EL84PP HF10 Verbouwen.
Moderator: Beheerdersteam
Re: EL84PP HF10
Ik heb de voeding aangesloten zoals je zei VTC4.
Heb nu wel meer brom.
Op de gloei heb ik een ontbrompotmeter.
Er zit geen een draad van de gloei aan de massa.
En ik heb geen smoorspoel in huis.
En als ik een gloeidraad aan de massa leg wordt het er ook niet anders van.
Als ik de stuurbuizen er uit haal en de versterker aan zet
is de brom helemaal weg.
Heb nu wel meer brom.
Op de gloei heb ik een ontbrompotmeter.
Er zit geen een draad van de gloei aan de massa.
En ik heb geen smoorspoel in huis.
En als ik een gloeidraad aan de massa leg wordt het er ook niet anders van.
Als ik de stuurbuizen er uit haal en de versterker aan zet
is de brom helemaal weg.
Re: EL84PP HF10
IK heb nu een dikke draadgewonden weerstand van 350 op de plek
zitten waar eigenlijk een choke moet.
Maar hij is nu muisstil.
Helemaal geen brom meer.
alleen de spanning valt lager uit.
heb nu 265 volt op de 340 plek
en 280 op de 345 plek.
8.5 volt op de 11 volt plek en 1.37 op de 1.9 plek.
Nog wat plaatjes van de testopstelling.
Hij speelt nu heel erg mooi en bromvrij.
Dit gaat straks in het nieuwe frame.
zitten waar eigenlijk een choke moet.
Maar hij is nu muisstil.
Helemaal geen brom meer.
alleen de spanning valt lager uit.
heb nu 265 volt op de 340 plek
en 280 op de 345 plek.
8.5 volt op de 11 volt plek en 1.37 op de 1.9 plek.
Nog wat plaatjes van de testopstelling.
Hij speelt nu heel erg mooi en bromvrij.
Dit gaat straks in het nieuwe frame.
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: EL84PP HF10
In het artikel van PvdW dat ik je heb gestuurd, staat hoe je met een kleine transformator die je in serie zet met de hoogspanningstransformator, wat meer spanning kunt verkrijgen.
Je kunt ook proberen de 350 Ohm weerstand wat kleiner te nemen. 100 Ohm ofzo?
Zo zo'n 35 V moeten schelen.
Wanneer het goed speelt, zal het niet zoveel uitmaken, maar met iets meer spanning zul je ook iets meer power hebben.
Leuk dat hij nu bromvrij is.
Je kunt ook proberen de 350 Ohm weerstand wat kleiner te nemen. 100 Ohm ofzo?
Zo zo'n 35 V moeten schelen.
Wanneer het goed speelt, zal het niet zoveel uitmaken, maar met iets meer spanning zul je ook iets meer power hebben.
Leuk dat hij nu bromvrij is.
Re: EL84PP HF10
100 Ohm heb ik niet in deze vorm Robert.
En power is meer dan genoeg.
Hij speelt nu een paar uur.
De klank is enorm goed. Mooi rond en vol laag, mid is zeer acceptabel en hoog is mooi helder.
De trafo is lekker handwarm.
Maar de UGT's zijn nu best wel heet zeg maar.
Heb de uitgang gemeten en is 8 Ohm.
Mijn speakers zijn ook 8 Ohm dus daar ligt het niet aan.
Misschien nog wat verkeerd?
En power is meer dan genoeg.
Hij speelt nu een paar uur.
De klank is enorm goed. Mooi rond en vol laag, mid is zeer acceptabel en hoog is mooi helder.
De trafo is lekker handwarm.
Maar de UGT's zijn nu best wel heet zeg maar.
Heb de uitgang gemeten en is 8 Ohm.
Mijn speakers zijn ook 8 Ohm dus daar ligt het niet aan.
Misschien nog wat verkeerd?
Re: EL84PP HF10
Nee, maar wat zijn de waardes van de Rk's van de EL84? (I = U/R).TheoK schreef:100 Ohm heb ik niet in deze vorm Robert.
En power is meer dan genoeg.
Hij speelt nu een paar uur.
De klank is enorm goed. Mooi rond en vol laag, mid is zeer acceptabel en hoog is mooi helder.
De trafo is lekker handwarm.
Maar de UGT's zijn nu best wel heet zeg maar.
Heb de uitgang gemeten en is 8 Ohm.
Mijn speakers zijn ook 8 Ohm dus daar ligt het niet aan.
Misschien nog wat verkeerd?
Met iets hogere Rk's loopt er minder stroom door de buis en dus door de UGT's en dus minder warm, en ook iets meer B+.
Je hebt nu kathode bias; fixed bias maken lijkt mij te complex, zeker wanneer je vermogen voldoende vindt.
(Met fixed bias moet je extra trafo'tje gebruiken en daarmee ca. 15V. DC negatief maken; per buis een liniaire potmeter en die afregelen op ca. -9 Volt. Rk's EL84's dan 1 ohm. B+ zal dan weer rond de 300V. uitkomen.
Klankmatig prefereer ik echter kathode bias.)
Re: EL84PP HF10
maar wat zijn de waardes van de Rk's van de EL84? (I = U/R).
Kun je me uitleggen wat je hier mee bedoeld?
Heb wel een klein beetje verstand van buizen maar dit gaat even
boven mijn pet.
Kun je me uitleggen wat je hier mee bedoeld?
Heb wel een klein beetje verstand van buizen maar dit gaat even
boven mijn pet.
Re: EL84PP HF10
De Rk is 270ohm en daarover meet je 8,5V.Geeft een stroom van 8,5/270=31,5mA.Daarvan verdwijnt nog een deel(tje) langs g2.Als de UGTs daarvan heet worden vraag ik me toch af of die wel voor 2xEL84 bedoelt zijn.Ja,ik weet wel,ze komen uit zo'n versterker maar zat het wel snor
of heeft het nooit echt gedeugd
.
Blijft de oplossing van VT4C met een vaste -Vg1 maar in klasse B (kleine ruststroom).Zolang het gewoon muziek is en niet een aangehouden noot op max.vermogen wordt de boel minder warm
.
Anne
Blijft de oplossing van VT4C met een vaste -Vg1 maar in klasse B (kleine ruststroom).Zolang het gewoon muziek is en niet een aangehouden noot op max.vermogen wordt de boel minder warm
Anne
Re: EL84PP HF10
@Ah!buis
Als die UGT´s met ca. 32mA al erg heet worden, vraag ik mij ook af wat de spanningsval in deze trafo´s is.
Bij die Schnittbandkern-UGT`s in die Philips plano's bijvoorbeeld was er ook een behoorlijke spanningsval.
Ben wel benieuwd wat TheoK(lusser) meet op de anodes van de EL84´s.
Trafo'tje voor -Vg1 hoeft amper stroom te leveren; gaat om instelling spanningen (klasse AB?!).
De GZ34/5AR4 vervangen voor diodes (BYV96) zou ook nog kunnen; C1 kan dan ook stukken hoger. B+ zal dan de 300V. passeren.
Maar vermogen werkt logaritmisch: een 40W. versterker klinkt 2x zo hard dan een 10 Watt versterker bijvoorbeeld.
Als die UGT´s met ca. 32mA al erg heet worden, vraag ik mij ook af wat de spanningsval in deze trafo´s is.
Bij die Schnittbandkern-UGT`s in die Philips plano's bijvoorbeeld was er ook een behoorlijke spanningsval.
Ben wel benieuwd wat TheoK(lusser) meet op de anodes van de EL84´s.
Trafo'tje voor -Vg1 hoeft amper stroom te leveren; gaat om instelling spanningen (klasse AB?!).
De GZ34/5AR4 vervangen voor diodes (BYV96) zou ook nog kunnen; C1 kan dan ook stukken hoger. B+ zal dan de 300V. passeren.
Maar vermogen werkt logaritmisch: een 40W. versterker klinkt 2x zo hard dan een 10 Watt versterker bijvoorbeeld.
Re: EL84PP HF10
De anode spanning (op pen 7 van de EL84) is 268 volt.VT4C schreef:Ben wel benieuwd wat TheoK(lusser) meet op de anodes van de EL84´s.
Zal ook eens proberen met diodes de voeding te maken.
Re: EL84PP HF10
Volgens mij heb ik die nog wel ergens liggen.
Trouwens die spanning op de anode is wel goed??
Trouwens die spanning op de anode is wel goed??
Re: EL84PP HF10
Ja, spanningsval over trafo valt mee, begrijp die hitte dan niet helemaal, maar trafo's mogen warm worden.TheoK schreef:Trouwens die spanning op de anode is wel goed??
Re: EL84PP HF10
Heb nu de versterker draaien op een voeding met diodes.
De UGT's lijken wat minder heet te worden.
Is het nog de moeite waard om het met een dubbele EZ80
te proberen? Voor iedere trap 1?
Heb nu 300 volt en 270 volt erop staan.
De UGT's lijken wat minder heet te worden.
Is het nog de moeite waard om het met een dubbele EZ80
te proberen? Voor iedere trap 1?
Heb nu 300 volt en 270 volt erop staan.
Re: EL84PP HF10
Zat die gelijkrichtbuis soms (zo goed als) tegen de trafos
.
Een EZ80 is eigelijk niet sterk genoeg voor een EL84 PP ,zou al 2x EZ81 moeten zijn maar dan weer de gloeistroom
.Laat maar zo zou ik zeggen
.
Anne
Een EZ80 is eigelijk niet sterk genoeg voor een EL84 PP ,zou al 2x EZ81 moeten zijn maar dan weer de gloeistroom
Anne
Re: EL84PP HF10
Ik zet de GZ34 er weer op en laat het zo.
Hij speelt fantastisch en mochten de UGT's het begeven dan komen er
andere op.
Ik ga me bezig houden met het frame waar alles op komt.
Wordt vervolgd.
Hij speelt fantastisch en mochten de UGT's het begeven dan komen er
andere op.
Ik ga me bezig houden met het frame waar alles op komt.
Wordt vervolgd.
Re: EL84PP HF10
Even weer een update.
Heb een frame met een hoogte van 4.5 cm.
Wou hem zo laag mogelijk houden.
Tevens heb ik 2 EZ81 besteld en wil nog proberen die te gebruiken.
Nog wat plaatjes van het frame.
De bovenkant is mooi vlak met het hout.
Heb een frame met een hoogte van 4.5 cm.
Wou hem zo laag mogelijk houden.
Tevens heb ik 2 EZ81 besteld en wil nog proberen die te gebruiken.
Nog wat plaatjes van het frame.
De bovenkant is mooi vlak met het hout.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: EL84PP HF10
Das een skier freempje Theo! Wat voor hout is het? En heb je die rand erin gefreesd of zat 'ie er al in?
Re: EL84PP HF10
@TheoK
Fraai chassis!
Ik zet oudere, 220V. voed. trafo's altijd op 4 kraanleertjes of rubberen tules, om eventueel trillen van de wikkelingen bij 230V. netspanning tegen te gaan. (Doe dit tegenwoordig eigenlijk bij alle nettrafo's.)
De voorbuizen zullen je daarvoor dankbaar zijn en je belonen met een rustiger, plaatsbaarder klankbeeld.
Houd er rekening mee, dat de EZ81/6CA4 6,3 Volt is ipv de 5 Volt gelijkrichter GZ34/5AR4.
Met de GZ37/5R4GY had je een audiofiele vervanger gehad voor de 5AR4. Die laat ik dan volgen door een 4uF MKP of PIO.
Van de EZ81, waarvan ik vrij veel merken heb liggen, vind ik de EH 6CA4 de mooist klinkende.
PS
Had je genoeg ampères 6,3V. en EZ80's (6V4), dan had je 2 van deze buizen kunnen gebruiken door elk parallel te zetten. Kun je dubbele DC aan.
Fraai chassis!
Ik zet oudere, 220V. voed. trafo's altijd op 4 kraanleertjes of rubberen tules, om eventueel trillen van de wikkelingen bij 230V. netspanning tegen te gaan. (Doe dit tegenwoordig eigenlijk bij alle nettrafo's.)
De voorbuizen zullen je daarvoor dankbaar zijn en je belonen met een rustiger, plaatsbaarder klankbeeld.
Houd er rekening mee, dat de EZ81/6CA4 6,3 Volt is ipv de 5 Volt gelijkrichter GZ34/5AR4.
Met de GZ37/5R4GY had je een audiofiele vervanger gehad voor de 5AR4. Die laat ik dan volgen door een 4uF MKP of PIO.
Van de EZ81, waarvan ik vrij veel merken heb liggen, vind ik de EH 6CA4 de mooist klinkende.
PS
Had je genoeg ampères 6,3V. en EZ80's (6V4), dan had je 2 van deze buizen kunnen gebruiken door elk parallel te zetten. Kun je dubbele DC aan.
Re: EL84PP HF10
Barry.
Het is hard hout. Naam weet ik zo niet.
Een kennis van mij is meubelmaker en heeft het frame gefreesd voor mij.
Hij moet nog gelijmd worden maar eerst worden de gaten voor volume en uitgang e.d. geboord.
Er komt een alps volumeknop in.
Ik zat er aan te denken om de aluminium plaat te polijsten en blanke lak erop.
Alleen weet ik nog niet hoe ik die plaat mooi krijg.
Tevens zat ik te denken een subframe te maken maar daar ben ik nog niet over uit.
VT4C.
Ik dacht ook al dat geluid erop vooruit zou gaan met de EZ81.
Heb de specs bekeken en het moet lukken.
De printplaten voor de kappen heb ik ook binnen gekregen. Die waren wel 1 euro 70 per stuk.
Dus weer genoeg te doen.
Maar ik denk beide trappen apart te voeden met een EZ81 dat dat beter is.
Ik had nog 2 EZ80 en heb die een middag op de trafo gehad samen met de versterker.
Dat ging goed.
Het is hard hout. Naam weet ik zo niet.
Een kennis van mij is meubelmaker en heeft het frame gefreesd voor mij.
Hij moet nog gelijmd worden maar eerst worden de gaten voor volume en uitgang e.d. geboord.
Er komt een alps volumeknop in.
Ik zat er aan te denken om de aluminium plaat te polijsten en blanke lak erop.
Alleen weet ik nog niet hoe ik die plaat mooi krijg.
Tevens zat ik te denken een subframe te maken maar daar ben ik nog niet over uit.
VT4C.
Ik dacht ook al dat geluid erop vooruit zou gaan met de EZ81.
Heb de specs bekeken en het moet lukken.
De printplaten voor de kappen heb ik ook binnen gekregen. Die waren wel 1 euro 70 per stuk.
Dus weer genoeg te doen.
Maar ik denk beide trappen apart te voeden met een EZ81 dat dat beter is.
Ik had nog 2 EZ80 en heb die een middag op de trafo gehad samen met de versterker.
Dat ging goed.
Re: EL84PP HF10
Ri van de EZ81 is lager dan de Ri van de EZ80, dus je B+ zal in elk geval hoger liggen.TheoK schreef:Maar ik denk beide trappen apart te voeden met een EZ81 dat dat beter is.
.
***********
edit
Zou binnenkant houten frame bekleden met alu-folie, om brom en RFI tegen te gaan ('kooi van Faraday').
Laatst gewijzigd door VT4C op do 09 jun 2011, 19:47, 3 keer totaal gewijzigd.
Re: EL84PP HF10
Is dat nadelig voor mijn UGT's?VT4C schreef:Ri van de EZ81 is lager dan de Ri van de EZ80, dus je B+ zal in elk geval hoger liggen.TheoK schreef:Maar ik denk beide trappen apart te voeden met een EZ81 dat dat beter is.
.
Re: EL84PP HF10
Nee, maakt niet uit. Je zult ca. 15 V. meer B+ hebben!TheoK schreef:Is dat nadelig voor mijn UGT's?VT4C schreef:Ri van de EZ81 is lager dan de Ri van de EZ80, dus je B+ zal in elk geval hoger liggen.TheoK schreef:Maar ik denk beide trappen apart te voeden met een EZ81 dat dat beter is.
Laatst gewijzigd door VT4C op do 09 jun 2011, 19:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: EL84PP HF10
Heb de site in mijn favorieten gezet.
Zal het doorlezen.
Gister bij Tonefactory wat buizen besteld en vandaag binnen.
Top service weer van Niek.
Heb de EZ81 aangesloten en beide trappen hebben nu hun eigen voeding.
Als eindbuizen heb ik nu de Russische EL84 van Sovtek. En ze zijn gematcht.
ECC 83 van JJ en de EZ81 ook van JJ.
Het staat nu al 2 uur te spelen en wat een mooie klank zeg. Zeer gedetailleerd.
Dat een voeding zoveel invloed kan hebben zeg. En ook nog zonder brom.
De trafo wordt gelukkig niet heet.
Deze opstelling ga ik inbouwen op mijn nieuwe frame.
Nog wat plaatjes van de testopstelling. Ik weet wel het ziet er niet uit maar dat komt wel goed.
Zal het doorlezen.
Gister bij Tonefactory wat buizen besteld en vandaag binnen.
Top service weer van Niek.
Heb de EZ81 aangesloten en beide trappen hebben nu hun eigen voeding.
Als eindbuizen heb ik nu de Russische EL84 van Sovtek. En ze zijn gematcht.
ECC 83 van JJ en de EZ81 ook van JJ.
Het staat nu al 2 uur te spelen en wat een mooie klank zeg. Zeer gedetailleerd.
Dat een voeding zoveel invloed kan hebben zeg. En ook nog zonder brom.
De trafo wordt gelukkig niet heet.
Deze opstelling ga ik inbouwen op mijn nieuwe frame.
Nog wat plaatjes van de testopstelling. Ik weet wel het ziet er niet uit maar dat komt wel goed.
