re: ongebruikte ruimte... luisterruimte?
3m lijkt me in dit geval niet geschikt omdat je speakers dan erg dicht bij de wanden komen te staan. In de lengte richting (de langste richting) heb je hetzelfde probleem, dan wel in mindere mate, met de voor- en achterwand. Ik denk dat hier een compromis moet worden gesloten. Maar zoals sietse zegt: gaan met die banaan!sietse schreef:Nog een keer mijn advies en ik ben niet de enige.
Plaatje
Zet je boxen links of rechts in de hoeken zoals kp aangeeft, en je bank daar tegenover. Volgens boekwerken die ik heb is de "ideale" opstelling:
de boxen ca 3mtr uit elkaar en je heilige stoel ca 3 mtr daar voor. Komt echt niet op een cm aan.
Gewoon proberen en die schouw, die kun je eventueel ombouwen tot baskast als je daar behoefte aan zou krijgen. Dus gaan met die banaan, gewoon uit proberen.![]()
Hier gaat het volgens mij net even te hard. Kamfiltering is niet perse iets slechtsbert stoltenborg schreef:Je kunt beter beginnen met rondom de luidsprekers te dempen. Daar worden de reflecties gegenereerd die kamfiltering van het totale signaal veroorzaken.
In zo'n vrij kleine ruimte zul je daarnaast waarschijnlijk meer moeten dempen, maar begin bij de bron.
...
Als we Toole mogen geloven dan is de mens dol op reflecties die genoeg in tijd vertraagd zijn en die onder een grote hoek ten opzichte van de bron komen. Reflecties van de voor en achterwand kunnen dan echter weer storend zijn. In dat geval zou je kunnen/moeten dempen achter de luisterpositie, achter de luidsprekers (op het eerste reflectie punt) en eventueel op het eerste reflectie punt aan de dichtstbijzijnde van de speaker. (Het eerste reflectie punt aan de andere zij muur zou dan dus vrij moeten blijven.)
gr Kevin
-
studiostevus
- Berichten: 311
- Lid geworden op: vr 08 jan 2010, 14:31
Re: ongebruikte ruimte... luisterruimte?
Ik heb weer wat van me af gegoogeld, en stuitte op wat interessante links op de pagina van Audio Physic (toevallig ook de producent van mijn speakers). Zeer interessant en makkelijk leesvoer.
http://www.audiophysic.de/aufstellung/index_e.html
http://www.audiophysic.de/aufstellung/regeln_e.html
http://www.audiophysic.de/aufstellung/beispiel_e.html
Het lijkt erop, dat ik, als ik geluk heb, de schouw zou kunnen gebruiken als demper (natuurlijk ook iets zetten aan de andere kant)
http://www.audiophysic.de/aufstellung/index_e.html
http://www.audiophysic.de/aufstellung/regeln_e.html
http://www.audiophysic.de/aufstellung/beispiel_e.html
Het lijkt erop, dat ik, als ik geluk heb, de schouw zou kunnen gebruiken als demper (natuurlijk ook iets zetten aan de andere kant)
-
bert stoltenborg
- Ook commercieel actief
- Berichten: 471
- Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:52
Re: ongebruikte ruimte... luisterruimte?
Reflecties moeten volgens alle theorien wel een bepaalde vertraging hebben om niet hinderlijk te zijn.k.p. schreef:3m lijkt me in dit geval niet geschikt omdat je speakers dan erg dicht bij de wanden komen te staan. In de lengte richting (de langste richting) heb je hetzelfde probleem, dan wel in mindere mate, met de voor- en achterwand. Ik denk dat hier een compromis moet worden gesloten. Maar zoals sietse zegt: gaan met die banaan!sietse schreef:Nog een keer mijn advies en ik ben niet de enige.
Plaatje
Zet je boxen links of rechts in de hoeken zoals kp aangeeft, en je bank daar tegenover. Volgens boekwerken die ik heb is de "ideale" opstelling:
de boxen ca 3mtr uit elkaar en je heilige stoel ca 3 mtr daar voor. Komt echt niet op een cm aan.
Gewoon proberen en die schouw, die kun je eventueel ombouwen tot baskast als je daar behoefte aan zou krijgen. Dus gaan met die banaan, gewoon uit proberen.![]()
Hier gaat het volgens mij net even te hard. Kamfiltering is niet perse iets slechtsbert stoltenborg schreef:Je kunt beter beginnen met rondom de luidsprekers te dempen. Daar worden de reflecties gegenereerd die kamfiltering van het totale signaal veroorzaken.
In zo'n vrij kleine ruimte zul je daarnaast waarschijnlijk meer moeten dempen, maar begin bij de bron.
...Reflecties zijn in tijd vertraagd. Het gehoor kan hier heel goed mee om gaan. De redenatie van over het meer moeten dempen van een kleine kamer kan ik niet helemaal volgen. Heb je hier ervaring mee? Of een bron/goed argument om dit te onderbouwen?
Als we Toole mogen geloven dan is de mens dol op reflecties die genoeg in tijd vertraagd zijn en die onder een grote hoek ten opzichte van de bron komen. Reflecties van de voor en achterwand kunnen dan echter weer storend zijn. In dat geval zou je kunnen/moeten dempen achter de luisterpositie, achter de luidsprekers (op het eerste reflectie punt) en eventueel op het eerste reflectie punt aan de dichtstbijzijnde van de speaker. (Het eerste reflectie punt aan de andere zij muur zou dan dus vrij moeten blijven.)
gr Kevin
Daartoe moet de ruimte groter zijn dan deze ruimte.
En ik ben het niet volledig eens met Toole; als je klassiek luistert (vrij diffuus klinkend) is een reflectie niet meteen dodelijk. met andere muziek verzieken ze het stereobeeld
Dus (zoals ook in die linkjes die hierboven worden gegeven wordt gesuggereerd) zou ik in ieder geval rondom de speakers flink dempen.
Mijn ervaring is dat ik al 20 jaar kritische luisterruimten ontwerp, van klein tot groot
-
studiostevus
- Berichten: 311
- Lid geworden op: vr 08 jan 2010, 14:31
Re: ongebruikte ruimte... luisterruimte?
De demping die in bovenstaande links naar boven komt, is primair de absorptie van eerste reflecties, door het dempen van de zijmuur (deel).
Mijn schouw kan dan wellicht als dempingsobject gebruikt worden.
Mijn schouw kan dan wellicht als dempingsobject gebruikt worden.
-
bert stoltenborg
- Ook commercieel actief
- Berichten: 471
- Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:52
Re: ongebruikte ruimte... luisterruimte?
Op de wand achter de speakers krijg je ook reflecties.
-
studiostevus
- Berichten: 311
- Lid geworden op: vr 08 jan 2010, 14:31
Re: ongebruikte ruimte... luisterruimte?
Wat huisvlijt mbt Sketchup:
-Wordt lastig de deur binnen te wandelen
-Wordt lastig naar het balkon te gaan met de tv en meubel op die plek... misschien maar geen tv...
-Reflecties van de radiator (rechts achter) en aan de andere kant op de achterwand misschien dempen
-Reflecties aan de rechterkant misschien dempen
-Wordt lastig de deur binnen te wandelen
-Wordt lastig naar het balkon te gaan met de tv en meubel op die plek... misschien maar geen tv...
-Reflecties van de radiator (rechts achter) en aan de andere kant op de achterwand misschien dempen
-Reflecties aan de rechterkant misschien dempen
Re: ongebruikte ruimte... luisterruimte?
Als je nu eens een gordijn neemt die over de hele breedte past? Heb je iig niet het probleem met de reflecties die je misschien zult hebben van de radiateur.
suc6
suc6
Re: ongebruikte ruimte... luisterruimte?
Inderdaad, de rails voor de gordijnen aan het plafond bevestigen, geeft je meer speel mogelijkheden, je kunt dan ook de gordijnen door de hoek schuiven.
Door de hoek geeft meer mogelijkheden om juist de reflecties daar te dempen.
Het kost wat meer aan gordijn stof, maar het verschil zul je zeker merken
Door de hoek geeft meer mogelijkheden om juist de reflecties daar te dempen.
Het kost wat meer aan gordijn stof, maar het verschil zul je zeker merken
-
studiostevus
- Berichten: 311
- Lid geworden op: vr 08 jan 2010, 14:31
Re: ongebruikte ruimte... luisterruimte?
Ok dank voor de tips.
Moet ik nog iets doen achter de luisterpositie? De muur daar achter is nog kaal (stucwerk). De bank staat ong 80cm van muur, dus weerkaatsing is 160cm, wat volgens audio physic dus bijna ver genoeg is om ons brein om het te verwerken als een apart signaal.
Moet ik nog iets doen achter de luisterpositie? De muur daar achter is nog kaal (stucwerk). De bank staat ong 80cm van muur, dus weerkaatsing is 160cm, wat volgens audio physic dus bijna ver genoeg is om ons brein om het te verwerken als een apart signaal.
